Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، روز گذشته برای شرکت در نشست اکو راهی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، شد. قبل از این، دهم اسفندماه سال ١٣٩٥ بود که بیست‌ودومین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در اسلام‌آباد برگزار شد. بیست‌ویکمین اجلاس وزیران خارجه اکو در پنجم آذرماه سال ١٣٩٢ به میزبانی تهران برگزار شد و حالا شهر دوشنبه مهمان وزرای کشورهای عضو اکو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، نشست اکو را فرصتی برای ایران می‌داند که با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته مذاکراتی با مقامات عالی تاجیکستان پیرامون روابط دوجانبه و چگونگی کمک به فرایندی که می‌تواند روابط ایران و تاجیکستان را در وضعیت بهتری قرار دهد، انجام خواهد شد.

ظریف روز گذشته با «امامعلی رحمان»، رئیس‌جمهور تاجیکستان، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن گفتگو و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور بر گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، انرژی و فناوری تاکید کردند. در ادامه نیز دیدارهای وزیر امور خارجه با مقامات کشورهای دیگر عضو ادامه خواهد داشت.

اجلاس اکو فرصت مناسبی برای همکاری کشورهای عضو به ویژه در زمینه اقتصادی است. موضوعی که به ظاهر 10 کشور عضو (ازبکستان، افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه،  جمهوری آذربایجان،  قزاقستان، قرقیزستان) همچنان نتوانستند به نتایج ملموسی دست پیدا کنند. در سال ١٣٩٥، تنها هشت درصد از کل تجارت این کشورها درون منطقه انجام ‌شده و بیش از 80 درصد آن در اتحادیه اروپا انجام شده است. در این باره گفتگویی با «صباح زنگنه»، کارشناس مسایل خاورمیانه، داشتیم. زنگنه معتقد است: «اکو ترکیبی از کشورهایی با رابطه قدیمی و هماهنگ به لحاظ مراودات اقتصادی است مثل؛ ترکیه و ایران که مبادلاتشان رو به رشد است و کم و کیف مسایل و مشکلات همکاری های اقتصادی را شناسایی کرده و تا حدودی بر آن غلبه کرده اند.»

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص اجلاس اکو گفت: اکو ترکیبی از کشورهایی با رابطه قدیمی و هماهنگ به لحاظ مراودات اقتصادی است مثل؛ ترکیه و ایران که مبادلاتشان رو به رشد است و کم و کیف مسایل و مشکلات همکاری های اقتصادی را شناسایی کرده و تا حدودی بر آن غلبه کرده اند.

زنگنه با اشاره به اینکه بقیه کشورهای عضو، مانند جمهوری های آسیا میانه دارای بافت اقتصادی دیگری بودند، تصریح کرد: این  کشورهایی که بافت اقتصادی دیگری دارند تا خود را با مکانیزم های اقتصاد جدیدی بازار تطبیق دهند، زمان زیادی می برد. در ایجاد بافت اقتصادی به راحتی نتیجه ای سریعی حاصل نخواهد شد. انتظار می رود که با گذشت زمان به جاهای بهتر برسد.

او بیان کرد: از پروژه های رو به رشد می توان به بحث کریدور جنوب شمال و شرق به غرب که بین این کشورها در حال شکل گیری است، اشاره کرد. مرکزیت مهم این فعالیت ها ایران است و اگر از کشورها انتقاد کنیم در حقیقت بیشتر باید به فعالیت ها مسئولین کشور که نتوانستند وضعیت فعال و مناسب را برای تسریع در این همکاری ها و پروژه ها فراهم کنند، انتقاد کرد.

او با بیان اینکه نگاه های سیاسی متفاوت در این اجلاس خیلی موثر است، گفت: پاکستان توانسته خود را با دیدگاه ایران منطبق کند اما مشکلات داخلی خودش هم مطرح است. اگر با ایران به لحاظ سیاسی مشکلاتی داشته باشد، مسایل اختلافی نسبت به مسایل توافقی کمتر است. در خصوص نظام سیاسی ترکیه که با سازمان ناتو و امریکا همکاری می کند، می بایست این کشور فعال تر عمل شود. بیشتر باید در تعریف مزیت اقتصادی کار شود تا بحث بافت سیاسی این کشور.

زنگنه در پایان با تاکید بر اینکه بحث منطقه ای هم در این اجلاس موثر است، افزود: فضای اقتصادی اگر جلو رود و همکاری ها توسعه یابد باعث تاثیر در بحث سیاسی خواهد بود. وقتی این کشورها ببینند منافع در همکاری است طبعا در دیدگاه و گرایش سیاسی، انعطاف بیشتری نشان خواهند داد.

خبرنگار: محبوبه رستمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد خاورمیانه صباح زنگنه مشکلات آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۱۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری

وزارت اقتصاد امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات این کشور و ایران در نشستی برای تقویت روابط اقتصادی و ارتقای همکاری در بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری، حمل‌ونقل، کارآفرینی و انرژی‌های تجدیدپذیر توافق کرده‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نشنال نیوز، وزارت اقتصاد امارات روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات این کشور و ایران در نشستی برای تقویت روابط اقتصادی و ارتقای همکاری در بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری، حمل‌ونقل، کارآفرینی و انرژی‌های تجدیدپذیر توافق کرده‌اند.

اولین نشست کمیته مشترک اقتصادی دو کشور در ابوظبی به ریاست عبدالله بن طوق، وزیر اقتصاد امارات و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران برگزار شد.

وزارت اقتصاد امارات در این بیانیه اعلام کرد که هر دو کشور همچنین قصد دارند همکاری های اقتصادی را در بخش هایی از جمله حمل و نقل، کشاورزی و محیط زیست تقویت کنند.

تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسدفرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب

بن طوق در این دیدار گفت: تشکیل اولین نشست کمیته مشتک اقتصادی امارات و ایران منعکس کننده آرمان‌های مشترک ما برای تحکیم روابط اقتصادی موجود و گسترش آنها به بخش‌های آینده است.

بر اساس این گزارش، این توافق در حالی صورت می‌گیرد که امارات متحده عربی به تقویت روابط تجاری و اقتصادی خود با کشورهای جهان از طریق موافقت نامه‌های مشارکت اقتصادی جامع (Cepa) که هدف آن کاهش یا حذف موانع تجاری است، ادامه می‌دهد.

در اولین جلسه کمیته مشترک اقتصادی ایران و امارات، همچنین راه های جدیدی برای تقویت تجارت و حمایت از صادرکنندگان و واردکنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو کشور توافق کردند که گروه های ویژه فنی مشترک برای پیگیری اجرای توصیه‌های این کمیته برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایجاد کنند.

بر اساس این بیانیه، آنها همچنین موافقت کردند که از توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) حمایت کنند و محصولات آنها را به بازارهای جدید صادر کنند.

آقای بذرپاش روز چهارشنبه در ابوظبی با شیخ منصور بن زاید، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات نیز دیدار کرد.

به گفته خبرگزاری‌های دولتی اماراتف آنها در مورد همکاری دو کشور به ویژه در زمینه گسترش تجارت دوجانبه گفتگو کردند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات