Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی کسرایی‌پور در برنامه گفتگوی ویژه خبری، با بیان اینکه برنامه جدید ارزی دولت محدودیت منابع ارزی نیست، بلکه مدیریت بهینه در ارتباط منابع با مصارف است، اظهارداشت: بانک‌ها می‌توانند سپرده‌های ارزی سپرده گذاران خود را برای یورو با نرخ سود ۳ درصد و دلار با نرخ سود ۴ درصد در سال در بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره ارز مسافرتی هم گفت: هزار یورو برای یکبار در سال به کشورهای دور و ۵۰۰ یورو برای یک سفر در سال برای کشورهای نزدیک با قیمت ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده که این سیاست فعلا فقط برای یکبار سفر در سال است.

وی درباره اختصاص نیافتن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در مرزهای زمینی افزود: این مساله به امکانات مبادی خروجی کشور بازمی‌گردد و اکنون این ساز و کار کنترلی فقط در ۶ فرودگاه دایر است و در آینده برای مرزهای زمینی و دریایی نیز تمهیداتی انجام می‌شود.

کسرایی‌پور درباره ارز مربوط به فرصت‌های مطالعاتی نیز افزود: درخواست کنندگان باید مستندات خود را از وزارت علوم دریافت و به بانک عامل تحویل دهند و بانک عامل نیز از بانک مرکزی ارز مورد نظر را دریافت خواهد کرد.

وی درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاست‌های جدید ارزی نیز گفت: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است.

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی افزود: صرافی‌های مجاز در سامانه یکپارچه معاملات ارزی تعریف شده‌اند و ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را به صورت حواله خریداری می‌کنند.

کسرایی‌پور گفت: اکنون بانک‌هایی با نرخ سود بیش از ۴ درصد ارز جذب می‌کنند و نرخ سود بانک مرکزی نیز با توجه به نرخ‌های سود جهانی برای بانک‌ها جذاب است. در بند ۱۵ ابلاغیه هیات وزیران برای کالاهای اساسی و دارو ۳ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده است که منابع آن از محل یکسان سازی نرخ ارز تامین می‌شود.

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت:​ افرادی که برای واردات کالاهای اساسی برای دریافت ارز به بانک مراجعه می‌کنند ارز را با نرخ ابلاغیه بانک مرکزی دریافت می‌کنند، اما مابه التفاوت آن را نیز دریافت خواهند کرد.

کسرایی پور با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی همه باید از طریق شبکه بانکی وارد شود، گفت: صادر کنندگان کالاهای غیر نفتی بر اساس ابلاغیه جدید هیات دولت می‌توانند ارز خود را در سامانه نیما بفروشند یا واردات انجام دهند یا بابت بدهی ارزی هزینه یا به مدت کوتاه سپرده‌گذاری کنند.

وی افزود: صادرکنندگان سپرده خود را باید در مدت کوتاهی صرف سه مورد دیگر کنند.

* صرافی‌ها در زمان تحریم به عامل خروج ارز تبدیل شدند

به گزارش فارس، در این برنامه حمید زمان‌زاده در این برنامه گفت: در دو سال گذشته با موج خروج سرمایه از کشور روبرو بوده‌ایم که فشار بزرگی روی بازار ارز داشته است.

وی با بیان اینکه، یکی از دستاوردهای سیاست‌های جدید ارزی جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است، تصریح کرد: در زمان تحریم‌ها صرافی‌ها به عامل خروج ارز از کشور تبدیل شده بودند که جلوی این موضوع باید گرفته می‌شد و نقل و انتقال ارز به شبکه بانکی باز می‌گشت.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: با مقررات جدید ارزی سرمایه‌ها کنترل می‌شود و نقش اصلی نقل و انتقال منابع ارزی به بانک‌ها باز می‌گردند و صرافی‌ها نقش محدود خود را ایفا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در دنیا بازار نقد بخش کوچکی از بازار ارز را تشکیل می‌دهد، افزود: مقررات جدید ارزی قاچاق کالا را کاهش می‌دهد و بازار نقد ارزی را که پس از تحریم‌ها ایجاد شده بود محدود می‌کند.

* به زودی دلار از مبادلات اقتصادی کشور کنار گذاشته می‌شود

زمان زاده با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در سیاست گذاری ارزی برای جدا کردن نرخ تورم از نوسانات ارز موفق بوده است، گفت:​ در سال ۹۰ نرخ ارز هزار و ۲۲۶ تومان اعلام شد که بسیار پایین‌تر از نرخ بازار بود بنابراین دولت در آن سال ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی را برای حمایت از این نرخ وارد بازار کرد که نتیجه آن خالی شدن دست بانک مرکزی از ذخایر ارزی در سال ۹۱ بود.

وی با بیان اینکه با توجه به این تجربه بانک مرکزی اکنون هرگز به سمت این سیاست‌ها نخواهد رفت، گفت: به زودی دلار از مبادلات اقتصادی کشور کنار گذاشته می‌شود و زمینه‌های آن مدت هاست که در حال ایجاد است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۲۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان

همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو که به معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران می‌پردازد، بانک سامان به عنوان یک بانک پیشرو در ارائه خدمات به تجار کشور، حضوری فعال و پررنگ در این نمایشگاه دارد.

به نقل از سامان رسانه، هاله حسین‌زاده معاون بین‌‎الملل بانک سامان در گفتگویی، با بیان اینکه بانک سامان به منظور معرفی خدمات خود به صادرکنندگان کشور، حضوری پررنگ در نمایشگاه ایران اکسپو دارد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط و محدودیت‌های بین المللی، یکی از بزرگترین دغدغه‌های صادرکنندگان ایرانی نحوه وصول عواید صادراتی است. از این‌رو بانک سامان با توجه به شبکه گسترده و قوی کارگزاری از یک‌سو و از سویی دیگر تیم حرفه‌ایی و توانمند خود، توانسته نقش موثر و بسزایی در راحتی، سرعت و امنیت صادرات و وصول درآمد‌های حاصله در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

معاون بین‌الملل بانک سامان سپس ادامه داد: در همین حال باید گفت که با توجه به جایگاه بسیار خوب بانک سامان در شبکه بانکی کشور، که طی چندین سال گذشته همواره در میان سه بانک اول کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی در حوزه واردات بوده، «بازار تقاضای» خوبی برای خرید ارز حاصل از صادرات در اختیار دارد که صادرکنندگان با اتکا بر توانمندی بانک سامان در این حوزه می‌توانند با سرعت و راحتی، تعهدات صادراتی خود را از طریق بانک سامان ایفا کنند.
حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: با توجه به سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگان‌های متولی مبنی بر ایجاد ابزار‌های تشویقی و حمایتی در توسعه صادرات کشور و همچنین ایجاد بستری امن و راحت از طریق سیستم بانکی به منظور هدایت منابع ارزی واصله به سمت واردات مورد نیاز کشور، در آینده نزدیک نقش بانک‌ها به عنوان بازو‌های اجرایی بانک مرکزی در این فرایند پررنگ‌تر خواهد شد. از این رو، بانک سامان همانند گذشته، با تمام توان و قدرت آماده است تا در کنار فعالان اقتصادی کشور اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان به عنوان حلقه واسط تسهیل‌گر حضور داشته باشد تا با شنیدن دغدغه‌ها و نیازهایشان به ارائه راه حل و راهکار‌های متناسب با آن‌ها بپردازد.

معاون بین‌الملل بانک سامان با اشاره به مزیت این بانک نسبت به سایر بانک‌های کشور در حوزه ارزی، عنوان کرد: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم بانک سامان، طی چند سال گذشته همواره بین سه بانک نخست کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی بوده که بی شک این مهم، نتیجه رضایت و خشنودی مشتریان از ارائه خدمات بانک سامان است و خود گویای مزیت بالای بانک سامان در شبکه بانکی کشور است.

هاله حسین‌زاده در پایان از تجار و فعالان حوزه واردات و صادرات کشور دعوت کرد تا در تمامی اوقات سال برای دریافت اطلاعات و آگاهی از خدمات قابل ارائه به همکاران بانک سامان در شعب ارزی و یا همکاران بانکداری شرکتی بانک سامان و یا صرافی سامان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف