Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@22:39:22 GMT

گیاه و دانه علیه اوتیسم

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۰۴۳۷۲

گیاه و دانه علیه اوتیسم

چوب‌لباسی خانه که باید محل آویزان کردن لباس‌ها باشد به صورت نمایشگاهی از زیورآلات زیبا و خوشرنگ درآمده است. به هر شاخه‌اش تعداد زیادی تسبیح، دستبند، گردنبند و... که بتازگی تولید شده‌اند، آویزان شده است. از دستگیره‌های در کابینت تا لوله‌های گاز هر کدام ویترینی برای آویزان کردن زیورآلات شده است. در این میان زنی با لباس محلی زیر لب آوازهای ایل قشقایی را زمزمه و دانه‌های مهلب و فیروزه را یکی در میان به نخ می‌کند، خانه صنا نادریان و فرزندانش این روزها به محلی برای تولید و نمایش محصولاتی که هنر دست خودشان است، تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگیزه، فرزندان

خانواده نادریان به قول معروف چشم‌ها را شسته‌ و جور دیگر دیده‌اند. خانواده‌ای که از تهدیدهای روزمره، فرصت ساخته‌اند و در روزگاری که مشکلات مالی و بیکاری، نیروی کار کشور را به سمت بازار کارهای خارج از کشور سوق می‌دهد، از پتانسیل، مواد خام و هنر ایرانی توانسته‌اند کارآفرینی کنند و در جهت تولید کالا ایرانی قدم بردارند.

صنا نادریان، 35 ساله ساکن تهران و اصالتا از ایل‌های قشقایی شیراز است. او مادر دو پسر 9 ساله اوتیسمی است و حدود سه سال است به هنرتولید زیورآلات چوبی و سنتی روی آورده است. خانم نادریان درباره نحوه شروع کارش می‌گوید: خرج و هزینه‌های زندگی‌مان با تولد بچه‌ها بیشتر از قبل شده بود. حال این‌که بیماری اوتیسم بچه‌ها هزینه‌های زیادی روی دست ما می‌گذاشت. از این رو من به این فکر افتادم کاری برای خودم دست و پا کنم. به گفته خانم نادریان هزینه نگهداری و شرکت در کلاس‌های آموزشی مخصوص بیماران اوتیسمی هر ماه حدود چهار پنج میلیون تومان است. بیماری پسران خانواده نادریان کافی بود تا او همت کند و دست به کار شود و بعد از مدتی تحقیق و مشاوره تصمیم گرفت به دنبال هنر و کاری برود که تقریبا بخش‌هایی از آن را از مادران ایل قشقایی به ارث برده بود.

ارثیه ایل قشقایی

قدیمی‌تر‌های شیراز دستی در هنر داشتند و نسل جدید هم کمتر به فضای سنتی هنر ‌علاقه نشان می‌دهند، اما برخی میراث‌داران نگذاشته‌اند هنر گذشتگان‌شان فراموش و از بین برود. زنان و دختران در ایل‌های بزرگ قشقایی در نواحی مرکزی کشورمان همواره به عنوان هنرمندان و فعالان عرصه صنایع‌دستی و زینتی شناخته می‌شوند. نادریان هم از این هنر مادران خود بی‌بهره نمانده است. او به جام‌جم می‌گوید: وقتی می‌خواستم کاری دست و پا کنم، هیچ‌کدام از شرایط فردی‌ را که به دنبال راه‌اندازی شغل باشد، نداشتم. اما همیشه یادم هست وقتی بچه بودم کارهایی را یاد می‌گرفتم و به خودم می‌گفتم شاید یک روزی این هنر یا کار به دادم برسد. گرایش و علاقه صنا به تولید زیورآلات چوبی براساس همین ذهنیت او شکل می‌گیرد. او به دنبال هنری می‌رود که وقتی خردسال بود از خاله و مادرش یاد گرفت‌‌. خودش می‌گوید نه کلاسی رفته و نه آموزشی دیده است بلکه مانند سایر زنان ایل قشقایی در روزمرگی زندگی‌اش آن را فراگرفته است.

زیورآلات درمانگر

خانواده نادریان کم‌کم کارشان را شروع می‌کنند و با وجود تمام مشکلات و موانع سر راهشان دست به کار آفرینی و اجرای ایده‌ها و طرح‌های نو زدند. در بیشتر محصولات تولیدی آنها از دانه‌ها و گیاهان معطر و خوش بو استفاده شده است؛ در حالی که این گیاهان و دانه‌های مصارف خوراکی و درمانی دارند. او درباره علت این کار به جام‌جم می‌گوید: در میان زنان قشقایی از قدیم استفاده از زیورآلاتی که با استفاده از مواد اولیه چوبی و گیاهی تهیه شوند مرسوم بود. آنها به دلیل زندگی در صحرا و و دامن طبیعت، کمتر امکان استحمام کردن داشتند، از این رو برای خوشبو نگه داشتن خود از زیورآلاتی استفاده می‌کردند که در ساخت آن از دانه‌ها و گیاهان با بوهای معطر و خوش استفاده شده باشد.

گیاهان و دانه‌هایی که در ساخت این نوع زیورآلات استفاده می‌شود علاوه بر زیبایی و بوی خوش دارای خاصیت‌های درمانی نیز هستند. صنا خانم در این باره توضیح می‌دهد: این زیورآلات معمولا از مواد اولیه شامل دانه‌های مهلب یا مهلو (در روستاهای شیراز پیوند مریم و آلبالوی تلخ هم گفته می‌شود)، میخک، هل و غیره که همگی دارای خاصیت درمانی و پزشکی هستند.

مهلو، ناآشناترین دانه مورد استفاده در کالاهای تولید شده خانم نادریان است. او درباره این دانه می‌گوید: دانه بسیار معطرِ درختچه‌ای است در نواحی معتدل و سردسیری با رنگ سفید یا شیری و کوچک‌تر از دانه لوبیا که حتی مرور زمان از بوی خوش آن نمی‌کاهد. گل آن سفید و هسته آن تلخ و بسیار خوشبوست و به قدر دانه نخود سبز بوده و پوست آن قرمز تیره و مغز آن سفید، تند و چرب است. از روغن آن در عطرسازی استفاده می‌کنند.مقوی حواس پنجگانه بوده و سینه را از خلط پاک، خفقان و تنگی نفس را برطرف
می‌کند و مقوی کبد و مسکن دردهای داخلی
است.

به گفته خانواده نادریان، آنها برای رنگ کردن این دانه‌ها و زیورآلات از
زرد‌چوبه، پوست و برگ گردو،زعفران و حنا استفاده می‌کنند که همه آنها دارای فواید درمانی برای بدن هستند. این دانه و گیاه‌ها معمولا توسط زنان روستایی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس جمع آوری می‌شود و در خرازی و عطاری این استان‌ها به فروش می‌رسد.

کالا و فرهنگ ایرانی

بحث درآمدزایی تنها بخشی از دغدغه خانواده نادریان است. آنها در تولیدات خود مباحث فرهنگی و هنری را نیز چاشنی محصولاتشان می‌کنند. خانم نادریان درباره محصولات تولید شده و نقش و طرح‌هایی که روی آنها پیاده می‌کنند، می‌گوید: ما تمام تلاشمان را کردیم ضمن تولید کالای با کیفیت ایرانی فرهنگ ایرانی- اسلامی را هم ترویج دهیم.این روزها می‌بینید در جامعه،جوانان ما از زیورآلاتی با نماد و طرح‌های بی‌معنی و غربی که از فرهنگ بیگانه وارد کشور شده است، استفاده می‌کنند.

آن طور که او می‌گوید آنها علاوه بر استفاده از مواد خام کاملا داخلی، از نقش و طرح‌های ایرانی در محصولاتشان بهره می‌برند. تا ضمن حمایت از تولید، کالا و محصول داخلی، بازار فروش محصولات بی‌کیفیت وارداتی را نیز کمتر کنند.

امید به رونق گرفتن بازار

رفتن به دل طبیعت و شکل و جلا دادن به گیاهان و دانه‌های ارگانیک و تولید محصولی زیبا و سنتی حاصل همت و تلاش خانواده‌ای ایرانی برای تولید کالای ایرانی است. اما تولید زمانی با ارزش و مفید واقع می‌شود که بازار و مشتری برای عرضه وجود داشته باشد.

خانواده نادریان ناراضی، اما همچنان امیدوارند به حمایت از طرف نهادها و سازمان‌هایی که دستی در حمایت از فروش و عرضه کالای داخلی دارند. خانم نادریان می‌گوید: ما برای جذب مشتری دست به تنوع و کارهای متفاوت زدیم و بتازگی زیورآلات مردانه هم تولید کرده ایم.اما برای رونق کار و فروش محصولات باید بازارهای عرضه را بیشتر کنند.

برگزاری چند نمایشگاه در سال که هزینه‌های اجاره بالایی هم دارد نمی‌تواند تضمینی برای فروش محصولاتمان باشد. نبود محل‌ثابت و تبلیغات، کار را مشکل تر از حالت عادی فروش محصول کرده است. خانم نادریان با تمام دشواری‌هایی که در فروش تولیدات خود دارد اما با امید از سالی حرف می‌زند که سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است. او حتی به استقبال مشتری و بازدیدکننده‌های خارجی از محصولات اشاره می‌کند و امیدوار است بتواند با جذب اسپانسر و ثبت برند، محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند.

سهم اوتیسمی‌ها

دو قلوهای 9 ساله خانواده نادریان در کنار درمان و مبارزه با بیماری اوتیسم انگیزه‌ای شده اند برای کارهای نو در خانواده‌هایی که با اوتیسم درگیر هستند. خانم نادریان به عنوان مادر این دوقلوها تصمیم گرفته است با همکاری خانواده‌هایی که از این بیماری رنج می‌برند کارگاه بزرگ‌تری راه‌اندازی کند و درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی را خرج درمان بیماران اوتیسم کنند.

همچنین آنها در نظر دارند در کنار کلاس‌های خاصی که برای این بیماران برگزار می‌شود، کلاس‌های تولید زیورآلات گیاهی و چوبی هم برای آنها برگزار کنند تا ضمن شرکت در این حرکت جمعی، حرفه‌ای را هم یاد گرفته باشند.

بهنام اکبری

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اوتیسم صنا نادریان جام جم آنلاین گیاه و دانه علیه اوتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۰۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک و احتمال انتقال آنها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم‌ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزار‌هایی دارد، اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آنهایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه
  • روزنامه دولت علیه ایران خودرو : اشک مردم را درآورده اید
  • روزنامه دولت علیه ایران خودرو: اشک مردم را درآورده اید
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • پرداخت یارانه به کشت پنبه راهکاری برای تحقق خودکفایی