Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@07:35:56 GMT

کشمکش تاریخی واشنگتن - هاوانا در دوران پسا فیدل

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۱۰۳۱۸

کشمکش تاریخی واشنگتن - هاوانا در دوران پسا فیدل

روابط پرتنش میان کوبا و ایالات متحده با ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سناریوی کشمکش میان دو کشور را بازتاب می‌دهد، این کشمکش‌ها برای نسلی که قرار است روز 19 آوریل کنترل کشور را در دست گرفته و جانشین رائول کاسترو شود، اصلاً بیگانه نیست. نویسنده پاتریشیا گروگ مترجم: عاطفه رضوان نیا

ایران آنلاین /از سال‌های آغازین دهه 1960، رهبران کوبا که اغلبشان در محدوده انقلاب 1959 و بعد از آن متولد شده‌اند، با فرهنگ «مقاومت ضد امپریالیسم» آموزش دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار رسمی به دست آمده از نتیجه انتخابات عمومی 11 مارس، میانگین سنی اعضای جدید پارلمان از 57 سال برای قانون‌گذارانی که پارلمان را ترک می‌کنند، به 49 سال برای اعضای جدید کاهش یافته است.
مجمع ملی قدرت خلق از میان 31 عضو شورای کشور که بر اساس قانون اساسی عالی‌ترین نماینده حکومت کوباست و رئیس اش، رئیس کشور و دولت است، انتخاب می‌شود.
احتمالی‌ترین کاندیدا برای جانشینی کاسترو معاون اول کنونی وی، میگوئل دیاز-کانل، با 57 سال سن است،البته این خبر هنوز به صورت رسمی تأیید نشده است.
بازگشت به تنش‌هایی که پیش از توافق تنش زدایی (روز 17 دسامبر سال 2014) میان کاسترو86 ساله و باراک اوباما (2009-2017)-که منجر به از سر‌گیری روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و هاوانا شد- وجود داشتند، مشکلات بیشتری را برای اقتصاد تضعیف شده کوبا به وجود آورده و روند تغییرات در این کشور را که بر اساس مدل سوسیالیستی توسعه ضروری اند، متوقف ساخته است.
جان مک آلیف، مدیر اجرایی صندوق آشتی و توسعه، که یک سازمان غیر دولتی امریکایی است و از تلاش‌های آشتی با کوبا حمایت می‌کند، گفت: «متأسفانه، هنگامی که امریکا تهاجمی‌تر و منفی‌تر می‌شود روند اصلاحات در کوبا  سخت‌تر می‌شود.»
به عقیده او، نسل جدید رهبران «درها را باز می‌کنند» اما نمی‌توان تضمین کرد که این تغییرات با چه سرعتی اتفاق می‌افتند. او به آی.پی.اس گفت، اگر رهبران جدید فرصت‌ها برای ایجاد کسب و کارهای کوچک و خود اشتغالی، بخصوص در بخش‌های گردشگری و سایر بخش‌های حرفه‌ای را افزایش دهند، آن وقت می‌توان انتظار داشت که اقتصاد پیشرفت کند.
وی گفت به‌همین منوال «اگر گفت‌و‌گوی عمومی باعث شود همه نیروها در داخل و خارج از کشور با هم ترکیب شوند، سیاست نیز تقویت می‌شود.»
سیاست خصمانه ترامپ نسبت به کوبا که از زمان ورود وی به کاخ سفید در ژانویه 2017 آغاز شد روابط دو کشور را در پایین‌ترین سطح ممکن روابط دو جانبه نگه داشته است؛هر دو کشور تعداد اندکی کارمند در سفارت‌های خود دارند که حتی نمی‌توانند از عهده وظایف کنسولی و حرفه‌ای خود بر آیند، این در حالی است که امریکا سفر شهروندان خود به این جزیره را  محدود کرده است.
توجیه واشنگتن برای کاهش نیروی سفارت و همین‌طور توصیه به شهروندانش برای آنکه به کوبا سفر نکنند، حملات اسرار آمیزی است که ظاهراً به صداهای بلند ربط داده شده و گفته می‌شود سلامت دیپلمات‌های امریکایی و کانادایی را که ما بین نوامبر 2016 تا 2017 در کوبا بوده‌اند، تحت تأثیر قرار داده است.
هاوانا هر نوع دخالت در چنین رخدادهایی را رد کرده است.
کاسترو در سخنرانی روز 22 دسامبر که در پارلمان این کشور ایراد کرد، امریکا را متهم کرد به اینکه در حال «بهانه‌تراشی» برای توجیه بازگشت خود به «سیاست‌های شکست خورده و مطرود جهانی اش» است.
قانونگذاران امریکایی که به ریاست سناتور ورمونت، پاتریک لیهای، در روزهای 19 تا 21 فوریه از کوبا دیدار کردند، اقدامات ترامپ علیه کوبا را اشتباهی جدی توصیف کردند و آن را برای دولت‌ها و مردم دو کشور مضر دانستند. این هیأت در اعتراض به محدودیت سفر به کوبا که توسط ترامپ اعلام شده به همراه خانواده‌های خود به این کشور سفر کردند.
مهاجران بزرگترین بازندگان کشمکش میان سفارت‌های دو کشور هستند،اگرچه سفارت کوبا در امریکا با وجود کاهش شدید نیرو همه خدمات را انجام می‌دهد، اما کاهش نیرو در سفارت امریکا در هاوانا مهاجران کوبایی را وادار به سفر به کلمبیا برای دریافت ویزای امریکا کرده است. این امر تعهدات واشنگتن برای صدور 20 هزار ویزا در سال بر اساس توافقنامه‌های سال‌های 1994 و 1995 را در سال 2018 با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
کوبایی‌ها بیشترین مهاجران ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. بیش از 2 میلیون نفر با پیشینه کوبایی در امریکا زندگی می‌کنند که از این تعداد تقریباً 1.2 میلیون در کوبا متولد شده‌اند.
لیلیان مانزور، رئیس موقت اداره زبان‌ها و ادبیات مدرن در دانشگاه میامی امریکا به آی.پی. اس گفت، اکثر کوبایی‌ها در امریکا از حسنه شدن روابط دو کشور استقبال می‌کنند. این درحالی است که سیاست خارجی امریکا راهی کاملاً متفاوت را می‌پیماید.
وی گفت: «آشتی و روابط حسنه در سطح انسان‌ها رخ می‌دهد. دولت‌ها می‌توانند این روند را تسهیل کنند اما نمی‌توانند در مقابل آن مقاومت کنند یا آن را متوقف سازند.» او ادامه داد: «حتی در زمانی که دو کشور در بدترین دوران خود بسر می‌بردند کوبایی‌ها همچنان با خانواده‌ها، دوستان و همکارانشان در امریکا در ارتباط بودند.»
مانزور معتقد است مهاجران کوبایی می‌توانند نقش پر قدرتی در متوقف کردن استراتژی‌های دولت ترامپ که هدفش جلوگیری از عادی‌سازی روابط میان هاوانا و واشنگتن است، ایفا کنند.
او می‌گوید: «چالش بزرگی است. ما باید به آنچه تاکنون انجام داده‌ایم ادامه دهیم و آن مبارزه با سیاست‌های خصمانه و جنگیدن برای احقاق حقوقمان به‌عنوان شهروندان امریکایی است.»
او معتقد است که «رئیس جمهوری جدید کوبا هر که باشد باید مسافرت کوبایی‌ها به کشورهای دیگر را تسهیل کند.»   / ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۱۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی برگزار کردند.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است.

منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی دانشجویان بوده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده گروهی از دانشجویان دانشگاه هاوانا کوبا با برگزاری تجمعی اعتراضی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کردند.

همچنین دانشجویان کوبایی در این تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی، پرچم فلسطین را در کنار پرچم کشور خود به اهتزاز درآوردند.
این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های جهان از جمله دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و فرانسه شاهد برگزاری تجمع‌ها و تحصن‌هایی مشابه در حمایت از فلسطینیان و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه بوده است.

در آمریکا که داعیه‌دار حقوق بشر و آزادی بیان است، تجمع‌های دانشجویی ضدصهیونیستی به شدت سرکوب شده و شماری از دانشجویان نیز به دلیل حمایت از فلسطین و محکوم‌نمودن حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ادامه روند تحصیل محروم شده‌اند.

دیگر خبرها

  • ستاره والیبال برزیل به لیگ روسیه می‌رود
  • غول خفته والیبال جهان علیه معجزه ایران!
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • دو رکورد جدید و نخستین دستاورد تاریخی لیونل مسی
  • تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ
  • (عکس) سعید جلیلی و فیدل کاسترو در یک قاب
  • تلاش سعید جلیلی برای گرفتن عکس یادگاری با فیدل کاسترو | تصویر