Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری علم و فناوری، هر شب به معرفی مهمترین اخبار و رویدادهای دنیای تکنولوژی و IT که در جهان و ایران رخ می دهد می پردازد.

۱- فناوری جدید چینی ها برای جایگزینی حافظه RAM

محققان چینی نوع جدیدی از حافظه کامپیوتری را ابداع کردند که امکان تعیین مدت زمان نگهداری اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حافظه جدید، بهترین ویژگی های دو نوع حافظه RAM و ROM را به طور همزمان در اختیار می گذارد. برای نمونه با استفاده از این حافظه می توان اطلاعات را برای مدت سه روز روی یک دیسک ذخیره کرد تا پس از انقضای مدت، اطلاعات به طور خودکار پاک شوند. این فناوری جدیدی موجب افزایش امنیت اطلاعات شده و امکان ساخت درایوهای فلش سفارشی را فراهم می کند.

۲- واکنش پاول دوروف به فیلتر تلگرام در روسیه

دادگاهی در مسکو، حکم فیلتر شدن تلگرام در روسیه را صادر کرد. اما پاول دوروف، مدیر تلگرام، اعلام کرد به زودی این شبکه پیام رسان فیلترینگ را دور می‌زند و کاربران می‌توانند بدون استفاده از وی پی ان از آن استفاده کنند.

۳- آپدیت جدید Gmail با ویژگی های بسیار جالب و ارزشمند در راه است

اگر شما از Gmail و Google Calendar استفاده کنید، برنامه ریزی برای یک رویداد از طریق ایمیل باید آسان باشد، اما سوییچ کردن و پرش بین دو برنامه برای بررسی دسترسی، می تواند شما را آزار دهد. حال، به نظر می آید که گوگل سرانجام برای این مشکل راه حلی پیدا کرده است، و شما می توانید از طریق آپدیت بزرگی که به زودی برای Gmail دسکتاپ ارائه خواهد شد به این راه حل دسترسی پیدا کنید. در این آپدیت نسخه مرورگر Gmail چندین ترفند از نسخه ی موبایل خود را قرض گرفته است. هنگامی که بروزرسانی انجام شود، شما قادر به Snooze کردن (تعویق انداختن) ایمیل ها در دسکتاپ خود هستید تا آنها را تا یک زمان تعیین شده از صندوق پستی (inbox) خود حذف کنید، که اگر شما هم مانند من inbox پر از ایمیل دارید که ایمیل های مهم در لابه لای انبوهی از ایمیل های به درد نخور گم می شوند و ترس از دست دادن ایمیل های ضروری خود را دارید، این روش بسیار کارامد خواهد بود. آپدیت جدید گوگل دارای قابلیت پاسخ هوشمند به وسیله ی هوش مصنوعی نیز می باشد.

۴- استفاده از فناوری ضد پهپاد در مسابقات اتومبیل رانی ناسکار

استفاده از فناوری ضد پهپاد تنها مختص به فرودگاه ها یا مکان های حساس سیاسی و نظامی نمی باشد. استفاده از این سیستم حفاظتی که توسط شرکت DroneShield توسعه یافته و شامل اسلحه های ضدپهپاد می شود، در خلال مسابقات اتومبیل رانی ناسکار در تگزاس آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری به پلیس کمک کرد پهپادها را زیر نظر بگیرد، آنها را غیر فعال کند و چنانچه در غیرفعال سازیشان ناموفق بود، آنها را در هوا مورد هدف قرار دهد. اگرچه شاهد هیچ حادثه ای در این رویداد نبودیم، اما استفاده از این فناوری واقعاً قابل توجه است. این اولین بار بوده که مقامات انتظامی آمریکا از هر سه محصول تولیدی شرکت DroneShield استفاده کردند.

۵- رونمایی سونی از دوربین فیلم برداری قدرتمند FS5 II

همایش NAB Show که هر ساله در ماه آوریل توسط انجمن ملی پخش‌کنندگان در شهر لاس‌وگاس برگزار می‌شود، در سال ۲۰۱۸ نیز به مدت ۵ روز از تاریخ ۷ تا ۱۲ آوریل برگزار شد و شرکت‌های بسیاری که در صنعت دوربین و رسانه‌های تصویری فعال هستند، در این همایش به معرفی جدیدترین محصولات خود پرداختند. سونی نیز در این رویداد، جدیدترین نسخه از سری دوربین‌های حرفه‌ای خود با سنسور Super 35mm را به‌نام FS5 II رونمایی کرد. این دوربین از نظر ظاهری و عملکرد شباهت بسیاری با نسل پیشین خود دارد؛ اما به‌روزرسانی‌هایی که این نسل با خود به‌همراه دارد، بیشتر شامل ویژگی‌هایی می‌شوند که در نسل قبل، کاربر فقط می‌توانست با پرداخت مبلغی به آن‌ها دسترسی داشته باشد، اما هم‌اکنون این ویژگی‌ها به‌طور رایگان در نسل جدید این دوربین موجود هستند.

۶- اضافه شدن شخصیت جدید به AR Emoji سامسونگ

قابلیت Ar Emoji سامسونگ در حقیقت آن چیزی نیست که باید باشد یا در واقع آن چیزی نیست که بخواهد با Animoji اپل رقابت کند ولی به هر حال قابلیتی است وجود دارد و برتری ویژه آن را می توان در قابل ارسال بودن خروجی حاصله از آن برای دیگر دستگاه هایی که چنین قابلیتی ندارند، چه اندروید و چه iOS و چه حتی هر دستگاهی که تصویر متحرک را اجرا کند، دانست. امروز خبر اضافه شدن کارکتر Donald Duck به مجموعه دیزنی در AR Emoji سامسونگ منتشر شد.

۷- دستگیری۱۶ باند اینترنتی خرابکار در سال ۹۶ توسط فتا

در سال گذشته ۱۶ باند مجرمانه توسط پلیس فتا شناسایی و منهدم شده است. طبق توضیحاتی که سردار حمید هداوند جانشین رییس پلیس پایتخت در مورد این باندهای خلافکار در فضای مجازی کشور اعلام نموده و طبق رصدهایی که پلیس فتا در فضای مجازی انجام داده است، باندهای مذکور شناسایی شده و پس از عملیات تعقیب و شناسایی دستگیر شده‌اند. ۱۰ باند از گروه‌های تبهکار اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کردند که دستگیر شدند و مابقی باندهای تبهکاری نیز اقدام به فروش مواد مخدر و مواد محترقه می‌نمودند که در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام و تلگرام فعال بودند و در رصدهای پلیس فتا شناسایی شدند.

۸- بازداشت ۱۲ تن از فاش کنندگان اطلاعات اپل

اپل در یادداشتی به کارمندان درباره نشت اطلاعات داخلی به رسانه هشدار داده است. همچنین در یادداشت ذکرشده تاکنون ۱۲ نفر از افرادی که اطلاعات را فاش کرده اند، بازداشت شده اند. این یادداشت در شبکه داخلی اپل پست شده است. اپل در یادداشت خود اعلام کرده در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۹ نفر از فاش کنندگان اطلاعات داخلی را دستگیر کرده که از این تعداد ۱۲ نفر بازداشت شده اند. همچنین فردی که فاش کرده بود ارائه برخی از ویژگی های جدید iOS تا سال ۲۰۱۹ به تعویق می افتد، نیز بین افراد بوده است. در این یادداشت آمده است: افرادی که اطلاعات را نشت می کنند، خواه کارمند، پیمانکار یا تهیه کننده اپل باشد، حتما دستگیر می شوند.

۹- پیام‌رسان سروش به ۵ میلیون عضو رسید

مدیر پیام‌رسان سروش امروز اعلام کرد کاربران این پیام رسان به 5 میلیون رسیده است وی با اشاره به ۵ میلیونی شدن اعضای این پیام رسان از به روزرسانی زیرساخت‌های آن برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر خبر داد. سیدصالحی با اشاره به عملیات به روزرسانی گسترده در زیرساخت‌های پیام‌رسان سروش، گفت: با توجه به استقبال گسترده کاربران در سال جدید و نزدیک شدن به مرز 5 میلیون کاربر، به منظور ارائه سرویس با کیفیت به کاربران، به روزرسانی گسترده در سرورهای سروش ضروری بود. وی افزود: با توجه به پایان عملیات بروزرسانی، کاربران جدید می‌توانند بدون اختلال از سرویس‌های سروش استفاده کنند. البته همراهان قدیمی ما، برای استفاده بدون اختلال لازم است نسخه جدید را نصب کنند.

۱۰- آغاز اجرای ۲۲۰ پروژه مشترک بین دانشمندان برتر دنیا و ایران

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل از اجرایی شدن ۲۲۰ پروژه مشترک بین دانشمندان برتر دنیا و دانشمندان ایرانی خبر داد. حسین سالار آملی درباره طرح جذب نخبگان گفت: برنامه جذب نخبگان از برنامه های مهمی بود که در سال گذشته اجرا شد. وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموع، ۲۲۰ پروژه مشترک ما بین دانشمندان برتر دنیا و دانشمندان ایرانی برقرار شد که عمده این تفاهم نامه ها با کشورهایی مانند اتریش، آلمان، هندوستان، پاکستان، ایتالیا و فرانسه بود. قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل یادآورشد: اعتبارات تفاهم نامه های منعقد شده تامین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است همچنین پول بابت اعضای هیات علمی که در پروژه ها همکاری می کنند، به دانشگاه ها پرداخت شده است.  وی ادامه داد: بنابراین از سال جاری پروژه های مذکور وارد مرحله اجرایی می شوند.

۱۱- ساخت دستگاهی پیشرفته برای تولید رمز

 گروهی از محققان دستگاه تولید رمزی ساخته اند که با کمک رفتارهای مکانیک کوانتومی می تواند رمزهایی واقعا غیرقابل پیش بینی بسازد.  از این فناوری می توان در روش های رمزگذاری استفاده کرد که غیر قابل نفوذ هستند. محققان انستیتو ملی استاندارد و فناوری در مریلند مبدعان این ماشین هستند. کوانتوم مکانیکی یک ابر منبع برای تولید رمزهای تصادفی به شمار می رود زیرا برخورد برخی ذرات کوانتومی نتایجی غیر قابل پیش بینی دارد. پیتر بیرهورست یکی از ریاضیدانان شرکت کننده در این پروژه می گوید: منبع کوانتومی ما و پروتکل آن شببه یک گاو صندوق است. ما مطمئن هستیم هیچ کس نمی تواند آن را  پیش بینی کند. دلیل این امر ویژگی ذرات ریزتر از اتم است. ذرات با کمک این ویژگی می توانند همزمان در دو وضعیت متضاد وجود داشته باشند. چنین حالتی ابر وضعیت نامیده می شود.

۱۲- اندازه گیری دمای مغز با کاوشگر اپتیکی برای اولین بار در جهان

محققان دانشگاه آدلاید استرالیا کاوشگر کوچک اپتیکی را ساختند که قادر است از درون مغز عکس برداری و دمای آن را اندازه گیری کند. با توجه به این که قطر این کاوشگر تنها به اندازه یک تار موی انسان است، می توان آن را با کمترین آسیب به درون اندام های مختلف وارد و اطلاعات فیزیولوژیکی را به صورت بلادرنگ ثبت و ضبط کرد. این کاوشگر که با استفاده از یک فیبر نوری عمل می کند، با هدف بررسی آثار گرمازدگی ناشی از مصرف داروها در مغز طراحی و ساخته شده است. استفاده از برخی داروها می تواند منجر به افزایش دمای بیش از حد برخی از بخش های مغز و آسیب دیدگی آن ها شود. این کاوشگر جدید که قطر آن به ۱۳۰میکرون می رسد، به دماسنجی مجهز است که امکان اندازه گیری دمای بخش های مختلف مغز را در اختیار می گذارد.

۱۳- ساخت جورابی برای اندازه گیری دمای پای بیماران دیابتی

یک شرکت آمریکایی، جورابی ابداع کرده که می‌تواند دمای پای افراد مبتلا به دیابت را اندازه بگیرد و آنها را در مورد گسترش زخم‌هایشان آگاه کند. بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت، از زخم‌های پا که کنار آمدن با آنها دشوار است، رنج می‌برند. در این رابطه، بهترین کار، اقدام فوری برای جلوگیری از گسترش زخم‌ها و درمان به موقع آنهاست. ممکن است این جوراب‌های مجهز به آژیر، راه حل این مشکل را ارائه دهند زیرا قادر به اندازه‌گیری دمای پا هستند و در صورت گسترش غیرمعمول زخم می‌توانند بیمار را از آن آگاه کنند. در این جوراب‌ها، حسگرهایی برای سنجش دما قرار داده شده که از طریق بلوتوث، به اپلیکیشنی که روی تلفن همراه بیمار نصب شده، متصل می‌شوند.

۱۴- تولد اولین انسان در خارج از کره‌زمین

کارشناسان ناسا اعلام کرده اند در نظر دارند برای اولین بار اسپرم انسانی دریافتی از بدن مرد را به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستند تا این پژوهش انجام شود که آیا امکان شکل گیری نطفه و تولد انسان در فضا وجود دارد. قرار است فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی برروی اسپرم انسانی آزمایش کنند تا اثر‌های کاهش گرانش را برروی آن مطالعه کنند. محققان امیدوار نیستند که اسپرم بتواند تخمک دریافتی از زن را در فضا بارور کند. کارشناسان هدف از انجام این پژوهش به نام (Micro-۱۱) را امکان تولید مثل و جلوگیری از انقراض نسل انسان‌ها در قرن‌های بعد در زمان انجام مسافرت‌های طولانی مدت فضایی اعلام کرده اند.

 

انتهای خبر/

خبرنگار: سجاد عبدلی

 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه در سال جاری خبر داد.

داود میرشکار امروز (۴ اردیبهشت‌ماه) به رسانه‌ها، اظهارکرد: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است و این وضعیت موجب شده است اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در استان خوزستان در پارک ملی کرخه در سال جاری متولد شود.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه‌روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میرشکار گفت: بعد از بیماری میاز که در سال ۱۳۹۳ موجب تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد، اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان برنامه‌های پایشی و رصد شبانه‌روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرد و به این منظور، برنامه‌های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

وی افزود: هدف این اداره‌کل علاوه بر تکثیر گونه‌ها در محیط‌های کنترلی، تکثیر به صورت آزاد در محیط‌های طبیعی است و به همین منظور در سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی، تعداد گوزن‌ها از پنج رأس در سال ۱۳۹۸ به ۱۲ در سال ۱۴۰۲ راس رسیده است که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال سه تا چهار گوساله به این جمعیت اضافه شود.

وی بیان کرد: گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است و در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

میرشکار گفت: زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل‌های دز و کرخه استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطق دیگری هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شده است. جزیره اشک ارومیه و دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند.

دیگر خبرها

  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • پرورش نسل زد برای ورود به دنیای کسب‌وکارهای نوآور بررسی می‌شود
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • در غزه گرفتار شدیم | جایگزینی برای حماس وجود ندارد
  • تحلیلگر صهیونیست:در غزه گرفتار شدیم/جایگزینی برای حماس وجود ندارد
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • بائو 8 ؛ این پلنگ چینی خیلی شبیه لندکروزر است! (+تصاویر)
  • روایت فاطمه غفاری از ساخت فیلم و سریال کمتر از یک سال
  • ۲ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟