Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-04-19@21:49:01 GMT

باتری هسته‌ای؛ از مهمترین نیازهای بشر در آینده پیش رو

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۰۸۳۶۵

به گزارش وانانیوز، 

 شاید با اطمینان بالایی بتوان گفت که باتری، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اختراع‌های بشر است. امروزه میلیون‌ها وسیله مخابراتی، الکترونیکی، پزشکی، صنعتی و غیره ناگزیر به استفاده از باتری‌ها هستند.

باتری با طول عمر بالا در مصارفی همچون پزشکی، صنعت نفت، معدن،‌ تجهیزات فضایی و یا در موقعیت‌های خطرناک، در مناطق با شرایط و دسترسی دشوار مانند اعماق دریا، بیابان‌های قطبی، کوهستان‌ها و قلمروهای دور دست که اغلب استفاده از باتری‌های با وزن کم بخصوص در قطعات الکترونیکی با دسترسی سخت و عدم امکان شارژ مجدد باتری بدون صرف هزینه‌های بالا اهمیت دارد، ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید انرژی الکتریکی صرفا به راکتورهای هسته‌ای محدود نمی‌شود. وقتی بحث ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی در کنار تولید آن مطرح می‌شود باتری‌ها می‌توانند بهترین انتخاب باشند که یکی از مهم‌ترین انواع آنها، باتری‌های هسته‌ای هستند.

امتیاز اصلی این مولدها در سیستم‌های فوق نسبت به سایر مولدها، عمر طولانی و پیوسته به صورت مستقل (بر خلاف صفحات خورشیدی و توربین‌های بادی که تنها در زمان تابش خورشید و وزش باد تولید توان دارند) بدون نیاز به دسترسی، شارژ مجدد، تعمیر و نگهداری (برخلاف باتری‌های شیمیایی و سوخت فسیلی) است. این مولدها بسیار منعطف بوده و قابلیت عملکرد در محدوده وسیعی از دما، فشار، زیر آب و فضا و محیط‌های دور از دسترس را دارد، از این رو سطح مطلوب اطمینان‌پذیری و عدم تاثیرپذیری از شرایط محیطی را برخوردار هستند.

این مولدها دارای محدوده تولید توان آب نانووات تا 500 وات و توان مخصوص از 3 تا 30 وات بر کیلوگرم است.

چگالی انرژی چند هزار برابری رادیوایزوتوپ‌ها در مقایسه با باتری‌های شیمیایی سبب شده است تا استفاده از مولدهای الکتریکی رادیوایزوتوپی به عنوان منبع تولید توان در کاربری‌های مختلف جذابیت داشته باشد.

باتری‌های هسته‌ای انواع مختلفی دارند که از این جمله می‌توان به مولدهای الکتریکی رادیوایزوتوپی اشاره کرد که اینها خود به دو دسته مبدل‌های غیرحرارتی و حرارتی تقسیم می‌شوند.

در مجموع 9 مولد رادیوایزوتوپی به شرح ذیل وجود دارد که هر کدام دارای مشخصات و نحوه ساخت متفاوت است که می‌توان با توجه به الزامات تولید و کاربرد خاص تولید شود.

مولد ترموالکتریکی رادیوایزوتوپی (RTG)

مولد ترموفتوولتاییک رادیوایزوتوپی (RTPVG)

مولد شارژ مستقیم

مولد بتاولتاییک

مولد الکترومکانیکی

مولد رزونانسی

7ـ  مولد مگنترونی

مولد رادیولومینیسنت

مولد استرلینگ

مولدهای هسته‌ای هم‌چنین در صنایع نظامی و دفاعی، پزشکی و صنعتی کاربرد دارند.

در صنعت دفاعی و امنیتی، در بخش‌های مربوط به:

1.تجهیزات کوچک واقع در مناطق دوردست، زیر دریا، بدون مراقبت و تعمیر و نگهداری

2ـ محافظت از داده‌های حساس ذخیره شده در تجهیزات الکترونیکی (Anti-Tampering)

3ـ رصد، نظارت و ردیابی تجهیزات و ادوات (جنگنده‌ها، هواپیماها، وسایل نقلیه و هواپیماهای بدون سرنشین، مهمات هوشمند (RFID، Smart Card، ID card، ID tags)

4ـ سنسورهای بیسیم با توان مصرفی پایین (شبکه سنسورهای هوشمند)

5ـ پهپادها UAV

6ـ ماشین‌های زیر آب خودکار AUV

صنایع پزشکی

1ـ نظارت فیزیولوژی

ایمپلنتها MEMS

2ـ کاربرد درمانی

ایمپلنت‌های استخوانی

ایمپلنت‌های عصبی

ایمپلنت‌های قلبی

سایر ایمپلنت‌ها

رساندن دارو به محل

پمپ‌های تزریق

صنایع نظارت و زیرساخت صنعتی:

1ـ سنسورهای تولیدات نفتی و شیمیایی (زیردریایی)

2ـ سنسورهای ترابری (اخطار نیاز به تعمیر قطعات هواپیما، ...)

3ـ سنسورهای زیرساخت عمرانی و جاده‌ای (رصد وضعیت پل‌ها، جاده‌ها و بناها)

استفاده از باتری‌های بتاولتائیک:

بتاولتائیک در تجهیزاتی با توان ناچیز و مدت زمان عملکردی طولانی مانند باتری‌های ضربان‌ساز قلب نیز به کار گرفته شده‌اند. امتیاز اصلی این مولد در این کاربری در مقایسه با منبع تولید توان مشابه شیمیایی، عدم نیاز به جایگزینی از طریق جراحی مجدد و طول عمر چند برابری آنهاست. باتری‌های بتاولتائیک،‌ باتری‌های هسته‌ای هستند که با استفاده از اشعه بتا، قادر به تولید توان پایین هستند. همچنین با توجه به نیمه عمر رادیوایزوتوپ به کار رفته در آنها دارای عمر طولانی از چند سال تا صد سال می‌توانند باشند. داشتن عمر طولانی امکان استفاده از آنها را در مناطق حساس، خطرناک و دور از دسترس فراهم کرده است. ویژگی توان پایین به همراه عمر طولانی این باتری‌ها موجب شده است تا کارآیی خاصی برای این باتری‌ها ایجاد شود.

مهمترین کارآیی این باتری‌ها که هم‌اکنون در دنیا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربرد در صنایع نظامی و صنایع پزشکی است. در صنعت نظامی متناسب با میزان توان مصرفی در تجهیز مورد نظر، از مولدهای هسته‌ای استفاده می‌شود. برای تجهیزات نظامی با توان تولیدی پایین باتری‌های بتاولتائیک بهترین گزینه برای تامین منبع انرژی هستند.

باتری بتاولتاییک در:

1ـ استفاده‌های طولانی مدت مثل فضاپیما و پهپادها

2ـ ایمپلنت‌های پزشکی مثل باتری قلب

3ـ سنسورها و تجهیزات مخابراتی مختلف در نقاط دور از دسترس یا نقاط با شرایط خاص مانند فضا، زیردریا، قطب‌ها، قلمرو دشمن و ...

4ـ استفاده در تجهیزات نیازمند به پنهان ماندن

تجهیزات MEMS کاربرد دارند.

انتهای پیام

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۰۸۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط بهتر موجودی کیت‌های آزمایشگاهی در کشور/مرجع سلامت حامی تولید داخل

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری کاظم وطن‌خواه رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تاثیر نوسانات اخیر ارزی بر خدمات آزمایشگاهی گفت: بسیاری از خدمات آزمایشگاهی وابسته به ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی است. بنابراین ضروری است قبل از هرگونه تغییر در نرخ ارز، پیش بینی های لازم جهت جبران هزینه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در نظر گرفته شود.

وی افزود: غیر از خرید کیت و ملزومات مصرفی که با ارز دولتی و نیمایی تامین می‌شوند، آزمایشگاه‌های پزشکی هزینه های متنوع دیگری نیز دارند (سرویس وکالیبراسیون تجهیزات ، تعمیرات ،تهیه ابزار وتجهیزات پایه و...) که همزمان با تورم، افزایش می‌یابند و شرایط را سخت‌تر می‌کنند و این در حالی‌ است که تعرفه‌های آزمایش فقط یک بار در سال افزایش دارد.

وطن‌خواه با اشاره به ارتباط مرتبط آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی در جهت تامین به موقع کیت ها و اقلام مصرفی آزمایشگاهی گفت: کمبودهای اعلام شده توسط مراکز آزمایشگاهی را منعکس می کنیم تا برنامه ریزی لازم جهت تامین آنها انجام گیرد.

وی افزود: گاهی تاخیر در تخصیص ارز موجب کمبود می شود، همچنین با هدف پیشگیری از کمبود کیت و اقلام مصرفی، امیدواریم اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی در تعیین اولویت جهت تخصیص ارز نیز با آزمایشگاه مرجع سلامت مشورت کند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درخصوص وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور گفت: شبکه آزمایشگاه‌های پزشکی  کشور بالغ بر 8 هزار آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان  در بخش های مختلف دولتی، خصوصی ، سازمان‌های و نهادهای مختلف ارائه خدمت می‌کند .

وی افزود: از این تعداد آزمایشگاه در حوزه  بهداشت 3 هزار 317 آزمایشگاه در سطوح مختلف شامل واحدهای نمونه‌گيری، آزمایشگاه‌های میانی، آزمایشگاه مرکزی، آزمایشگاه مرجع بوده و بقیه آزمایشگاه‌ها در حوزه درمان فعالیت دارند.

وطن‌خواه افزود: وظیفه اصلی این شبکه ارائه خدمات آزمایشگاهی  با کیفیت ، منصفانه و به هنگام بر اساس نقشه ارائه خدمت و سطح بندی است.

وی با اشاره به نظارت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی به عنوان متولی بر کیت‌ها و تجهیزات پزشکی، گفت: آزمایشگاه مرجع سلامت نیز یک سیستم نظارتی مراقبت از کیت و وسایل تشخیص پزشکی دارد که از طریق مدیریت امور آزمایشگاه های پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مشکلات مربوط به کیفیت یا کمبود این اقلام را دریافت و بررسی می کند.

وی افزود: در تلاش هستیم تا برای تمام آزمایشگاه های پزشکی دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی، نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی به سامانه اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی ( imed.ir) را بگیریم تا آزمایشگاه ها به طور مستقیم این مشکلات را به مرجع نظارتی مسئول منعکس کنند.

وطن‌خواه با اشاره به کمبود کیت‌های تخصصی در گذشته، گفت: با توجه به همکاری های خوبی که اخیرا با همکاران اداره کل تجهیزات پزشکی شکل گرفته است وضعیت کمبودها بهتر شده است اما بخشی از این کمبودها به دلیل توزیع نامناسب این اقلام است که امیدواریم با ساماندهی و ارتقاء برنامه انبار مجازی، تامین اقلام مصرفی آزمایشگاه ها بهتر شود.

 حمایت آزمایشگاه مرجع سلامت از تولید داخل

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه کیفیت بسیاری از کیت‌های تولید داخل از سطح قابل قبولی برخوردار است، گفت: در خصوص برخی کیت ها نیاز به ارتقای کیفیت بیشتری داریم.

وی در خصوص اقدامات آزمایشگاه مرجع سلامت در راستای حمایت از تولید داخلی گفت: استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های مرجع در راستای همکاری با شرکت های دانش بنیان برای ارزیابی کیت ها و فراورده های آزمایشگاهی تولید داخل از جمله حمایت‌های آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از تولید داخل است.همچنین عضویت آزمایشگاه های مرجع کشوری در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری به منظور استفاده از توانمندی های آزمایشگاه های مرجع در تولید محصولات با کیفیت از دیگر اقدامات است. 

وطن‌خواه گفت: با توجه به کمبود‌ کیت و فرآورده‌های تشخیصی، همکاری با اداره کل‌ تجهیزات پزشکی به منظور اعلام فراخوان به شرکت های دانش بنیان، براساس اولویت بندی نیازهای آزمایشگاهی کشور انجام می شود. 

همچنین تسریع در ارزیابی کیت های آزمایشگاهی تولید داخل که برای ارزیابی از اداره کل تجهیزات پزشکی ودانشگاه‌ها به آزمایشگاه رفرانس مرجع سلامت ارسال می شود، از دیگر حمایت هایی است که شرکت های داخلی می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قدرتمندترین پهپاد ایران؛ شاهد-۱۴۹ (غزه) چه توانمندی‌هایی دارد؟
  • سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است
  • ادوبی روی هوش مصنوعی مولد ویدیویی کار می‌کند
  • شرایط بهتر موجودی کیت‌های آزمایشگاهی در کشور/مرجع سلامت حامی تولید داخل
  • قیمت گوشی نوکیا مجیک مکس امروز (۳۰ فروردین) + قیمت و تاریخ عرضه
  • افتتاح یک واحد تولید باتری در گرمسار با حضور وزیر صمت
  • تولید مسکن در سقز به جد رصد و تسهیلگری شود
  • ۷۳ تیم عملیاتی آبفا در مناطق سیل‌زده وارد عمل شده‌اند
  • تولید ابرخازن با ساندویچ کردن یک ژل بین دو لایه گرافن
  • خودرویی که قرار بود «رانندگی اتمی» را امکانپذیر کند