Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چند سال اخیر به خاطر شرایط بد اقتصادی سطح درآمد بسیاری از مردم کاهش یافته و از طرفی قیمت اقلام مختلف نیز رشد داشته است و همین موضوع باعث شده تا سطح مصرف برخی از اقلام روند نزولی به خود بگیرد و در نتیجه سهم هزینه این اقلام در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یابد. آمارها نشان می دهند که مصرف انواع گوشت نیز از این امر مستثنی نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، در چند سال اخیر و بهتر بگوییم در دهه اخیر شرایط اقتصادی ایران به دلایل مختلف از جمله اعمال تحریم های ظالمانه مناسب نبوده و همین موضوع بر روی سطح درآمد مردم تاثیر گذاشته است. از طرفی نیز رشد چشمگیر قیمت ها نیز باعث شده است تا قدرت خرید مردم واقعاً کاهش یابد. نمود کاهش سطح درآمد مردم و همچنین رشد چشمگیر قیمت ها را می توان در کاهش مصرف و سهم هزینه ای این اقلام در سبد مصرفی خانوارها مشاهده کرد. هر چند که شاید کاهش بُعد خانوار در میزان مصرف خانوارها بی تاثیر نبوده باشد اما اولاً این کاهش آنقدر نبوده است که بتواند سطح مصرف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد ثانیاً بیشتر مردم قطعاً با این موضوع موافقند که اوضاع بد اقتصادی بر زندگی و میزان مصرف آن ها بیشتر تاثیرگذار بوده است. در اینجا به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که سهم هزینه ای انواع گوشت در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یافته است یا افزایش و در دهه اخیر میزان مصرف انواع گوشت در خانوارها چه تغییری کرده است؟

نمودار زیر پاسخ پرسش اول را می دهد. همان گونه که از نمودار پیداست در سال 1386 سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوارها حدود 6 درصد بوده است. این سهم در سال 1388 به اوج خود رسیده و سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوارها به 6.8 درصد افزایش یافته است. از این سال به بعد، روند نزولی سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوارها آغاز شده است و در سال 1395، این سهم به 5.3 درصد رسیده است. یعنی در طی یک دهه اخیر، این سهم حدود 0.7 درصد کاهش یافته است.

شاید این موضوع که کاهش بُعد خانوار در این زمینه تاثیرگذار بوده است، درست باشد اما آنچه از میزان مصرف انواع گوشت در ده سال اخیر نمایان است این است که میزان مصرف در همه انواع گوشت ها کاهش چشمگیری داشته و این احتمالاً بیشتر به دلیل رشد قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم بوده تا اینکه به کاهش بُعد خانوار مربوط شود.

نمودار زیر میزان مصرف انواع گوشت توسط یک خانوار شهری را در طی یک دهه اخیر نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود در حالی که در سال 1386 یک خانوار حدود 57 کیلوگرم گوشت دام در طی یک سال مصرف می کرده، این میزان در سال 1395 به 41 کیلوگرم کاهش یافته است. میزان مصرف گوشت پرندگان نیز به مانند گوشت انواع دام کاهش یافته و از 96 کیلوگرم در سال 1386 به 86 کیلوگرم در سال 1395 رسیده است. فرآورده های گوشت دام و پرندگان هم در طی یک دهه اخیر 4 کیلوگرم کاهش داشته است. یک خانوار در سال 1386 در حالی که 20 کیلوگرم گوشت انواع ماهی مصرف می کرده، این میزان با کاهشی 9 کیلوگرمی در طی یک دهه به 11 کیلوگرم در سال 1395 رسیده است.

متاسفانه آماری که نشان دهد این میزان کاهش در دهک های مختلف جامعه چگونه بوده است وجود ندارد اما قطعاً این کاهش مصرف گوشت و همچنین هزینه انواع گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار در دهک های پایین جامعه و اقشار ضعیف بسیار بیشتر از دهک های بالایی جامعه و اقشار ثروتمند بوده است.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۸۹۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرار نیست تغییری در «تیم اقتصادی دولت» ایجاد شود

به گزارش خبرنگار مهر، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) هیأت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص انتشار شایعاتی از تغییر در تیم اقتصادی دولت، گفت: اتفاقات خوبی در اقتصاد رقم خورده و رشد اقتصادی کشور افزایش یافته است. از طرفی کاهش بیکاری را داشتیم، کنترل و کاهش حجم نقدینگی را تجربه کردیم که همه محصول تلاش‌های تیم اقتصادی دولت است.

وی افزود: شاید برخی چندان دوست ندارند این اتفاقات رخ دهد و شایعاتی می‌سازند اما قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود.

در حال تکمیل

کد خبر 6080783

دیگر خبرها

  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟
  • قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ دهد
  • تیم اقتصادی دولت تغییر نمی‌کند
  • قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت انجام گیرد
  • قرار نیست تغییری در «تیم اقتصادی دولت» ایجاد شود
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • موافقان و مخالفان نوشیدن قهوه چه می‌گویند؟
  • تراز آب دریای خزر به کمترین میزان در قرن اخیر رسید
  • هشدار به مصرف کنندگان | هوای برق را داشته باش