Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-02@21:58:55 GMT

خالد اسلامبولی ،قاتل فرعون

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۸۳۷۷۷

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما ؛ خالد بن احمد شوقی اسلامبولی در 15 ‍ژانویه سال 1958 در منطقه «ملوی» واقع در استان الصید مصر دیده به جهان گشود. پدر وی «احمد شوقی»، از وکلای برجسته مصر بود. خانواده اسلامبولی، تحصیلکرده و آگاه به شرایط روز جامعه و تا حدودی مبارز به شمار می‌رفت. شخصیت خالد اسلامبولی تا حدود زیادی تحت تاثیر برادر بزرگ‌ترش «محمد» قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد از اعضای فعال سازمان جماعت اسلامی بود.


خالد اسلامبولی در سال 1978 با رتبه ممتاز از مدرسه عالی توپخانه فارغ التحصیل شد و با درجه ستوانی در یکی از واحدهای توپخانه ارتش مصر مشغول فعالیت شد.
تردد وی به مسجد «انصار المحمدیه» موجب شد اداره اطلاعات نظامی در سال 1980 وی را مورد بازجویی قراردهد. خطرناک بودن خالد در پرونده بازجویی وی ثبت شد. پس از مدتی او با جنبش اسلامی «الجهاد» که مخفیانه فعالیت می‌کرد، آشنا شد.
در 23 سپتامبر 1981 وی در مراسم رژه و سان روز 6 اکتبر با حضور انور سادات به هدایت 13 جرثقیل حامل توپ، مامور شد. وی برای شرکت در این مراسم بیشتر از یک هدف نداشت و آن برنامه‌ریزی برای قتل انور سادات بود.
مصر در زمان انور سادات
محمد انور سادات که معاون «جمال عبدالناصر»، رئیس‌جمهوری وقت مصر بود پس از مرگ وی در «کودتایی آرام» به قدرت در مصر رسید. اما او برای اینکه جا پای عبد الناصر که از محبوبیت بیشتری در میان مردم مصر برخوردار بود، بگذارد در سال 1973 جنگ چهارم اعراب علیه رژیم صهیونیستی موسوم به «رمضان» را فرماندهی کرد تا شکست جنگ 6 روزه در سال 1967 را جبران کند. در مراحل اولیه این جنگ، موفقیت با مصری‌ها بود ولی با سرازیر شدن خیل کمک از آمریکا به اسرائیل، این جنگ به عقب‌نشینی مصر منجر شد.تنها دستاورد این جنگ، گذشتن ارتش مصر از کانال سوئز بود. انور سادات پس از این جنگ سیاست خود را در قبال رژیم صهیونیستی تغییر داد و در سال 1978 از طریق امضای قرار داد «کمپ دیوید» با رژیم صهیونیستی، موجودیت این رژیم را به رسمیت شناخت. سپس او به همراه «مناخیم بگین»، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی به پارلمان این رژیم رفت و در آنجا به ایراد سخنرانی پرداخت . وی در این سخنرانی از صلح همیشگی و پایان منازعه اعراب با رژیم صهیونیستی سخن گفت، و این بدان معناست که کشورهای عربی و البته مصر، موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است.
این اقدام ننگ‌آور سادات حجت را بر اسلام‌گرایان مخالف تمام کرد و موجی از اعتراض‌ها جهان عرب و اسلام را فراگرفت. رژیم سادات نیز تمام توان خود را برای سرکوب اعتراض جنبش‌های مختلف دانشجویی، ملی‌گرایانه و اسلامی در مصر بکار بست.


انور سادات روز سه شنبه، 6 اکتبر 1981در جریان مراسم رژه به مناسبت سالگرد جنگ رمضان در میان دولت‌مردان مصری نظاره‌گر پرواز هواپیماهای میراژ فرانسوی بود. اما او آن‌روز بر خلاف روزهای دیگر، جلیقه ضد گلوله خود را نپوشیده بود.
خالد به گمان اینکه ممکن است سادات لباس ضد گلوله بر تن داشته باشد، در حد توان به سوی وی تیراندازی کرد تا از نتیجه کار مطمئن شود. در این تیراندازی سادات به همراه 7 نفر دیگر از سران رژیم به قتل رسیدند و 28 تن دیگر مجروح شدند.
خالد و همراهانش پس از آنکه در بیمارستان «العبدی» جایی که جسد سادات در آنجا قرار داشت، مورد بازجویی قرار گرفتند برای محاکمه به دادگاه نظامی مصر منتقل شدند.
«من خالد اسلامبولی هستم، من قاتل سادات هستم، من قاتل فرعون هستم، ما در راه خدا طاغوت را کشتیم تا شاید خداوند با این کار ما را از ننگ دوستی (با رژیم صهیونیستی) برهاند، من تابع دین هستیم، در راه خدا جهاد می‌کنیم، در راه خدا می‌میریم.» این جملات خالد اسلامبولی در قفسه فولادی در دادگاه «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهور جدید مصر بود.


 پس از گذشت 5 ماه حکم اعدام علیه وی صادر شد.تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از اعدام خالد و همراهانش صورت گرفت. ولی اثری در حسنی مبارک نداشت . سرانجام روز پانزدهم آوریل سال 1982 میلادی مصادف با 26 فروردین 1360، خالد اسلامبولی، در زیر مسلسل‌های 12 نفر از تیراندازان رژیم مبارک به شهادت رسید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۳۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند

تعداد بازدید : 2 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مستند پرتره «ابوجهاد، پدر جهاد» چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. 

احمد جبرئیل دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، هم‌پیمان راهبردی ایران و سوریه، عضو بیشتر ائتلاف‌های فلسطینی و مخالف رویکرد سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی بود.

او از نظر رژیم صهیونیستی یکی از سرسخت‌ترین دشمنان این رژیم به شمار می‌آمد و به همین دلیل نیز بار‌ها برای ربودن و ترور او تلاش شده است.

مستند «ابو جهاد، پدر جهاد» به همت گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح تهیه شده است.

دیگر خبرها

  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه
  • خالد آبادی: ان‌شاءالله این پنج فینال را می‌بریم و قهرمان می‌شویم
  • خالد آبادی: انشاالله این ۵ فینال را می‌بریم و قهرمان می‌شویم
  • سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی
  • بی‌بی‌سی خط مقدم حمایت از رژیم صهیونیستی
  • «خالد» ‌جلوی‌ دوربین رفت
  • پایان فیلمبرداری "خالد" در زیگورات
  • نه به حضور رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس
  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند
  • ماجرای «نفرین فرعون» چگونه بر سر زبان‌ها افتاد؟