Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@02:29:00 GMT

روابط استراتژيک تهران - مسکو هموارتر مي شود

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۰۲۹۷

روابط استراتژيک تهران - مسکو هموارتر مي شود

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سياست هاي تهران و مسکو هر روز به هم نزديک تر و اقدامات دوجانبه و چند جانبه آنها در سطوح مختلف با يکديگر همسوتر مي شود. به نحوي که اهميت و ضرورت توسعه مناسبات همواره در کلام مقامات دو کشور جاري شده است؛ موضوعي که در ديدار چند روز پيش حجت ‌الاسلام «حسن روحاني» رئيس جمهوري در ديدار «وياچسلاو والدين» رئيس دوماي دولتي فدراسيون روسيه مورد تاکيد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، رئيس‌ جمهوري در اين ديدار با تاکيد بر اين که تهران و مسکو در مسير روابط راهبردي قرار دارند، به 12 بار ملاقات با «ولاديمير پوتين» همتاي روسي خود طي سال هاي گذشته اشاره کرد و افزود: «هر بار که ديدار و مذاکره داشتيم، يک گام به سمت توسعه روزافزون و همه جانبه روابط پيش رفته ايم.»
با نگاهي هر چند کوتاه به مناسبات ميان ايران و روسيه مي توان همکاري هاي رو به جلوي آنها را در زمينه هاي گوناگون اقتصادي، سياسي، حقوقي- قضايي، علمي- فرهنگي و غيره مشاهده کرد. نمونه آن امضاي 14 سند همکاري در آستانه سال گذشته در حضور روساي جمهوري دو کشور بود که حوزه هاي اشاره شده را در بر مي گرفت.
در حوزه اقتصادي با توجه به اين که حجم معاملات و مبادلات دو کشور افزون بر 2 ميليارد دلار مي شود اما اين ميزان در قبال ظرفيت و بسترهاي موجود ناچيز بوده و انتظار مي رود در آينده اي نه چندان دور به 10 ميليارد دلار افزايش يابد. همکاري در زمينه هاي اقتصادي و انرژي يک جنبه روابط است اما حوزه سياسي- امنيتي بخش ديگر و در عين حال مهمتر روابط به شمار مي رود که تهران و مسکو را در مسير پيوند استراتژيک قرار داده است.
روابط روسيه با غرب به دنبال بحران اوکراين در سال 2014 (1393) رو به تيرگي نهاد و اين موضوع به اعمال تحريم هايي از جانب اروپا عليه مسکو منجر شد. قرار گرفتن آمريکا در کنار اروپا، روسيه را بيش از پيش به سوي شرق و گسترش همکاري ها با همسايگان سوق داد. در طرف ديگر، ايراني قرار دارد که بيش از يک دهه زير شديدترين فشار تحريم هاي غرب قرار داشته و همواره روسيه را در کنار خود ديده است. بنابراين پس از برجام و روند بهبود روابط تهران با جهان، ايران باز هم روابط حسنه ديرينه با مسکو را ادامه مي دهد.
پس از برجام بيشترين مواضع حمايتگرانه از اين توافق معتبر بين المللي را از جانب مقامات روس ها شاهد بوده ايم. روسيه در طول مذاکرات هسته اي و نيز از زمان عملياتي شدن برجام تا کنون در مقابل سياست هاي ايالات متحده قرار داشته است. در حالي که ترامپ همواره برجام را توافق بد توصيف مي کند که نيازمند اصلاح است، از نگاه سران مسکو، برجام توافقي مثبت و غيرقابل مذاکره است که همه طرف ها بايد به آن پايبند و متعهد باقي بمانند.
افزون بر حمايت هاي مکرر روسيه از برجام، تهران و مسکو در فضاي پسابرجام مبادلات هسته اي داشته و به منظور توسعه همکاري ها در اين زمينه سمينارهاي مختلفي را برگزار کرده اند که سمينار بررسي 25 سال همکاري ايران و روسيه در زمينه بهره ‌برداري صلح ‌آميز از انرژي هسته ‌اي در مهرماه پارسال از آن جمله بود.
در آن اجلاس «علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار کرد : «چنين همايش و گردهمايي ‌هايي مي‌تواند اثربخشي همکاري هسته‌اي علمي و فني را بين ايران و روسيه به نمايش بگذارد و از اين گنجايش نامحسوس برخوردار است که تضمين دهد بهترين ضمانت کننده صلح و ثبات در جهان، تهديد و درگيري نيست، بلکه همکاري صادقانه بين کشورها است.»
روابط استراتژيک ايران و روسيه بارها خود را در شوراي امنيت سازمان ملل انعکاس داده است. هفتم اسفند ماه قطعنامه پيشنهادي انگليس (مورد حمايت آمريکا و فرانسه) که در خصوص يمن به راي گذاشته و ايران را مقصر اين بحران مي شناخت از سوي روسيه وتو شد. قطعنامه پيشنهادي روسيه پس از آن با مجموع 15 راي موافق به تصويب رسيد که ادعاي مداخله و کمک تسليحاتي ايران را به انصارالله را رد مي کرد.
حمايت از دولت رسمي سوريه و نيز مقابله با تروريسم و افراطي گري در منطقه از جمله مهمترين مسائلي است که تهران و مسکو را در يک مسير راهبردي قرار داده است. غرب با ايجاد و تسليح تروريسم، منطقه را به صحنه اختلافات و تنش هاي قومي- فرقه اي و مذهبي تبديل کرده تا بهانه حضور و مداخله گري خود را موجه جلوه دهد. مقابله ايران و روسيه با سياست هاي تهاجمي و مداخله جويانه غربي ها باعث شده تا با توطئه هايي از جانب اروپا و آمريکا مواجه شوند. برخي ناظران اتهامات اخير از قبيل مسموميت «سرگئي اسکريپال» جاسوس سابق روسي در لندن و همچنين حمله شيميايي اسد به مردم خود را از آن جمله مي دانند.
پژوهشم**9242**1601**
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۰۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است

وزیر دفاع روسیه امروز جمعه گفت: مسکو هرگز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید نکرده و از نظر نظامی و ژئوپلتیکی (جغرافیای سیاسی) علاقه‌ای به حمله به کشورهای این ائتلاف ندارد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شویگو در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه، افزود، ما فقط از مردم خود در سرزمین های تاریخی خود محافظت می کنیم.

شویگو گفت: روسیه همواره نهایت تلاش خود را بکار بسته تا توازن قوا و ثبات راهبردی در جهان را حفظ کند.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد، قصد آمریکا برای استقرار زیرساخت های نظامی خود در آسیای جنوبی و شرقی، تهدیدی مستقیم علیه ثبات کشورهای سازمان همکاری شانگهای است.

وی در اظهارنظر درباره اوضاع در منطقه آسیا-اقیانوسیه گفت، ساختارهای نظامی و سیاسی دارای گرایش به آمریکا تلاش می کنند سیستم امنیتی منطقه را بازسازی کنند تا بر این بخش از کره زمین سلطه یابند.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد، بازداشت تروریست های افراطی از خاورمیانه و شمال آفریقا به جنوب شرق آسیا زمینه را برای تنش جدید در منطقه ایجاد کرده است.

این مقام روسیه گفت: آمریکا از تاکتیک های دامن زدن به کانون های بی ثباتی در جهان، ایجاد تهدیدهای امنیتی استفاده و در عین حال، کمک های نظامی را به طور همزمان ارائه می دهد.

شویگو همچنین به پیامدهای فاجعه بار احتمالی ناشی از حملات مداوم اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا اشاره کرد و گفت حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا که می تواند به عواقب فاجعه بار منجر شود، نگران کننده است.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان اعضای کامل آن هستند. افغانستان، بلاروس و مغولستان کشورهای ناظر آن را تشکیل می‌دهند. آذربایجان، ارمنستان، مصر، کامبوج، نپال، قطر، امارات، عربستان سعودی، ترکیه، سریلانکا، مالدیو، میانمار، بحرین و کویت شرکای گفت‌وگو هستند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم