Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@22:22:15 GMT

حراج نسخه‌هایی نفیس از کتابت قرآن در نیویورک

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۷۷۸۴

حراج نسخه‌هایی نفیس از کتابت قرآن در نیویورک

 

به گزارش ایکنا به نقل از فوربس میدل ایست؛ در این حراجی، قرآن‌های نفیسی از جمله یک برگ قرآن کمیاب و بسیار زیبا به خط کوفی که متعلق به ایران یا جایی در آسیای مرکزی است و قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی (ششم هجری) برمی‌گردد، با قیمت اولیه 313 هزار دلار به حراج گذاشته می‌شود.

از جمله آثار دیگری که به حراج گذاشته می‌شود یک رحل فلزی یشمی مطلا و نسخه‌‌ای حاوی یک جزء قرآن است که علی بن محمد المكتب الاشرفی آن را خطاطی کرده و به احتمال زیاد در سال 1375 میلادی (753 شمسی) در مصر به دست ابراهیم العمیدی تذهیب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه‌های بسیار نادری از کلکسیون‌های خصوصی معتبر، از جمله سفال‌های نفیس دوره تیموری، کوزه‌های سفالی ساخته شده در ترکیه، و سه نسخه خطی قدیمی مهم در نجوم، ریاضیات و پزشکی دیگر آثاری هستند که به حراج گذاشته خواهد شد.

در این حراجی همچنین پنج نمونه نادر از آثار کاشی شکسته مربوط به دوره تیموریان در قرن 14-15 میلادی به فروش می‌رسد که در سال 1973 در یک اتاق زیر شیروانی در فرانسه کشف شد. 

در این حراج تیکه ای از یک محراب که هنر کاشی شکسته دروان تیموری است و گویا مربوط به ایران یا آسیای مرکزی است 114 هزار دلار قیمت گذاشته شده و یک کاسه برنج منبت کاری شده با نقره که مربوط به دوران ممالیک مصر یا سوریه است و در نیمه اول قرن 14 میلادی ساخته شده 85 هزار و 500 دلار قیمت گذاری شده است. همچنین، آثار نادر مربوط به دوره عثمانی ترکیه در آن ارائه می‌شود.

یادآور می‌شود که این حراجی، روز جمعه 31 فروردین همزمان با هفته گرامیداشت شرق شناسی و خاورمیانه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۷۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف شمشیر کمیاب ۱۰۰۰ ساله

نتایج تحقیقات جدید نشان داد که یک شمشیر کمیاب که لقب «اکس‌کالیبور» به آن داده شده است و در «والنسیا»، شهری واقع در اسپانیا کشف شده است، در حقیقت یک هزار سال قدمت دارد و این یعنی؛ این شمشیر آخرین‌بار زمانی از قبضه خارج شده است که بخش زیادی از اسپانیا تحت حکمرانی مسلمانان بوده است.

به گزارش ایسنا، «لایوساینس» در این‌باره نوشت، این شمشیر آهنین ۴۶ سانتی‌متری در سال ۱۹۹۴ درحالی داخل یک گور پیدا شد که به صورت عمودی در آن قرار داده شده بود و به همین دلیل به یاد شمشیر افسانه‌ای پادشاه «آرتور» لقب «اکس‌کالیبور» به این شمشیر داده شد. بر اساس داستان‌های قرون وسطایی، پادشاه «آرتور» این شمشیر را که به صورت عمودی داخل یک سنگ بود از آن بیرون کشید و به تاج و تخت بریتانیا رسید.

شمشیر والنسیا در خانه‌ای متعلق به دوران اسلامی پیدا شد. مقامات شهر والنسیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که دسته شمشیر با صفحات برنز تزئین شده و دارای انحنا‌هایی است که کار با شمشیر را راحت‌تر می‌کند.

حتی با وجود اینکه شمشیر در یک محوطه متعلق به دوران اسلامی کشف شده است، یک ویژگی آن تعیین قدمت را دشوار می‌کرد؛ خمیدگی شمشیر کمی به سمت نوک شمشیر است که این ویژگی در شمشیر‌های ساخته شده توسط «ویزیگوت»‌ها که از سال ۴۱۸ تا ۷۱۱ میلادی بر اسپانیا حکومت می‌کردند نیز دیده می‌شود. در نتیجه این ابهام مطرح شده بود که آیا این شمشیر مربوط به دوران ویزیگوتی است یا اسلامی؟!

برای پاسخ دادن به این سوال، یک باستان‌شناس از «دانشگاه گرانادا» تحقیقاتی را برای تعیین قدمت این شمشیر آغاز کرد و با بررسی فلزکاری و رسوب به جای مانده در آن، به این نتیجه رسید که قدمت این شمشیر به قرن دهم میلادی بازمی‌گردد. همچنین مشخص شد که اندازه شمشیر برای اینکه توسط یک سوارکار مورد استفاده قرار بگیرد، تعیین شده بود.

دیگر خبرها

  • اولین داروی رشد دندان آزمایش می‌شود
  • آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار
  • پویش «با انرژی» و اهداء جوایز نفیس به صرفه جویان در برق در مازندران
  • ۱۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ۸۰ کیلو طلای حراجی بدون مشتری ماند/ نرخ دلار کاهشی شد/ فردا دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد
  • کشف شمشیر کمیاب ۱۰۰۰ ساله
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله در اسپانیا
  • در آمریکا چه خبر است؟
  • کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم شمال غرب در مراغه
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن