Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@18:53:07 GMT

لزوم حفظ گنجی به نام گیاهان بهاری

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۰۴۵۵۶

لزوم حفظ گنجی به نام گیاهان بهاری

‌برای نمونه در بسیاری از مناطق کردستان بویژه ارتفاعات پس از آب شدن تدریجی برف‌ها، سفره سخاوتمند طبیعت روی خود را می‌گشاید و انواع گیاهان کوهی و خوراکی شروع به رشد می‌کند و روزانه ده‌ها نفر را برای چیدن این گیاهان به سوی خود می‌کشاند.

با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای پایانی سال قبل و بارش باران بهاری در فروردین، گیاهان خوراکی از رشد خوب و مناسبی برخوردار شده و همین موضوع باعث ورود زودهنگام این گیاهان به بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جاذبه‌های مصرف گیاهان خوراکی میان مردم رویش طبیعی آنها در مناطق کوهستانی و استفاده نکردن از مواد و کودهای شیمیایی در رویش آنهاست که موجب شده، مردم تمایل بیشتری به استفاده از آنها برای تهیه غذا داشته
باشند.

گیاهان خوراکی محلی مانند پونه و کوزله بیشتر در کنار رودخانه‌ها و جاهایی که آب باشد رشد می‌کند و گیاهان دیگر از جمله کنگر، کاشمه، گل آقا (گیلاخه)، اسفناج، جاتره، گوزوان (گاوزبان)، بیزا، مندوک، پیچک، ریواس، نعناع و سیر کوهی بیشتر در مناطق کوهستانی می‌رویند.

افزایش نظارت محیط زیست

حسن درویشی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان درباره برنامه‌های محیط زیست برای حفظ گونه‌های گیاهی به ایرنا می‌گوید: ماموران این یگان در فصل برداشت گیاهان کوهی، گشتزنی و مراقبت در مراتع را افزایش می‌دهند.

آن طور که او می‌گوید: براساس دستورالعمل‌های این سازمان، برداشت گیاهان خوراکی برای مصرف خانوارها ممنوعیتی ندارد، اما برداشت‌های تجاری و برای فروش ممنوع است، چون حالت تخریب به خود می‌گیرد.

درویشی می‌افزاید: بخش زیادی از تخریب مراتع در این فصل توسط برداشت‌کنندگان غیربومی که از مناطق دیگر برای برداشت گیاهان کوهی می‌آیند، صورت می‌گیرد.‌

طاهر کرمی، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی کردستان نیز در این باره می‌گوید‌: طرح بهره برداری به روستاییان استان براساس ظرفیت و توان مراتع واگذار می‌شود و 67 هزار خانوار روستایی در طرح‌های مرتعداری و 14 هزار خانوار در طرح‌های جنگلداری این اداره‌کل مشارکت دارند.

او با اشاره به این که برداشت غیراصولی گیاهان خوراکی می‌تواند به زیان مراتع باشد، ادامه می‌دهد: امسال مجوز برداشت در 154 روستا برای کتیرا، 32 روستا برای محصولات جنگلی و 32 روستا برای گیاهان خوراکی صادر شده است.

به گفته کرمی به منظور کمک به رشد گیاهان و جلوگیری از تخریب محیط، اگر امسال اجازه برداشت در روستایی صادر شود، سال آینده مجوز برای این منطقه صادر نمی‌شود.‌

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: گیاهان بهاری جام جم آنلاین کنگر لزوم حفظ گنجی به نام گیاهان بهاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۰۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عسکری پیش از ظهر سه شنبه در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در فرمانداری سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ارتقای شاخص دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه در تمامی مناطق شهری و روستایی امری مهم و ضروری در راستای توسعه فرهنگی است.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان حوزه کتاب به منظور توسعه سطح خدمات خود، نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها و نهادها به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهرها است.

عسکری بیان کرد: بر این اساس برخی دستگاه‌ها که دارای ساختمان‌های بلااستفاده در مناطق روستایی و حاشیه شهرها هستند می‌توانند حق انتفاع این مکان‌ها را به منظور راه‌اندازی کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهند.

فرماندار سنندج با بیان اینکه ارتقای سرانه مطالعه یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه امری عام‌المنفعه است و باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: سنندج یکی از شهرهای فعال کشور در زمینه فعالیت خیرین است و باید از این ظرفیت به منظور توسعه کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.

کد خبر 6086344

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری | لزوم توجه به هشدارها
  • سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!