Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:33:13 GMT

دولت در برنامه ششم به شرق کشور توجه ويژه دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۲۰۸۶۶

دولت در برنامه ششم به شرق کشور توجه ويژه دارد

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - دبير دهمين کنگره انجمن ژئوپليتيک و دومين همايش ملي انجمن جغرافيا و برنامه ريزي مناطق مرزي ايران گفت: دولت در برنامه ششم توسعه به منطقه شرق کشور به ويژه سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي در تعاريف سازمان برنامه و بودجه توجه ويژه کرده است.

به گزارش ايرنا محمد اسکندري ثاني روز سه شنبه در اين همايش که در دانشگاه بيرجند برگزار شد افزود: در ماده 2 قانون برنامه ششم سرمايه گذاري در مکان هاي خاص توسعه محور مانند محور شرق مورد تاکيد قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: همچنين براساس ماده 57 اين برنامه يک درصد از کل اعتبارات حاصل از فروش نفت و گاز کشور بايد به زيرساخت هاي ريلي مناطق کمتر توسعه يافته، اختصاص يابد.
وي بيان کرد: براين اساس در گروه جغرافياي دانشگاه بيرجند تصميم گرفتيم نخستين بار طرح توسعه محور شرق با محوريت خراسان جنوبي را در اين دانشگاه اجرا کنيم.
دبير اجرايي همايش اظهار کرد: محور شرق در جايگاه جغرافيايي ايران يک محور بسيار خوب براي ترانزيت است و اگر آن را دالاني فرض کنيم کل کشورهاي خليج عربي، هند و ... را به کشورهاي آسياي ميانه و روسيه متصل مي کند.
وي گفت: خراسان جنوبي در اين ميان حلقه واسط بين شمال و جنوب است که مي تواند نقش کليدي و بارز در اين زمينه ايفا کند لذا يکي از اهداف ما تبيين نقش کليدي استان در توسعه محور شرق است.
وي افزود: برنامه امروز و فردا در چهار پنل برنامه ريزي شده است که پنل ژئوپلتيک و توسعه شرق، اقتصاد مرز و تجارت خارجي، امنيت و مخاطرات و پنل آب از جمله آنهاست.
اسکندري گفت: به لحاظ علمي 230 مقاله به دبيرخانه کنفرانس ارسال شد که براي 120 مورد گواهي سخنراني داده شد اما به دليل محدوديت تمامي آنها ارايه نمي شود و 70 مقاله نيز به صورت پوستر ارايه خواهد شد.
وي اظهار کرد: با برگزاري اين همايش تصميم داريم نقش دانشگاه را به عنوان نهادي که بتواند گفتمان سازي توسعه را در استان داشته باشد، پررنگ کنيم.
وي افزود: اين ظرفيت در دانشگاه بيرجند وجود دارد که مرکز و ثقل ظرفيت سازي توسعه استان و محور شرق باشد.
رئيس دانشگاه بيرجند نيز در اين همايش گفت: استان مرزي خراسان جنوبي در منطقه بسيار حساسي از نظر موقعيت جغرافيايي قرار دارد که اگر توجه خاصي به اين منطقه نشود و نگاه قبل ادامه يابد ممکن است در آينده نه چندان دور پاشنه آشيلي براي امنيت و ثبات کشور باشد.
احمد خامسان افزود: خراسان جنوبي حدود يک درصد جمعيت کشور را به خود اختصاص داده و اين عامل سبب شده است در بخش هاي مختلف نگاه به اين منطقه مورد بي توجهي يا کم توجهي واقع شود.
دانشگاه بيرجند داراي حدود 12 هزار دانشجو، 328 عضو هيات علمي در 11 دانشکده با 47 گروه آموزشي در 318 کد رشته در دوره هاي مختلف تحصيلي و همچنين چهار پژوهشکده با هشت گروه پژوهشي و سه آموزشکده اقماري در استان است.
7557*3028
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۰۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب

گروه اقتصاد و درآمد: مرکز پژوهش های مجلس با انتشار جدولی از سیاستگذاری ها، اقدامات و تاثیرات آن در طول سالهای پس از انقلاب تا سال 1400 و همچنین ذیل شش برنامه اجرا شده پس از انقلاب، خواست در نهایی شدن برنامه هفتم، عملکرد احکام مربوط به مسکن و نتایجی که داشته اند مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش جماران، تحلیل پیشینه برنامه های توسعه پنج ساله اول تا ششم و اینکه چه چارچوبها، سرفصلها و هدفگذاری هایی به طور معمول انجام می شود، راهنمای خوبی برای ارزیابی و تحلیل برنامه هفتم است.

براساس اعلام این نهاد پژوهشی؛ با توجه به تقدیم لایحه قانون برنامه هفتم توسعه به مجلس لازم است عملکرد احکام مربوطه درقوانین برنامه های پنج ساله پیشین مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار گیرد تا ضمن تحلیل برنامه های گذشته، بررسی دستاوردها، مسائل و مشکلات، نسبت به تنظیم برنامه هفتم اقدام شود.

 

 

 

دیگر خبرها

  • همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر
  • زائران حج امسال، دفاع از ملت فلسطین را مورد توجه قرار دهند
  • مقاله پژوهشگر زنجانی در همایش ملی ژئوماتیک برگزیده شد
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • شورای اسلامی و شهرداری شیراز به فرهنگ و ورزش توجه ویژه‌ای دارند
  • کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب
  • برگزاری نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه ویژه دانشجویان سراسر کشور
  • با استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری شد
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت اجرا شده است
  • قایباف:باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود