Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@04:21:32 GMT

حمله شیمیایی و رویکرد یک بام و دو هوای آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۲۰۰۷

حمله شیمیایی و رویکرد یک بام و دو هوای آمریکا

تهران- ایرنا- فارن پالیسی نوشت، آمریکا که به بهانه حمله شیمیایی به دوما، سوریه را هدف قرار داد، طی سال های جنگ عراق علیه ایران، تصاویر ماهواره ای و نقشه های مربوط به موقعیت نیروهای ایرانی را در اختیار صدام حسین قرار می داد.

فارن پالیسی در یادداشتی به قلم 'شین هریس'، ستون نویس این نشریه آمریکایی و 'متیو اید'، نویسنده جنگ های داخلی نوشت، شاید دولت آمریکا حمله نظامی به سوریه را واکنشی به حملات شیمیایی به دومای روسیه محسوب کند اما، یک نسل قبل، ارتش و سازمان های اطلاعاتی آمریکا با وجود اطلاع از مساله، برای جلوگیری از حملات شیمیایی بسیار ویرانگرتر از حمله به دوما هیچ کاری نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سال 1988، در طول روزهای جنگ عراق با ایران، آمریکا از طریق تصاویر ماهواره ای مطلع شده بود ایران با استفاده از شکاف در خطوط دفاعی عراق، در حال کسب برتری راهبردی است. مقام های امنیتی آمریکا موقعیت نیروهای ایرانی را به عراق اطلاع دادند و از حمله شیمیایی ارتش صدام حسین به ایرانی ها کاملا آگاه بودند.
در واقع، آمریکا تصاویر و نقشه های مربوط به تحرکات سربازان ایرانی و نیز موقعیت تاسیسات لجستیک و جزییات پدافند هوایی ایرانی ها را در اختیار صدام قرار داده بود.
عراقی ها با استفاده از تصاویر ماهواره ای، نقشه ها و سایر اطلاعات آمریکا، در اوایل 1988 با گاز خردل و سارین به ایرانی ها حمله کردند.
طبق اسناد از طبقه بندی خارج شده سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) و مصاحبه با مقام های سابق اطلاعاتی، آمریکا شواهد محکم و مستدلی دال بر شروع حملات شیمیایی عراق در سال 1983 در اختیار داشت. ایران از حملات شیمیایی غیرقانونی به نیروهایش و تشکیل پرونده ای برای ارجاع به سازمان ملل خبر داده بود اما، مدرکی دال بر انجام این کار از سوی عراق در اختیار نداشت. سیا نیز درباره این مساله سکوت اختیار کرده بود. دولت 'دونالد ریگان' به این نتیجه رسیده بود که حتی در صورت تغییر سیر جنگ به واسطه این حملات، بهتر است حملات ادامه پیدا کنند و سیا نیز اطمینان داد که در صورت برملا شدن قضیه، خشم و محکومیت بین المللی ساکت خواهد شد.
سیا اعلام کرد که در اسناد ارایه شده از سوی ایران، مدرک قانع کننده ای در رابطه با استفاده از تسلیحات شیمیایی وجود ندارد.
خبرها حاکی از آن بود که آمریکا درست در همان زمانی که مظنون به استفاده صدام از تسلیحات شیمیایی بود، اطلاعات تاکتیکی در اختیار عراق قرار داده بود.
به هرحال، اسناد از طبقه بندی شده سیا حاکیست که مقامات ارشد آمریکا از حملات شیمیایی عراق به ایران و نیز تصمیم این کشور برای حملات بعدی اطلاع داشتند. ریگان درصدد بود به هر قیمتی، پیروزی عراق در جنگ با ایران را تضمین کند. ریگان در حاشیه گزارش مربوط به برتری نیروهای ایرانی در مناطقی از عراق، خطاب به 'فرانک کارلوسی'، وزیر دفاع وقت آمریکا، نوشت که پیروزی ایران امری قابل قبول نیست.
طبق پروتکل ژنو مصوب 1952، استفاده از تسلیحات شیمایی در جنگ، ممنوع است. عراق این پروتکل را امضا نکرد و آمریکا در سال 1975 آن را امضا کرد. کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که تولید و استفاده از تسلیحات شیمیایی را ممنوع کرد، تا سال 1997 تصویب نشده بود.
اروپام**1088 ** 1908

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا سوريه جنگ عراق عليه ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۲۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم

بارش باران در شهرهای نجف و کربلا، حال و هوای خاصی به حرم مطهر امام علی (ع) و حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • جروزالم پست: موفقیت 25 درصدی سامانه های پدافندی آمریکا در رهگیری موشک های ایرانی
  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • اعتراف تل‌آویو به شکست پاتریوت آمریکا در برابر موشک ایرانی
  • کشت ارگانیک رویکرد جهاد کشاورزی مازندران است
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • روز ۲۰۷ طوفان‌الاقصی|تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزه
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود