Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@23:40:30 GMT

واکاوی تجربه مرمت و احیای خانه زمان‌وزیری

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۸۹۵۰۳

واکاوی تجربه مرمت و احیای خانه زمان‌وزیری

نشست «واکاوی یک تجربه: مروری بر طرح مرمت، احیا و طرح معماری میان‌افزای خانه زمان‌وزیری اصفهان» در مسجد جامع اصفهان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، ازسوی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نشستی با عنوان «واکاوی یک تجربه: مروری بر طرح مرمت، احیا و طرح معماری میان‌افزای خانه زمان‌وزیری اصفهان» با حضور «احمد منتظر» ریاست سابق اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در مسجد جامع اصفهان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد منتظر که طرح مرمت و احیای خانه زمان‌وزیری اصفهان را نیز بر عهده دارد، با اشاره به شعار روز جهانی ایکوموس با عنوان «میراث برای نسل ها» به خبرنگار ایمنا گفت: همیشه این موضوع مطرح بوده که ما باید برای نسل های آینده فعالیت می کنیم، یعنی مرمتی که انجام می دهیم به این دلیل است که در آینده، این موضوع توسط نوادگان عنوان نشود که نسل های پیشین نتوانستند از بناهای تاریخی حفاظت کنند، بنابراین تلاش ما این است که آثار تاریخی را برای نسل های آینده حفظ کنیم و بعد از آن حفظ این بناها بر عهده نسل آینده است که می خواهد با آثار باقی مانده چه کاری انجام دهد.

این پیشکسوت مرمت و معماری ادامه داد: شعار «میراث برای نسل ها» به این دلیل است که ما تلاش کنیم تا آثار تاریخی برای فرزندان و نوادگان‌مان باقی بماند و بعد آنها درباره این آثار تصمیم بگیرند. قطعا رعایت اصل برگشت‌پذیری در مرمت آثار تاریخی نیز به همین دلیل است که اگر نسل آینده تصمیم بر حذف مرمت های پیشین داشت، بتواند مرمت های نسل قبل را به عنوان الحاق حذف کنند.

وی به مرمت خانه زمان‌وزیری اشاره کرد و گفت: شاید این مرمت، آخرین فعالیت من در این حوزه باشد اما تجربه ای است که می خواهیم منتقل شود. این خانه در ابتدا در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت و اکنون مراحل مختلف مرمت و احیای آن در حال انجام است بنابراین وقتی این بنا می تواند نجات یابد پس سایر آثار تاریخی نیز می توانند نجات پیدا کنند اما در این میان باید منافع کنار گذاشته شود.

به گزارش ایمنا، نشست «واکاوی یک تجربه: مروری بر طرح مرمت، احیا و طرح معماری میان‌افزای خانه زمان‌وزیری اصفهان» با حضور «احمد منتظر» و با مقدمه از «عیسی اسفنجاری کناری» در خصوص شعار روز جهانی ایکوموس  ساعت ۱۶ تا ۱۹ در مسجد جامع اصفهان برگزار می شود و سپس با حضور احمد منتظر از خانه زمان‌وزیری واقع در میدان امام علی(ع)، کوچه امام جمعه بازدید خواهدشد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۹۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: کشف شواهدی از آثار تاریخی در عمق ۱.۵ متری زمین، روند اجرای عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکز شهر و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث‌فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح، روز گذشته و هنگام خاکبرداری شواهدی از آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت تا اعلام نظر دقیق کارشناسان ادامه اجرای کار متوقف شده است و هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت در صورت نیاز نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: تلاش داریم در کنار حفظ آثار تاریخی مانع فعالیت‌های عمرانی شهر نشویم و به همین دلیل تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کار کارشناسی و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری در کنار فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی شهرداری برای شهر همدان استفاده کنیم.

وی گفت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، یگان حفاظت میراث فرهنگی ناظر پروژه است تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

کد خبر 751136

دیگر خبرها

  • مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد
  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • مرمت پل تاریخی زمان‌خان سامان مدیریت شود
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!