Web Analytics Made Easy - Statcounter

تصمیماتی که این روزها در حوزه بین المللی وزرش اتخاذ شده است تنها نشان می دهد که دایره ورزش ایران از نظر مدال‌آوری روز به روز کوچکتر می شود و عملا ایران دیگر شانسی در رشته های مدال آور ندارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،‌ فرزانه شریفی:المپیک و بازی‌های آسیایی دو رویداد مهم و بین‌المللی برای کشورهای آسیایی هستند که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود تا ورزشکاران و متولیان ورزش در این دو آوردگاه مهم و حساس اقتدار ورزش کشورشان را به همگان نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان ورزش ایران در برخی رشته ها همچون وزنه‌برداری، تکواندو و کشتی سرآمد است و بخش قابل توجهی از مدال های ایران در سال های اخیر مربوط به این رشته هاست.

اما نکته قابل توجه این است که در ماه‌های اخیر وضعیت سهمیه‌ها برای حضور در بازی‌های آسیای و المپیک توکیو به حداقل رسیده و تصمیماتی در این زمینه گرفته شده است که ورزش ایران در این خصوص خیلی متضرر شد هر چند که تصمیمات گرفته شده است و در نهایت مسئولان و ورزشکاران ایران باید به آن تن بدهند. در زیر بخشی از تصمیمات اتخاد شده در رابطه با کاهش سهمیه ها در بازی های آسیایی و المپیک می آوریم که به شرح زیر است:

کشتی؛ کاهش‌ 4 سهمیه در بازی‌های آسیایی

چندین سال است که خطر حذف کشتی از المپیک بر سر زبان‌ها افتاده‌است و در این میان تلاش‌های اتحادیه جهانی کشتی باعث شد تا این رشته در المپیک باقی بماند هر چند که البته با کاهش سهمیه روبه رو شد. در المپیک 2016 تعداد اوزان کشتی از 7 به 6 ‌رسید و در مجموع در دو رشته آزاد و فرنگی، 2 کشتی‌گیر شانس المپیکی شدن را از دست دادند، البته این کاهش سهمیه ها تنها به المپیک 2016 ریو محدود نشد و همین چند روز پیش بود که اعلام شد در بازی های آسیایی جاکارتا کشتی با اوزان المپیکی حاضر‌ شود (‌یعنی همان 6 وزنی که در المپیک حضور داشتند) در حالی که در گذشته بازی های آسیایی در 8 وزن برگزار می شد.

با این قانونی که وضع شد عملا 4 سهمیه در بازی‌های آسیایی سوخته شد؛ چرا که در گذشته بازی‌های آسیایی در رشته های آزاد و فرنگی به ترتیب 8 کشتی‌گیر داشتند اما امسال قرار است در هر دو رشته 6 کشتی‌گیر اعزام شود که با این حساب دو کشتی گیر در رشته آزاد و دو کشتی گیر در رشته فرنگی سهمیه را از دست دادند. این قانون به خوبی نشان می‌دهد که رشته اول ایران در بازی‌های آسیایی شرایط سختی دارد هر چند که البته تا بازی‌های آسیایی جاکارتا نزدیک به 3 ماه دیگر زمان باقی‌ نمانده اما حال و روز کشتی با توجه به استعفای رسول خادم و بازگشت دوباره او و همچنین اختلافاتی که این فدراسیون با وزارت ورزش و جوانان دارد چندان خوب هم پیش نمی رود!

وزنه برداری؛ هرکول های ایران‌ آب شدند

دومین شوکی که این روزها به ورزش ایران وارد شد؛ بحث کاهش سهمیه در المپیک توکیو در رشته وزنه برداری بود. سال‌هاست که معظل دوپینگ گریبان‌گیر وزنه‌بردران است و سابقه آن به المپیک 2008 برمی‌گردد؛ در بین سال‌های 2008 تا 2012 به قدری آمار دوپینگ وزنه بردران زیاد بود که همان زمان کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد وزنه برداری از المپیک حذف می‌شود؛ این تهدید باعث شد که کشورها این تهدیدها را جدی بگیرند و به معظل دوپینگ بیشتر بپردازند هر چند که البته دوپینگ حذف نشد و اتفاقا در المپیک 2016 ریو دو کشور بلغارستان و روسیه از المپیک حدف شدند و در مسابقات جهانی آمریکا در سال 2017، 9 کشور به دلیل دوپینگ محروم شدند البته در این میان ناگفته نماند که ایران با جدیت تمام بحث مبارزه با دوپینگ را پیگیری کرد و در این سه سال اخیر تنها یک دوپینگی در رده نوجوانان داشته است و در مسابقات جهانی هم در حالی که 9 کشور به دلیل دوپینگ محروم بودند تیم ایران با اقتدار کامل حضور یافت و قهرمانی را هم از آن خود کرد.

اما روز گذشته اعلام شد کشورهایی که از سال 2008 تا 2020 تعداد دوپینگی هایشان به عدد 10 رسیده باشد در المپیک توکیو با کاهش سهمیه روبه رو می شوند و متاسفانه ایران هم در این گروه قرار دارد چرا که از سال های گذشته ما کم دوپینگی در رشته وزنه برداری نداشتیم و حالا این موضوع گریبانگیر ایران شد. دوپینگ‌هایی که منجر به کاهش سهمیه المپیک ایران شد در سال 2009 چهار نمونه، در سال 2013 هم دو نمونه و همچنین در سال 2014، 4 نمونه‌ دوپینگ مثبت اعلام شدند همانطور هم که گفتیم در سال 2017 هم در رده نوجوانان یک وزنه بردار تست دوپنگش مثبت اعلام شد و به این ترتیب تعداد دوپینگی‌های ایران به عدد 11 رسید و سهمیه پولادمردان ایران در المپیک توکیو به عدد 4 رسید. دو سهمیه در بخش بانوان و دو سهمیه در بخش مردان که البته باتوجه به رشته نوپای وزنه‌برداری بانوان بعید به نظر می‌رسد که تا دو سال آینده بانوان ما بتوانند سهمیه المپیک بگیرند و حالا عملا وزنه برداری تنها به دو سهمیه محدود شد.

به طور حتم از بین بزرگانی همچون بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، سهراب مرادی، علی هاشمی، سعید علی حسینی که هر کدام در اوزان خود مدعی هستند کسب دو سهمیه کار خیلی سختی خواهد بود ضمن اینکه ورزش ایران هم در این بین متضرر می‌شود. در المپیک ریو 5 سهمیه در وزنه‌برداری داشتیم که در نهایت دو نفر به مدال رسیدند و حالا در المپیک توکیو 2020 تعداد سهمیه ها به عدد 2 می رسد! در مورد بازی‌های آسیایی هنوز در مورد کاهش سهمیه وزنه‌برداری خبری درج نشده است و بعید نیست بازی‌های آسیایی هم با کاهش سهمیه روبه رو شوند تا شوک به وزنه برداری کامل شود.

ووشو؛‌امید اول ایران در جاکارتا بدون وزن مدال آور

ووشو در بازی‌های آسیایی یکی از امیدهای اصلی ایران برای مدال آوری است. رشته‌ای که با وجود اینکه هنوز المپیکی نشده است اما در همه این سال ها در مسابقات جهانی و آسیایی عصای دست ورزش ایران بوده است. اما ووشو در چند روز پیش با شوک بزرگی روبه رو شد و آن هم حذف یکی از اوزانی که امید اصلی برای مدال‌آوری بود. در دوره های قبل بازی‌های آسیایی ووشو در وزن 75 برگزار می شد و اتفاقا ایران هم در این وزن ووشوکاران قابل قبولی دارد و حتی در مسابقات جهانی در وزن 75 به مدال طلا رسید اما به یکباره تصمیم گرفته شد که این وزن در بازی‌های آسیایی حذف شود. از همین روی یکی از مدال‌های ایران در این دوره از بین رفت.

حسین اوجاقی سرمربی تیم ملی ووشو درباره حذف وزن 75 در بازی‌های آسیایی جاکارتا به آنا گفته بود: «متاسفانه امسال برخلاف سال‌های گذشته شرایط برای ووشوی ایران در بازی‌های آسیایی خوب پیش نرفت چرا که آنها اعلام کردند وزن 75 کیلوگرم حذف شود و این در حالی است که ما در این وزن خیلی قوی هستیم و حتی در مسابقات جهانی در همین وزن 75 کیلوگرم به مدال طلا رسیده بودیم. در مجموع همه موفقیت‌های ووشوی ایران در این چندسال اخیر در هر تورنمنتی از وزن بالای 70 بود و ما در سبک وزن‌ها زیاد حرفی برای گفتن نداریم. به هر حال کار سختی داریم اما تمام تلاشمان را می کنیم تا بهترین نتیجه را بگیرم.»

به این ترتیب رقابت‌های ووشو این دوره در اوزان 56، 60، 65 و 70 کیلوگرم برگزار می‌شود که بیشتر به نفع کشورهایی است که در سبک وزن مدعی هستند.

بوکس؛ سنگین وزن‌ها پریدند

در بوکس هم شرایط برای حضور در بازی‌های آسیایی سخت شد. طبق تصمیم ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی 2018 سه وزن 81، 91 و 91+ برای حضور در جاکارتا حذف شدند و این تصمیم تنها به ضرر ایران شد چرا که بوکسورهای ایران در سبک وزن چنگی به دل نمی زنند و در همه این سال ها بخش اعظم موفقیت ایران در اوزان سنگین وزن بوده است و با این شرایط باید توقع کمی از مدال آوری بوکسورها در جاکارتا در اوزان سبک وزن داشته باشیم.

اکبر احدی سرمربی تیم ملی بوکس د‌ر رابطه با وضعیت بوکسورهای ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا به آنا گفته بود: «متاسفانه با قانون جدیدی که برای بازی‌های آسیایی وضع کردند کار ما خیلی سخت شد چرا که ایران در اوزان سبک وزن زیاد قدرتمند نیست و در همه این سال‌ها شاید یک بار موفق به کسب مدال در سبک وزن شده است و در اوزان میان وزن هم مدال آوری‌ها زیاد نبوده و در حد دو یا سه مدال بوده است. در این سال ها همه مدال آوری های ما از اوزان 81 به بالا بوده است و حالا با نبود آنها کار مدال‌آوری سخت خواهد بود.»

تکواندو؛نماینده‌های ایران آب رفتند

در رشته تکواندو هم که یکی از رشته‌های پرامید ایران برای کسب مدال در المپیک و بازی‌های آسیایی به شمار می رود شرایط خوب پیش نرفت و عملا 4 سهمیه در رشته تکواندو در بازی های آسیایی پرید. در دوره‌های گذشته بازی‌های آسیایی در 8 وزن برگزار می شد که هر کشور می‌توانست 6 نماینده به این مسابقات اعزام کند اما امسال طیق تصمیم ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی تکواندو تنها در 4 وزن ‌المپیکی که به ترتیب(‌ 58-، 68-، 80- و 80+ ) هستند برگزار خواهد شد.به این ترتیب با این تصمیم در مجموع در بخش زنان 2 وزن و در بخش مردان 4 وزن کاهش پیدا کرد که این خبر ناامیدکننده برای ورزش ایران و به خصوص تکواندو ایران است که همیشه سهم زیادی از مدال آوری ایران را در این رقابت ها بر دوش می کشید.

تیراندازی با کمان؛ مدال انفرادی پرید

تصمیمات ستاد برگزاری بازی های آسیایی 2018 به رشته تیراندازی با کمان هم رسید به این صورت که در دوره گذشته ایران در بخش انفرادی کامپوند توسط اسماعیل عبادی به مدال طلا رسید اما امسال بخش انفرادی کامپوند که ایران در آن حرفی برای گفتن دارد و چند مرتبه بر روی سکوی جهانی در این بخش رفته است به تیمی تبدیل شد و عملا یکی از مدال های ایران در بخش انفرادی کامپوند از بین رفت.

این بخشی از تصمیماتی بود که در حال حاضر ستاد برگزاری بازی های آسیایی جاکارتا 2018 در رابطه با رشته های ورزشی گرفته است و البته برای المپیک توکیو هم وضعیت وزنه برداری مشخص شده است و عملا تصمیمات اتخاذ شده هم در بازی های آسیایی و هم المپیک به ضرر ایران تمام شده است و از آنجایی که فدراسیون های ورزشی ایران هم کرسی در میادین بین المللی ندارد و حتی نماینده ای هم که در کمیته بین المللی المپیک داشتند از دست دادند از همین روی مجبورند با تصمیمات اتخاذ شده کنار بیایند و در نهایت به این امر منجر می شود که دایره مدال آوری ورزش ایران روز به روز کوچکتر خواهد شد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناکامی شمشیرباز اپه ایران در گرفتن سهمیه المپیک پاریس

ملی‌پوش اپه ایران به فینال مسابقات انتخابی المپیک آسیا صعود نکرد و موفق به گرفتن سهمیه المپیک در منطقه آسیا نشد.

به گزارش ایسنا، مسابقات شمشیربازی انتخابی المپیک المپیک در منطقه آسیا به میزبانی امارات در حال برگزاری است.

در اسلحه اپه مردان، محمد اسماعیلی نماینده ایران تا مرحله نیمه نهایی پیش رفت اما با شکست مقابل نماینده هنگ‌کنگ از صعود به فینال و کسب سهمیه المپیک پاریس بازماند.

در اسلحه اپه مردان ۲۴ شمشیرباز شرکت کردند و فرد قهرمان سهمیه المپیک پاریس را به دست می‌آورد.

پیش از این زهرا کارگر در فلوره زنان موفق به صعود از مرحله گروهی نشد و سهمیه را به دست نیاورد.

نتایج ملی‌پوش اپه ایران به شرح زیر است:

مرحله گروهی

محمد اسماعیلی: سه پیروزی و دو شکست (صعود به جدول حذفی)

مرحله یک شانزدهم نهایی

محمد اسماعیلی از ایران استراحت داشت.

مرحله یک هشتم نهایی

محمد اسماعیلی از ایران ۱۵ - عبدالعزیز الشتی از کویت ۱۱

مرحله یک چهارم نهایی

محمد اسماعیلی از ایران ۱۵ - لی رانگ از چین تایپه ۱۱

مرحله نیمه نهایی

محمد اسماعیلی از ایران ۱۴ - هو وانگ هانگ از هنگ‌کنگ ۱۵

شمشیربازی ایران فردا (یکشنبه) در سه اسلحه اپه زنان، فلوره مردان و سابر زنان نماینده دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران در المپیک پاریس چند ورزشکار دارد
  • ابتدای سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند
  • در آغاز سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند
  • از استقلال و پرسپولیس تا هوادار و پیکان/ شیپور جنگ برای سهمیه آسیایی
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • محمود خسروی وفا: می توانیم در المپیک ناگویا ژاپن شانس پنجمی داشته باشیم؛ کشتی امید اول ماست
  • کدام کشتی گیران ایرانی با ملیت های خارجی در انتخابی المپیک شرکت می کنند؟
  • «پائز»: می‌خواهیم بهترین اتفاق را برای والیبال ایران رقم بزنیم
  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان
  • ناکامی شمشیرباز اپه ایران در گرفتن سهمیه المپیک پاریس