Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در تشريح نشست امروز کميسيون با حضور کرباسيان گفت: اقدامات دولت در حوزه ساماندهي بازار ارز به مفهوم کلان مورد تاييد است.

به گزارش ايرنا محمدرضا پورابراهيمي داوراني درخصوص جلسه امروز- سه شنبه- اعضاي کميسيون اقتصادي با وزير اقتصاد و قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت و مسئولان بانک مرکزي افزود: اقدامات دولت در حوزه ساماندهي بازار ارز به مفهوم کلان مورد تاييد است، چرا که حداقل بازار رها نشده است، اما بايد در حوزه تصميمات اجرايي بازنگري صورت بگيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: اقداماتي که از سوي دولت درباره ساماندهي بازار ارز گزارش شده بيانگر اين است که بخش زيادي از اقدامات خيلي مشخص نيست و کميسيون اقتصادي نمي تواند بر اساس اين گزارش ها نظر خود را ارائه کند.
نماينده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: بايد بانک مرکزي و وزارتخانه هاي اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، گزارش هاي مکتوبي درخصوص وضعيت ساماندهي بازار ارز ارائه کنند که تاکنون اين گزارش به کميسيون ارسال نشده است.
پورابراهيمي اضافه کرد: البته توافق شده که وزارتخانه هاي اقتصاد و صنعت اين مهم را انجام دهند تا تحليل درستي متناسب با اطلاعات دقيق صورت بگيرد.
نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از نظر ما اشکالات جدي درخصوص ساماندهي بازار ارز وجود دارد و بيان عدد 4200 تومان براي هر دلار مغاير با قانون نرخ ارز شناور مديريت شده مي باشد و از نظر فني قابليت اجرا ندارد.
**اشکالات درخصوص اجراي طرح ساماندهي بازار ارز وجود دارد
پورابراهيمي در اين خصوص افزود: وقتي نرخ هاي ارز بالاتري در اقتصاد کشور وجود دارد، براي مديريت بازار، حتي اگر هدفگذاري براي دلار 4200 توماني شده باشد، بايد اعداد تعيين شده از عدد بالا با ساز و کار مديريت عرضه و تقاضا به عدد مطلوب تعديل شود و اينگونه نباشد که از عدد پايين که تقاضاي ارز را تحريک مي کند، قيمت و مسير حرکتي در بازار ارز را مديريت کرد، بنابراين به دليل اشکالات درخصوص اجراي طرح ساماندهي ارز اظهارنظر درخصوص ابعاد ساماندهي بازار مشخص نيست.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: رئيس کل بانک مرکزي و معاون ارزي اين بانک تاکنون جزئيات تصميمات اتخاذ شده در حوزه بازار ارز را ارائه نکرده اند و در اين خصوص نامه اي به رئيس مجلس و رئيس جمهوري درباره عدم همکاري بانک مرکزي به دليل عدم ارائه برنامه جامع ساماندهي بازار ارز تقديم مي شود.
پورابراهيمي افزود: اين نگراني وجود دارد که عدم حضور رئيس بانک مرکزي در جلسه کميسيون اقتصادي بابت عدم اشراف وي بر برنامه جامع ساماندهي بازار ارز از سوي تيم اقتصادي دولت باشد، چرا که فکر مي کنم بانک مرکزي خود حلقه مفقوده جريان تصميمات ارزي است و از نظر ما اين موضوع صحيح نيست.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: اگر حدس ما مبني بر اينکه بانک مرکزي در جريان برنامه جامع تيم اقتصادي دولت براي ساماندهي بازار ارز نيست، درست باشد، ديگر طرف ما براي بررسي مسائل ارزي بانک مرکزي نخواهد بود و بايد در اين موضوع با رئيس جمهوري و تيم اقتصادي دولت تصميم گيري صورت بگيرد.
**اقدامات دولت در حوزه ساماندهي بازار ارز به مفهوم کلان مورد تاييد است
پورابراهيمي با اشاره به صحبت هاي خود با رئيس بانک مرکزي در صحن علني مجلس بيان کرد: اين برداشت وجود دارد که بخشي از اقدامات بانک مرکزي در حوزه ساماندهي بازار ارز مورد تاييد اين بانک نيست، بنابراين با تناقض در رفتار نمي توان تصميم کارشناسي اتخاذ کرد که قابليت اجرا داشته باشد.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: اقدامات دولت در حوزه ساماندهي بازار ارز به مفهوم کلان مورد تاييد است، چرا که حداقل بازار رها نشده است، اما بايد در حوزه تصميمات اجرايي بازنگري صورت بگيرد.
**حذف صرافي ها يک خطاي راهبردي محسوب مي شود
پورابراهيمي ادامه داد: تيم اقتصادي دولت بايد به مسائل توجه جدي کند، به طور مثال حذف صرافي ها يک خطاي راهبردي محسوب مي شود چرا که در طول تحريم ها از مسير صرافي ها، سازوکار براي نقل و انتقال وجوه ارزي فراهم شد، البته ساماندهي صرافي ها يک ضرورت است.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس اضافه کرد: الزاماتي که درخصوص پيمان سپاري ارزي مطرح شده، نيز مهم است، در حوزه صادرات حدود 70 درصد منابع صادراتي به شکل مستقيم و غيرمستقيم در اختيار دولت است، به طور مثال صددرصد منابع حاصل از صادرات نفت در اختيار دولت بوده و حدود 60 الي 70 درصد منابع ارزي حاصل از صادرات غيرنفتي نيز در اختيار دولت و مابقي صادرات غيرنفتي توسط بخش خصوصي انجام مي شود که در اين راستا در طرح دوفوريتي مجلس درباره ساماندهي بازار ارز به مشوق هاي صادراتي توجه شده است.
**نيازمند قراردادهاي آتي ارز در حوزه مبادلات ارزي
پورابراهيمي ادامه داد: استفاده از ظرفيت ابزارها از طريق ايجاد بازار متشکل نکته مهمي است و سنگ زيربناي تصميمات براي ساماندهي بازار ارز محسوب مي شود که تمامي اطلاعات در آن شفاف است.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس بيان کرد: بنابراين اگر بازار متشکل ايجاد شود، نقش ابزارها براي کمک به بازار ارز تاثيرگذار است، به طور مثال در حوزه مبادلات ارزي به قراردادهاي آتي ارز نيازمنديم، يا اينکه امکان استفاده از سلف ارزي وجود دارد.
اين نماينده مجلس افزود: عليرغم اشکالات اساسي و وجود مشکل در اجراي تصميمات ارزي دولت، اما اقدامات مثبتي نيز صورت گرفته که مي توان با ايجاد حساب هاي ارزي با ضمانت بانک مرکزي اشاره کرد به نحوي که امکان جذب ارز توسط بانک ها را فراهم مي کند.
پورابراهيمي تصريح کرد: درخصوص مديريت و خروج سرمايه از کشور دغدغه وجود دارد، چرا که سوءمديريت در بانک مرکزي و عدم هماهنگي در تيم اقتصادي دولت باعث خروج بخشي از ارز شده، اما اينکه در مدت اخير با اقداماتي از خروج ارز جلوگيري شد نکته مثبتي است، علاوه بر اين کارها، بايد به مديريت واردات نيز توجه شود که در اين خصوص توافقاتي وجود ندارد.
**نشست مشترک کميسيون اقتصادي مجلس با نمايندگان دولت؛ هفته آينده
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: بخشي از اقدامات دولت در راستاي ساماندهي بازار ارز مورد قبول است، اما از تصميماتي که به موضوع ايجاد بازار متشکل ارتباط دارد غفلت شده است و تلاش مي شود تا پايان هفته جاري اطلاعات مجموعه هاي دولتي درخصوص بازار ارز اخذ شود تا کميسيون به جمع بندي دست يابد.
پورابراهيمي يادآور شد: ابتداي هفته آينده نيز نشست مشترکي بين کميسيون اقتصادي مجلس با نمايندگان دولت درخصوص بازار ارز برگزار مي شود و گزارش نهايي اين کميسيون درباره بررسي بازار ارز در صورت هماهنگي با هيات رئيسه مجلس در صحن علني برگزار مي شود.
اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: اين گزارش در بردارنده اقدامات مثبت دولت در حوزه بازار ارزي و همچنين اقدامات اصلاحي است همچنين نکاتي درخصوص ممانعت از برخي اقدامات در آن لحاظ مي شود و پيشنهادات مربوطه نيز بيان خواهد شد.
به گزارش خانه ملت، اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: جمع بندي نهايي کميسيون اقتصادي درخصوص مسائل بازار ارز بعد از قرائت گزارش اين کميسيون در صحن علني در کميسيون صورت خواهد گرفت و در صورت لزوم نياز به تمکين دولت به اتخاذ تصميمات در حوزه بازار ارز، طرح دوفوريت مجلس در اين خصوص به صحن علني مجلس ارائه خواهد شد.
سيام*3061*1449
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۱۷۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«علی جعفری‌آذر» از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

پیش‌بینی می‌کنم اکثر افرادی که با دولت فعلی همراه بوده و اصولگرا هستند، به مجلس آینده راه می‌یابند.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

امروزه بیشترین دغدغه و مطالبات مردم و اقشار فرهنگی از جمله دانشجو و دانش آموز مشکلات اقتصادی و معیشتی است که در این راستا باید گام‌های لازم برداشته شده و مردم نتایج آن را به طور ملموس آن را ببینند.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون امنیت ملی و اقتصادی برای من بسیار مهم است و با توجه به وقایع دنیا نیز اهمیت بالایی دارد.

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

یکی از مهمترین مطالبات مردم در خصوص دریاچه ارومیه بوده که با تدابیر انجام شده تاحدودی احیا شده است، چالش‌های اجتماعی شامل خودکشی جوانان و ترک تحصیل نیز مهم است و باید برای امیدوار کردن قشر جوان به آینده نظام قدم‌های بزرگی برداشت از طرفی باید از پتانسیل‌های استانی به نحو احسن استفاده کنیم، چراکه ظرفیت فکری و اقتصادی خوبی داریم و از ظرفیت مرز مشترکی که با سه کشور داریم، باید استفاده کرد.

کد خبر 6080483

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • حمایت‌ های بانک رفاه کارگران از ساخت مسکن کارگری شتاب می‌ گیرد
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • جهش اقتصادی را باید با مشارکت مردم محقق کرد
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟