Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:30:25 GMT

پس‌زدگی فاضلاب همدان ناشی از ورود آب‌های سطحی است

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۴۰۴۳

پس‌زدگی فاضلاب همدان ناشی از ورود آب‌های سطحی است

همدان - ایرنا - معاون بهره‌ برداری آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه پس‌ زدگی فاضلاب ناشی از ورود آب‌های سطحی است،گفت: شبکه فاضلاب تنها برای ورود فاضلاب است و نباید آب‌های سطحی وارد این شبکه شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی آبفای استان همدان، حمیدرضا نیکداد درباره بارندگی روزهای اخیر و آبگرفتگی در برخی از منازل از طریق فاضلاب، اظهار کرد: این شرکت بر اساس چارچوب سازمانی وظیفه جمع‌آوری فاضلاب را دارد و مراحل تصفیه فاضلاب در تصفیه ‌خانه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب در کشاورزی، صنعت و تامین منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه توزیع آب و جمع ‌آوری فاضلاب از منازل تا تصفیه خانه فاضلاب بر عهده شرکت است، یادآور شد: تولید آب با شرکت آب منطقه‌ای است اما توزیع آب بهداشتی بر عهده شرکت آب و فاضلاب است تا به مرحله تصفیه خانه فاضلاب برسد که در نهایت نیز پساب فاضلاب در اختیار شرکت آب منطقه‌ای گذاشته می‌شود.
معاون بهره ‌برداری آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: شهر همدان از دیرباز دارای شبکه سنتی جمع‌آوری فاضلاب بوده و مردم آن از قدیم با بهداشت آب آشنا بودند به طوری که همدان از شهرهای تمیز کشور است.

** شهرداری مسئول جمع‌آوری آب‌های سطحی است
نیکداد با بیان اینکه از 770 کیلومتر شبکه جمع‌ آوری فاضلاب بخشی سنتی و بخشی مدرن است، افزود: از سال 81 مطالعات ایجاد شبکه فاضلاب همدان آغاز شد و یکی از شرکت‌های مهندسی شبکه مدرنی را طراحی کردند که سالانه به تناسب اعتبارات اختصاصی این شبکه ادامه یافت.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون 50 درصد از شبکه ‌های طراحی شده، اجرایی شده است، بیان کرد: در سال‌های بعد متناسب با اعتباراتی که در اختیار قرار می‌گیرد، 50 درصد مابقی نیز انجام خواهد شد.
وی درباره وضعیت آبگرفتگی فاضلاب منازل نیز گفت: در طراحی شبکه فاضلاب همدان مسئولیت جمع‌آوری و انتقال با شرکت آبفا بوده، اما جمع‌ آوری آب‌های سطحی با شهرداری است.
معاون بهره‌ برداری آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر اینکه شبکه فاضلاب بر اساس دبی فاضلاب طراحی شده و به تصفیه‌ خانه انتقال می‌یابد، گفت: بر این اساس اگر بار اضافی همچون بارندگی‌ها وارد شبکه شود، شبکه فاضلاب دچار مشکل می شود.

** تعویض شبکه فاضلاب شهرک مدنی به زودی انجام می‌شود
وی با اشاره به اینکه ورود آب باران به فاضلاب موجب آلودگی آن می‌شود، گفت: برای اینکه بتوان از آب‌های سطحی استفاده صحیحی کرد، باید از ورود آن به فاضلاب جلوگیری شود که شهرداری به دنبال ایجاد شبکه مجزا برای آن است.
نیکداد با بیان اینکه طرح شبکه جمع ‌آوری آب‌های سطحی همدان مصوب شده و قسمت‌هایی نیز اجرا شده است، گفت: باید آب‌های سطحی از سوی شهرداری جمع‌آوری شود تا بتوان از آب‌های سطحی به عنوان یک آب سالم استفاده کرد.
وی درباره پس زدگی و آبگرفتگی در برخی منازل شهرک شهید مدنی، یادآور شد: این منطقه بر عهده شرکت آبفاست زیرا قطر شبکه‌های فاضلاب این شهرک قدیمی است که اگر قطر لوله مناسب نباشد در برنامه تعویض قرار دارد.
معاون بهره‌ برداری آب و فاضلاب استان همدان اضافه کرد: شبکه فاضلاب شهرک شهید مدنی و زمین شهری در برنامه تعویض قرار دارد و به زودی در یک ماه آینده شبکه جدید جایگزین می‌شود.
وی مسئولیت آبگرفتگی در پل‌های زیرگذر سطح شهر، خیابان چمران، میدان شیرسنگی و مقابل بیمارستان بعثت را به عهده شهرداری دانست و گفت: شهرداری باید با ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی مانع از ورود آنها به شبکه فاضلاب شود.
بر اساس آخرین آمارها جمعیت شهری استان همدان یک میلیون و 97 هزار نفر است که 100 درصد آن زیر پوشش خدمات این شرکت هستند.
775 هزار نفر از جمعیت شهری استان همدان با واگذاری اشتراک برای 276 هزار مشترک زیر پوشش فاضلاب استان قرار دارد و طول شبکه جمع آوری فاضلاب در استان یک هزار و 377 کیلومتر و طول خطوط انتقال فاضلاب 59 کیلومتر است.
2087/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب و فاضلاب پس زدگي فاضلاب همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۴۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از خروجی تصفیه‌خانه‌های این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی، حشمت الله عباسی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید پساب در استان مرکزی ۵۰ میلیون متر مکعب در سال است، اظهار کرد: این مقدار فرصتی ارزنده در زمینه بازچرخانی آب در صنایع استان به شمار می‌رود.

وی افزود: موضوع استفاده از پساب در سال‌های اخیر در کشور مورد توجه قرارگرفته و نقطه عطف آن موضوع بازچرخانی پساب در لایحه بودجه است که مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ادامه داد: با پیگیری‌های دولت و وزارتخانه این مهم در دستور کار قرار گرفت و در ماه گذشته از دو قرارداد با موضوع سرمایه گذاری صنعت در این بخش رونمایی شد.

عباسی با اشاره به انعقاد قرار داد واگذاری پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرهای شازند و آستانه و مهاجران به صنایع استان اضافه کرد: این پروژه با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال شامل تکمیل تأسیسات فاضلاب دو شهر شازند و آستانه و انتقال و بازچرخانی پساب فاضلاب تصفیه خانه فاضلاب مهاجران است.

وی تصریح کرد: شرکت پتروشیمی شازند در پروژه بازچرخانی پساب، ٥٦کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب، ٤٦کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب و اصلاح ۳۴۴۳ فقره انشعاب فاضلاب و ساخت تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ٩٤٩٠متر مکعب در شبانه روز در شهر مهاجران و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز با اجرای ٤٨کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب، برنامه‌ریزی و نصب ١٠هزار انشعاب فاضلاب و با همکاری مشترکین هر دو شهر و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ٧٢٠٠متر مکعب در شبانه روز در شهرهای شازند و آستانه را در دستور کار خود دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی آزاد کردن آب شرب از صنایع بزرگ استان را یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: با انتقال آب شرب صنایع به شهرهای مجاور مشکل کم آبی کاهش پیدا خواهد کرد.

عباسی اضافه کرد: عملیات تصفیه فاضلاب شامل تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی و تصفیه شیمایی است که با فرآیندهای مختلف انجام می‌شود.

وی گفت: به منظور حصول اطمینان از رعایت حدود ابلاغی در استاندارها، پایش های دوره‌ای و مستمر کیفی پساب خروجی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به کاهش بارندگی و تنش‌های آبی پیش روی استان در تابستان، افزود: با جابه‌جایی تخصیص آب مصرفی صنایع استان با پساب و استفاده از این آب در بخش شرب، پایداری شبکه آب شرب شهری استان تضمین می‌شود.

کد خبر 746981

دیگر خبرها

  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد
  • آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد
  • ۱۰ رشته انشعاب آب غیرمجاز خانه باغ در ایلام شناسایی و جمع‌آوری شد
  • جمع‌آوری ۱۰ فقره انشعاب آب غیرمجاز خانه باغ در ایلام
  • آغاز عملیات زون بندی شبکه آب شهرکرد
  • آغاز عملیات زون‌بندی شبکه آب در غرب و شرق شهرکرد
  • قطعی موقت آب در برخی مناطق همدان
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند در حال بهره‌برداری است