Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@12:33:47 GMT

حسن بلخاری تصریح کرد: مواجهات عرفانی، ویژگی شاخص عطار

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۷۵۸۱

حسن بلخاری تصریح کرد: مواجهات عرفانی، ویژگی شاخص عطار

 به گزارش خبرنگار ایکنا، حسن بلخاری، عضو شورای سیاستگذاری و شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در همایش بین‌المللی عطار نیشابوری که هم اکنون در حال برگزاری است با قدردانی از حضور میهمانانی از کشورهای عربی، ترکیه، بنگلادش، مصر، برزیل و ... ، پیام رئیس جمهور را که به مناسبت نشست این همایش صادر شده بود و امروز به دست مسئولان این انجمن رسیده است قرائت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این همایش بازخوانی کرد.

بلخاری در ادامه سخنان خود از روش تاویلی یاد کرد و گفت: در این روش معنا بسیار بالا است و سعی می‌کند محقق، اهل خیر و سلوک را در این مسیر به معنا برساند. امثال عطار معنا را از مجرد به مجسم درآورده‌اند تا بتوانند با همه عالم ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه آیا عطار مواجهات عرفانی داشته است یا خیر عنوان کرد: در عرفان از این موضوع بحث می‌شود که انسان‌ها تجربه کسب می‌کنند که این تجربه شامل دو ویژگی؛ همگانی و قابل تکرار. عرفا مواجه عرفانی دارند و این مواجه قابل تکرار نیست حتی برای خود آنها. عرفا بر همین اساس تجربه ندارند بلکه مواجه دارند که ویژه و خاص است.

بلخاری در این باره که آیا عطار دارای مواجه بوده یا تذکره نویس بوده است یا نه اظهار کرد: آیا تذکر اولیاء نشان از تذکر نویس عطار دارد یا وی مواجهات عرفانی داشته است. وی قطعا تذکره نویس نبوده و مواجه خود را در نوشته‌های خود به زبان آورده است. برای مثال در خطبه از الهی نامه گفته است که خداوند به او گنج اسرار بخشیده است و در جایی دیگر از این کتاب از وصال با خداوند سخن می‌گوید و از خون دل‌های که در این مسیر خورده است و می‌گوید که خداوند او را به درون راه داده است.

عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از استاد شفیعی کدکنی یاد کرد و گفت: که وی اعتقاد دارد عطار از کودکی مواجهات عرفانی داشته است. در آخرین دلیل بر مواجه عطار در منطق الطیر آمده است که هدهد به عنوان چراغ هدایت چنین می‌گوید که اشعار برای یک تذکره‌نویس نیست متعلق به کسی که در این مسیر عاشقی کرده است و سخن عشق را تنها کسی می‌تواند بگوید که عاشقی کرده است.  

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۷۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است

رئیس ارتش انگلیس با اشاره به ضعف دفاع اوکراین، اذعان کرد کی‌یف با «جنگ دشواری» در مقابل پیشروی‌ نیروهای روسیه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مسئله ضعف دفاع اوکراین توسط بسیاری از مقامات غربی و رسانه‌ها برجسته شده است و احتمال می‌رود حتی با وجود کمک‌های گسترده‌ای که از سوی غرب به خصوص آمریکا به اوکراین سرازیر می‌شود، این کشور نتواند در مقابل قدرت روسیه به پیروزی برسد.

«تونی راداکین»، رئیس ارتش انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد: «فضای غمگین و ناامید کننده‌ای دفاع اوکراین را احاطه کرده و این کشور با جنگ دشواری در مقابل پیشروی نیروهای روسیه مواجه شده است.»

این اظهارات رئیس ستاد دفاع انگلیس درحالی مطرح می‌شود که پیش از این بارها مقامات غربی و حتی اوکراینی اذعان کرده‌اند که روسیه در بسیاری از موارد چندین برابر از اوکراین جلوتر است؛ موضوعی بدیهی که رسانه‌های آمریکایی از جمله تلویزیون سی‌ان‌ان پیشتر به آن پرداخته‌اند.

روزنامه فایینشال تایمز می‌نویسد پس از ماه‌ها عدم قطعیت درباره استراتژی غرب در اوکراین، راداکین با خوشبینی تمام درباره موقعیتی صحبت می‌کند که تمام کشورهای ناتو دغدغه «خرج بیشتر پول» را دارند. اما حتی خود اوکراین هم شک دارد که آیا حجم جدیدی از کمک‌ها می‌تواند به ثبات موضع متزلزل‌شده‌اش کمک کند یا خیر.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • مشکلات مالی، دانشگاه انگلیسی را به مرز نابودی رساند
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • مشکلات ثبت نام وام ازدواج در سامانه از زبان زوجین جوان تهرانی
  • دور دوم انتخابات در کرج جدی گرفته شود
  • ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن 
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است