Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود پزشک متخصص در روستاهای شهرستان شهرضا و شهر منظریه مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده و سبب نگرانی و سرگردانی آنان شده است. ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا،  برطرف کردن مشکلات و محرومیت‌های مردم در حوزه بهداشت و درمان یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم به شمار می‌رود که در این زمینه طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 به عنوان یکی از برجسته‌ترین فعالیت‌های دولت در سطح کشور اجرا شد که به نوبه خود اقدامی مهم و اثرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود پزشک متخصص در روستاهای شهرستان شهرضا و شهر منظریه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و سبب نگرانی و سرگردانی آنان شده است، این کمبود پزشک سلامتی بیماران را تهدید می‌کند.

از آنجا که تأمین پزشک در مراکز درمانی یکی از نیازهای ابتدایی هر مرکز جمعیتی است اما از اسفندماه سال گذشته روستاهای شهرستان شهرضا و شهر منظریه از وجود پزشک عمومی بی‌بهره‌اند که این امر سبب شده اهالی روستا برای درمان به شهرضا مراجعه کنند.

طرح پزشک خانواده باید توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بازنگری شود

شهردار شهر منظریه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از عدم وجود پزشک عمومی در مراکز بهداشتی و درمانی شهر منظریه اظهار داشت: از اسفند سال گذشته تاکنون مراکز بهداشتی درمانی شهر منظریه فاقد پزشک عمومی به صورت منظم است که این امر نارضایتی مردم را در پی داشته است.

سید علی مرتضوی افزود: تاکنون چندین بار با مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا در این مورد رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم ولی مشکل برطرف نشده است.

وی گفت: پزشکان عمومی طرح پزشک خانواده کمی حقوق و مزایا، الزام به حضور در دو شیفت کاری و بی‌نظمی در پرداخت حقوق‌ را از جمله دلایل اصلی عدم تمایل به عقد قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان می‌دانند که این امر مستلزم بازنگری اساسی در طرح پزشک خانواده توسط دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در این حوزه است.

شهردار شهر منظریه تصریح کرد: بر اساس اخبار واصله بیش از نیمی از مراکز روستایی شهرستان شهرضا و بیشتر روستاهای منتهی به جاده شیراز از ابتدای امسال پزشک ندارند و پزشکان طرح پزشک خانواده پس از اتمام قرارداد حاضر به عقد قرارداد جدید با این شرایط نیستند که برطرف کردن این مسئله نیازمند عزم جدی مسئولان شهرستانی و استانی در حوزه بهداشت و درمان است.

کمبود پزشک عمومی در مناطق روستایی یکی از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به این معضل، بیان کرد: شهرضا از نظر تعداد و حضور پزشک عمومی در وضعیت خوبی نیست این مشکل باید از سوی مسئولان شهرستان با مکاتبه با استانداری و دانشگاه علوم پزشکی برطرف شود.

حجت‌الله تنهایی با اشاره به اینکه بیشتر روستاهای مسیر جاده شیراز بدون پزشک هستند و با کمبود پزشک در پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی روبه‌رو هستیم، گفت: کمبود پزشک عمومی و متخصص در مناطق روستایی و محروم یکی از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت است که زمان طولانی برای رسیدن به ایده‌آل و تأمین پزشک در این مناطق نیاز داریم.

کمبود پزشک عمومی سبب ایجاد اختلال در برنامه‌های بیمه سلامت شده است

رئیس بیمه سلامت شهرضا درباره کمبود پزشک عمومی در روستاهای شهرستان شهرضا به تسنیم، گفت: کمبود پزشک عمومی در روستاهای شهرستان از اسفندماه بحرانی شد و در مرکز منظریه و اسفه‌سالار پزشک خانواده نداشته‌ایم.

سید مجتبی صالح با بیان این‌که کمبود پزشک عمومی سبب نارضایتی مردم شده است، افزود: باید پزشک عمومی برای روستاهای شهرستان شهرضا تأمین شود و پزشک به صورت دائمی در مراکز بهداشتی روستاها مستقر شود.

وی با بیان اینکه کمبود پزشک عمومی در روستاهای شهرضا، سبب ایجاد اختلال در برنامه‌های بیمه سلامت شده است، بیان کرد: نظارت و پایش عملکرد تیم پزشک خانواده در مناطق روستایی و شهر زیر 20 هزار نفر جمعیت منظریه برعهده بیمه سلامت است.

رئیس بیمه سلامت شهرضا تصریح کرد: پرداخت حق‌الزحمه تیم پزشک خانواده منوط به حضور دائم پزشک و کادر بهداشتی درمانی و رعایت استانداردهای تعیین شده است و عدم حضور پزشک به طور مداوم در مراکز سلامت سبب ایجاد اختلال در ارائه خدمات و ثبت پرونده‌های سلامت می‌شود.

وی اظهار داشت: در ماه‌های گذشته به ویژه از اسفند ماه 96 به دلیل عدم حضور پزشک خانواده و خدمات ناقص بهداشتی، درمانی سبب نارضایتی بین ساکنان روستاهای شهرستان شهرضا شده است.

صالح خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ادامه وضع موجود و افزایش میزان رضایتمندی ساکنان این مناطق ضروری است هر چه سریع‌تر نسبت به تخصیص پزشک خانواده برای این مناطق از طریق پیگیری شبکه بهداشت و درمان و حمایت فرمانداری انجام شود.

کمبود پزشک عمومی شایسته این مردم نیست

محمد حسین داراب معاون فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که سلامت بستر همه فعالیت‌ها است گفت: کمبود پزشک عمومی با همه خدماتی که شهرضا می‌دهد شایسته این مردم نیست و باید با دانشگاه علوم پزشکی و استانداری برای برطرف کردن این معضل مکاتبه کرد.

یکی از روستائیان با ابراز نگرانی از کمبود پزشک در روستاها به خبرنگار تسنیم گفت: رفت و آمد به شهرستان شهرضا و مراجعه به پزشکان متخصص و عمومی بسیار دشوار است و علاوه بر صرف هزینه، سبب اتلاف وقت نیز می‌شود.

 وی بیان کرد: نبود پزشک عمومی به تعداد کافی در مراکز درمانی مشکلات درمانی را دو چندان کرده است، علاوه براینکه طول درمان بیماران افزایش یافته، هزینه‌های زیادی را نیز بر دوش خانواده بیماران تحمیل می‌کند.

انتهای پیام/ح

R41346/P1357/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مرگ نابهنگام دکتر پرستو بخشی متخصص قلب

دکتر ملیحه کدیور در خبرآنلاین نوشت: مرگی که بی‌شک نباید اتفاق می‌افتاد. ضمن عرض تسلیت به خانواده این خانم دکتر جوان و آرزوی صبر و شکیبایی برای بازماندگان محترم، اگر آن چه که در رسانه‌ها در این خصوص بیان شده درست باشد، بررسی دقیق موضوع و واکاوی آن ضروری است:

۱. آیا ایشان از وضعیت روحی روانی شرایط مناسبی برای حضور در شهری دور از خانواده را داشته‌اند؟

هر فردی از جمله یک پزشک برای ارائه خدمات نیاز به حال خوب (well being) دارد. آیا مسائل خانوادگی ذکر شده در مورد این پزشک جوان برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معیاری برای در نظر گرفتن شرایط مناسب‌تری در تعیین محل گذرانیدن طرح نبوده است؟ شوربختانه این در حالی است که فرزند برخی از مسئولین دوره طرح خود را در مراکزی نزدیک به شهر‌های اصلی و یا مراکز استان‌ها می‌گذرانند.

 ۲. آیا سوءرفتار صورت گرفته در محیط دانشگاهی و یا مرکز محل تعهد منجر به بروز این حادثه شده است؟

خشونت آکادمیک (Academic mobbing) به هرگونه رفتار آزاردهنده، چون تحقیر، توهین، تهدید، تمسخر، ایجاد هراس، انگ زدن، ... گفته می‌شود که توسط یک فرد دانشگاهی نسبت به دیگر همکار خود در آن محیط صورت می‌گیرد. قلدری (bulling) می‌تواند به اشکال مختلفی در محیط‌های گوناگون اتفاق بیفتد. متأسفانه در محیط‌های آکادمیک دانشگاهی و یا در میان جامعه پزشکی هم چنین کژرفتاری‌هایی مشاهده می‌شود. قربانیان خشونت آکادمیک اکثرا افرادی جوان، کم سابقه و دارای شخصیت افسرده یا مضطرب، یاهوش و ... هستند. این که قلدری و خشونت چه پیامد‌هایی برای فرد قربانی در پی داشته و چرا افراد قلدری می‌کنند، نیازمند توجه جدی و پیشگیرانه است.

۳. آیا در محل مأموریت به وضعیت و شرایط روحی و عاطفی ایشان توجه مناسبی شده است؟

یکی از مسائل مهم، نگاه پیشگیرانه و توجه به علائم و ورود به هنگام و انجام پشتیبانی‌های لازم است. پزشک جوانی که با مشکلات خانوادگی درگیر است که عمدتا مرتبط به از دست دادن والدین ایشان بوده که در طول سه سال اخیر اتفاق افتاده، دوره طرح ایشان با یک سال تأخیر آغاز می‌شود، به محلی به دور از خانواده اعزام می‌شود، با این پیشینه قابل تأمل، در تعطیلات نوروز هم مشغول اراِئه خدمت است، آن هم در شهری غریب و ... مواردی که می‌توانند همگی زمینه ساز افسردگی شده که متأسفانه منجر به تصمیمی سخت و دهشتناک شود.

۴. با کمال تاسف تا کنون شاهد هیچ واکنشی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مرگ این پزشک جوان نبوده‌ایم! ظاهرا متولیان امور خود را پاسخگو نمی‌دانند و یا توان پاسخگویی ندارند.

با کمال تأسف این حادثه منحصر به فرد نیست و در طول سالیان گذشته شاهد مرگ پزشکان جوان و دستیاران پزشکی زیادی در کشور بوده‌ایم. پرسش کلیدی این است که چرا پزشکانی که قرار بوده زندگی بخش باشند، به جایی می‌رسند که به مرگ خود فکر می‌کنند. متأسفانه آمار دقیقی از مرگ پزشکان جوان موجود نیست، ولی در حالی که سکوت وزارت بهداشت در این قبیل حوادث ادامه دارد، اما این وقایع از چنان اهمیتی برخوردار هستند که مجله معتبر پزشکی لنست (Lancet) چندی قبل به مرگ کادر پزشکی در ایران پرداخته بود. اما بیانیه‌های مکرر انجمن‌های روانپزشکی و روانشناسی کشور در این میان تاکنون بی پاسخ مانده است.

۵. از هر گونه قضاوت پرهیز و به حریم خصوصی احترام گذاشته شود.

در این حال از نظر اخلاقی نیاز است که به حریم خصوصی این خانم دکتر جوان حتی پس از مرگ احترام گذاشته شود.

امید که واکاوی هر یک از این مرگ‌ها بتواند موجب پیشگیری از مرگ عزیز دیگری شود.

tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • آب شرب روستاهای سیل‌زده لرستان وصل شده است
  • دهیاران در روستاها منابع درآمدی ایجاد کنند
  • جزئیات فوت "پرستو بخشی" در بیمارستان نورآباد دلفان
  • جزییات مرگ «پرستو بخشی» دکتر جوان + توضیحات رسمی
  • جزئیات مرگ نابهنگام دکتر پرستو بخشی متخصص قلب
  • خدمت رسانی به بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ مراجعه کننده به بیمارستان نی ریز
  • پشت پرده ماجرای دردناک مرگ دکتر «پرستو بخشی»
  • جزئیات مرگ پرستو بخشی، متخصص قلب
  • ماجرای مرگ ناگهانی دکتر پرستو بخشی چه بود؟
  • روایت یک مقام نظام پزشکی از خودکشی پزشک خانم