Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@13:26:36 GMT

100 فقره آتش سوزي جنگلها در نوروز 97

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۰۹۴۳

100 فقره آتش سوزي جنگلها در نوروز 97

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور با اعلام اينکه در 15 روز نخست امسال 100 فقره آتش سوزي در جنگل هاي کشور رخ داد، عامل انساني را دليل اصلي آنها اعلام کرد.

سرهنگ «قاسم سبزعلي» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، با بيان اينکه اين آتش سوزي ها در سطح 200 هکتار از جنگلها و مراتع ايران اتفاق افتاده است، افزود: بخش عمده اين آتش سوزي ها در استان هاي گيلان، مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، کرمان و سمنان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با يادآوري اينکه در سال گذشته با کاهش 60 درصدي تعداد آتش سوزي ها مواجه بوديم، گفت: پارسال نزديک به 1700 فقره آتش سوزي در سطح 8.5 هزار هکتار جنگل و مراتع سراسر کشور رخ داد در حالي که در سال 1395 تعداد آن نزديک به 2 هزارو 200 فقره در سطح 18 هزار هکتار بوده که بيانگر کاهش حدود 60 درصدي است.
وي عامل انساني را دليل همه آتش سوزي ها به ويژه در استان هاي شمال کشور اعلام کرد و گفت: افزايش دماي هوا، کاهش رطوبت و وزش بادهاي گرم نيز عوامل تشديدکننده آتش سوزي هاي عمدي و غيرعمدي است.
به گفته وي، در آتش سوزي امسال بيشتر برگ ريزان و لاشه برگ ها در سطح جنگل ها از بين رفت و آسيب جدي به جنگل ها وارد نشده است.
** فرهنگ استفاده از منابع طبيعي ارتقا يابد
فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها تصريح کرد: بخش عمده اين آتش سوزي ها به ويژه در ابتداي سال به دليل حضور بيش از حد، پايين بودن فرهنگ استفاده جامعه از منابع طبيعي همچون جنگل و مرتع است زيرا اگر بدانند چگونه از اين منابع بهره مند شوند سطح آتش سوزي ها کاهش مي يابد.
وي افزود: خوشبختانه آتش سوزي در سطح مراتع به شکلي است که پس از يک تا دو سال مرتع دوباره به حالت اوليه خود برمي گردد اما تخريب ناشي از آتش سوزي ها در جنگل ها برگشت پذير نيست زيرا ممکن است برخي از گونه هاي منحصر به فرد گياهي از بين برود و در عين حال جنگل ها به راحتي احيا نمي شود.
** ايجاد پايگاه هاي اطفاي حريق در استانها
سرهنگ سبزعلي اضافه کرد: سازمان جنگلها در نظر دارد در بيشتر استان هاي حادثه خيز کشور پايگاه هاي اطفاي حريق راه اندازي کند به طوري که تاکنون اين پايگاه ها در گيلان، مازندران، گلستان، کرمانشاه و سمنان راه اندازي شده و در حال تعميم آن به استان هاي لرستان، ايلام ، فارس، کرمان و کردستان هستيم که بزودي به پايان مي رسد.
وي گفت: وجود اين پايگاه ها در انسجام بخشي تجهيزات، امکانات و اعزام نيرو براي اطفاي حريق سرعت مي بخشد بنابراين معتقديم در کشور به ويژه استان هاي بحراني، بايد پايگاه اطفاي حريق داشته باشيم.
** تخصيص هزار ميليارد ريال براي تجهيزو تامين وسايل اطفاي حريق
اين مقام مسئول ادامه داد: براي اطفاي حريق در کشور علاوه بر استفاده از توان جوامع محلي و هماهنگي با تشکل هاي مردم نهاد، سال گذشته تفاهم نامه اي بين وزارت جهاد کشاورزي، وزارت دفاع و سازمان حفاظت محيط زيست به امضا رسيد تا وامي به مبلغ يک هزار ميليارد ريال (100 ميليارد تومان) براي تامين و تجهيز وسايل انفرادي، گروهي، خودرو و رفع مشکل بالگردها تخصيص و در اختيار استانها قرار خواهد گرفت تا به سطح مطلوب برسيم.
** معرفي 36 متخلف آتش سوزي جنگل در سال گذشته
وي با بيان اينکه طبق قانون، آتش سوزي جنگل و مراتع به صورت عمد يا غيرعمد جرم است، گفت: براي افراد مجرم در صورت سهل انگاري يا عمدي خسارت، جريمه و زندان درنظر گرفته شده است.
وي افزود: براي آتش سوزي هاي غيرعمد (در صورت سهل انگاري) بين 6 ماه تا سه سال زندان و براي آتش سوزي هاي عمدي 10 سال زندان و پرداخت خسارت و جريمه اعمال مي شود.
سرهنگ سبزعلي يادآورشد: سال گذشته نزديک 36 نفر عامل آتش سوزي جنگل دستگير و به محاکم قضايي معرفي شدند که برخي از آنها همچنان در زندان به سر مي برند.
وي تصريح کرد: برخورد قهري و افزايش توان تجهيزاتي اطفاي حريق، چاره کار نيست است بلکه براين باوريم ارتقاي فرهنگ عمومي جامعه براي استفاده از منابع طبيعي مي تواند تاثير بسزايي در کاهش حريق هاي جنگلي و مرتعي کشور داشته باشد.
وي، 15 درصد سطح جنگل هاي کشور را در منطقه شمال کشور اعلام و اضافه کرد: بخش عمده حريق ها مربوط به جنگل هاي بلوط زاگرسي خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد، فارس و اصفهان
است.
اين مقام مسئول اظهارداشت: سازمان جنگلها تلاش دارد براي حفظ و احياي جنگل ها و مراتع علاوه بر افزايش پوشش گياهي با روش جنگلکاري، توان ناوگان اطفاي حريق در کشور را تقويت کند تا شاهد کاهش تخريب جنگل ها و مراتع بر اثر آتش سوزي باشيم.
وي از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزي، مراتب را هرچه سريعتر به سامانه اطلاع رساني 1504 سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور اطلاع دهند.
به گزارش ايرنا، وسعت کل منابع طبيعي ايران 135 ميليون هکتار است که 82 درصد کل مساحت کشور را تشکيل مي دهد؛ از اين ميزان 14.3 ميليون هکتار اراضي جنگلي، 32.5 هکتار اراضي بياباني و 84.5 هکتار اراضي مرتعي است.
همچنين ايران داراي پنج رويشگاه اکولوژيک جنگلي منحصر به فرد شامل جنگل هاي هيرکاني و خزري، زاگرسي، ارسباران، ايراني و توراني و خليج فارس و عماني (مانگرو) است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام**9186 ** 2023
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۰۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر اعلام نظر کارشناسان درباره علت حریق در شفت هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، موسی فکور عصر جمعه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان که با محوریت حادثه آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت برگزار شد، اظهار کرد: حادثه آتش‌سوزی بامداد دو روز پیش، بخش زیادی از روستا را درگیر و خسارت زیادی به مردم وارد کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به خساراتی که این آتش سوزی به ساکنان منطقه وارد کرده است، افزود: ما منتظر اعلام نظر کارشناسان درباره علت شروع آتش‌سوزی هستیم.

وی با بیان اینکه سازه‌های چوبی شهرک امامزاده ابراهیم کاملاً خشک و آماده اشتعال بودند، ادامه داد: به دنبال اظهار نظرهای غیر کارشناسی نیستیم و حتماً باید کار کارشناسی انجام شود.

فکور بر لزوم کمک‌رسانی به مردم برای اصلاح و بازسازی واحدهای حادثه دیده تاکید کرد و ادامه داد: بیان کرد: باید آمارهای درست و مناسب داشته باشیم و تعداد دقیق واحدهای تجاری و مسکونی و ابعاد این واحدها را مشخص کنیم، سپس آواربرداری انجام شود.

وی با بیان اینکه امروز باید برای سازه‌های آینده تصمیم بگیریم تا چنین حوادثی تکرار نشود، ادامه داد: می‌توان به جای سازه چوبی، از نمای چوب استفاده کرد تا مردم و کشور متحمل خسارت نشوند.

فکور با تاکید بر اینکه ایجاد روشنایی معابر در مناطق خسارت دیده برای تردد ماشین‌آلات و امنیت در شب ضرورت دارد، گفت: در بازنگری طرح هادی این روستا می‌توان از سازه بتنی با نمای چوب و یا محلول کند سوز روی سازه‌های چوبی استفاده کرد.

کد خبر 6095955

دیگر خبرها

  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • نجات جان ۱۵ نفر در آتش‌سوزی مجتمع مسکونی در قم
  • آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد
  • آتش سوزی ۲ واحد تجاری و مسکونی در گیلان
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • آغاز نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • منتظر اعلام نظر کارشناسان درباره علت حریق در شفت هستیم