Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم‌آباد- سرپرست معاونت هنری حوزه هنری لرستان گفت: امروز جشنواره‌های جهانی کاریکاتور بدون حضور هنرمندان ایرانی فاقد اعتبار هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مسعود شجاعی طباطبایی ظهر امروز در آیین رونمایی از کتاب «ریفورم» مجموعه آثار کاریکاتوریست «آرش فروغی» اظهار داشت: آرش فروغی افتخار ایران و جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کشیدن کاریکاتور به این سادگی نیست که یکسری کارهای گرافیکی صورت گیرد، تصریح کرد: کاریکاتور نیاز به یک پشتوانه جدی دارد، یک پیش زمینه بزرگی باید مهیا شود تا یک هنرمند با نشان دادن ویژگی ها یا شخصیت درونی کارکترها یک تصویر را به یک کاریکاتور تبدیل کند.

سرپرست معاونت هنری سازمان حوزه هنری با تاکید بر اینکه مجموعه آثار «آرش فروغی» نشان می دهد که توانمندی بسیاری در این عرصه دارد، این کارها یک شبه خلق نشده و حاصل سال ها زحمت است، افزود: هنرمندان اصلی ما درواقع شهدا هستند، ما هرچه که داریم از شهدا است، شروع هفته هنر انقلاب اسلامی با سالروز شهادت شهید آوینی بود، شهیدی که تمام تلاش و همت خود را در ارتباط با مفاهیمی هزینه کرد و اتفاقاتی را رقم زد تا هنر انقلاب خلق شود.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه توفیق بزرگی داشتم در مجموعه «روایت فتح» به عنوان عکس در خدمت شهید آوینی باشم، ادامه داد: اولین بار که خدمت ایشان رسیدیم، شهید آوینی مشغول تدوین بودند، قبل از تدوین وضو گرفتند و سپس پشت میز تدوین نشستند، با ذکر و توسل کارشان را شروع می کردند و برای همین است که این حس زیبا و دلنشین در کلام ایشان جاری است.

وی با بیان اینکه در حوزه کاریکاتور هم در نشریه سوره خدمت شهید آوینی بودیم و ایشان اهمیت ویژه ای نسبت به هنر کاریکاتور قائل بودند، تصریح کرد: امروز چهره های سرشناس بین المللی و چهره های شاخص جهان در مورد آثار «آرش فروغی»  توضیح دادند و این تعریف آن ها نشان می دهد جایگاه «آرش فروغی» در کاریکاتور یک جایگاه ارزنده است.

سرپرست معاونت هنری سازمان حوزه هنری یادآور شد: امروز «آرش فروغی»  توانسته به سبک شخصی خود برسد، حالا دیگر می توانیم کارهای فروغی را بدون اینکه امضایی پای آن باشد از میان هزاران کار دیگر تشخیص دهیم.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه این هنرمندان رویش های انقلاب هستند، کسانی که در حوزه هنر انقلاب و هنر مقاومت حضور درخشانی دارند، اظهار داشت: وقتی بحث جشنواره هلوکاست را مطرح کردیم رسانه های صهیونیستی سعی در تحریف آن داشتند، مثل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه که واقعا یک دروغ بود، در رابطه با هلوکاست هم همین اتفاق افتاد و ما را متهم کردند به ضد یهود بودن.

وی یادآور شد: اما ما در جشنواره «هلوکاست»  به دنبال این بودیم که بگوییم اگر شخصی یا اشخاصی کشته شدند، تاوان این اتفاق گرفتن سرزمین دیگری نیست، مسبب اصلی آلمان نازی بوده و برای تاوان گرفتن از همان جا باید اقدام می کردند نه اینکه بیایند هزاران کیلومتر آن طرف تر و در کشوری که در زمان جنگ بی طرف بوده است جنگ افروزی کنند و با حمله نظامی و اشغال این کشور را بگیرند.

سرپرست معاونت هنری سازمان حوزه هنری با بیان اینکه آخرین مسابقه ای که در حوزه کاریکاتور گذاشتیم «ترامپیسم» بود که ۷۴ کشور دنیا در آن حضور یافتند، تصریح کرد: این نشان می دهد دنیا منطق ما را پذیرفته است، وقتی ما از ترامپ به عنوان یک آدم نژاد پرست یاد می کنیم دنیا این را می پذیرد.

شجاعی طباطبایی افزود: حضور در جشنواره هایی مثل «هلوکاست»  هزینه و تبعات هم دارد، «آرش فروغی» با جرات و شهامت بالایی در این اتفاق حضور می یابد و با رسانه کاریکاتور ندای مظلومیت و حق طلبی مردم مظلوم دنیا را به گوش جهان می رساند.

وی با اشاره به اینکه کاریکاتور یک زبان بین المللی قابل فهم برای همه است، یادآور شد: در حال حاضر اگر در جشنواره ای هنرمندان ایرانی حضور نیابند آن جشنواره فاقد اعتبار است؛ در آخرین جشنواره در بلژیک مسئولین این نمایشگاه در دقایق آخر به ما اعلام کردند میزان مشارکت هنرمندان ایرانی کم است و خواهش کردند کمک کنیم و ما از هنرمندان تقاضا کردیم حضور پیدا کنند و تعداد هنرمندان ما اینقدر زیاد شده بود که از تعداد آثار کشور بلژیک نیز بیشتر شد.

سرپرست معاونت هنری سازمان حوزه هنری خاطرنشان کرد: امروز هنر کاریکاتور در کشور ما به جایی رسیده که هر هفته یک جایزه اصلی را از آن خود می کنند،  یا به عنوان داور، سخنران و برنامه ریز مسابقات بین المللی حضور دارند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دوشنبه جلسه همفکری مسوولان فرهنگی و هنری البرز به میزبانی حوزه هنری این استان با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج، رئیس حوزه هنری البرز، معاون فرهنگی و هنری سپاه استان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج برگزار شد.

این جلسه با هدف بحث، تبادل نظر و هماهنگی برای انجام اقدامات و برنامه های فرهنگی و هنری در استان البرز برگزار و در خصوص برپایی ششمین کنگره شعر امام حسن مجتبی (ع) تحت عنوان حدیث حسن نیز مباحثی مطرح و مقرر شد این اقدام فرهنگی در قالب یک لایحه به شورای اسلامی شهر کرج ارسال و ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شود.

محمد مهرابی، رییس حوزه هنری استان البرز در این جلسه با تاکید بر ضرورت حمایت از گروه های فرهنگی و هنری استان گفت: باید با حمایت از هنرمندان بستر رشد روزافزون آنها را فراهم کنیم تا انگیزه این قشر برای فعالیت در این استان و کمک به ترویج فرهنگ و هنر انقلابی افزایش یابد زیرا با کمک هنرمندان می توانیم در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه گام برداریم.

حجت الاسلام علیرضا سعیدی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج نیز هنرمندان را بازوان ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خواند و بیان کرد: همانگونه که در شهر و استان سایت اداری وجود دارد، لزوم ساخت یک سایت فرهنگی و هنری نیز به منظور ایجاد یک مجموعه منسجم جهت ساماندهی انجمن ها و فعالیت های هنری احساس می شود.

کد خبر 6092522

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر