Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@10:42:47 GMT

پرنده باارزش و افراد زودباور، قربانی شایعه سودجویان

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۸۷۷۰۸

پرنده باارزش و افراد زودباور، قربانی شایعه سودجویان

کرمانشاه - ایرنا - مدتی است که خفاش‌ها در برخی مناطق کشور از جمله کرمانشاه برای بخشی از مردم حکم گنج را پیدا کرده اند.

عده ای مدعی اند که 'لانه خفاش' صدها میلیون ریال ارزش مادی دارد و اگر کسی موفق به تصاحب چند لانه شود، بار خود را بسته است.
این تصور بر پایه اعتقادی است که نسبت به ارزش و اهمیت 'بزاق خفاش' ایجاد شده؛ ماده‌ای که گفته می شود احتمالا در لانه او وجود دارد و مصرف آن برای بسیاری از بیماری‌ها معجزه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این زمینه چند کلیپ و تصویر در باره خفاش‌ها در فضای مجازی دست به دست می شود که لانه آنها را شبیه به یک بیضی آویزان از سقف غارها نشان می دهد.
در فضای مجازی بین 200 تا 500 میلیون ریال هم برای هر لانه خفاش قیمت گذاری می شود.
این حرف و حدیث‌ها البته کاملا بی مبنا هم نیستند و گویا پژوهش هایی مختصر در باره تاثیر بزاق خفاش در بهبود بیماری قلبی انجام شده اما این مطالعات تنها مربوط به گونه 'خفاش خون آشام' است و آن هم هرگز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

** پشت پرده شایعات
کمی کنکاش در فضای علمی و واقعی نشان می دهد که بازار گرمی‌ برای خرید و فروش لانه خفاش از سوی عده ای سودجو و با هدف سرکیسه کردن شهروندان ناآگاه صورت می گیرد زیرا آنچنان که مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: پرنده خفاش بیشتر در غار زندگی می کند و لانه ای ندارد.
فریدون یاوری با غیرواقعی دانستن تبلیغات مربوط به خرید و فروش لانه خفاش، تایید کرد که احتمال دارد پشت این ماجرا سودجویی افراد، مطرح باشد.
او در عین حال عنوان کرد که به همکاران خود در باره احتمال آسیب رساندن به حیات خفاش سفارش کرده ایم اما تاکنون به نمونه ای از شکار یا آسیب رسانی به این پرنده بر نخورده ایم.
به گفته یاوری، پرنده خفاش در بیشتر غارهای استان کرمانشاه وجود دارد.
پیش از این هم در برخی استان های دیگر از جمله زنجان و کردستان موضوع خرید و فروش لانه خفاش ها خبرساز شده بود.
سیدرضا مافی مدنی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم در استان زنجان در واکنش به این موضوع گفته است: برخی مالباختگان با تصور اینکه تجارت لانه خفاش سودآور است، اقدام به خرید لانه هایی می کنند که دست ‌ساز است در حالی که خفاش ها هیچ گونه لانه ای ندارند.
شاید آنچه در باره این شایعات بیش از همه مهم باشد، این است که هجوم افراد فرصت طلب و زودباور به غارها و محل زیست خفاش ها، باعث مرگ این پرنده با ارزش شود.

** چرا وجود خفاش‌ها مهم است؟
خُفاش یا شَب ‌کور تنها پرنده پستانداری است که می‌تواند پرواز کند.
خفاش ها بیشتر غار را برای خواب زمستانی خود از شهریور تا اردیبهشت انتخاب می‌کنند و با گرم شدن هوا و رشد حشرات، بیدار می شوند و شروع به تغذیه می‌کنند.
این پرنده در زمان خواب از چربی ذخیره شده خود استفاده می کند اما به دلیل اینکه بشدت حساس است با کوچک‌ ترین آزاری از بین می‌رود به طوری که با هر بار بیدار شدن از خواب، به اندازه چربی 2 ماه ذخیره شده را از دست می‌دهد و احتمال مرگ آن بشدت زیاد می شود.
مرگ خفاش می تواند به معنی رشد غیرقابل مهار حشرات و آسیب قابل توجه به طبیعت و انسان باشد.
حدود 75 درصد خفاش‌ها حشره ‌خوار هستند و هر خفاش در یک شب می‌تواند به اندازهٔ یک سوم وزن خود حشره بخورد یعنی یک دسته هزارتایی از خفاش‌ها توانایی شکار چهار هزار کیلو حشره در سال را دارند.
سوسک، پروانه، پشه و انواع موریانه از جمله طعمه های خفاش هستند که سالانه زیان‌های هنگفتی به کشاورزی و اقتصاد کشور می‌زنند.
فضولات (سرگین) خفاش هم سرشار از مواد مغذی و موثر در بهبود محصولات کشاورزی است؛ همچنین گفته می شود که از آن در جریان جنگ داخلی آمریکا در ساخت باروت استفاده شده است.
آمار دقیقی از جمعیت خفاش ها در ایران و استان کرمانشاه وجود ندارد اما از بیش از هزار و 200 گونه شناسایی شده، حدود 50 گونه آن در ایران وجود دارد.
163هزار هکتار منطقه حفاظت شده گونه های مختلف جانوری و گیاهی در استان کرمانشاه وجود دارد که این رقم 6 و هفت دهم درصد از مساحت کل استان را شامل می شود در حالی که طبق استاندارد جهانی باید این مساحت 10 درصد باشد.
در کنار 80 زیستگاه مهم، 48 گونه پستاندار، 180 گونه پرنده، 33 گونه ماهی، 35 گونه خزنده - 2 زیست و نیز هزار و 200 گونه گیاهی با هشت هزار گونه نادر هم در استان وجود دارد.
گزارش از عبدالله الماسی
7044/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي لانه خفاش حفاظت از محيط زيست پرندگان كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۷۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی یک شایعه؛ مشکل توماس توخل با برایان ساراگوسا خرید جدید بایرن مونیخ

توماس توخل تمایلی برای بازی دادن به برایان ساراگوسا ندارد

طرفداری | با مصدومیت سرژ گنابری و کینگزلی کومان، برایان ساراگوسا که قرار بود در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی از گرانادا به بایرن مونیخ بپیوندد، این باشگاه با پرداخت مقداری بیش‌تر در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی گذشته او را جذب کرد.

با این حال ساراگوسا از زمان پیوستنش به جمع باواریایی‌ها زمان بازی زیادی دریافت نکرده که این باعث ایجاد برخی بحث‌ها شده است. توماس توخل یکی از دلایل بازی نکردن او را مسلط نبودنش بر زبان آلمانی و انگلیسی اعلام کرده بود که این باعث می‌شود نتواند در تیم جا بیفتد. با این حال، ساراگوسا در بازی قبلی بایرن مقابل دارمشتات حتی روی نیمکت نیز حضور نداشت تا جنجال‌ها پیرامون او افزایش یابد.

به همین بهانه مارکوس بنیتو از ال چرینگیتو گزارش داده برایان ساراگوسا هر روز برای یادگیری زبان‌های آلمانی و انگلیسی تلاش می‌کند تا بتواند هر چه سریع‌تر در تیم جدیدش جا بیفتد. این بازیکن همچنین به خوبی تمرین می‌کند و سران بایرن مونیخ نیز به او اعتماد دارند.

با این حال دلیل بازی نکردن او فقط به خاطر روند کند جا افتادنش در تیم و تسلطش بر زبان نیست. توماس توخل از زمان پیوستن ساراگوسا به بایرن مونیخ، هرگز با او صحبت نکرده است زیرا او بر خلاف خواسته این سرمربی در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی جذب شد.

فابریتزیو رومانو نیز این خبر را تأیید کرده است. به گزارش این خبرنگار معتبر ایتالیایی در حوزه نقل‌وانتقالات، مشکلاتی بین ساراگوسا و توخل وجود دارد که البته این به خاطر خود بازیکن نیست و توخل در اصل خواسته متفاوتی از باشگاه داشت. ساراگوسا نمی‌تواند به زبان آلمانی یا انگلیسی صحبت کند و توخل به همین خاطر اعتقاد داشت در ژانویه به بازیکن دیگری نیاز داشت، کسی که بتواند خیلی سریع در تیم جا بیفتد

بایرن مونیخ به برایان سارگوسا اعتماد کامل دارد

در ادامه گزارش رومانو، با وجود مشکلات توماس توخل با برایان ساراگوسا، بایرن مونیخ به این وینگر چپ 22 ساله و اسپانیایی برای حال و آینده اعتماد دارد. توخل در پایان فصل و حدود دو ماه دیگر از بایرن جدا می‌شود و از آن موقع است که زندگی جدید ساراگوسا در مونیخ می‌تواند آغاز شود.

گفتنی است ساراگوسا تاکنون تنها در دو بازی بوندسلیگا و مجموع 35 دقیقه برای بایرن به میدان رفته است. او همچنین نتوانسته تاکنون هیچ گلی در تیم جدیدش به ثمر برساند یا هیچ پاس گلی بدهد.

از دست ندهید ????????????????????????

عاشقانه‌های توماس مولر و کره اسبش! (فیلم) مهاجم معروف بلژیکی روی هوادار، فن کشتی کچ زد! (فیلم) مهاجم سابق تیم ملی ایتالیا در دام اعتیاد عادل فردوسی پور بازنشسته شد؛ خداحافظ صداوسیما ادگار داویدز به زودی در ایران؛ عیدتون مبارک!

دیگر خبرها

  • بررسی یک شایعه؛ مشکل توماس توخل با برایان ساراگوسا خرید جدید بایرن مونیخ
  • نحوه ساخت هوشمندانه یک لانه مرغ با لاستیک ماشین در خانه (فیلم)
  • مقبره سه‌گنبد ارومیه یادگاری باارزش از دوران سلجوقیان 
  • کمین سودجویان و زمین‌خواران برای ‌تصرف ‌اراضی ملی و دولتی در ایام نوروز
  • شکایت رسمی دولت از عوامل انتشار شایعه برکناری مخبر
  • استاندار کردستان شایعه رفتن خود از استان را تکذیب کرد
  • استاندار کردستان شایعه رفتن خود از کردستان را تکذیب کرد
  • نحوه ساخت لانه مرغ با سطل پلاستیکی (فیلم)
  • جزئیاتی درباره شایعه برکناری مخبر از معاون اولی
  • واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر از معاون اولی دولت