Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@18:58:12 GMT

پرسپولیس و برانکو کار ساده‌ای داشتند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۹۸۷۴۲

پرسپولیس و برانکو کار ساده‌ای داشتند؟

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ فرهنگستان فوتبال نوشت: «مدت‌هاست در فضای مجازی و بعضا رسانه‌ای کشور برای لوث کردن دبل برانکو در قهرمانی و زیر سوال بردن موفقیت‌های تیمی پرسپولیس از یک توجیه عجیب استفاده می‌شود. منتقدان مرد کروات می‌گویند پرسپولیس با برانکو کار ساده‌ای داشته، چرا که دو سال اخیر، سال‌های افت غول‌های سنتی فوتبال ایران بوده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپاهان، ذوب‌آهن،‌ فولاد، که‌ و که و از همه مهم‌تر استقلال تهران. منتقدین برانکو می‌گویند چون او رقیب درخوری نداشته، پس توانسته یگانه هفت‌تیرکش شهر بشود و فوتبال ایران را فتح کند. اما این حرف چقدر با منطق و آمار جور درمی‌آید؟ با این مطلب همراه باشید تا ببینیم کلا چه اتفاقاتی رخ داده است.

در وهله اول باید به یاد بیاوریم او چه تیمی را تحویل گرفت. پرسپولیس با درخشان رسما در بحران بود و بدترین دورانش را سپری می‌کرد. مدیران باشگاه اواخر فصل سراغ او رفتند تا این تیم را تحویل بگیرد. با اندک تأثیری که شوک حضور مربی جدید روی هر تیمی می‌گذارد، پرسپولیس در لیگ شانزده تیمی با کسب تنها سی‌وشش امتیاز در رده هشتم قرار گرفت. در مجموع سی‌ویک بار دروازه حریفان را باز کرده بود و در ازایش سی‌وپنج بار هم گل خورده بود؛ یعنی تفاضل گل منفی‌چهار. شروع فصل بعد هم امیدوارکننده نبود و پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی به انتهای جدول چسبیده بود. اما اتفاقی عجیب در این بین رخ داد. هواداران این بار به‌جای حیا کن رها کن، از مربی و تیمشان حمایت کردند. آنها که می‌دانستند با رفتن برانکو نهایتا یکی مانند درخشان گیرشان می‌آید و از سبک بازی تیمشان هم راضی بودند، مربی کروات را حمایت کردند.

در این بین یک اتفاق تلخ و اثرگذار هم رخ داد و ارتش سرخ کاپیتانش را از دست داد. اتفاقی که تبدیل به یک نقطه مهم در تاریخ پرسپولیس شد. تیم متزلزل هفته‌های ابتدایی که مشکلات داوری و بی‌دقتی بازیکنان مشکلاتش را دوچندان کرده بود، موتورش روشن شد. مسلمان به جای هادی نوروزی به ترکیب اصلی راه پیدا کرد و چیدمان کلی تیم هم دچار تغییراتی شد. مهندس، کنترل نبض بازی را در اختیار می‌گرفت و مهدی طارمی، در حد یک ستاره ظاهر شد. با وجود گل نزدن‌های زیاد، احتمالا امروز هواداران فهمیده‌اند که حضور او در زمین چقدر مؤثر بوده و چه تأثیری در روان بازی کردن پرسپولیس می‌گذاشت. ستاره‌های پرسپولیس، شاه‌ماهی‌های نقل‌وانتقالات نبودند. مسلمان را فولاد و ذوب‌آهن رسما نمی‌خواستند و سر این که برای کدام تیم است دعوا بود. مهدی طارمی از لیگ یک آمده بود و دروازه‌بان تیم سوشا مکانی و مدافعان محسن بنگر و رضا نورمحمدی بودند! انصاری دفاع چپ اجباری تیم شده بود که یک بازیکن تستی و سومین گزینه برانکو برای آن پست بود. رامین رضاییان به همراه کمال کامیابی‌نیا بازیکنان ملی‌پوش نبودند. امید عالیشاه و علیپور قبلا هم عضو تیم بودند و «ستاره» نبودند. اما ترکیبی که برانکو از آنها ساخت، تبدیل شد به مخوف‌ترین تیم لیگ برتر. آنها همه تیم‌ها را از لب تیغ می‌گذراندند و داربی چهار بر دو، نقطه اوج کارشان بود. پرسپولیس در نهایت با کسب پنجاه و هفت امتیاز و به خاطر تفاضل گل، قهرمانی را به تراژیک‌ترین شکل ممکن به استقلال خوزستان داد.

حالا به دو فصل اخیر برسیم. استقلال سال گذشته با وجود فراز و فرودهایی که داشت، دقیقا هم‌اندازه تیم قهرمان سال قبل امتیاز جمع کرد و پنجاه و هفت امتیازی شد. یعنی اگر عملکرد فوق‌العاده پرسپولیس نبود، آنها امتیازات لازم برای قهرمانی را دشت کرده بودند. تراکتورسازی هم در این بین تنها یک امتیاز از قهرمان فصل گذشته کم داشت! یعنی جدولی حتی داغ‌تر با تعداد تیم‌های قوی بیشتر. در فصل نود و دو، نود و سه هم فولاد دقیقا با پنجاه و هفت امتیاز قهرمان شد. اختلاف امتیاز سایر تیم‌ها با سه تیم اول هم چیز عجیبی در لیگ ایران نیست و در اکثر فصل‌ها اتفاق افتاده است. این فصل هم ذوب‌آهن و استقلال و سایپا این فرصت را دارند که به محدوده امتیاز قهرمان در سال‌های گذشته لیگ شانزده تیمی برسند. حتی می‌توان سایر دوره‌هایی که شاهد لیگ شانزده تیمی بودیم را هم مرور کنیم. سال هشتاد و چهار فولاد به یک قهرمانی مقتدرانه رسید، اما تیم‌های دوم و سوم و چهارم، حدود پنجاه و هفت امتیاز کسب کردند. سال هشتاد و پنج استقلال با پنجاه و نه امتیاز قهرمان شد و تیم دوم پنجاه و هشت امتیاز داشت. سال هشتاد و شش، سایپا با پنجاه و شش امتیاز قهرمان شد. و نکته خیلی عجیب‌تر این که پرسپولیس افشین قطبی در لیگ هجده تیمی با پنجاه و نه امتیاز قهرمان شد! نتیجه‌ای که از این مرور جدول می‌توان گرفت، این است که تیم‌های دیگر دقیقا در سطح هر سال خودشان ظاهر شده‌اند و دو سه تا تیم مدعی، به اندازه‌ای که باید، امتیاز کسب کرده بودند. اما معادلات لیگ در دو سال اخیر کمی به هم خورده است.

در دو سال اخیر، تعداد پاس‌های ردوبدل شده در هر بازی به شدت افزایش پیدا کرده است. تحت تاثیر تیم برانکو، چند تیم دیگر هم سعی کرده‌اند سبک بازی او را به شکلی پیاده کنند و «فوتبال مالکانه» ارائه بدهند. که البته اغلب توفیقی به دست نمی‌آورند اما یک قدم روبه‌جلو در فوتبال ایران است. از «بکش زیرش» تا «بازی مالکانه». خلق موقعیت پرسپولیس با هیچ تیم دیگری در سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست. مالکیت توپ هم به همین ترتیب. به گواه آمارهای برنامه نود، پرسپولیس در دو فصل اخیر فوتبال ایران را متحول کرده و رکوردها و آمارها را از نو نوشته است. برانکو از تیمی که تفاضل گلش منفی چهار بود، بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع لیگ را ساخته است. بی‌انصافی است اگر این آمارها را به ضعف دیگر تیم‌ها مربوط بدانیم. پرسپولیس به قدری خوب بود که موفق شد تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا بالا برود.

ضمن این که پرسپولیس هم مانند تمام تیم‌های دیگر لیگ درگیر مشکلات مدیریتی و منابع درآمد بوده. شاید اگر اسپانسر قدرتمند (که البته چه عرض کنیم، پولی که از جیب مردم از طریق سامانه هواداری به حساب باشگاه می‌آید) نبود، شاهد این نتایج هم نبودیم. اما این مساله برای دیگر تیم بزرگ پایتخت هم صادق بود و تقریبا به یک اندازه از این محل درآمد داشتند.

این که سایر تیم‌ها قوی نبودند و پرسپولیس چندان خوب نبود نه با آمار جور درمی‌آید نه با هزینه‌ باشگاه‌ها در دو فصل اخیر. این مورد بیشتر یک ایراد بنی‌اسرائیلی و بهانه هواداری است و بهتر است حداقل رسانه‌ها و افراد رسانه‌ای به آن نپردازند تا اعتبارشان زیر سوال نرود. مدیریت برانکو در کنترل حواشی تیمش مثال‌زدنی بوده و سبک بازی او و نتایجش هم به‌ گواه آمار در لیگ ایران نظیر نداشته است. اینها موضوعاتی است که به ضعف دیگر تیم‌ها مربوط نیست.»

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۸۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

CPU چیست؟ به زبان ساده و نحوه کار

CPU چیست؟

CPU یا واحد پردازش مرکزی، که به آن پردازنده مرکزی یا به‌طور خلاصه پردازنده نیز گفته می‌شود، مغز کامپیوتر شماست. این قطعه الکترونیکی وظایف حیاتی را در سیستم شما بر عهده دارد، از جمله:

اجرای دستورالعمل‌ها

برنامه‌های کامپیوتری در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند. CPU این دستورالعمل‌ها را که به زبان دودویی نوشته شده‌اند، خوانده و آنها را به اقدامات قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می‌کند.

انجام محاسبات

CPU می‌تواند عملیات ریاضی و منطقی مانند جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، مقایسه و غیره را انجام دهد.

پردازش اطلاعات

CPU می‌تواند انواع مختلف داده‌ها مانند متن، تصاویر، ویدئو و صدا را پردازش کند.

کنترل سایر اجزای سیستم

CPU با سایر اجزای سیستم مانند حافظه، هارد دیسک و دستگاه‌های ورودی و خروجی ارتباط برقرار کرده و آنها را کنترل می‌کند.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که CPU چیست، می‌توانیم ذکر کنیم که این بخش مرکز کنترل کامپیوتر شماست و تمام وظایف اصلی پردازش را انجام می‌دهد. بدون CPU، کامپیوتر شما قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود. در ادامه، به بررسی اجزای اصلی CPU و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

اجزای اصلی CPU چیست؟

CPU از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. برخی از مهم‌ترین اجزای CPU عبارتند از:

واحد کنترل (CU)

واحد کنترل مغز CPU است و وظیفه هدایت و کنترل سایر اجزای CPU را بر عهده دارد. CU دستورالعمل‌ها را از حافظه می‌خواند، آنها را رمزگشایی می‌کند و مراحل لازم برای اجرای آنها را به سایر اجزا ارسال می‌نمایند.

واحد منطق و محاسبه (ALU)

ALU محل انجام محاسبات و عملیات منطقی است. ALU می‌تواند عملیات ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام دهد و همچنین می‌تواند عملیات منطقی مانند مقایسه، OR و AND را انجام دهد.

ثبات‌ها

ثبات‌ها واحدهای حافظه کوچکی هستند که برای ذخیره‌سازی موقت داده‌ها و دستورالعمل‌ها در حین پردازش استفاده می‌شوند. ثبات‌ها به CPU اجازه می‌دهند تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.

حافظه پنهان

حافظه پنهان نوعی حافظه پرسرعت است که در داخل CPU قرار دارد. حافظه پنهان از حافظه اصلی سیستم سریع‌تر است و برای ذخیره‌سازی داده‌ها و دستورالعمل‌هایی کاربرد دارد که به‌طور مکرر استفاده می‌شوند.

تمام این قطعات در این قطعه قرار دارند که سی پی یو نیز در کیس کامپیوتر یا داخل بدنه لپ تاپ است.

نحوه عملکرد CPU

CPU با استفاده از یک چرخه به نام چرخه دستورالعمل کار می‌کند. این چرخه شامل مراحل زیر است:

واحد کنترل دستورالعملی را از حافظه می‌خواند. واحد کنترل دستورالعمل را رمزگشایی کرده و مراحل لازم برای اجرای آن را تعیین می‌کند. واحد کنترل، داده‌ها را از ثبات‌ها یا حافظه پنهان بازیابی می‌کند. ALU عملیات لازم را روی داده‌ها انجام می‌دهد. نتایج در ثبات‌ها یا حافظه ذخیره می‌شود.

این چرخه به‌طور مداوم تکرار می‌شود تا زمانی که تمام دستورالعمل‌های یک برنامه اجرا شوند. بنابراین هر زمان به این سوال برخوردید که عملکرد CPU چیست یا نحوه کار آن به چه صورت است، تنها یک پاسخ برای آن بس است! واحد عملکرد را می‌خواند و آن را به سایر اجزا هدایت می‌کند.

عوامل موثر بر سرعت و عملکرد CPU چیست؟

سرعت و عملکرد CPU توسط عوامل مختلفی تعیین می‌شود که در دو دسته کلی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قرار می‌گیرند.

عوامل سخت‌افزاری

عوامل سخت‌افزاری متعددی بر سرعت و عملکرد CPU تاثیر می‌گذارند، از جمله:

سرعت کلاک

سرعت کلاک بر حسب گیگاهرتز (GHz) اندازه‌گیری می‌شود و نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که CPU در یک ثانیه می‌تواند یک چرخه دستورالعمل را انجام دهد. به‌طور کلی، هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد، CPU سریع‌تر است.

تعداد هسته‌ها

CPUهای مدرن دارای چندین هسته هستند که به آنها اجازه می‌دهد چندین وظیفه را به‌طور همزمان انجام دهند. هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، CPU می‌تواند وظایف بیشتری را به‌طور همزمان انجام دهد و عملکرد چندوظیفه‌ای بهتری داشته باشد.

حجم حافظه پنهان

حافظه پنهان پرسرعت‌تر از حافظه اصلی سیستم است. بنابراین هر چه حجم حافظه پنهان بیشتر باشد، CPU می‌تواند به سرعت بیشتری به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند و عملکرد آن بهتر خواهد بود.

معماری

معماری CPU چیست؟ معماری CPU به نحوه طراحی و ساخت آن اشاره دارد. معماری‌های مختلف CPU عملکرد متفاوتی دارند. به‌طور کلی، CPUهایی که با معماری‌های جدیدتر طراحی شده‌اند، سریع‌تر و کارآمدتر هستند.

فرآیند ساخت

فرآیند ساخت CPU به نحوه تولید آن در سطح میکروسکوپی اشاره دارد. فرآیندهای ساخت کوچکتر ترانزیستورهای کوچک‌تر و سریع‌تر را امکان‌پذیر می‌کنند که منجر به افزایش سرعت و عملکرد CPU می‌شود.

سیستم خنک‌کننده

CPU در حین کار گرمای زیادی تولید می‌کند. اگر این گرما به‌طور موثر دفع نشود، می‌تواند باعث افت سرعت و عملکرد CPU شود. به همین دلیل، استفاده از یک سیستم خنک‌کننده مناسب برای CPU بسیار مهم است.

عوامل نرم‌افزاری

عوامل نرم‌افزاری متعددی نیز می‌توانند بر سرعت و عملکرد CPU تاثیر بگذارند، از جمله:

سیستم عامل: سیستم عامل وظایف مختلفی از جمله مدیریت منابع سیستم و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. یک سیستم عامل بهینه‌شده می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سرعت و عملکرد CPU را افزایش دهد. برنامه‌ها: برنامه‌های مختلف از منابع سیستمی به‌طور متفاوتی استفاده می‌کنند. برنامه‌های سنگین و پرمصرف می‌توانند از CPU استفاده زیادی کنند و سرعت و عملکرد آن را کاهش دهند. تنظیمات سیستم CPU چیست؟: تنظیمات مختلف سیستم مانند تنظیمات مربوط به حافظه و انرژی می‌توانند بر سرعت و عملکرد CPU تاثیر بگذارند. بدافزار: بدافزارها می‌توانند از منابع سیستمی سوء استفاده کرده و سرعت و عملکرد CPU را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

در ادامه این مقاله، به مباحث تکمیلی‌تری در مورد CPU می‌پردازیم.

انواع سی پی یو در بازار کدام‌اند؟

هنگامی که اقدام به خرید لپ تاپ یا کامپیوتر می کنید، متوجه می‌شود که هر یک از سیستم‌های موجود در بازار سی پی یوهای مختلفی دارند.

انواع سی پی یو های موجود در بازار عبارت‌اند از:

اینتل (Intel)

اینتل بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین تولید کننده CPU در جهان است. CPUهای اینتل به‌طور گسترده در انواع کامپیوترها، از جمله لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای رومیزی، سرورها و ایستگاه‌های کاری استفاده می‌شوند. اینتل طیف گسترده‌ای از CPUها را با طیف وسیعی از ویژگی‌ها و قیمت‌ها ارائه می‌دهد.

ای‌ام‌دی (AMD)

ای‌ام‌دی رقیب اصلی اینتل در بازار CPU است. CPUهای ای‌ام‌دی به‌طور سنتی از نظر قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از CPUهای اینتل بوده‌اند، اما در سال‌های اخیر، ای‌ام‌دی در زمینه عملکرد و نوآوری با اینتل رقابت سختی داشته است. ای‌ام‌دی طیف گسترده‌ای از CPUها را با طیف وسیعی از ویژگی‌ها و قیمت‌ها ارائه می‌دهد.

علاوه بر این دو شرکت، تولید کنندگان دیگری مانند Apple و Qualcomm نیز CPUهای خود را برای دستگاه‌های خاص مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تولید می‌کنند.

نتیجه گیری

CPU چیست؟ سی‌پی‌یو یا واحد پردازش مرکزی، قلب هر دستگاه کامپیوتری است که وظیفه اجرای دستورات و پردازش داده‌ها را بر عهده دارد. این قطعه اصلی کامپیوتر، مسئول انجام عملیات حسابی، منطقی و کنترلی در سیستم است. سی‌پی‌یو از تعداد زیادی ترانزیستور و مدارات مجتمع تشکیل شده است که با سرعت بالا دستورات را اجرا می‌کند. این ترکیب از عناصر الکترونیکی و معماری مختلف، باعث تولید قدرت پردازشی بالا و انعطاف‌پذیری در مقابل نوع و حجم مختلف داده‌ها می‌شود. برای خرید سی پی یو و مشاهده قیمت انواع آن می توانید به صفحه لیست قیمت CPU مراجعه کنید.

سوالات متداول 1. سی‌پی‌یو چیست؟

سی‌پی‌یو یا واحد پردازش مرکزی، قطعه‌ای از سخت‌افزار کامپیوتر است که وظیفه اجرای دستورات و پردازش داده‌ها را بر عهده دارد.

2. چگونه سی پی یو کار می کند؟

در مرحله اول Fetch، واحد پردازش مرکزی (CPU) دستورات ماشینی را از حافظه اصلی (RAM) با استفاده از آدرس‌های مربوط به آن‌ها بازیابی می‌کند.

در مرحله بعدی Decode، دستورات بازیابی شده توسط CPU تفسیر می شوند. در این مرحله، دستورات ماشینی به صورتی تحلیل می‌شوند که CPU بتواند آن‌ها را فهمیده و اجرا کند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

دیگر خبرها

  • CPU چیست؟ به زبان ساده و نحوه کار
  • عبداللهی: قهرمانی استقلال مهم‌تر از سبک بازی‌اش است
  • استقلال برای قهرمانی باید خیلی خوش شانس باشد/ تیم نکونام اصلا فریب پرسپولیس را نخورد
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • پرسپولیس - سپاهان؛ آدرس دقیق انگیزه
  • هفته ۲۵ لیگ برتر فوتبال | نصف پرسپولیس مقابل سپاهان و استقلال بدون کاپیتان در تبریز
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم
  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو
  • ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان