Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-23@10:11:35 GMT

‌بحران در وزنه برداری؛ حضور در توکیو با 2+2 سهمیه!

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۸۵۸۸۵

به گزارش ایلنا، پرونده سنگین محرومان و دوپینگی‌های وزنه‌برداری ایران در سال‌های گذشته چه در عرصه داخلی و چه در میادین بین‌المللی بار دیگر از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به گردش افتاد  تا ضمن به جریان در آمدن دوباره پرونده مختومه دوپینگی‌های وزنه‌برداری ایران از المپیک 2008 به بعد، نام وزنه‌برداری ایران بار دیگر به‌  عنوان کشوری که تعداد دوپینگی‌های رسمی‌اش در طول این چند سال 2 رقمی شده، دوباره در عرصه بین‌المللی روی زبان‌ها بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشامدی ابهام‌برانگیز که بیش از هر چیز دیگری قطعا آینده وزنه‌برداری ایران را در عرصه بین‌المللی به مخاطره می‌اندازد.

 

طبق اعلام رسمی فدراسیون جهانی و‌زنه برداری و نیز منتشر شدن آن در برخی رسانه‌های مطرح و شناخته شده دنیا، فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قانونی را برای حضور تیم‌ها و فدراسیون‌های ملی در رقابت‌های گزینشی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو مصوب کرده است که گویا حتی این قانون عجیب و غریب مورد تایید کمیته بین‌المللی المپیک هم قرار گرفته است! این قانون اگر قرار باشد طبق همین تبصره‌ها و موادی که منتشر شده در صدر برنامه‌های روتین فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تا بازی‌های المپیک 2020 توکیو قرار بگیرد، بیش از هر چیز دیگری آتیه وزنه‌برداری ایران را می‌سوزاند و نابود می‌کند چراکه طبق اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با اجرایی شدن قانون مذکور، تیم‌هایی همچون تیم ملی وزنه‌برداری ایران با کاهش غیر قابل باور سهمیه حضور در بازی‌های المپیک 2020 دست به گریبان می‌شوند! ریزش و جریمه عجیب و باور نکردنی که طبق اعلام مسوولان فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به خاطر 2 رقمی شدن تعداد دوپینگی‌هایی بوده که وزنه‌برداری ایران و چند کشور دیگر از سال 2008 تا به امروز داشته‌اند.

طبق اخبار رسمی منتشر شده در این خصوص کشورهایی که تعداد نمونه‌های مثبت دوپینگ آنها از المپیک ۲۰۰۸ تا المپیک 2020، ۲۰ نمونه یا بیشتر از آن بوده ممکن است تعداد سهمیه‌های آنها در 2 بخش مردان و زنان به دو سهمیه یعنی (یک وزنه‌بردار مرد و یک وزنه‌بردار زن) کاهش یابد. از این رو کشورهایی نظیر روسیه، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان و قزاقستان حتی بعد از اینکه یک سال از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بابت همین مساله از حضور در کلیه مسابقات محروم شدند، برای المپیک آینده (2020 توکیو) هم تنها می‌توانند با دو سهمیه عازم ژاپن میزبان برگزاری این دوره از بازی‌های شوند!

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری حتی در این خصوص به محرومیت مجدد تیم‌هایی نظیر روسیه، قزاقستان و... بسنده نکرده است. این فدراسیون طبق اظهارنظر مسوولانش به خاطر باقی ماندن در گردونه بازی‌های المپیک و حذف نشدن وزنه‌برداری از این رویداد بزرگ، وارد فاز جدیدی از پاکسازی و برخورد چکشی با کشورهایی که سال‌های گذشته در  مقوله دوپینگ پرونده‌های سنگینی داشتند، شده است. کشورهایی صاحبنام در عرصه بین‌المللی وزنه‌برداری همچون ایران، بلغارستان و هند که به ‌خاطر دو رقمی شدن تعداد دوپینگی‌های‌شان از سال 2008 به بعد بدون داشتن حق اعتراض مجبورند فقط با چهار سهمیه انفرادی یعنی (دو وزنه‌بردار در بخش مردان و 2 وزنه‌بردار در بخش بانوان) راهی المپیک 2020 توکیو شوند.

بی‌تردید این خبر، تلخ‌ترین خبری بود که می‌شد در ابتدای سال جدید به وزنه‌برداران ملی‌پوش ایران داد که با انگیزه خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی 2018 که هر دو میدان برای ما حکم رقابت‌های گزینشی بازی‌های المپیک 2020 توکیو را داشت، مهیا می‌کنند. تیم ملی وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی موفق شد برای نخستین‌بار در تاریخ این رشته ورزشی ضمن اینکه پاک‌ترین دوره ورزشی خود را طی می‌کرد، بدون حتی یک نمونه مثبت دوپینگ در کشور آمریکا صاحب سکوی قهرمانی جهان شود. اتفاقی که اهالی این رشته را امیدوار کرده بود تا در ادامه همین مسیر شاهد تکرار قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری در پیکارهای آسیایی و جهانی قبل از المپیک 2020 و کسب سهمیه کامل ورودی به این رویداد معتبر در ژاپن باشیم. ولی حالا با توجه به این قانون عجیب و غریب فدراسیون جهانی حتما ضمن به هم خوردن برنامه‌های بلند‌مدت کادرفنی، باید منتظر پایین آمدن سطح انگیزشی آینده‌سازان وزنه‌برداری و نیز خیلی از قهرمانان حال حاضر در تیم‌های ملی باشیم.

آتیلا آدامفی، مدیر اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در مورد قانون جدید اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری می‌گوید: «طبیعتا همه از این قانون جدید خوشحال نیستند اما درک می‌کنند وزنه‌برداری در شرایط سختی است و تصمیمات سختی لازم است تا آینده این رشته ورزشی خوب رقم زده شود. بر همین اساس با توجه به اینکه پیش از این هیات اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تایید کرده بود که اوزان وزنه‌برداری تغییر کند، اکنون قرار است این تغییر اوزان در ماه جولای اعلام شود.»

آدامفی ادامه می‌دهد: «هیات اجرایی فدراسیون جهانی نشستی را در حاشیه مسابقات قهرمانی جوانان جهان دارد که در آن نشست نیز قطعا اوزان جدید وزنه‌برداری را مشخص و اعلام می‌کند.»

تصمیم اخیر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و اضافه شدن نام وزنه‌برداری ایران آن هم با توجه به اینکه وزنه‌برداری ایران در طول 4 سال گذشته پاک بود، باعث شده تا افسوس بخوریم چرا در این شرایط وزنه‌برداری ایران از داشتن یک کرسی مهم و بانفوذ بین‌المللی محروم است. کرسی که قطعا می‌توانست در تغییر رای تصمیم‌سازان فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تاثیری بسزا داشته باشد. بخصوص اینکه اگر دعواهای یکی دو سال اخیر با فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نبود، شاید امروز اتفاق دیگری می‌افتاد. به هر حال کسر  نزولی سهمیه‌های المپیک 2020 توکیو، تغییر اوزان وزنه‌برداری در آینده‌ای نزدیک و نیز سیستم جدید گزینشی المپیک برای کسب سهمیه وزنه‌برداران، برنامه تازه‌ای است که در ابتدای سال 97 به وزنه‌برداری ایران تحمیل شده است. قوانینی ثبت شده، رسمی و عملیاتی که گویا فدراسیون جهانی وزنه‌برداری خیلی سفت و سخت به دنبال اجرایی کردن آن است و بعید به نظر می‌رسد حتی اعتراض‌های احتمالی ما و کشورهای زخم خورده از این قانون به جایی برسد. بنابراین اگر همین مسیر قرار باشد برای المپیک 2020 ترسیم شود، باید منتظر خداحافظی برخی ستاره‌های وزنه‌برداری ایران خصوصا در دسته سنگین وزن با دنیای وزنه‌برداری باشیم.

گزارش: رضا عباسپور

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تیم ملی وزنه برداری دوپینگ وزنه برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۵۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت کاروان ورزش ایران برای المپیک

۳۱ سهیمه در ۸ رشته ترکیب امروز کاروان ورزش ایران را شامل می شود؛ ترکیبی که فاصله زیادی با ادوار گذشته دارد و حتی از حیث تعداد رشته ها دور از رقم ایده آل و پیش بینی شده مسوولان است.

به گزارش مشرق، با سهمیه های جدیدی که در کشتی آزاد و چند ساعت قبل از آن در قایقرانی به نام ورزش ایران ثبت شد، وضعیت کاروان ایران از حیث تعداد سهمیه جهشی به اندازه گذر از مرز ۳۰ سهمیه پیدا کرد.

این کاروان که تا ۴۸ ساعت پیش ۲۵ سهمیه (از حیث تعداد ورزشکار) در ۷ رشته (با احتساب جداگانه کشتی آزاد و فرنگی) د ر اختیار داشت، به واسطه برگزاری رقابت های روز پایانی مسابقات گزینشی قایقرانی در کره جنوبی و ژاپن و همچنین روز پایانی مسابقات گزینشی کشتی فرنگی در قزاقستان، صاحب سهمیه های جدید شد.

در قایقرانی چهار سهمیه به دست آمد که به واسطه یکی از سهمیه ها (روئینگ دو نفره) دو قایقران از ایران به پاریس اعزام خواهند شد. در کشتی فرنگی که هم دو سهمیه جدید در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم در اختیار کشتی ایران قرار گرفت.

با سهمیه های جدید به دست آمده، مجموع سهمیه های ورزش ایران (از حیث تعداد ورزشکار) به ۳۱ رسید. ضمن اینکه تعداد رشته های المپیکی شده هم با ورود قایقرانی به ۸ رشته افزایش یافت.

۳۱ سهمیه در ۸ رشته؛ این وضعیت کاروان ورزش ایران در فاصله ۹۵ روز باقی مانده تا سی و سومین دوره بازی های المپیک است. رویدادی که مسوولان کمیته ملی المپیک پیش بینی کسب ۳۵ سهمیه در ۱۶ رشته را برای آن داشته اند.

به لطف پیشتازی کشتی که نیمی از سهمیه های فعلی را به خود اختصاص داده و همچنین سهمیه تیمی شمشیربازی، تاریخ سازی قایقرانی وضعیت امروز کاروان ایران از حیث تعداد سهمیه فاصله زیادی با رقم پیش بینی شده ندارد اما میان ۸ رشته المپیکی شده با ۱۶ رشته ای که مدنظر مسئولان است، فاصله تامل برانگیزی وجود دارد.

البته همچنان میادین انتخابی المپیک برای ورزشکاران رشته های مختلف ایران در پیش است. اگر کسب سهمیه مهدی الفتی در ژیمناستیک تایید جهانی شود، تنیس روی میز مثل همیشه از رقابت های آسیای میانه سهمیه انفرادی بگیرد، رنکینگ المپیکی دوومیدانی در تیر باب میل ایران منتشر شود، رقابت های ترکیه برای کمانداران خوش یمن باشد و نمایندگان سنگنوردی و بوکس هم از میادین پیش رو به نتیجه برسند، بازهم تعداد رشته های المپیکی به رقم پیش بینی شده مسئولان نمی رسد اما شاید تعداد سهمیه های به دست آمده از رقم موردنظر آنها بالاتر برود.

وضعیت کاروان ورزش ایران از حیث تعداد سهمیه های به دست آمده و رشته های المپیکی شده تا به امروز، به این شرح است:

کشتی آزاد
* رحمان عموزاد (وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد - نفر پنجم مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد )
* یونس امامی (وزن ۷۴ کیلوگرم - فینالیست مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه بیشکک)
* حسن یزدانی (وزن ۸۵ کیلوگرم کشتی آزاد - مدال نقره مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* امیرعلی آذرپیرا (وزن ۳۷ کیلوگرم - فینالیست مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه بیشکک)
* امیرحسین زارع (وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد - مدال طلا مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)

کشتی فرنگی
* مهدی محسن نژاد (وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی - نفر پنجم مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* محمدرضا گرایی (وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی- مدال برنز مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* محمدهادی ساروی (وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی- مدال برنز مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* امین میرزازاده (وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی - مدال طلا مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* امین کاویانی نژاد (وزن ۷۷ کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۴ گزینشی قزاقستان)
* علیرضا مهمدی (وزن ۸۷ کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۴ گزینشی قزاقستان)

تیراندازی
* هانیه رستمیان (تپانچه ۲۵ متر - مسابقات جهانی ۲۰۲۳ مصر)
* شرمینه چهل امیرانی (تفنگ بادی ۱۰ متر - مسابقات جهانی ۲۰۲۳ باکو)
* فاطمه امینی پزوه (تفنگ بادی ۱۰ متر - مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه جاکارتا)
* محمد بیرانوند (اهداف پروازی - مسابقات ۲۰۲۴ قهرمانی آسیا کویت)

تکواندو
* مهران برخورداری (وزن ۸۰- کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۳ گرنداسلم ووشی)
* ناهید کیانی (وزن ۵۷- کیلوگرم - رنکینگ ۲۰۲۴ جهانی)
* مبینا نعمت زاده (وزن ۴۹- کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه چین)
* آرین سلیمی (وزن ۸۰+ کیلوگرم - مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه چین)

شمشیربازی
* علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی، فرزاد باهر ارسباران (کسب سهمیه تیمی و انفرادی اسلحه سابر - آخرین رقابت های گزینشی المپیک - مجارستان)

وزنه برداری
* میرمصطفی جوادی (وزن۸۹ کیلوگرم رنکینگ پنجم المپیکی - جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند)

* علی داودی (دسته فوق سنگین رنکینگ چهارم المپیکی - جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند)

قایقرانی

* مهسا جاور (روئینگ دو نفره سبک وزن - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ کره جنوبی)
* زینب نوروزی (روئینگ دو نفره سبک وزن - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ کره جنوبی)
* نبی رضایی (کانوی ۱۰۰۰ متر مردان - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ توکیو)
* فاطمه مجلل (روئینگ تک نفره - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ کره جنوبی)
* علی آقامیرزایی (کایاک ۱۰۰۰ متر مردان - انتخابی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ توکیو)

دوچرخه سواری
* By Country (جاده - رنکینگ اتحادیه جهانی)

سی و سومین دوره بازی های المپیک ۵ تا ۲۱ مرداد به میزبانی پاریس برگزار می شود. قرار است این دوره بازی ها با حضور ۱۰ هزار ۵۰۰ ورزشکار از سراسر دنیا برگزار شود. این ورزشکاران در ۳۲۹ رویداد از ۳۲ رشته با هم رقابت می کنند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • کسی فکر نمی‌کرد به سهمیه المپیک برسیم/ ژیمناستیک به خودباوری رسید
  • پاداش تاریخی برای بلندقامتان ایران در صورت کسب سهمیه المپیک
  • تاریخ‌سازی بزرگ در ژیمناستیک ایران؛ کسب سهمیه المپیک پاریس توسط مهدی الفتی
  • الفتی: ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست/ جایگاه اول کسب سهمیه المپیک را داشتم
  • وضعیت کاروان ورزش ایران برای المپیک
  • سهمیه‌های کشتی به ۱۱رسید؛ کشتی ایران با یک مسافر در استانبول
  • سهمیه کشتی فرنگی ایران کامل شد؛ مهمدی به المپیک رسید
  • ایران در انتظار اعلام رسمی فدراسیون جهانی ژیمناستیک برای تایید سهمیه المپیک
  • مدنی: الفتی حرکت ابداعی اجرا نکرد/ فدراسیون جهانی ژیمناستیک کسب سهمیه را اعلام می‌کند
  • هنوز مشخص نیست سهمیه المپیک گرفتم/ حرکت جدیدی در قطر ثبت نکردم