Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@16:41:10 GMT

ماموریت ویژه معاونان پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۰۸۸۰۵

ماموریت ویژه معاونان پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی

پژوهش و فناوری در دوره مدیریت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی دارای جایگاهی خاص بوده و به دلیل اهمیت موضوع، وظایف و تعهدات مسئولان این حوزه بویژه معاونان پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاهی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و به ماموریتی ویژه برای آنان تبدیل شده است.

گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا – احسان عربی مفرد؛ بر اساس بودجه بندی سال 97 دانشگاه آزاد اسلامی، باید درصدی از درآمد دانشگاه از محل تجاری‌سازی، فناوری و تبدیل علم به ثروت تأمین شود؛ موضوعی که رئیس هیأت مؤسس و امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان و مدیران کل این حوزه تأکید ویژه بر آن دارند و پیگیر روند فعالیت های پژوهش و فناوری دانشگاه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاربردی کردن پایان نامه ها، افزایش سرانه تولید علم، ارتقای توانمندی اعضای هیأت علمی، افزایش طرح های تحقیقاتی و گسترش همکاری های بین المللی، افزایش حضور اعضای هیأت علمی در کنفرانس های معتبر و ارائه فرصت های مطالعاتی همسو با سیاست های کلان دانشگاه، پژوهش های بنیادی و کاربردی، تولید کتاب و مقالات بین المللی، افزایش سهم دانشگاه در تولید علم، ارتقای سطح کیفی آموزش و تولیدات علمی اعضای هیأت علمی و تقویت و تحکیم مناسبات و کارکردهای فرهنگی در حوزه پژوهش جزء اهداف و اولویت‌های بخش پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در سال 1397 است.

در این راستا، روز گذشته نشست روسای شوراهای تخصصی پژوهش و فناوری استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار و بر تجاری‌سازی منابع درآمدی، توسعه تجارت فناوری و محصولات دانش بنیان، ایجاد آزمایشگاه های مأموریت گرا، توسعه کمی و کیفی طرح های برون دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، امضای تفاهم نامه با سازمان ها و دستگاه های دولتی و ... تاکید شد تا تحقق این اهداف و راهبردها، وابستگی دانشگاه به شهریه را تا حد امکان کاهش دهد.

دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این گردهمایی تاکید کرد که معاونان پژوهش و فناوری استان‌ها و واحدهای دانشگاهی باید منابع درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت تجاری سازی سوق دهند و وابستگی این دانشگاه به شهریه را تا حد امکان کاهش دهند و قطار دانشگاه باید در ریل علم و فناوری حرکت کند.

دکتر داود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی هم دستیابی به اهداف پژوهشی برای تجاری‌سازی محصولات را منوط به راه‌اندازی حداقل یک مرکز تحقیقاتی مأموریت گرا و آزمایشگاه های تحقیقاتی و مرجع در استان ها دانست و خطاب به معاونان پژوهشی تاکید کرد که تعامل سازنده با دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و نهادهای عمومی و آگاهی از نیاز تحقیقاتی و آزمایشگاهی آنها و راه اندازی سامانه اطلاع رسانی توانمند در دانشگاه آزاد اسلامی با قابلیت دسترسی درونی و بیرونی و ایجاد شبکه های همکاری متقابل با صنعت، دولت و جامعه باید در دستور کار قرار گیرد.

از طرفی برای دستیابی زودتر و بهتر و اصولی به اهداف حوزه پژوهش و فناوری، اداره کل کارآفرینی و تجاری سازی به‌تازگی در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است؛ اداره‌ای که توسعه پایدار و پویا در تجاری سازی فناوری دانشگاه، بسترسازی و توسعه کیفی فناوری ها، توسعه سهم دانشگاه از محل تجارت فناوری و محصولات دانش بنیان در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی و ایجاد شبکه کارآفرینی از راهبردها و استراتژی های آن است.

ایجاد و ارتقای جایگاه برتر دانشگاه آزاد اسلامی در علوم و فناوری های پیشرفته به منظور توسعه اقتصادی دانشگاه و تولید ثروت برای کشور، مأموریت اصلی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است

توسعه و توانمندسازی مراکز رشد (دانشگاه آزاد اکنون 126 مرکز رشد دارد)، شرکت ها و محصولات دانش بنیان، گسترش بازار محصولات فناورانه، ایجاد و اصلاح قوانین و مقررات تجاری سازی به منظور چابک سازی فرآیند تجاری سازی در دانشگاه، توسعه فرآیندهای مالی، حمایت از مالکیت فکری و سیاستگذاری شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری از اقداماتی است که از سوی این اداره باید در توسعه پایدار و پویا در تجاری سازی فناوری های دانشگاه انجام شود.

مدیرکل کارآفرینی و تجاری سازی دانشگاه آزاد اسلامی هم در این گردهمایی بر ضرورت بسترسازی و توسعه کیفی فناوری ها تأکید و تصریح کرد که باید تعدادی پلتفرم تکنولوژی ها در سال 97 در دانشگاه به منظور افزایش کیفی فناوری ها، تولید فناوری های جدید، ایجاد نظام اعتبارسنجی فناوری استادان و اولویت بندی تحقیقات در مراکز پژوهشی انجام شود.

دکتر حامد افشاری، افزایش تعاملات داخلی و بین المللی در شکار فرصت های تجاری و فناورانه، اعطای مأموریت های خاص به مراکز و واحدهای برون مرزی و حمایت از سرمایه گذاری شرکت های معتبر داخلی و بین المللی را در توسعه سهم دانشگاه از محل تجارت فناوری ضروری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه استادان در حوزه کارآفرینی و اشتغال زایی باید توانمند شوند و دروسی مرتبط با کارآفرینی به منظور توانمندسازی دانشجویان اصلاح و انجام شود، خبر داد که شبکه کارآفرینی در سطح استادان، کارمندان، دانشجویان و فارغ التحصیلان به منظور بهره گیری از توان علمی آنان ایجاد خواهد شد.

از طرف دیگر دکتر مرتضی موسی خانی سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز توسعه قابلیت های فردی و مهارت های کارآفرینی و تبدیل پارک به سازمان یادگیرنده را از استراتژی های پارک علم و فناوری عنوان کرد و گفت که ایجاد اکوسیستم پویای کارآفرینی، دانشگاه استارت آپی و توسعه پردیس های پارک بازگشت فارغ التحصیلان به دانشگاه و پارک و بازارگشایی، نامداری و جذب ذی‌نفعان علاقه مند از دیگر راهبردها و استراتژی های پارک علم و فناوری است.

ایجاد و ارتقای جایگاه برتر دانشگاه آزاد اسلامی در علوم و فناوری های پیشرفته به منظور توسعه اقتصادی دانشگاه و تولید ثروت برای کشور هم مأموریت اصلی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است.

از آنجایی که 7 میلیون دانشجو و دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین منبع تولید ثروت از محل دانش را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می دهد باید با برنامه ریزی و تلاش مضاعف اقتصاد این دانشگاه را از شهریه خارج و در اقتصاد کشور هم سهم بسزایی ایفا کرد.

آنچه اما در این مسیر علمی و خطیر مهم به نظر می رسد، ماموریت ویژه ای است که از سوی مسئولان حوزه پژوهش و فناوری به معاونان پژوهش و فناوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی داده شده و از آنان خواسته شده تا با تلاش مضاعف و حرکت بر اساس راهبردهای مشخص در دوره جدید، دانشگاه را به اهداف مورد نظر از جمله تجاری سازی محصولات علم و فناوری رسانده تا درصد تعیین شده کاهش وابستگی به شهریه در دانشگاه محقق شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۰۸۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست کمیته راهبری سند تحول در محل سالن شورای دفتر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس برگزار شد.

در این جلسه طرح‌های پیشنهادی بررسی شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس بررسی و بخش عمده‌ای از پروژه‌ای کلان در برنامه اجرایی سال جاری قرار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت در حاشیه این نشست در گفت‌و‌گو با خبرنگار علم و فناوری آنا با اشاره به بررسی پروژه‌های کلان راهبردی برای عملیاتی شدن این پروژه‌ها در سال جاری اظهار کرد: راه‌اندازی و فعال شدن سرای جلبک، احیای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت، پیگیری اخذ سند مالکیت و احیای مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، بررسی و اجرای طرح پروژه‌های نهال، پیگیری و احصای مشکلات سرای نوآوری برج قریب، ایجاد آزمایشگاه صنایع غذایی و ارائه استاندارد‌های علمی به‌منظور خدمات‌رسانی به شرکت‌های صنایع غذایی منطقه صفادشت و ملارد، راه‌اندازی ناحیه نوآوری صفادشت و چندین طرح با توجه به پیشرفت فیزیکی تا پایان سال جاری مورد تأیید کمیته راهبری برای اجرایی شدن قرار گرفت و افتتاح خواهد شد.

حامد افشاری درباره برنامه‌های عملیاتی صنعت برق در بخش انتقال و استفاده از انرژی برق خورشیدی چنین توضیح داد: با اجرای این طرح، ظرفیت فعالان علم و فناوری در زمینه تولید افزایش می‌یابد و استفاده از منابع انرژی مقرون به صرفه خواهد بود.

وی افزود: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتظار دارد واحد شهرقدس به عنوان دانشگاهی سرآمد در سطح استان تهران شناخته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت اضافه کرد: توسعه اقتصاد مبتنی بر پژوهش و فناوری (درآمدزایی از محل فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه) در واحد دانشگاهی شهرقدس، شبکه‌سازی در سطوح و حوزه‌های مختلف پژوهش و فناوری در این واحد دانشگاهی و اتصال به شبکه استانی، ملی و بین‌المللی، ایجاد بستر‌های مناسب برای انجام پژوهش‌های مسئله‌محور و تحقق اهداف دانشگاه حل‌مسئله، مراکز رشد و سرا‌های نوآوری برای رفع چالش‌های ملی، ارتقای رتبه واحد دانشگاهی در نظام‌های مختلف رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی با توجه ویژه به انتشار مقالات معتبر، کتاب‌های دانشگاهی و ارتقای برند واحد شهرقدس در دستورکار قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام