Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:20:51 GMT

مطالعات تکمیلی ثبت جهانی مزار احمد جامی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۴۱۵۹

مطالعات تکمیلی ثبت جهانی مزار احمد جامی آغاز شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مطالعات تکمیلی پرونده مزار شیخ احمد جامعی برای ثبت این اثر در ردیف آثار جهانی آغاز شده است.

ابوالفضل مکرمی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مزار احمد جامی یکی از پنج اثر پیشنهادی دارای اولویت استان برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به محدودیت معرفی آثار پیشنهادی برای ثبت در فهرست جهانی افزود: در چهارچوب مطالعاتی برای ارسال پرونده، مطالعات پایه بر روی این اثر سال گذشته به پایان رسید و در همین قالب مطالعات تکمیلی برای اتمام کامل پرونده به منظور ارسال به سازمان مرکزی آغاز شده که احتمالا تا پایان امسال به اتمام برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مطالعات تکمیلی زمان بر و بسیار مهم است بنابراین عجله ای برای اتمام سریع این بخش از مطالعات وجود ندارد.
وی تاکید کرد: این اثر باستانی به دلیل قدمت بالای تاریخی دارای ارزش فراوانی است و سالانه میزبان ده ها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت جام نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد:مجموعه مزار شیخ احمد جامی از آثار شاخصی است که 10 اثر تاریخی را در دل خود جای داده که قدمت آنها به دوره سلجوقیان تا دوره پهلوی اول را دربرمی گیرد.
غلام رسول رحیمی افزود: این شهرستان دارای 150 اثر تاریخی شناسایی شده است که نیمی از آنها در ردیف آثار ملی ثبت شده است.
وی بدون ذکر اطلاعات بیشتر افزود: امسال پرونده پنج اثر تاریخی شهرستان برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می شود.
آرامگاه شیخ‌ احمد جامی با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی قرار دارد که از بزرگترین مراکز زیارتی شرق ایران به شمار می رود.
مجموعه مزار و موزه شیخ احمد جام شامل ۱۰ بنای تاریخی مرقد شیخ، گنبدخانه، مسجد عتیق، خانقاه، سراچه و مدرسه فریوند، مسجد کرمانی، گنبد سفید، خانقاه‌های تیمور، مدرسه امیر جلال الدین فیروز‌شاه، مسجد نو و مدرسه امیرشاه ملک که با معماری بسیار زیبا و دیدنی، مهم‌ترین بناهای تاریخی تربت جام هستند.
مزار شیخ احمد جامی در هوای آزاد در جلو ایوان مسجد قرار دارد. بر روی قبر نمادی سنگی به ارتفاع حدود دو متر با حکاکی های زیبا قرار داده شده و روی آن هیچ سنگی قرار ندارد و یک درخت پسته نشانه مزار وی است.
شیخ الاسلام احمد ابن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی معروف به شیخ احمد جامی از عارفان و صوفیان دوره سلجوقی و در قرن ششم هجری قمری است. زادگاه وی نامق از دیار ترشیز یا کاشمر فعلی بوده و مدفن وی در تربت جام است.
تربت جام در 168 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
7496/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي مزار احمد جامي خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۴۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، احمد ریواده معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی و محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، سیدمحمد حسینی طباطبایی مدیرکل و معاونان راه و شهرسازی استان، کامران قدس رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان، حسین موسوی شهردار و جمعی از مسوولان و فعالان اجتماعی این شهر در آیین آغاز عملیات ساخت و کلنگ‌زنی پایگاه سلامت در محله کهنه‌دژ حضور داشتند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی سمنان در این آیین گفت: پایگاه سلامت محله بافت فرسوده کهنه‌دژ سمنان در مساحت ۳۴۵ مترمربع و با زیربنای ۲۲۰ مترمربع یک طبقه به‌منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنان محله احداث می‌شود.

کامران قدس افزود: هشت هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان محله کهنه‌دژ سمنان از خدمات این پایگاه بهداشتی و درمانی بهره‌مند خواهند شد.

این مسوول اظهار کرد: ارایه خدمات واکسیناسیون نوزادان، ویزیت پزشک و ارایه خدمات مشاوره روانشناسی و تغذیه از جمله کارکردهای یک پایگاه سلامت است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • ماجراجویی تراکتور و سپاهان بدون حضور سرخابی ها؛ جامی برای فرار از بحران و انتقاد
  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون آموزگاری» + مراحل گزینش و مدارک امتیازآور
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون آموزگاری»
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد