دلخواه «شاه لیر» را مدرن اجرا میکند
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۰۷۵۳
مسعود دلخواه که نمایشنامه «شاه لیر» را برای اجرا آماده میکند، گفت: این اجرا با ساختارشکنی در متن و با رویکردی مدرن و خلاق روی صحنه خواهد رفت.
این کارگردان تئاتر که نمایش تازه خود را از ابتدای تابستان امسال در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا میکند، با بیان اینکه اجرای ساختارشکنانه به تغییراتی اساسی در متن منجر میشود درباره نمایش «شاه لیر» به ایسنا گفت: «شکسپیر» از محوریترین افراد مورد علاقه من در دنیای تئاتر است و از سالها پیش اجرای «شاه لیر» را در برنامه خود داشتم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اما تصمیم قطعی برای اجرای این اثر نمایشی مربوط به سه سال پیش است که پس از صحبت با اکبر زنجانپور و بررسی چند سالن نمایش، ترجیح دادیم برای اجرا در سالنی مناسب منتظر بمانیم و خوشبختانه شرایط اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر فراهم شد.
دلخواه درباره دراماتورژی نمایشنامه «شاه لیر» و ساختارشکنی در این اجرا گفت: مجموعاً سه نوع مواجهه با متن وجود دارد که شامل رویکرد وفادارانه یا محافظه کارانه است که کارگردان اثر، آن را جزء به جزء بر اساس متن اصلی اجرا می کند؛ رویکرد لیبرال یا آزادیخواهانه که کارگردان با حفظ ساختار اصلی، تغییراتی در متن ایجاد میکند و رویکرد رادیکال یا به تعبیری ساختارشکنانه است که میتواند به تغییراتی اساسی در اجرای نمایشنامه اولیه منجر شود و اجرای «شاه لیر»، نمایشی از این دست خواهد بود و با رویکردی مدرن و خلاق روی صحنه میرود.
او که برگزیده جایزه ویژه هیأت داوران سیوششمین جشنواره تئاتر فجر برای دراماتوژی نمایش «مفیستو» شده بود ادامه داد: تاکنون حضور بازیگرانی مانند اکبر زنجانپور در نقش «لیر»، خسرو شهراز در نقش «گلاوستر»، رحیم نوروزی در نقش «امیر کورنوال»، مرتضی اسماعیل کاشی در نقش «دلقک لیر» و محمدرضا علیاکبری در نقش «ادموند» قطعی شده است و فربد فرهنگ هم در صورت هماهنگی برنامهها در نقش «ادگار» حضور خواهند داشت.
کارگردان «شاه لیر» گفت: همچنین نادر مشایخی به عنوان آهنگساز، شیما میرمحمدی به عنوان طراح صحنه و لباس و ماریا حاجیها برای طراحی گریم با «شاه لیر» همراه شدهاند. در این پروژه نورالدین حیدری مجری طرح خواهد بود و عرفان شیرنگی و مصطفی مقیمی به عنوان دستیاران کارگردان فعالیت خواهند کرد.
دلخواه درباره ادامه همکاری با بازیگرانی مانند محمدرضا علیاکبری و مرتضی اسماعیلکاشی پس از اجرای «مفیستو» گفت: تجربه لذتبخش همکاری با این دو بازیگر جوان و حرفهای در پروژه «مفیستو»، مرا برای دعوت از آنها ترغیب کرد و آنان بلافاصله پذیرفتند که با «شاه لیر» همراه شوند؛ ضمن اینکه این دو بازیگر از شاگردان من در دانشگاه بودند و شناخت کاملی از شیوه کار یکدیگر داریم که در پیشبرد نمایش مفید خواهد بود.
کارگردان نمایش «مفیستو» درباره به کارگیری جوانان و فارغ التحصیلان رشته تئاتر در نمایش «شاه لیر» گفت: «مفیستو» با فراخوانی عمومی آغاز شد و بیشتر نقش های اصلی و فرعی را از میان حدود ۷۰۰ شرکت کننده آن فراخوان انتخاب کردیم و نقشهای اصلی هم از میان افراد حرفهای و باتجربه انتخاب شدهاند و حدود ۳۰ نفر از جوانان تئاتری را با فراخوانی خصوصی انتخاب کردیم که ۱۰ نفر از آنان نقشهای خاموش را برعهده خواهند گرفت و بقیه به عنوان همسرایان این نمایش حضور خواهند داشت. ۱۰ تا ۱۵ تن از این شرکت کنندگان هم به عنوان عوامل صحنه در پروژه «شاه لیر» همکاری میکنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تأکید بر اهمیت به کارگیری جوانان مستعد در فضای تئاتر حرفهای کشور افزود: بسیاری از جوانان علاقهمند تئاتری برای حضور در بخش عوامل «شاه لیر» اعلام آمادگی کردهاند و در حال حاضر در لیست رزرو قرار دارند که اتفاقی بیسابقه است و نشان از اشتیاق این قشر برای حضور در فضای حرفهای تئاتر دارد که ضروری است توسط متولیان امر، استادان و کارگردانان حرفهای مورد توجه قرار گیرد.
کارگردان نمایش «بیگانه»، حضور در چنین پروژههایی برای جوانان مستعد و علاقهمند را مانند شرکت در دوره آموزشی ثمربخش و رایگانی دانست که امکان تجربه یک کارحرفهای را فراهم میکند و ادامه داد: ۵ سال حضور در گروه رکنالدین خسروی در سالهای جوانی خود را از افتخاراتم میدانم. در آن سال ها از میان ۱۲ اثر این کارگردان در ۳ اجرا روی صحنه رفتم و در سایر نمایشهای این استاد گرانقدر در پشت صحنه مشغول بودم که زمینه کسب تجربیاتی ارزشمند را برایم فراهم کرد.
این بازیگر و کارگردان گفت: در چنین پروژههایی امکان انتقال تجربه میان نسلها فراهم میشود و جسارت و پویایی جوانان در کنار دانش و تجربه افراد حرفهای قرار میگیرد که امیدوارم به روندی ادامهدار در تئاتر کشور تبدیل شود. ضمن اینکه مسائل مادی برای افرادی مانند اکبر زنجانپور و سایر عوامل و بازیگران در درجه نخست اهمیت قرار ندارد و افرادی که مسائل مادی دغدغه اصلی آنها است در این نمایش جایی نخواهند داشت.
نمایش «شاه لیر» قرار است از ابتدای تیر ماه تا پایان مردادماه سال جاری در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۰۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگویی مشکلات و دغدغههای روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایشهایم اولویتم دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.
محمدرضا اربابی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ میدهد، میپردازد. در واقع این نمایش نشاندهنده بخشی از جامعه و عدهای از انسانها است که شخصیتهای نمایش به تعریف آن میپردازند.
وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه میروند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانهروزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.
اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبالها بسیار خوب و راضیکننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق میافتد، تحلیلهای جامعهشناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.
وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامههای مختلفی را مطالعه میکنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا میکنم.
اربابی اضافه کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایشهایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی میتواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغههای جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایشهایم اولویتام دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است.
اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است
وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کردهام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدیام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.
اربابی اضافه کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربهای متفاوت بود و سعی میکنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.
وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: بهعقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آنها هستم.
اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند
کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آنها بایستند.
اربابی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا میتوان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیشبینی کرد؛ چراکه نمایشهای روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایشهایی با حضور نسل جوان دیدهام که به نظرم میتوان امسال و سال آینده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.
عکس تزئینی استیکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند
رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهدهدار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونهای آفتابپرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.
این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب میشود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل میکنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار میگیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیمگیرنده دانشگاه میشود.
وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنشها نشان میدهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمدهام، بیان کرد: بر اساس مشورتهایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیدهاند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.
سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهدهدار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز میکنم.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالشها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.
سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفهای را به خوبی رعایت میکنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه میشد بود.
وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار میشد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد میکنند، ایشان با متانت آرامش را در گروه حاکم میکرد و من از کار در کنارش لذت بردم.
نمایشهای روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفتهاند
این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایشهای روی صحنه بهتر ازسالهای گذشته است و نمایشها به سمت رئالیست پیش رفتهاند و میتوان گفت نسبت به نمایشهایی که قبلا اجرا میشد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ کیفیت متن و نمایشنامهها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بودهایم.
سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایشهای روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سالها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقهای را پوشش میدهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایشهایشان فروش خوبی دارد و دیده شدهاند.
تربیت نابازیگر در کارگاههای آموزشی نامعتبر
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی توسط افراد بیسابقه باعث لطمه به تئاتر میشود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاهها و کلاسهای آموزش بازیگری برگزار میشود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره میشوند و به ظاهر بازیگر آموزش میدهند که در واقع اینگونه نیست.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری میشوند باید پس از گذراندن کلاسهای آموزشی در بخشهای کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکسها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربههای بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.
بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است
سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایشهای اصلی نقشی را ایفا میکنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمیتوانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.
انتهای پیام