Web Analytics Made Easy - Statcounter

ده‌ها نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در نامه‌ای به ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر پنجم تهران از عملکرد ریاست ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد گلایه کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ده‌ها نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در نامه‌ای به ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر پنجم تهران که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته از عملکرد ریاست ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد گلایه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه که تعداد زیادی از سمن‌ها و فعالان محیط زیستی از امضاکنندگان آن بوده‌اند آمده است:

جناب آقای دکتر محمدجواد حق‌شناس
ریاست محترم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر پنجم تهران

«همان‌گونه که می‌بایست آگاه باشید جناب حجت نظری، ریاست محترم ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد، که عضو آن کمیسیون است در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ گفت که ۱۱ عضو از ۱۲ عضو آن ستاد را مشخص کرده‌ و منتظر نفر دوازدهم، یعنی نمایندة استانداری، است تا بالاخره کار آن ستاد را آغاز نماید (گفتنی است در حدود هفت ماهی که از برکناری مسؤول پیشین ستاد می‌گذرد هنوز اقدامی در آن صورت نگرفته است). با توجه به آن که ۵ تن از این تعداد از اعضای آن شورا، دو تن کارشناس این حوزه و سه تن نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد هستند، این پرسش برای ما به‌وجود آمده است که فرآیند و سازوکار انتخاب نمایندگانِ سمن‌ها چگونه بوده است؟ 

از آن‌جایی که ما خود را دلسوز شهرمان و شورای شهری که انتخاب کرده‌ایم می‌دانیم؛ و نمی‌خواهیم ارتباط ما با آن ستاد هم‌چون دوره‌ی پیشینِ آنجا به کمینه‌ی خود برسد؛ و شورای کنونی نیز همواره بر شفافیت تأکید داشته است؛ و با توجه به آن‌که شهر تهران دارای بیشترین تعداد سمن‌ها در کشور است که بسیاری از آنها در حوزه‌های تخصصی خود تشکیلِ شبکه داده‌اند؛ این برای ما مهم است که تفاوتِ عملکردها را ببینیم، و چه شایسته بود که در انتخابِ کارشناسانِ آن ستاد هم، طیِ سازوکاری، با کنشگران و دبیران سمن‌ها ــ یا دست‌کم دبیرکل‌های شبکه‌های موجودِ استانی ــ رایزنی می‌شد، که این اتفاق روی نداد. اما این‌که در انتخاب نمایندگانِ سمن‌ها هم این مشورت صورت نگیرد و احتمالاً بر پایه‌ی آیین‌نامه‌ای داخلی فقط کارشناسان آنها را معرفی کنند نشانه‌ی خوبی نیست.

امید که با عنایت شما به این نامه، امکان همراهی و همکاریِ نهادینه در آینده شکل بگیرد.»

رونوشتی از این نامه برای محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، الهام فخاری رئیس شورای اسلامی استان تهران، صدراعظم نوری، عضو و رئیس کمیسیون محیط‌زیست سلامت و خدمات‌شهری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش،  حسن خلیل‌آبادی، عضو و رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، امینی، عضو و رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران و فرزانه مروستی، سرپرست دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری تهران ارسال شده است.

فهرست امضا کنندگان این نامه به شرح زیر است:

سعید طهماسبیان ـ شبکه‌ی سمن‌های محیط‌زیستی استان تهران
علیرضا افشاری ـ شبکه‌ی سمن‌های میراثی استان تهران
خسرو صالحی ـ شبکه‌ی یاری کودکان کار
احمد بختیاری ـ کارگروه تشکل‌های حوزه مدیریت بحران و امداد و نجات

زهرا محمدی‌نژاد ـ موسسه حامیان رشد و بالندگی (نماینده‌ی سمن‌ها در استانداری تهران)
احمد قویدل ـ‌ کانون هموفیلی ایران
محمد درویش ـ‌ مدیرعامل حامیان جامعه مدنی
مه‌لقا ملاح ـ جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط‌زیست
میترا البرزی‌منش ـ انجمن پایشگران محیط‌زیست ایران (پاما)
عباس محمدی ـ گروه دیدبان کوهستان انجمن کوهنوردان ایران 
حمید توسلی‌افرا ـ انجمن طبیعت‌گران برنا
مهدی توحیدپور ـ انجمن تمدن سبز هنرمندان حامی محیط‌زیست
میثم موحدفرد ـ انجمن پاسداشت مفاخر ایران
لیلا حقیقت‌جو ـ انجمن موزه‌داران جوان
منوچهر لطفی ـ انجمن مجموعه‌داران ایران
نیلوفر حیدری ـ کانون ادبی فرصت
ناهید پورابراهیمی ـ انجمن پارسیگان مهربوم
علیرضا حاجی‌اشرفی ـ انجمن توانمندیهای گردشگری ایران
بهزاد کاظمی ـ کانون جوانان پارس
طاهره آذرگشسب ـ انجمن گوزن قهوه‌ای دنا
حامد دریایی‌فرد ـ انجمن عمارات محروسه ایران
ماه‌پری فرید همتی ـ انجمن توسعه حقوق شهروندی
شهلا منفرد ـ انجمن زنان طرفدار توسعه پایدار محیط‌زیست 
فرشید ساکی ـ دیده‌بان دادشهر آفاق
سجاد عسکری ـ کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران
مقداد علیاری ـ انجمن غار و غارشناسی ایران
حمیدرضا افشاری ـ انجمن فرهنگی افراز
حسین رفیع ـ گروه بچه‌های آب
گل‌خانم باقری‌نیا ـ انجمن دنیای سالم
آرش جمشیدنژاد ـ انجمن رفتگران طبیعت تهران
ساناز صنایع گلدوز ـ انجمن آشتی با زمین
محمد شرافت ـ انجمن آوای طبیعت استان تهران
سیدمحمدصادق دریاباری ـ موسسه حامیان طبیعت پاک
پیام احتسابیان ـ موسسه طبیعت‌پژوهان زیما
علیرضا عباسی ـ انجمن دوچرخه‌سواری پروانه سبز 
حسام‌الدین نراقی ـ انجمن امداد ایرانیان
عبداله سالاری ـ انجمن حامیان و پژوهشگران حیات‌وحش
پریسا پیمان ـ گروه فرهنگی ساعت زمین
فریبا فتحی ـ انجمن زیست‌بوم پاک
محمدرضا شهریاری ـ انجمن خردورزان
تبسم هاشمی ـ مؤسسه تسلی
آناهیتا زمانی ـ دروازه های سبز پارس
مهدی مجتهدی ـ انجمن دامون
شروان شعاعی ـ مؤسسه مهرگان پرتو پژوه
بهمن حاج‌هاشمی ـ انجمن حافظان زیست‌محیطی، حقوقی شهر و طبیعت
ابراهیم نیک‌آئین ـ بنیاد پیشگیری دنیای آینده
هدیه‌گل‌ صباغ ـ مرکز مهر اسپیدار
حسین عبیری گلپایگانی ـ موسسه کوهستان سبز

منبع: مهر

کلیدواژه: احمد قویدل استانداری تهران الهام فخاری تهران حجت نظری حسن خلیل آبادی سازمان های مردم نهاد سمن ها شهرداری تهران شورای اسلامی استان تهران شورای شهر تهران عباس محمدی محمدجواد حق شناس شورای شهر تهران شهرداری تهران محمد علی نجفی وزارت آموزش و پرورش بیمه ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی سرهنگ نادر رحمانی شهر تهران سید محمد بطحایی طرح ترافیک حیات وحش سازمان بیمه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۱۱۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟

مخاطبان با ثبت پویشی با عنوان «جلوگیری از افزایش قیمت خودرو‌هایی که در موعد مقرر تحویل نشده است» عنوان کرده‌اند که شرکت ایران خودرو برای خودرو‌های با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ افزایش قیمت لحاظ کرده است.

به گزارش مهر، در واقع این شرکت با اعلام قیمت جدید خودروی پژو پارس در بهار امسال، فراخوان واریز وجه با قیمت جدید برای متقاضیان پژو پارس با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ ارسال کرده است در حالی که اگر این خودرو در موعد مقرر و تعیین شده یعنی زمستان سال گذشته به متقاضیان تحویل می‌شد متقاضیان باید این خودرو را با قیمت سال قبل خریداری می‌کردند و اکنون با مساله افزایش قیمت مواجه نمی‌شدند.

براین اساس مخاطبان از مسئولان وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان تعزیرات خواسته‌اند تا به این موضوع رسیدگی کنند و از تضییع حقوق متقاضیان این خودرو جلوگیری شود.

پیرو موضوع قیمت جدید خودرو پژو پارس وزیر صمت روز گذشته در حاشیه جلسه مجلس در جمع خبرنگاران، ضمن سلب مسئولیت از خود در موضوع قیمت‌گذاری پژو پارس، عنوان کرد که وزارت صمت مجری سیاست‌های ابلاغی شورای رقابت است.

عباس علی آبادی در خصوص قیمت پژو پارس تاکید کرد که شورای رقابت مسئول، سیاستگذار و قیمت گذار است. وی بیان کرد: وزارت صمت براساس قانون، سیاستگذار قیمت‌گذاری خودرو نیست بلکه ما مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.

افزایش قیمت پژو پارس بررسی می‌شود

در ادامه پیگیری‌های انجام شده سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت نیز در خصوص قیمت جدید خودرو‌های پژوپارس گفت: در این خصوص شورای رقابت جلساتی را برگزار کرده است و در حال رصد موضوع است. در این جلسات همه دست اندرکاران مرتبط دعوت می‌شوند و در حال بررسی هستیم که چقدر این مساله با دستورالعمل و قانون تطابق دارد.

وی اظهار کرد: بنابراین اگر عدولی از قانون صورت گرفته باشد و حقی از کسی تضییع شده باشد براساس ظرفیت قانونی به مساله ورود می‌کنیم.

دادجوی توکلی افزود: شورای رقابت تنظیم‌گر بازار خودرو است، اما این شورا هیچگاه قیمت‌گذار خودرو نبوده است. شورای رقابت دستورالعمل می‌دهد و براساس آن دستورالعمل نهاد‌های تنظیم گر فنی موظف باید عمل کنند.

بر اساس این گزارش، خودروی پژو پارس یکی از خودرو‌های پرتقاضا است، به طوری که سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت نام و در نوبت تحویل آن در سامانه یکپارچه خودرو قرار گرفتند.

اما با وجود اینکه تعداد زیادی از متقاضیان این خودرو در نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲ بودند مسائلی در خصوص عدم انطباق این خودرو با استاندارد‌های ۸۵ گانه و توقف تولید آن مطرح شد.

واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس

گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به گزارش‌ها درباره گرانی پژو پارس توضیحاتی ارسال کرد که به شرح زیر است: در متن منتشر شده، ادعا شده است که ایران خودرو تعمدا تحویل محصول پارس را به بهار امسال موکول کرده تا بتواند با دریافت مجوز، قیمت‌ها را افزایش دهد، این در حالی است که تا روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته که مجوز تولید این محصول از سوی سازمان ملی استاندارد تا بهار سال ۱۴۰۳ تمدید شده، تولید و شبکه گسترده تأمین ایران خودرو برای محصول سورن به عنوان جایگزین پارس برنامه‌ریزی کرده و با تمدید مهلت تولید از سوی سازمان استاندارد، خطوط تولید و شبکه تأمین ایران خودرو که برای تولید برنامه‌ریزی بلندمدت دارند، ناگزیر از بازگشت به شرایط قبل و سفارش گذاری برای تأمین قطعات محصول پارس شده است که این امر نیازمند زمان برای تغییر سفارش‌گذاری و تأمین قطعات بوده است.

هرچند بر اساس مصوبه شورای رقابت، اولویت بندی در سامانه یکپارچه، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند، با توجه به عدم تمدید تولید پارس تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای مشتری مداری و جلب رضایت متقاضیان، به اجرای طرح تبدیل پارس به خودرو‌های دیگر مانند سورن پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا اقدام کرده است و تعدادی از متقاضیان که به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان نهایی بوده‌اند، به تبدیل و خرید محصولات استاندارد و دارای مجوز تولید پرداخته‌اند.

برخلاف ادعای مطرح شده در این متن، در اسفند سال ۱۴۰۱ و نه سال گذشته، ۸۰۰ هزار متقاضی محصولات ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درخواست خرید از محصولات این شرکت را داشته‌اند که بخش قابل توجهی از تقاضا‌ها نیز برای محصول پارس بوده است.

با وجود اصرار ایران‌خودرو به توقف تولید پارس به دلیل عدم توانایی در تطابق با استاندارد‌های ۸۵ گانه، مدیران وقت وزارت صمت بر اولویت‌بندی تمامی تقاضا‌ها تاکید کردند و بر همین اساس صف طویلی برای خودرو پارس نیز تشکیل شد که با توجه به برنامه توقف تولید در پایان سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از تقاضا‌ها منوط به مجوز تولید از سوی سازمان ملی استاندارد برای ادامه تولید در سال ۱۴۰۳ شده است.

در این متن عنوان شده عدم صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد کافی بود تا ایران خودرو از تحویل خودرو خودداری کند! این در حالی است که برنامه تولید محصول پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده و با توجه به قوانین و ضوابط موجود، ادامه تولید محصول فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد است و تمامی خودروسازان ملزم به رعایت این امر و دریافت مجوز لازم برای تمامی محصولات خود هستند.

نکته مغفول مانده در ماجرای توقف و تداوم تولید پژو پارس بازی‌های رسانه‌ای طرفین درگیر ماجرا بود؛ از چند ماه پیش شرکت ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد در قالب‌های مختلف از جمله صدور نامه و مصاحبه اقدام به اظهارنظر در خصوص سرنوشت پژو پارس می‌کردند که در گزارش‌های مختلفی به این موضوع پرداخته شده است.

دیگر خبرها

  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • هشتمین دوره توانمندسازی و هم افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟