Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- روزنامه خراسان شمالی سه شنبه در شماره 2691 خود در گزارشی با عنوان زنگار بر پروژه بازسازی بافت فرسوده به بررسی این موضوع در استان پرداخته است.

به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
اگر چه نمی توان منکر تلاش مسئولان در احیای بافت های فرسوده استان شد اما نمی توان حرکت رو به عقب این طرح را هم نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


700 هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد و در کنار آن بی رغبتی سرمایه گذاران برای ورود به این پروژه ها و مسائل و مشکلات دیگر بخشی از بافت فرسوده مرکز استان را مبتلا کرده و به قول معروف « آش همان آش است و کاسه و همان کاسه».
در این میان، واگذاری واحدهای طرح محوری نوسازی بافت فرسوده بجنورد موسوم به طرح «ارمغان» به یک معما تبدیل شده است و عملا بعد از گذشت سال ها سرنوشت این پروژه مشخص نیست.
در حال حاضر 700 هکتار بافت فرسوده و نامناسب در استان وجود دارد، با این که از سال 87 بر اساس برنامه سند ملی باز آفرینی شهری، به سازی مناطق فرسوده در دستور کار و بررسی قرار گرفته اما عملا با گذشت یک دهه هنوز اتفاق خاصی در این مورد نیفتاده است.
پروژه «ارمغان» به ‌عنوان طرح الگو و محوری احیای بافت فرسوده در بجنورد با همه فراز و فرودها و کش و قوس ها هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند و اندر خم یک کوچه مانده است.
در این طرح ساخت حدود 220 واحد مسکونی در دست اجراست که بین 50 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما همچنان به خریداران واگذار نشده ‌اند و طبق گفته سهامداران فقط وعده شنیده اند و زمان واگذاری واحدها مشخص نیست؛ واحدهایی که به گفته آنان بدون این که مورد استفاده قرار گرفته باشند در حال فرسوده شدن هستند.
سهامداران پروژه محوری ارمغان می گویند سال هاست سرمایه زندگی شان برای داشتن یک واحد مسکونی بلوکه شده است اما نه به خانه ای رسیده اند و نه امیدی به آینده پروژه دارند.
حدود 10 سال از عمر این بنا می گذرد و به راحتی می توان ادعا کرد که عمر مفید این ساختمان رو به اتمام است.
یکی از سهامداران پروژه ارمغان می گوید: سال هاست که منتظر واگذاری واحد مسکونی ام در پروژه ارمغان هستم اما همچنان مسئولان مرتبط اظهار می کنند که به علت اختلافات موجود با پیمانکار قبلی، پروژه توقیف شده است و فقط وعده حل شدن مشکل را می دهند.
وی ادامه می دهد: تکلیف سرمایه ای که سال هاست برای در اختیار داشتن یک واحد مسکونی هزینه کردم و برای آن زیر بار میلیون ها تومان قرض و وام رفتم مشخص نیست.
وی اضافه می کند: این سوال پیش می آید که چرا مسئولان اقدامی برای ادامه عملیات عمرانی این پروژه و واگذاری واحدهای آماده شده آن انجام نمی دهند؟
با این که تسهیلات حمایتی از سوی بانک مسکن ابلاغ شده است اما گفته می شود متقاضی چندانی برای استفاده از این تسهیلات وجود ندارد در حالی که عنصر اصلی احیای این مناطق وجود سرمایه گذار است.
البته اطلاعاتی از پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در استان وجود دارد؛ اطلاعاتی که اذعان می کند در سال 95، 375 فقره تسهیلات به سازی بافت فرسوده برای 379 واحد پرداخت ‌شد اما گویا این تسهیلات هم نتیجه چندان مؤثری نداشته است و حاصل آن در محلات مرکزی بجنورد و حاشیه شهر ملموس نیست و محله های فرسوده همچنان از گوشه و کنار شهر سرک می کشند.
به سازی و بازسازی بافت های فرسوده استان تنها مرتبط با زیباسازی شهری نیست بلکه ماندن بافت ها به همین منوال تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد، همان طور که رئیس اداره عمران و به سازی راه و شهرسازی استان در مصاحبه ای به نا ایمن بودن این بناها اشاره کرده است.
نباید از یاد برد که بخشی از ابنیه تاریخی شهرستان بجنورد در بافت فرسوده قرار دارد، تاریخی کهن که احتمال تخریب و فراموشی آن وجود دارد.
در این میان نمی توان از اقدامات انجام شده چشم پوشی کرد، در آخرین اقدام محدوده مداخله دولت در بافت فرسوده بجنورد کاهش یافت و از 8 به 5.1 هکتار رسید و قرار است امسال دوباره به 3.5 هکتار کاهش پیدا کند و خرید و فروش حاشیه تجاری بافت های فرسوده آزاد شود تا در راستای به سازی این بافت ها بخش خصوصی ورود بیشتری کند.
در همین باره، مدیر عامل شرکت عمران و به سازی شهری خراسان شمالی آخرین جزئیات مجتمع مسکونی ارمغان را اعلام می کند و می گوید: طرح ارمغان واقع در بافت مرکزی شهرستان بجنورد شامل 3 بخش 95واحدی، 70 واحدی و 65 واحدی است.
«نقیب» با بیان این که بخش 95 واحدی این طرح از سال 91 به دلیل دریافت تسهیلات ارزی توسط سرمایه گذار و نوسانات نرخ ارز و ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات در توقیف بانک است، اظهارمی کند: در حال حاضر این بخش از پروژه در مرحله قضایی است.
وی ادامه می دهد: بخش 70 واحدی این طرح در مرحله اصلاح پروانه توسط شهرداری است تا بتوانیم از تسهیلات 6 درصدی بافت فرسوده بانک مسکن استفاده کنیم.
این مسئول اظهار می کند: در همین محدوده در حال راه اندازی روز بازار سنتی در مساحت هزار متر هستیم. این مجموعه تجاری و اولین بازارچه سنتی شهر است.
وی با بیان این که ساختمان های طرح ارمغان در مرحله اسکلت است و مردم نباید نگران کاهش عمر مفید ساختمان باشند، اعلام می کند: عمر مفید بنا زمانی کاهش پیدا می کند که تاسیسات نصب و نازک کاری انجام شده باشد.
وی با اعلام مسائل و مشکلات موجود وعده بهره برداری از پروژه را طی امسال می دهد و خاطرنشان می کند: از این هفته یا هفته آینده ادامه ساخت پروژه آغاز می شود و امسال متقاضیان می توانند واحدهای شان را تحویل بگیرند.
در همین باره، معاون مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی می گوید: بانک مسکن در سال 96 در راستای تحقق رسالت اجتماعی خود و به منظور احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری نسبت به تامین اعتبار تسهیلات بافت فرسوده اقدام کرد.
«خاقانی» با بیان این که دستگاه متولی معرفی کننده متقاضیان دریافت تسهیلات بافت فرسوده ادارات کل راه و شهرسازی در هر استان است، ادامه می دهد: سال گذشته اداره کل استان در مجموع 50 واحد را برای دریافت تسهیلات به شعب بانک مسکن معرفی کرد.
وی اعلام می کند: این بانک 48 میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات به 43 واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهرستان بجنورد پرداخت کرده و بقیه معرفی نامه ها نیز در شرف پرداخت است.
وی با بیان این که سقف تسهیلات پرداختی در سال 97 برای مرکز استان 400 میلیون ریال و برای شهرستان ها 300 میلیون ریال است، اظهارمی کند: بانک مسکن طی امسال تامین مالی طرح های مربوط به احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
وی ادامه می دهد: تسهیلات ساخت با رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار و معرفی اداره کل راه و شهرسازی استان پرداخت خواهد شد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي رسانه ها روزنامه خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۰۵۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ پروژه درمانی امروز در خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید

در مراسمی با حضور معاونان درمان و اقتصادی وزارت بهدشات ۱۰ طرح درمانی در شهرهای مختلف استان خراسان شمالی افتتاح و عملیات احداث چند طرح بزرگ در استان آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، امروز در مراسمی بهرام بنده‌یزدانی با حضور امور اقتصادی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مرکز vip بیمارستان امام خمینی شیروان افتتاح شد. این مرکز با هزینه بیش از 30 میلیارد ریال و در مساحتی بالغ بر 120 متر مربع با امکانات کامل و مجهز به بهره‌برداری رسید.

همچنین عملیات اجرایی مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیا شیروان با حضور معاون وزیر بهداشت آغاز شد. این مجتمع با زیربنای 4211 متر مربع و با اعتبار اولیه 50 میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.

بنده‌یزدانی در حاشیه این مراسم، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی رتبه سوم جذب اعتبارات در کشور را از آن خود کرده است که این موضوع نشان می‌دهد مدیران دانشگاه عزمی جدی برای خدمت به مردم دارند.

وی افتتاح دستگاه ام آر ای در شیروان را یکی از اقدامات مهم این دانشگاه برشمرد و افزود: شاهد رشد خدمات درمانی در خراسان شمالی هستیم.

به گزارش تسنیم، امروز با حضور معاون درمانی وزیر بهداشت همراه سرای خیرساز و مرکز تصویربرداری دیجیتال بیمارستان امام علی (ع) با حضور کریمی، معاون وزیر بهداشت، پاکهر، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از مسئولان و مدیران به بهره‌برداری رسید.

همراه‌سرای خیرساز بیمارستان امام علی (ع) بجنورد در زمینی به مساحت 80 مترمربع و اعتباری بیش از 10 میلیارد ریال، توسط خیرین سلامت استان، احداث و تجهیز شده است، همچنین رادیولوژی دیجیتال این بیمارستان نیز در زیربنایی به مساحت 60 متر مربع به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات تصویربرداری افتتاح و راه‌اندازی شد.

احداث همراه‌سرای بیمار و یا ایجاد امکاناتی در بیمارستان برای سکونت همراهان بیمار یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی در راستای افزایش، رضایت‌ مندی مردم و عدالت در سلامت است. همواره یکی از مهم‌‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات بیماران و همراهان آن‌ها در طول دوره درمان، موضوع اسکان و دسترسی راحت به خدمات درمانی و حمایتی است، که این نیاز در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد با مشارکت خیران نیک‌اندیش محقق شده است.

به گزارش تسنیم، قرار است امروز با حضور معاونان وزیر بهداشت چندین طرح بهداشت و درمانی در شهرهای مختلف استان کلنگ‌زنی و یا افتتاح شود.  این طرح‌ها شامل مرکز دیالیز فاروج، بخش ویژه بیمارستان امام خمینی شیروان و مرکز درمانی، خوابگاه دانشجویی و مرکز آموزشی و درمانی  بیمارستان خاتم الانبیای این شهرستان با 4500 متر مربع مساحت است. طرح‌های ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن و آنژیوگرافی بیمارستان امام حسن، بیمارستان مادر و کودک، چهار همراه سرای بیمارستان امام علی و همچنین رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام علی با حضور معاونان وزیر بهداشت افتتاح خواهد شد.

گفتنی است، بیش از 70 پروژه حوزه سلامت خراسان شمالی قابل افتتاح و راه‌اندازی است که افتتاح بخشی از این پروژه‌ها که نقش مهمی در رشد شاخص‌های حوزه سلامت دارند.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید
  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • ۱۰ پروژه درمانی امروز در خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • بیش از ۷۰ پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌