Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اسناد کنوانسیون های بازل و استکهلم به ویژه اسناد موجود در خصوص ماهیت این نوع ترکیبات و آثار زیانبار آن ها، پایش انتشار دی اکسین ها و فوران ها شامل منابع انتشار، روش پایش، فهرست برداری و کمی سازی آن ها ضروری است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفافظت محیط زیست، شینا انصاری روز سه شنبه در کارگاه آموزشی یک روزه نمونه برداری آلاینده های گازی دی اکسین و فوران از خروجی دودکش صنایع که با همکاری با وزارت محیط زیست آلمان و دفتر همکاری های بین المللی کشور آلمان (GIZ) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: یکی از موارد بسیار مهم و چالشی در حوزه پایش آلاینده ها، اندازه گیری و سنجش آلاینده های خاص نظیر ترکیبات آلی فرار، فلزات سنگین و دی اکسین و فوران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



*** شناسایی و معرفی 188 ماده سمی از سوی EPA
انصاری با بیان اینکه در حال حاضر ١٨٨ ماده سمی با اثرات سوء بهداشتی توسط آژانس حفاظت محیط‌ زیست آمریکا ( EPA )مشخص شده اند، اظهار کرد: این مواد سمی، عامل بیماری هایی همچون سرطان ها، بیماری های تنفسی ناباروری و نقص مادر زادی هستند که از منابع مختلف از جمله منابع متحرک مثل وسایل نقلیه، منابع بزرگ ثابت همچون کارخانه ها و نیروگاه ها، منابع کوچک شهری مثل پمپ بنزین و آتش سوزی ها منتشر می شوند.
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه دی اکسین ها و فوران ها از جمله آلاینده های آلی پایدار مندرج در الحاقیه کنوانسیون استکهلم هستند، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، طی مصوبه مورخ ٢٢ فروردین سال ١٣٩٥ هیات دولت حدود مجاز دی اکسین و فوران خروجی دودکش صنایع و کارخانجات به تصویب رسید و ابلاغ شد.
انصاری با بیان اینکه سازمان محیط زیست به عنوان مرجع ذیصلاح ملی کنوانسیون در جهت ارتقای نظارت بر صنایع بالقوه انتشار دهنده این آلاینده ها از جمله پسماندسوزها و صنایع معدنی باید برنامه نمونه برداری ، پایش و سیاهه برداری انتشار emission inventory و متعاقب آن برنامه های کنترلی ، کاهش و کمینه سازی انتشار را اجرا کند، اظهار کرد: خوشبختانه دستگاه کروماتوگراف گازی طیف سنج جرمی با قدرت تفکیک بالا به عنوان دستگاهی منحصر به فرد با دقت و حساسیت بسیار بالا برای اندازه‌گیری مشتقات گازهای دی‌ اکسین و فوران در نمونه ‌های هوا در آزمایشگاه مرکزی سازمان راه اندازی شده است.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر، پیاده سازی استاندارد ایزو ١٧٠٢٥ برای سنجش این آلاینده ها در دست اقدام است.
وی افزود: با توجه به عضویت ایران در کنوانسیون های استکهلم و روتردام و ضرورت انجام پایش گازهای آلاینده دی اکسین و فوران به عنوان پارامترهای شاخص صنایع مهم نظیر سیمان و زباله سوزها، در جهت ارتقای توان پایش و ظرفیت سازی داخلی و افزایش سطح مهارت های فنی طی هماهنگی انجام شده با وزارت محیط زیست آلمان و دفتر همکای های بین المللی کشور آلمان(GIZ) یک دوره کامل سنجش آلاینده های دی اکسین و فوران در تهران پیش بینی شد.
انصاری با بیان اینکه این کارگاه آموزشی یک روزه می تواند شروعی برای پایش این آلاینده ها در کشور باشد، گفت: قطعا به دلیل حساسیت و پیچیدگی فرآیند آلاینده های دی اکسین و فوران، انجام کل فرآیند از نمونه برداری ، اندازه گیری و آنالیز آن ها می تواند نقطه قوتی در پایش آلاینده های خاص در کشور محسوب شود زیرا در حال حاضر این توان حتی در کشورهای منطقه وجود ندارد.
کنوانسیون بازل در راستای کنترل انتقالات برون مرزی مواد زاید زیان بخش فعالیت می کند. کنوانسیون استکهلم یک توافق بین المللی قانونی در خصوص آلاینده های آلی پایدار (POPs) است و انگیزه پیدایش آن از اجلاس زمین در سال 1992 آغاز شد.
علمی 9014**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست انتشار فوران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۱۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش معادن شهرستان تفت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مهدی زارع خورمیزی، گفت: کارشناسان به صورت منظم کلیه معادن موجود درحوزه شهرستان را پایش کرده و در صورت عدم رعایت الزامات زیست محیطی اخطار‌های لازم به متولیان معادن ارائه می‌دهند. 
مهدی زارع خورمیزی افزود: فعالیت تمامی معدن فعال به صورت منظم توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شود. 
وی با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست است، ادامه داد: متولیان معادن به منظور کاهش تبعات فعالیت معدنی خود باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند تا از تهدیدات و تخریب بیش از حد طبیعت جلوگیری شود.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین دستگاه قضا
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی