ستاد دیه مصداق عملی «تعاونوا علی البرّ و التقوی» است
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۶۵۴۹
حجتالاسلام انصاریان با حضور در ستاد دیه، این نهاد مردمی را بواسطه حضور خیرین خداجو و گرهگشایی از کار گرفتاران، مصداق عملی آیه شریفه «و تعاونوا علی البرّ و التّقوی» عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان مولف، مفسر و مدرس علوم دینی با تاکید بر موضوع پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندانها اظهار کرد: به برکت حضور نیکوکاران و به یمن وجود نهادی حمایتی به نام ستاد دیه، بسیاری از دربندان دردمند دیر یا زود با رفع مشکلات قضایی و تلاش خانوادههای این زندانیان، از حبس رهایی خواهند یافت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این معلم قرآن عامل اصلی بسیاری از معضلات حقوقی را ضعف در آموزش عمومی اعلام کرد و گفت: هر کس و هر مجموعهای بر حسب تکلیف شرعی و قانونی خود در برابر بسیاری از مشکلات جامعه تکلیف بر عهده دارند؛ تکلیفی که به زبان ساده اگر برای نمونه یک خطیب آن را در حیطهاش رعایت نکند، نه اینکه تفریط کرده باشد بلکه در نزد خدا مسئول است. مسئولیتی که طبق آمار ارایه شده از سوی ستاد دیه، به سهم خود لااقل در برابر بیش از سه هزار زندانی حال حاضر تعهدات مهریه، در قیامت باید جوابگو باشد.
حجتالاسلام انصاریان یادآور شد: منابر وعظ و خطابه به عنوان یک رسانه در کشور همواره باید بر حسب نیازهای مخاطب و همگام با دغدغههای روز آنها مدیریت شده و عالمان عاملی که در صدر آن قرار میگیرند، طبق تاکیدات دینی باید سعادت دینی و اخروی او را مد نظر داشته باشند. امروز آمار طلاقهای ثبت شده و عاطفی در ایران هرگز شایسته مردمان این دیار نبوده و نیست. شاید برای همین معضل بزرگ است که در جلسات مذهبی ماه مبارک رمضان به شخصه این موضوع را چند سالی است پیگیری میکنم. امری که خوب است سخنرانان مساجد و هیات مذهبی نیز به آن توجه ویژهای داشته باشند.
بانی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان با تبیین فلسفه مهریه اظهار کرد: از ابتدای رواج این سنت حسنه تا به امروز بر اساس مستندات تاریخی تعیین تعهدات پرداخت نشدنی وجاهت شرعی نداشته و ندارد. امروز شاید تصور شود مقصود از تعیین مهریههای معقول تعهد مهریههایی ۱۱۰ سکهای است. این مظلومیت آلالله است که برای نیل به مقاصد شخصی از نام و اعتبار ائمه معصومین خرج میکنیم. اگر نیت ما تعیین عدد مبارکی است اگر قصد ما تیمّن به اهلبیت پیامبر است چراحروف ابجد امام سجاد علیهالسلام که ۶۸ است استفاده نمیکنیم. چرا جوانان به برکت نام جوان الائمه حضرت جواد علیهالسلام ۱۴ سکه را مِهر نمیکنند. چرا به تاسی از چراغ هدایت حضرت هادیعلیهالسلام ۲۰ سکه را کابین دختران خود نمیکنیم. چرا به احترام امام زمان بر حسب نام زیبای امام مهدی (ع) سکههای تعیینی ما عدد ۵۹ نمیشود.
این مفسر قرآنی تعیین میزان مهریه را در فقه امامیه تراضی طرفین مطرح کرد و افزود: هرچند در قراردادهای خصوصی اگر رعایت نظم عمومی و نص متون دینی شده باشد، هیچ محدودیتی نمیتوان اعمال نمود اما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی میتوانند بر حسب مصلحت اگر چه این موضوع در شمار احکام ثانویه نیست اما میتوانند طبق رفاه حال عموم مردم معیار دیگری را برای رفع جنبه کیفری از صداقهای پرداخت نشده تعیین نمایند که در این زمینه از قدرت معنوی و دقت همیشگی مراجع عظام تقلید نباید غافل بود. امید است با این پیگیریها لااقل شاهد حبس جوانان تازه ازدواج کرده در زندان نباشیم.
حجتالاسلام انصاریان با اشاره به تجارب خود در شکلگیری دارالایتام گفت: موضوع دیگری که ستاد دیه بیش از گذشته باید به آن توجه داشته باشد بهرهمندی از وجود آن دسته از افرادی است که مدتها پیش در شمار مددجویان حامی و ساعی آنها بوده و مقدمات آزادیشان را فراهم نموده است. این افراد چون خود دردکشیدهاند برای درمان مشتاقانه مراجعه میکنند. لازم نیست حتما همکاریها بار مالی داشته باشد، بسیاری ازگرفتاریها و شکایتها با تلاش این دسته از افراد، از جانب شکات خصوصی به نحو احسن حل و فصل خواهد شد.
در ادامه این دیدار، سید اسدلله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در سخنانی گفت: امروز به برکت منبرهای با اخلاصی که بزرگوارانی چون حاج آقای انصاریان در محل زندان اوین داشتند، منافقان بسیاری در زندانها جذب دین و انقلاب شدند. اتفاقی که هرچند به استعداد درونی این افراد برای بازگشت به حقیقت حکایت داشت اما تا حدود زیادی به نفس عالمی که برای آنها از قرآن و پیامبر دم زد بستگی دارد.
وی با اعلام آمار جمعیت ۱۲ هزار و ۹۱۴ نفری زندانیان غیرعمد در کشور افزود: با دوندگی هجده ساله ستاد در زمینه تصویب قانون دائمی بیمه اجباری شخص ثالث و یا پیگیری سه ساله مسئولین این مجموعه مردم نهاد در مجلس در بحث رفع نواقص قانونی موضوعات دیههای رانندگی و مهریهها اقدامات مطلوبی صورت گرفته و هرچند در بحث مهریه ۱۱۰ سکهای هنوز کار برای پیگیری داریم اما باید بگویم مشکلات ما امروز مربوط به ضعف قانون و مواد قانونی نیست بلکه مشکل اصلی ما رعایت همین قانون و اجرای درست قوانین است. امروز طبق الزامات و تضامین قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث کسی نباید بابت دیات فوتی و جرحی روانه حبس شود اما آیا به موازات این، میزان تصادفات رانندگی هم کم شده یا خیر. بدون شک آمار ثابت نبوده اما واقعا کاهش فاحشی را شاهد نیستیم.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۶۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجیری و مزدوری در اسلام مکروه است / نباید تمام حیثیت علمی و عملی انسان در اختیار کارفرما باشد
به گزارش مبلغ همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش های اساسی اقتصاد ایران با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید صبح امروز در محل دانشگاه قم با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید. متن پیام ایشان به نقل از وبسایت اسراء به شرح زیر است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین سیّما خاتم الأنبیاء و خاتم الاوصیاء )علیهما آلاف التحیة و الثناء( بهم نتولّیٰ و من أعدائهم نتبرّء الی الله».
مقدم شما فرهیختگان اقتصادی و فرهنگی را گرامی میداریم. از خدای سبحان مسئلت میکنیم توفیق برقراری بازار الگوی اسلامی را به همه ما مرحمت کند، تا توفیق اقتصاد مقاومتی را به دست بیاوریم.
عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: اوّلاً مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد. در اوایل سوره «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛[1] یعنی ثروت مملکت را به دست سفیهان نسپارید، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را میشکند و این ملّت را زمینگیر میکند. پس عنصر اوّل این است که مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است.
عنصر دوم آن است که اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر میشود. در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسهاش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، در فارسی آن لغت دقیق و عریق را نداریم که از ملّتی که ستون فقراتش شکسته است خبر بدهیم. میگوییم گدا! واژه گدا بار علمی ندارد. در عربی از گدا به عنوان فاقد و ندار یاد میکنند، ولی قرآن کریم از ملّتی که جیبش خالی است و کیفش خالی است به عنوان فقیر یاد میکند، فقیر به معنای گدا نیست. این «فعیل» به معنای مفعول؛ نظیر «قتیل» به معنای مقتول، فقیر به آن ملّتی میگویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. «مسکین» هم به همین معناست؛ یعنی زمینگیر؛ یعنی قدرت پویایی و حرکت را از دست داده است: ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ﴾[2] به همین معناست.
پس عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است.
عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است.
عنصر چهارم آن است که در سوره «حشر» مشخص کرد؛ فرمود این ثروت نه باید در دست دولت باشد نه باید در بخش خصوصی باشد، نه باید در بخش خصولتی باشد، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری میبرد و این به منزله خونی است که باید در رگهای این 360 درجه دایرهای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج میشود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است.
بنابراین مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّتی بیمار فقیر است؛ یعنی ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولتسالاری سوسیال شرق باشد که شکست میخورد و اگر نظام کاپیتال غرب باشد که سرمایه در دست گروه خاص باشد که شکست میخورد و اگر تلفیقی از دولت و سرمایهداران باشد که شکست میخورد و اگر مردمی باشد که محفوظ میماند و این بدون بانکهای منزّه از ربا و مطهّر از نزول محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾.[3]بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه میکند.
مسئله بعدی آن است که مزدوری در اسلام مکروه است. نهیهای فراوانی شده که انسان مزدور دیگری نباشد، چون تمام حیثیتهای علمی و عملی خود را در طَبَق اخلاص برای کارفرما میگذارد. طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامتهای آنهاست.
از مجموع این چند آیه روشن میشود که چرا علی بن ابیطالب(علیه افضل صلوات المصلّین) در زمان حکومت، تازیانه به دست میگرفت و بازار کوفه را تهدید میکرد میفرمود: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»،[4] تا الگوی بازار اسلامی را به جامعه ارائه کند؛ فرمود اوّل آشنایی به مسائل فقهی، تا از گزند ربا و آسیب نزول برهید، بعد تجارت کنید: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»، این کار را وجود مبارک امیرالمؤمنین انجام داد تا بازار مسلمانها از حلال ارتزاق کند و جامعه مسلمین نه گرفتار فقر و وابستگی بشود و نه آلوده به مسائل حرام.
امیدواریم جامعه اسلامی ما این چنین باشد.
پروردگارا! نظام ما، رهبر ما، مراجع ما، ملّت و دولت و مملکت ما را در سایه امام زمان حفظ بفرما!
روح مطهّر امام راحل و شهدا را با اولیای الهی محشور بفرما!
دولت و ملّت و مملکت را در سایه ولیّات حفظ بفرما!
خطر بیگانگان را به استکبار و صهیونیسم برگردان!
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
[1]. سوره نساءآیه5.
[2]. سوره توبه، آیه60.
[3]. سوره بقره، آیه276.
[4]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج5، ص150.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896788