Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:40:11 GMT

شهر تهران نیازمند احداث و نوسازی 13هزار کلاس درس است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۸۴۹۲۱

شهر تهران نیازمند احداث و نوسازی 13هزار کلاس درس است

تهران-ایرنا- استاندار تهران با اشاره به نیاز شهر تهران به احداث و نوسازی 13هزار کلاس درس گفت: جبران کمبود 3هزار کلاس درس در حال حاضر باید در اولویت قرار گرفته و اقدامات اساسی در این حوزه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسین مقیمی عصر یکشنبه در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: در استان تهران و شهر تهران به خصوص مناطق 21 و 22 با مشکل جدی کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و برای جبران این کمبود باید برنامه ای تدوین، عملیاتی و اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه وظایف هر یک از نهادها از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، شورای اسلامی شهر تهران و دولت برای جبران کمبود فضای آموزشی باید مشخص شود، گفت: متاسفانه بسیاری از خیران از وضعیت فضای آموزشی در تهران اطلاعی ندارند و به مدرسه سازی در سایر استان های کشور روی می آورند که باید اقداماتی برای جذب مشارکت آنان در شهر تهران نیز انجام شود.
مقیمی، نوسازی مدارس فرسوده و جانمایی و ساخت مدارس جدید در مکان مناسب را از جمله راهکارهای جبران کمبود فضای آموزشی در شهر تهران عنوان کرد و افزود: طرح تجاری سازی مدارس فرسوده و بدون استفاده برای تامین اعتبار و بودجه برای نوسازی و ساخت مدارس جدید نیز از جمله راهکارها برای جبران این کمبود است.
استاندار تهران با اشاره به کمبود 3هزار کلاس درس در شهر تهران اظهار کرد: جمعیت دانش آموزی در بعضی از کلاس های درس 35 تا 40 نفر است و دانش آموزان در بعضی از مدارس به صورت چند شیفته تحصیل می کنند در حالی که در بعضی از استان های کشور ما با کمبود فضای آموزشی مواجه نیستیم و بعضی از کلاس های درس تنها 15 دانش آموز دارند.
وی تاکید کرد: اگر می پذیریم که آموزش و پرورش زیربنای توسعه است و تربیت نیروی انسانی در دستیابی به توسعه موثر است باید جبران کمبود فضای آموزشی را در دستور کار خود قرار دهیم.
مقیمی گفت: متاسفانه اعتبارات دولتی نمی تواند نقش چندانی برای جبران کمبود فضای آموزشی تهران داشته باشد بنابراین باید از امکانات عمومی و مشارکت عمومی به ویژه خیران مدرسه ساز در این حوزه بهره مند شویم.
استاندار تهران از مدیرکل آموزش و پرورش تهران درخواست کرد که آماری از کمبود فضای آموزشی ارائه کند تا برنامه ریزی مناسب برای جبران این کمبود در دستور کار قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب های اجتماعی مبتلابه در مدارس شهر تهران، خواستار جدی گرفتن نقش انجمن های مردم نهاد در این حوزه از سوی مسئولان شد و گفت: این انجمن ها با کارکردی آموزشی می توانند در کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس مشارکت جدی داشته باشند و با بازتاب سنجی مستمر از این آسیب ها در میان دانش آموزان، اقدامات اثرگذار انجام دهند.
مقیمی، توسعه مداخلات زودرس و مبتنی بر دوره شیوع، تلفیق آموزش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی با کلاس درس و محتوای برنامه درسی و افزایش نرخ پوشش برنامه ها و فعالیت های پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از راهبردهای اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان عنوان کرد و افزود: تمام تلاش ما باید معطوف به دستیابی تمامی دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس به آموزش های اساسی و ضروری مربوط به مهارت های خودمراقبتی و استقرار کامل خدمات مداخله بموقع و مؤثر در مواجهه با آسیب ها و فوریت های اجتماعی باشد.
سیاوش شهریور فرماندار شهرستان شمیرانات نیز در این نشست با اشاره به وضعیت نامناسب سرانه آموزشی در منطقه یک تهران گفت: اگر مدارس غیرانتفاعی در این منطقه نبود، وضعیت فاجعه آمیز بود، با این وجود متاسفانه با بالارفتن هزینه به تدریج حضور دانش آموزان خانواده های متوسطه در مدارس منطقه یک کاهش پیدا کرده که باید اقدامات اساسی در این حوزه صورت گیرد.
عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز با اشاره به وجود 600 مدرسه فرسوده در تهران گفت: از این تعداد، 243 مدرسه قدمت بالای 60 سال دارند که باید اقدامات و برنامه ریزی مناسبی برای بازسازی و نوسازی این مدارس انجام داد.
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به وضعیت فضای آموزشی در شهر تهران و اختصاص زمین برای ساخت مدرسه گفت: متاسفانه جانمایی مناسبی برای ساخت مدرسه صورت نگرفته است.
وی گفت: اطلاعات جامعی از وضعیت مدارس و کمبود فضای آموزشی به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود تا موضوع در کمیسیون فرهنگی اجتماعی این شورا مورد بررسی قرار گیرد.
عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز با بیان اینکه منطقه 22 با کمبود جدی فضای آموزشی مواجه است، اظهارکرد: این منطقه در اولویت جبران کمبود فضای آموزشی قرار گیرد.
همچنین در این جلسه گزارشی از اقدامات آموزش و پرورش شهر تهران برای کاهش آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان ارائه شد و با موافقت اعضا، کلیات مربوط به تبیین رویکردها، اهداف و راهبردهای آموزش و پرورش شهر تهران در سال جاری و تشکیل کمیته ای متشکل از اعضای شورا برای بررسی آسیب های اجتماعی و ارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش آسیب ها به تصویب اعضای شورای آموزش و پرورش شهر تهران رسید.
یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران، سیاوش شهریور فرماندار شهرستان شمیرانات، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان با تبیین رویکردها، اهداف و سیاست ها در سال جدید و بررسی آسیب های اجتماعی در مدارس، در سالن کنفرانس اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7245//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آموزش و پرورش كمبود فضاي آموزشي محمدحسين مقيمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۴۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری قدس پرس با اعلام این خبر و انتشار تصاویری از دانش آموزان ابتدایی که در درون چادرها دروس خود را فرا می گیرند، نوشت: پس از گذشت هفت ماه از حملات مداوم رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه با ابتکار جوانان شهر دیر البلح، دانش آموزان مقطع ابتدایی در زیر چادرها فصل تحصیلی خود را از سرگرفتند.

بر اساس این گزارش، دانش آموزان ابتدایی شهر دیرالبلح در زیر چادرهایی که به عنوان کلاس درس توسط گروهی از جوانان این شهر برپا شده است، درس می خوانند و فعالیت های آموزشی خود را دنبال می کنند.

پیشتر کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بودند که ۸۰ درصد مدارس نوار غزه بر اثر تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به این منطقه تخریب شده‌ است.

آنها در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که تخریب بیش از ۸۰ درصد مدارس غزه، پرسش‌هایی را در رابطه با نابودی عمدی مراکز آموزشی به منظور تخریب و نابودی همه جانبه سیستم آموزشی در فلسطین مطرح می‌کند.

این کارشناسان افزودند: تداوم حملات ظالمانه به زیرساخت‌های آموزشی نوار غزه تأثیر مخربی در درازمدت بر حقوق اولیه ساکنان این منطقه برای یادگیری دارد و نسلی از فلسطینی‌ها را در آینده از آموزش محروم می‌کند.

بر اساس این بیانیه، از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، بیش از پنج هزار و ۴۷۹ دانش آموز، ۲۶۱ معلم و ۹۵ استاد دانشگاه شهید و بیش از هفت هزار و ۸۱۹ دانش آموز و ۷۵۶ معلم زخمی شده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش فلسطین نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که ۲۸۶ مدرسه دولتی و ۶۵ مدرسه وابسته به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین (آنروا) در نوار غزه، بمباران و تخریب شده اند که ۱۱۱ مورد از آنها دچار خسارت شدید شده‌اند و ۴۰ مدرسه نیز در کرانه باختری مورد حمله نظامیان اشغالگر و تخریب واقع شده است. همچنین از ۱۳۳ مدرسه دولتی نیز به عنوان سرپناه برای آوارگان نوار غزه استفاده شده است.

براساس گزارش این وزارتخانه، ۶۲۰ هزار دانش‌آموز فلسطینی در نوار غزه، همچنان از حضور در مدارس از ابتدای تجاوز به نوار غزه محروم هستند. این در حالی است که اکثر دانش آموزان با شرایط بهداشتی و روحی بسیار ناگواری مواجه هستند.

این خبر در حالی منتشر می شود که جنگ علیه نوار غزه تاکنون به شهادت ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر و زخمی شدن ۷۷ هزار و ۶۴۳ نفر منجر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • اضافه شدن ۱۹۵ کلاس درس به فضای آموزشی مسجدسلیمان