Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@11:43:54 GMT

چرا ابراهيم تاتليس آري شجريان نه؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۸۲۳۴۲

چرا ابراهيم تاتليس آري شجريان نه؟

خبرگزاري آريا - برنامه «ساعت 25» اين هفته در اولين برنامه خود در سال جديد، با حضور دکتر پيروز ارجمند، (آهنگساز) و عليرضا بديع (شاعر وترانه‌سرا) روي آنتن شبکه پنج سيما رفت. آنها در اين برنامه به نقد و بررسي تيتراژهاي نوروز 97 و تحليل نقش موسيقي در برنامه‌هاي تلويزيون پرداختند و سياست‌هاي رسانه ملي را مورد انتقاد قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جاي موسيقي سنتي و محلي در سيما خالي استدر آغاز اين گفت‌وگو اميرحسين مدرس نظر مهمانان برنامه را درباره نحوه پرداخت سيما به مقوله موسيقي در ايام عيد جويا شد که پيروز ارجمند در اين‌باره گفت: «در مجموع اتفاقات خوبي در اين دو هفته رخ داد و از همه ژانرهاي موسيقي و همه طيف‌ها خوانندگان خوبي به سيما دعوت شدند و در مجموع تنوع خوب بود. اما شاهد حضور برخي از هنرپيشگان بوديم که خواننده شده‌اند و اين‌که بگوييم آيا خوانندگان خوبي هستند جاي پرسش دارد.»
چرا صداوسيما به موسيقي محلي و سنتي بي‌مهري مي‌کندپيروط ارجمند گفت: «از طرفي خوانندگاني هم دعوت شدند که مي‌بينيم در کار خود تکرار مي‌شوند مانند حجت اشرف‌زاده که البته کارهاي خوبي دارد اما تکراري است. عليرضا عصار کار متفاوتي خواند که جدايي از فواد حجازي قطعاً در اين تغيير بي‌اثر نيست. رضايزداني هم با سبک خاص خود به سيما آمد. اما جاي موسيقي محلي و سنتي ما خالي بود و اين پرسش پيش مي‌آيد که چرا صدا و سيما به موسيقي محلي و سنتي ما بي‌مهري مي‌کند که همه افتخار و دارايي ما است و فقط به پاپ مي‌پردازد؟! اين نقطه ضعف سازمان در اين ايام بود.»
در ادامه صحبت‌هاي پيروز ارجمند، عليرضا بديع در اين‌باره گفت: «برنامه‌هايي که در سيما پخش مي‌شود حاصل سليقه تهيه‌کنندگان ما است، کليت آثار بسيار بهتر بود و به لحاظ ترانه، شعر و متن پيشرفت خوبي نسبت به سال پيش داشته‌ايم. در سال گذشته، صرفاً چهار يا پنج کار داشتيم که به نوعي توهين به‌شمار آمدند و سراسر ايرادات دستوري و تلفيق و حتي شاعران نام آشنا آثار بدي از خود بجاي گذاشته بودند که به نظر من برنامه ساعت بيست و پنج به لحاظ نقدهاي بي‌تعارف و دعوت از کارشناسان تأثير بسياري بر بهبود فضاي موسيقي داشته است.»
تا به کي سازمان قصد دارد ساز را در سيما نشان ندهد؟ پس از پخش آيتم نظرسنجي از بينندگان درباره توجه رسانه به مقوله موسيقي در ايام نوروز، پيروز ارجمند درخصوص سياست‌هاي سازمان صدا و سيما در خصوص موسيقي گفت: «تا به کي سازمان قصد دارد ساز را در سيما نشان ندهد، آيا با نشان دادن اسلحه مردم اسلحه به دست مي‌گيرند و با نشان دادن مواد مخدر مردم معتاد مي‌شوند؟ اگر ساز هم نشان دهند، مردم با ديدن ساز ساز به دست نمي‌گيرند. من فکر مي‌کنم سازمان بايد استراتژي راهبردي درباره موسيقي داشته باشد و بگويد امروز استراتژي ما درباره موسيقي به اين صورت است و پنج سال آينده در چه جايگاهي قرار داريم و اين ميان نظر مردم و خواست آنها چيست؟ آيا مردم با نشان دادن ساز موافق هستند يا مخالفند که به جرأت مي‌توانم بگويم 98 درصد موافق هستند. رسانه در دل مردم و براي مردم است و هيچ‌گاه هيچ ميري در سازمان نگفته که چرا نشان دادن ساز در سيما منع دارد و به نظر من اين مسأله نبايد محدوديتي داشته باشد. زيرا ساز ميراث معنوي ما است و در يونسکو ثبت شده و ما مي‌خواهيم بخشي از ميراث فرهنگي خود را نشان دهيم.»
جلوي خوانندگان در سيما هم گلدان بگذارند!پيروز ارجمند گفت: «سامان احتشامي در برنامه «دورهمي» ساز نواخت، آيا اتفاقي افتاد؟ نه، مردم نشاط پيدا کردند و کمي از فشارهايي که روي آنها است کاسته شد! يا عليرضا عصار در برنامه نوروز پيانو نواخت آيا اتفاقي افتاد؟ مطمئناً اتفاقي هم اگر بيفتد اتفاق خوب است و نه بد و من معتقدم سازمان بايد تکليف خود را در اين‌باره انجام دهد و اين منعيت را بردارد. متأسفانه ساز را در سيما نشان مي‌دهند و جلوي ساز گلدان مي‌گذارند و مسلم است که اين توهين به شعور مردم و موسيقي است. از طرفي آواز خواندن هم نوعي پرداختن به موسيقي است پس جلوي خوانندگان در سيما هم گلدان بگذاريد!»
به ما موزيسين‌ها بگويند دلايل نشان ندادن ساز چيست؟!اين آهنگساز در ادامه گفت: «مقام معظم رهبري در خصوص موسيقي نظرات روشنگرانه‌اي دادند و در مورد موسيقي فاخر و ارزشمند نظرات روشني داشته‌اند. زماني‌که شهرام ناظري با صداي خود شعر حافظ و مولانا را در کنار نوازنده‌اي که او هم در کمک به ارائه اين موسيقي عرفاني مي‌نوازد هنرنمايي مي‌کند، پس چرا بايد نوازندگي او را نشان ندهيم. بنابراين من به عنوان موزيسيني که سي ويک سال است کار حرفه‌اي مي‌کنم اين تقاضا را دارم که به ما موزيسين‌ها بگويند چرا سازمان ساز را نشان نمي‌دهد و دلايل اين کار چيست؟»
ساز پيشينه فرهنگي ما استعليرضا بديع در تکميل سخنان پيروز ارجمند گفت: «در سال‌هاي قبل ميزگردي اين‌چنيني با حضور دو روحاني و نماينده دفتر موسيقي برپا شد که هيچ نتيجه‌اي نداشت و هر دو طرف بحث دلايل خاص خود را داشتند اما کماکان ما انتظار داريم اين اتفاق رخ دهد و بدانيم ساز پيشينه فرهنگي ما است و حال همه را خوب مي‌کند. گرچه ممکن است شکلي از موسيقي هم وجود داشته باشد که به اعصاب خوردي و خشونت دامن بزند اما آنچه در کشور ما اتفاق مي‌افتد انصافاً سازنده است و وقتي ملودي خوش از همايون خرم مي‌شنويم واقعاً دلمان باز مي‌شود و حال ما را خوش مي‌کند و اين حال خوش تنها به اين معني نيست که حرکات موزون از خود نشان دهيم.»
او ادامه داد: «اين‌که سهم ما از موسيقي ملي چقدر است بايد مشخص شود. موسيقي ملي چه نوع موسيقي است؟ آيا نوعي موسيقي است که گروه‌ها يک شبه در آن مد مي‌شوند و همه گير مي‌شود و ميزان اتمام خريد بليت در کسري از دقيقه مد نظر است؟ يا موسيقي فاخري که ريشه آن در آثار گذشتگاني نظير همايون خرم بود و در حال حاضر عزيزاني نظير آريا عظيمي‌نژاد آن را راهبري مي‌کنند؟ مقصود شکل دوم است اما متأسفانه جاي آن در تلوزيون خيلي خالي است. در تيتراژ سريال‌هاي نوروزي عزيزاني چون سينا سرلک، عليرضا قرباني و سالار عقيلي و ساير خوانندگاني که کار خود را خوب بلد هستند حضور داشتند اما از طرفي اين خوبان در خيلي مواقع ميان کارها گم مي‌شوند.»
چرا ابراهيم تاتليس آري شجريان نه؟!پيروز ارجمند در تکميل سخنان عليرضا بديع گفت: «اتفاق جالبي که امسال در يکي از سريال‌ها افتاد اين بود که ما صداي خواننده ترک ابراهيم تاتليس را در يکي از سريال‌ها شنيديم. خواننده خيلي خوبي است اما فکر کردم که چرا استاد شجريان در سيما نمي‌خواند؟! ابراهيم تاتليس قابل احترام اما چرا به اين طرف توجه نمي‌کنيم؟ چرا به خوانندگان جوان فرصت نمي‌دهيم؟ ما تعداد زيادي خواننده خوب داريم و موسيقي محلي ما موسيقي غني و سرشاري است و مردم لذت مي‌برند. چرا به ظرفيت هاي موجود کم توجهي مي‌کنيم؟ چرا وقتي دور روي خواننده‌اي مي‌افتد در همه شبکه‌ها تنها موسيقي او پخش مي‌شود؟ به نظر من سازمان بايد شوراي هماهنگي تشکيل دهد که اين شورا طبق يک چارت مشخص کند هر خواننده به چه ميزان در برنامه‌ها مي‌تواند حضور داشته باشد. ما خوانندگان زيادي در حوزه‌هاي مختلف داريم و ظرفيت بايد بين آن‌ها تقسيم شود تا عدالت اجرا شود.»
پس از صحبت هاي اين هنرمند تيتراژ مجموعه «يک يک» با صداي عليرضا عصار پخش شد و پس از آن پيروز ارجمند در خصوص تيترا‌ژهاي برنامه‌هاي تلويزيوني گفت: «چرا ما در تمام برنامه‌ها تيتراژ با صداي خواننده مي‌گذاريم و اين شامل همه برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌شود در حالي‌که رسانه تلويزيون مناسب اين کار نيست؟ کما اينکه در سريال‌هاي جهاني کدام يک تيتراژ باکلام دارد و اين ضعف محسوب مي‌شود و آرام آرام تأثير خود را بر مخاطب کم مي‌کند و مردم ديگر آن کار را زمزمه نمي‌کنند.»
قطعه «مه دخت» به لحاظ ترانه نمره قبولي نمي‌گيردپس از صحبت‌هاي اين هنرمند قطعه «مه دخت» از حجت اشرف زاده پخش شد. پيروز ارجمند درخصوص اين کار گفت: «حجت اشرف زاده خواننده اخلاق‌مداري است و اين کار هم اثر خوبي است و ملودي رواني دارد و همچنين کليپ خوبي دارد. من به آقاي علي ضيا تبريک مي‌گويم و در کليپ‌سازي سازمان قدم‌هاي خوبي برداشته است.»
عليرضا بديع هم در خصوص ترانه اين کار و ملودي آن گفت: «ملودي اين کار را دوست دارم ولي راجع به ترانه ابتدايي صحبت است. در اواسط کار به واسطه ملودي جذاب ترانه شنيده نمي‌شود و ايرادات آن گم مي‌شود و ايراد در اين بيت است که مي‌گويد: «بي تو من به گريه مي‌رسم نه نگو به تو نمي‌رسم واي من تو را ندارم، عطر تو براي من نفس خانه‌ام بدون تو قفس نه نرو نمي‌گذارم» و همين الگو در بند ديگر تکرار مي‌شود و اين نشان مي‌دهد که اول ملودي نوشته شده بعد کلام و اين اشعار پر از ضعف‌هاي دستوري و حرف‌هاي تکراري است. ايراداتي از اين دست در اين ترانه بسيار است و اين ترانه متوسط رو به پايين است و نمره قابل قبولي نمي‌گيرد.»
تيتراژ «پايتخت» به دليل اصالت و محلي بودن آن در ذهن مخاطب جا باز کردتيتراژ سريال «پايتخت» قطعه ديگري بود که در ادامه اين برنامه با صداي حميد ترکاشوند پخش شد. عليرضا بديع در خصوص اين کار گفت: «اين اشعار از ادبيات کلاسيک ما است و برخي از اين اشعار برگرفته از ادبيات شفاهي مازندران است که دستکاري شده و ممکن است با اين دستکاري برخي کلمات تغيير نادرست پيدا کند. اما در مجموع کار خوبي بود.»
پيروز ارجمند هم در اين‌باره گفت: «آريا عظيمي‌نژاد تنظيم‌کننده اين اثر است و نمي‌شود گفت آهنگساز اين کار بوده است. صداي ترکاشوند را مدتي قبل شنيدم و به نظرم خواننده خوبي است. اين کار، کار لطيفي است و دليل خوب ماندن آن اصالت کار است و جاي اين موسيقي در صدا و سيما خالي و کم است.»
ترانه «عيد» آشتي سيما با جوانان استپس از اين کار عليرضا بديع درباره قطعه عيد تيتراژ برنامه «اينک بهار» با صداي کامران تفتي و رستاک حلاج گفت: «اين کار ترانه موفقي دارد و بهترين ترانه تيتراژ از زبان حسين غياثي است و ديگر ترانه کار فريدون آسرايي است. حسين غياثي نوع نگاه خوبي درباب ترانه نوروزي داشته که قابل تحسين است و نوع سوژه‌پردازي عالي است. او به لحاظ فني هم بسيار موفق است.»
پيروز ارجمند هم در اين‌باره گفت: «به نظر من اين کار جوانانه‌ترين موسيقي عيد بود. موسيقي سرزنده و فانتزي است و نوع خوانش آن خاص است و در مجموع اتفاق خوبي است. سازمان در اين زمينه موفق عمل کرد که از وزارت ارشاد بهتر بود و اين کار آشتي خوبي با نسل جوان برقرار کرد.»
رضا يزداني در انتخاب ترانه موفق استقطعه «فصل بي‌تکرار» از رضا يزداني کار ديگري بود که مورد نقد مهمانان برنامه قرار گرفت، اين کار تيتراژ سريال «تعطيلات رويايي» بود. پيروز ارجمند ضمن تسليت به رضا يزداني بابت درگذشت پدر اين هنرمند و تبريک به علي اوجي در حمايت از موسيقي، اين تيتراژ را از کارهاي خوب امسال دانست.
عليرضا بديع هم در اين خصوص گفت: «رضا يزداني معمولاً موفق است و فرم ترانه مدرن را مي‌پسندد و ترانه‌سرا طبق نظر او مي‌نويسد. اين کار هم ترانه خوبي دارد و ايراد خاص و فاحشي ندارد و بايد به رضا يزداني تبريک گفت.»
پيروز ارجمند در خصوص حفظ فرهنگ موسيقايي گفت: «برخي از خوانندگان داد مي‌زنند يا جيغ مي‌زنند در صورتيکه موسيقي بايد لطيف باشد و با فرهنگ ما سازگار! خواهش دارم که موسيقي با فرهنگ ايراني را خراب نکنيد.»
تيتراژ سريال «هيأت مديره» را اگر خواننده محلي مي‌خواند بهتر بودتيتراژ سريال هيأت مديره با صداي احسان کرمي قطعه ديگري بود که به معرض نقد مهمانان اين برنامه گذاشته شد. عليرضا بديع در اين‌باره گفت: اين کار موسيقي فولکور و محلي خراساني است و بسيار کار زيبايي است و با تنظيم جديدي احسان کرمي آن را خوانده است. احسان سعي کرد لهجه بيرجندي را تقليد کند که موفق بود و ترانه موفقي دارد.»
پيروز ارجمند هم در اين خصوص گفت: «کاش احسان کرمي اين کار را نخوانده بود زيرا خواندن کار محلي ظرافت خاصي دارد و ظرايفي در اين گويش است که کاش خواننده محلي اين کار را خوانده بود.»
قطعه «آرزو اين است» با صداي فريدون آسرايي و ترانه حسين غياثي قطعه ديگري بود که از نظر مهمانان برنامه کار موفقي بود و به عقيده عليرضا بديع اين ترانه دومين کار موفق در تيتراژهاي نوروزي بود و دکتر ارجمند اين کار را موفق دانست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۲۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس صدا و سیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست

رییس سازمان صدا و سیما می‌گوید: مسئولیت اظهارات مهمانان یا کارشناسان مذهبی برعهده صدا و سیما نیست بلکه بر عهده شخصی است که این صحبت یا موضع را بیان کرده است.

پیمان جبلی بیان کرد: طبیعتاً اتاق فکر‌های تخصصی در شبکه‌های مختلف ما وجود دارد و موضوعات مربوط به مهمانانی که دعوت می‌شوند از جمله سطح و تخصصشان و سایر ویژگی هایشان بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین شورای معارف در سازمان صدا و سیما وجود دارد که آن هم به این موضوع از بعد سیاستگذاری‌های کلان توجه می‌کند، اگر مواردی وجود داشته باشد که باید دقت نظر بیشتری شود، حتما مورد تجدید نظر و بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برای ممانعت از بیان صحبت‌های غیر دقیق در برنامه‌های مذهبی نظارت درستی صورت نگرفته است؟ گفت: بخش عمده‌ای از برنامه‌های صدا و سیما زنده هستند و در برنامه‌های زنده هم کنترل اظهارات مهمانان کار ساده‌ای نیست. وظیفه ما این است که اولاً دقت‌های لازم را در انتخاب کارشناسان و مهمانان و افرادی که دعوت می‌شوند به عمل بیاوریم و مواردی که در انتخاب مهمانان و کارشناسان احتیاج به بررسی و بازنگری دارد را مدنظر قرار دهیم و بدان توجه کنیم.

جبلی اظهار داشت: نکته بعد اینکه باید مسئولیت رسانه ملی در قبال اظهارات یا مواضعی که در گفتار مهمانان و کارشناسان مطرح می‌شود را روشن کنیم و یادآور شویم که مسئولیت برعهده صدا و سیما نیست بلکه بر عهده شخصی است که این صحبت یا موضع را بیان کرده است.

منبع: شفقنا

tags # صدا و سیما سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • رونمایی از ترانه تیتراژ «هیس، هیچی نیس!»
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • خبر‌های رسانه، ۴ اردیبهشت
  • برنامه «سرزمین شعر» ادامه‌دار شد/ آغاز فصل دوم از خرداد
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • رییس صدا و سیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست
  • سردار شاکرمی، فرمانده سپاه میهمان برنامه زمرد سیما
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود