Web Analytics Made Easy - Statcounter

لباس‌های محلی با رنگ‌های شاد و سر زنده از ویژگی‌های پوشش زنان بختیاری است که سابقه چند هزار ساله دارد.

 

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ باباحسینی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی استان لرستان درباره قدمت این لباس می‌گوید: لباس بختیاری قدمت چندین هزار سال قبل بر می‌گردد واین اقوام در شهرستان الیگودرز در استان لرستان زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


 

وی افزود: علاوه بر شهرستان الیگودرز، استان‌های کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری، خوزستان و سایر مناطق بختیاری نشین در آن سکونت دارند، از این لباس استفاده می‌کنند.

 

جمشیدوند، مدیر سازمان میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی شهرستان الیگودرز در مورد نقش‌های لباس بختیاری می‌گوید: لباس‌های بختیاری بر گرفته از طبیعت اطراف این قوم می‌باشد و این رنگ‌ها و طرح‌ها با طبیعت سنخیت دارد.

 


 

ترویج لباس بختیاری با دوخت و فروش آن

به سراغ خانواده‌ای رفتیم که اهل شهرستان الیگودرز هستند و از راه دوخت لباس بختیاری کسب درآمد می‌کنند.

در خانواده آذرخوش، دو خواهر با یکدیگر کار دوخت لباس محلی را انجام می‌دهند.

 

یکی از این خواهران در مصاحبه با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان گفت: شهین آذر خوش هستم، از سال ۹۳ به همراه خواهر کوچک ترم شروع به دوخت لباس محلی کردم. ما بعد از گذراندن دوران دانشگاه و کسب مدرک تحصیلی، چون با کار خیاطی علاقه داشتیم به سراغ این حرفه آمدیم.

 

وی افزود: از همان ابتدا در حیطه لباس محلی بختیاری، لباس محلی شهرمان کار می‌کردیم.

 

وی در مورد فروش لباس‌های دوخته شده در این کارگاه گفت: ما در اینجا مشتری‌های زیادی داریم. مردم الیگودرز از لباس محلی در مراسمات مختلف، مخصوصا مجالس عروسی استفاده می‌کنند.

 

خانم آذرخوش در مورد درآمدی که در این راه کسب می‌کنند توضیح داد و گفت:، چون کار‌های ما، کار دوخت با دست است استقبال زیادی می‌شود، مردم الیگودرز برای کار دست ارزش زیادی قائل هستند.

 

وی افزود: خدا رو شکر درآمد خوبی داریم و می‌توانیم هزینه‌های زندگی خانواده خود را از طریق دوخت لباس محلی بختیاری تامین کنیم.

یکی دیگر از این خواهران گفت: درست است با برای داشتن درآمد برای زندگی و فروش لباس محلی این کارگاه را راه اندازی کردیم، ولی هدف اصلی ما ترویج لباس محلی است. هدف ما این است که نگذاریم فرهنگ مردمان بختیاری، فرهنگ مردمان سرزمینمان فراموش شود.

 

وی افزود: لباس‌های محلی را بشتر مناطق بختیاری نشین و استان‌های هم جوار لرستان از ما می‌خرند. همچنین در ایام عید نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود که صنایع دستی استان لرستان در این نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. ما هم در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنیم و لباس‌های محلی بختیاری را به فروش می‌رسانیم.

 

وی در ادامه گفت: مسافران نوروزی، لباس‌های محلی ما خیلی دوست دارند و با شوق و ذوق از ما خریداری می‌کنند، ما هم از اینکه در زنده نگه داشتن فرهنگ سرزمینمان قدمی برمی داریم خوشحال می‌شویم.

 

قسمت‌های مختلف لباس‌های بختیاری

لباس‌های زیبا و رنگارنگ بختیاری از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هر قسمت نام خاص خود را دارد.

 

جمشیدوند، کارشناس صنایع دستی در مورد قسمت‌های مختلف این لباس گفت: این لباس قسمت‌های مختلفی دارد، از بالا که قسمت‌های لباس را معرفی کنیم، مینا قرار دارد. مینا یک پارچه مستطیل شکل است که حدود ۲ متر طول و ۶۰ سانتی متر عرض دارد.

 

این پارچه که در رنگ‌های مختلف دوخته می‌شود بر روی سر قرار می‌گیرد و به عنوان یک شال دور گردن را می‌پوشاند.

 

وی افزود: بعد از مینا، لچک قرار دارد. لچک حالتی مانند نصفه یک کلاه دارد و زیر مینا روی سر قرار می‌گیرد.

 

خانم آذرخوش در مورد طرح لچک می‌گوید: طرح‌های لچک بر گرفته از طبیعت است. مثلا طرح‌های مثلث شکل را از کوه‌ها در طبیعت گرفته شده است و ما هم از این طرح‌های اصیل در دوخت لباس محلی بختیاری استفاده می‌کنیم. این طرح‌ها را با نگین‌های رنگی سبز، زرد، قرمز، بنفش، آبی استفاده می‌شود.

 

جمشیدوند، کارشناس صنایع دستی در مورد بقیه اجزای لباس زنان بختیاری گفت: قسمت اصلی لباس که بر تن پوشیده می‌شود به آن جومه یا پیراهن گفته می‌شود. این پیراهن بلند است و بلندی آن تا پایین زانو قرار می‌گیرد. همچنین یک دامن در زیر جومه قرار می‌گیرد که تا مچ پا قرار می‌گیرد.

 

وی در ادامه گفت: در آخر جلیقه قرار می‌گیرد. این قسمت روی جومه قرار می‌گیرد و معمولا به رنگ مشکی دوخته می‌شود و با نگین‌های رنگی تزیین می‌شود و طرح‌های اصیل بختیاری بر روی آن نقش می‌بندد.

 

پوشش و لباس محلی مردمان لرستان نمادی از تاریخ و فرهنگ اصیل مردم این دیار و جلوه‌ای از هنر مردمان این سرزمین است.

 

گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۰۴۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید لباس فرم مدارس با رعایت الگوی پوشش ایرانی و اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با مسئولان مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دزفول برگزار شد.

در این نشست که با هدف افزایش تعامل و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با آموزش و پرورش شهرستان دزفول برگزار شد، مسائل همسو در حوزه‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی و مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به موضوع پوشاک مدارس و ادارات پرداخت و آمادگی این دانشگاه و شرکت تولیدی مستقر در آن برای تهیه لباس فرم با رعایت الگوی پوشش ایرانی و اسلامی برای دانش‌آموزان و کارکنان ادارات را اعلام کرد.

سید محمدمهدی صافی، فضای وسیع کارگاهی و بهره‌مندی از دستگاه‌های پیشرفته و نیرو‌هایی متعهد، هنرمند و فعال و کیفیت بالا و قیمت مناسب را از مزایای شرکت مستقر در دانشگاه دانست.

وی با اعلام برگزاری رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) در اردیبهشت سال آینده به حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل چهارم اشاره کرد و دانشگاه را موظف به برقراری ارتباط با محیط بیرون از دانشگاه به‌منظور برطرف کردن نیاز‌های صنعت و جامعه دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول تأکید کرد: این دانشگاه باید با استفاده از نیرو‌های علمی توانمند، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها برای رفع نیاز‌های صنعتی کشور پیشرو باشد.

صافی تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول باید با ورود به عرصه صنعتی مشکل عدیده‌ جوانان که اشتغال است را در دستورکار قرار داده و مرتفع کند و هم‌اکنون با طرح پویش تا حدودی مشکل دانشجویان این دانشگاه رفع می‌شود.

وی افزود: وجود رشته‌های متنوع علوم انسانی و فنی‌ ـ مهندسی و همچنین دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول موجب شده که بیشتر جوانان طالب علم در شهرستان دزفول در همین شهر ادامه تحصیل دهند که این امر بسیاری از دغدغه‌های اقتصادی، فرهنگی و مشکلات خانواده‌ها را برطرف کرده است.

لزوم تسریع در صدور مجوز تأسیس هنرستان دخترانه و کودکستان

علی براتی مدیرکل امور مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول هم در این جلسه خواستار تسریع در صدور مجوز تأسیس هنرستان دخترانه و کودکستان دانشگاه شد و به آمادگی دانشگاه برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و دوره‌های مهارتی برای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول هم به برگزاری همایش ملی تحول و تعالی در آموزش پرورش که حاصل همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دزفول بود، پرداخت و پیشنهاد کرد که این رویداد در سال ۱۴۰۳ باشکوه‌تر برگزار شود.

علی ارشادی ابراز امیدواری کرد که دانش‌آموزان مدارس به‌خصوص دوره دوم متوسطه هر روزه از کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و حوزه‌های پژوهشی و علمی دانشگاه بازدید داشته باشند.

ایمان ورجاوند معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول هم به مشکلات فرهنگی همسو بین دانشگاه و مدرسه اشاره و پیشنهاد کرد که با برگزاری جلسات فرهنگی و استفاده از تجربیات نیرو‌های فرهنگی آموزش و پرورش و دیگر نهاد‌های فرهنگی شهرستان و ریشه‌یابی مشکلات و معضلات جوانان بتوان حداقل سالی یک تا دو مشکل فرهنگی را برطرف کرد؛ چراکه همگی به این باور رسیده‌ایم که راهکار‌های قدیمی برای تربیت نسل جدید جوابگو نیست و باید روش‌های جدیدی را پیش رو قرار دهیم. 

رئیس آموزش و پرورش شهرستان دزفول نیز یا ابراز خرسندی از حضور اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد و دغدغه‌مندی آنها برای رفع مشکلات و ارتقای سطح علمی، پژوهشی و فرهنگی جوانان این شهرستان، دانشگاه آزاد را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین محل کسب دانش در دزفول و شهر‌ها و حتی استان‌های همجوار دانست.

امیر ظاهرطحان خاطرنشان کرد: بسیاری از نیرو‌های آموزش و پرورش شهرستان دزفول، تحصیلات تکمیلی خود را در این دانشگاه ادامه داده‌اند و استادان و کارکنان این دانشگاه تعامل خوبی با نیرو‌های آموزش و پرورش داشته‌اند و آمادگی مجموعه آموزش و پرورش شهرستان دزفول برای همکاری حداکثری با دانشگاه را اعلام کرده‌‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید لباس فرم مدارس با رعایت الگوی پوشش ایرانی و اسلامی
  • پوشاک اقوام در نوروز
  • آیین افتتاح نمایشگاه مد و لباس محلی با حضور فرماندار محترم شهرستان سردشت
  • رونمایی از لباس تیم ملی والیبال نشسته زنان
  • زنان چگونه کسب و کار خانگی ایجاد می کنند؟ | اگر در ابتدای راه اندازی یک شغل هستید، این توصیه ها را بخوانید
  • زنان چگونه شغل خانگی راه می اندازند؟ | اگر در ابتدای راه اندازی یک شغل هستید، این توصیه ها را بخوانید
  • زنان چگونه شغل خانگی راه بیندازند؟ | سهم چشمگیر زنان از مشاغل خانگی
  • سهم چشمگیر زنان از مشاغل خانگی | زنان چگونه شغل خانگی راه بیندازند؟
  • کرمانج‌های خراسان شمالی با لباس‌هایی که آرامش روحی و روانی دارند
  • واکنش کارگروه مدولباس درباره پوشش نامناسب در جشنواره صنعت مد