Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@13:48:55 GMT

اجراي طرح الگوي کشت در لرستان هر هفته رصد مي شود

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۱۵۶۳۳

اجراي طرح الگوي کشت در لرستان هر هفته رصد مي شود

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - استاندار لرستان گفت: با توجه به پديده خشکسالي و ضرورت اجراي طرح هاي کشاورزي برمبناي الگوي کشت، اجراي اين طرح در استان و ميزان انحراف آن بايد هر هفته گزارش شود.

به گزارش ايرنا، سيد موسي خادمي روز سه شنبه در جلسه کارگروه حفاظت از منابع آب استان در محل سالن جلسات استانداري افزود: همچنين بايد دقت شود الگوي کشت تا چه اندازه با ميزان تخصيص منابع آبي همخواني دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: نمي توان يکباره کشاورزان را از کشت برخي محصولات از جمله محصولات آبدوست منع کرد اما مي توان کاشت اين محصولات را بر اساس الگوي کشت رصد کرده و هر ساله سطح زيرکشت آن را کاهش داد.
وي گفت: در حال حاضر زماني براي برخي اقدامات جديد در خصوص اصلاح الگوي کشت نيست بنابراين بايد رصد شود تا الگوي کشت کنوني به صورت درست و منطقي رعايت شود.
استاندار لرستان تاکيد کرد: جهادکشاورزي بايد با همکاري رسانه ها اعلام کند آن دسته از کشاورزاني که الگوي کشت و مصرف آب را رعايت نکنند، امتيازي نيز دريافت نمي کنند و محصول آنان به صورت تضميني خريداري نخواهد شد.
خادمي با تاکيد بر نصب کنتورهاي هوشمند بر چاههاي مجاز کشاورزي گفت: همچنين برخي چاهاي صنعتي که براي مصارف کشاورزي استفاده مي شود بايد تا پايان هفته جاري شناسايي شود.
وي افزود: کشاورزي به روش هاي معمول و سنتي بايد تغيير يافته و بر اساس الگوي کشت باشد تا علاوه بر صرفه جويي در منابع آبي، توليد محصولات نيز استراتژيک باشد.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي لرستان نيز گفت: از سال هاي گذشته تاکنون يکهزار و 345 چاه غيرمجاز در استان وجود داشت که ازابتداي طرح تعادل بخشي تا پايان سال 96 تعداد 540 حلقه پر شده است.
رضا ميرزايي افزود: همچنين از 18 فروردين امسال تاکنون 17 حلقه چاه مسدود شده و حکم قضايي انسداد 511 حلقه ديگر صادر شده است.
وي گفت: در سال جاري تعهد انسداد حدود 90 چاه آب در دستور کار است که پيش بيني مي شود چهار برابر اين تعهد اجرايي شود.
وي با بيان اينکه ميزان تخليه چاههاي غيرمجاز استان 29 ميليون متر مکعب است ادامه داد: انسداد همه آنها مشکل اساسي را حل نمي کند.
وي بيان کرد: 2 ميليارد و 500 ميليون مترمکعب در کشاورزي لرستان آب مصرف مي شود که بيشتر آن براي محصولات آبدوست است و چنانچه در اين حوزه اصلاح الگوي کشت اجرايي شود بيش از 500 ميليون متر مکعب مي توان صرفه جويي کرد.
ميرزايي افزود: هم اکنون تنها 84 ميليون متر مکعب آب در پشت سدهاي استان وجود دارد و چشمه ها و منابع آبي خشک يا نيمه خشک هستند.
وي با تاکيد بر ممنوعيت کشت محصولات آبدوست در استان اظهار داشت: يکهزار و 345 دستگاه کنتور هوشمند بر چاههاي کشاورزي نصب شده بود که که شرکت توزيع برق بدون هماهنگي اين کنتورها را جمع آوري کرده و در انبار نگهداري مي کند.
وي گفت: امسال در قراردادي به مبلغ هشت هزار و 10 ميليارد ريال 218 کنترل هوشمند در دشت کوهدشت نصب مي شود.
ميرزايي اضافه کرد: همچنين سال هاي گذشته يکهزار و 300 حلقه چاه صنعتي پروانه احداث گرفته که بخش اعظم آن کار نشده و چاه نيمه حفر شده به کشاورزان غيربومي براي کشت محصولات آبدوست اجاره داده شده است.
رييس سازمان جهادکشاورزي لرستان نيز گفت: کشاورزي منبع درآمد مردم است و نمي توان به يکباره کشت برخي محصولات را ممنوع کرد.
عبدالرضا بازدار افزود: بر اساس الگوي کشت، هرساله از ميزان سطح محصولات آبدوست کاسته مي شود به نحوي که کاشت چغندرقند ازهفت هزار و 100 هکتار در سال گذشته به چهار هزار هکتار در سال جاري، شش هزار و 800 هکتار سيب زميني به چهار هزار و 500 هکتار و هفت هزار هکتار برنج به 2 هزار و 500 هکتار کاهش يافته است.
به گفته وي از مجموع يکهزارو700 هکتار باغ انجير در استان تنها500 هکتار مجوز برداشت آب دارند و مابقي با تلمبه و به صورت غيرمجاز محصول خود را آبياري مي کنند.
وي راه حال مشکلات موجود را کنترل تخصيص آب توسط آب منطقه اي دانست و اظهار داشت: کشت محصولات بايد با هماهنگي جهادکشاورزي و آب منطقه اي باشد.
در اين جلسه مقرر شد بيش از يکهزار و 300 کنتور هوشمند چاهاي استان که توسط شرکت توزيع برق جمع آوري شده در صورت نياز،اصلاح شده و مجددا بر روي چاهها نصب شود و از فعاليت تلمبه هاي برداشت غيرمجاز توسط آب منطقه اي جلوگيري شود.
بر اساس آمار شبکه باران سنجي شرکت آب منطقه‌اي، ميزان بارش‌ها در سال آبي جاري (96-97) تاکنون معادل 261 ميلي‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 47 درصد کاهش و نسبت به ميانگين آمار بلند مدت (60 ساله) حدود 40 درصد کاهش نشان مي‌دهد.
ساليانه دو ميليارد و593 ميليون متر مکعب آب در استان مصرف مي شود که 60 درصد آب اين استان از حوزه کرخه و 40 درصد آب استان از حوزه دز تامين مي شود.
از دو ميليارد و593 ميليون متر مکعب آب مصرفي 72 درصد سطحي و بقيه از منابع زير زميني برداشت مي شود و از اين مقدار 92 درصد مصارف کشاورزي دارد.
همچنين پنج درصد آب استان در زمينه شرب و مصارف بهداشتي ،سه درصد در صنعت مصرف مي شود.
7269/6060
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۱۵۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: در راستای تداوم اجرای برنامه کاشت ۶۰۰ هکتاری فضای سبز، ۵۰ هکتار از اراضی مجموعه عینالی تحت کاشت انواع گونه‌های گیاهی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، سیامک آسیایی صبح امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: با توجه به تداوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای حوزه فضای سبز تبریز و برنامه‌ریزی برای توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز و نیز هماهنگی با سازمان عون بن علی و پارک طبیعت برای نهال کاری در محدوده ۵۰ هکتاری این مجموعه، اجرای عملیات تراس‌بندی، چاله‌کنی و بسترسازی برای کاشت انبوه نهال در این تفرجگاه تفریحی و گردشی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه گونه‌های مورد نیاز برای کاشت در محدوده ۵۰ هکتاری عون بن علی به تأیید کارگروه تعیین گونه‌های مقاوم سازمان رسیده است، افزود: کاشت درختان سرو نقره‌ای، کاج سیاه داغداغان، اقاقیا و سنجد در این محدوده انجام شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه شبکه آب خام در این محدوده از عینالی برای تأمین منابع آبی مورد نیاز انجام گرفته است.

کد خبر 749974

دیگر خبرها

  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان بروجرد زیر کشت می‌رود
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان