Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  مرکز چهارمحال و بختیاری ، فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت: دشت لاله های واژگون روستای بنواستکی ، همزمان با تعطیلات پایان هفته گذشته افزون بر 10 هزار گردشگر سراسر کشور از این دشت بازدید کردند.
آقای زمانپور افزود:دشت لاله های واژگون همه ساله نیمه اردیبهشت ماه شکوفا می شد اما امسال با گرم شدن هوا این دشت زودتر از موعد شکوفا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دشت لاله های واژگون، با وسعت سه هزار و 600هکتار به عنوان رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی لاله واژگون یا اشک مریم، در فاصله 12 کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ، و 98 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله، و یکی از 12 هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران است که تا کنون 15 گونهٔ آن در کشور شناسایی شده است.
این گل در دو نوع قرمز و زرد می روید که گونهٔ زرد آن، لاله نرگسی نیز نامیده می شود و بین 50 تا 80 سانتی‌متر ارتفاع دارد.
پیاز این گیاه نیز به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین، دارای مصارف دارویی و مسکن درد است.
راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، فضای سبز، و دسترسی به هتل، از امکانات این دشت است.
آبشار و تونل کوهرنگ، چشمه دیمه، غار یخی چما و آبشار شیخ علیخان، از دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری در مجاورت دشت لاله های واژگون به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه حدود 50هزار نفر از مسافران و گردشگران، از دشت لاله های واژگون کوهرنگ دیدن می کنند.
بهمن عسگری افزود: طی چند سال اخیر و با افزایش تورهای گروهی گردشگری، میزان بازدید کنندگان از این دشت، 6 درصد افزایش یافته است.
وی ، چیدن گل ها، خارج کردن پیاز گل از دل خاک، و ورود دام ها به دشت لاله های واژگون را از عوامل تخریبی این گونه گیاهی زیبا و نادر برشمرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۰۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  ریکان عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی وآموزش کشاورزی آذربایجان‌غربی بااشاره به اینکه یک هزارو ۵۰۰ گونه گیاهی در استان رویش دارد که ۵۰۰ گونه آن داروئی و خوراکی است گفت :داشتن تنوع آب‌وهوایی، بارش‌های مناسب استان را  منبع اصلی طب سنتی و قطب گیاهان دارویی و خوراکی تبدیل کرده است.

  مهناز حیدری افزود: مصرف این گیاهان در سفره‌های مردم آذربایجان غربی همیشه موردتوجه قرار دارد و طعم‌های بهاری از آن‌ها در غذاها و خوراکی‌های سنتی این منطقه به چشم می‌خورد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی وآموزش کشاورزی استان گفت: برداشت گیاهان خوراکی محلی در آذربایجان غربی هم‌زمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان آغاز شده است. اما تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه، به خطر انقراض گونه‌های گیاهی خوراکی در مناطقی مانند دره شهدا، قاسملو، کوه سیر و قوشچی در شهرستان ارومیه افتاده‌اند.

حیدری ریکان افزود: ۵۰ گونه از گیاهان دارویی در محوطه مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی وآموزش کشاورزی استان کاشته شده است تا از انقراض بعضی از گونه ها جلوگیری شود و محققان و بهره بردارن می توانند از کارشناسان این مرکز برای کارهای تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی و خوراکی کمک بگیرند.

ابراهیم پایدار رئیس اداره امور مراتع آذربایجان‌غربی بااشاره به اینکه در صورت مشاهده برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خود رو به قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف با عوامل آن برخورد می‌شودگفت: هر گونه بهره برداری از محصولات مرتعی و جنگلی از جمله کنگر، ریواس، مندی، کوراد، لوشه، موسیر، اویشن، انواع قارچ‌های گوهی و مرتعی، گول آغا، شنگ، بولاغ اوتی، لاله واژگون، غازایاقی، انواع میوه و گل درختان اعم از بادام، زالزالک، گلابی وحشی، زرشک و سیب وحشی صرفاً با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره برداران عرفی مطابق با قوانین و مقررات موجود است.

وی افزود : در صورت مشاهده این تخلفات، برداشت، حمل و نقل و یا خرید و فروش غیرمجاز بدون اخذ مجوز لازم برابر مقررات محموله به عنوان کالای قاچاق تلقی شده و به نفع دولت توقیف می‌شود و متخلفین توسط یگان حفاظت شهرستان‌ها به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

علاوه بر خاصیت دارویی و خوراکی گیاهان، وجود پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ خاک از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در هر منطقه‌ای باعث کاهش سرعت جریان‌های سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود، بنابراین پوشش گیاهی تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش سیلاب‌های مخرب داشته، یکی از روش‌های حفاظت از فرسایش در حوزه‌های آبخیز سیل‌زا ، استفاده از روش زیستی است.

اکثر زمین لغزش‌­هایی که در قرن اخیر (قرن تخریب پوشش گیاهی)اتفاق افتاده ، حاصل قطع و بهره­‌برداری بی رویه از پوشش گیاهی و کاهش سطح جنگل‌­ها و مراتع کشور است که برای جلوگیری از این امر بایستی به استفاده بی‌رویه گیاهان در مراتع و جنگل‌ها توسط دام و انسان توجه ویژه‌ای شود. 

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • فیلم| کوهرنگ سرزمین لاله‌های واژگون
  • قرق مطلق دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ
  • استقبال شهروندان از نمایشگاه سلامت شهر در بوستان لاله تهران
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان