Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- موضوع حریم خصوصی ابتدائا در فضای اجتماعی مطرح می‌شود، اما ابعادی که در آن وجود دارد ممکن است برخی از جرایم در معرض انجام شوند تا جرم تلقی شوند و مخفی کاری در برخی از موارد موجب ضرر زدن به افراد و جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، برنامه صفر و یک شبکه چهارم سیما با رویکرد صیانت از اطلاعات کاربران در پیام رسان‌های داخلی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود حکمت نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درخصوص حریم خصوصی افراد در این برنامه گفت: حریم خصوصی از موضوعات بسیار مهمی است که ابعاد بسیار مختلفی دارد و قبل از اینکه این ابعاد را بررسی کنیم باید تعریفی از حریم خصوصی داشته باشیم؛ حریم خصوصی جایی است که افراد اطلاعاتی یا افکاری دارند که به نوعی دوست ندارند سایر مردم در جریان آن قرار بگیرند و تمایل دارند این اطلاعات در حوزه اختیار خودشان باشد، اما این اطلاعات و امور مربوط به افراد چه اطلاعاتی را پوشش می‌دهد باید از یک محیط اجتماعی شروع کنیم که این موضوع زمینه خوبی برای صیانت از اطلاعات شخصی افراد در پیام رسان‌های داخلی به شمار می‌آید.   وی در ادامه افزود: در برخی اوقات افراد رفتار‌های خود را به صورت آشکار انجام می‌دهند و تبعات آن را نیز می‌پذیرند که این رفتار ممکن است آزادانه و یا مجرمانه باشد که در این شرایط افراد قبول کرده اند که رفتار‌های خود را آزادانه ابراز کنند گر چه صحبت‌هایی بسیاری در این باره است که چه میزان از رفتار‌ها مجرمانه است و چه میزان مجرمانه نیست که اتفاقا اگر بعضی از این رفتار که در ملاعام انجام می‌شود میزان جرم انگاری آن کمتر باشد، این احساس که ما باید به صورت غیر علنی این اطلاعات را نگهداری کنیم انگیزه‌های بیشتری ایجاد می‌کند. حال با این وجود که چه میزان از اطلاعات درست و یا ناصحیح است به افراد مربوط می‌شود.   عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بخشی از این اطلاعات مربوط به این می‌شود که اگر بخشی از رفتار افراد به صورت علنی انجام شود ممکن است وصف مجرمانه‌ای داشته باشد.   وی در خصوص جزئیات حریم خصوصی افراد در خارج از پیام رسان‌های داخلی بیان کرد: موضوع حریم خصوصی ابتدائا در فضای اجتماعی مطرح می‌شود، اما ابعادی که در آن وجود دارد ممکن است برخی از جرایم در معرض انجام شوند تا جرم تلقی شوند، اما بعضی از افراد این جرایم را انجام نمی‌دهند به همین دلیل جرم محسوب نمی‌شود که اگر این عمل در هر مکانی صورت گیرد جرم محسوب می‌شود.   وی با بیان اینکه مخفی کاری در برخی از موارد موجب ضرر زدن به افراد و جامعه می‌شود گفت: برخی افراد به قصد ضرر زدن مخفی کاری می‌کنند که پنهان کردن نه به خاطر اینکه افراد علاقه به پنهان کردن اطلاعات خود دارند بلکه پنهان کردن را ابزاری قرار می‌دهند که رفتار‌های خود را در کنار آن پنهان کنند که این امر تبعات علنی بسیاری در بر دارد.   حکمت نیا در خصوص در اختیار گرفتن اطلاعات افراد در اختیار دیگران گفت: از این اطلاعات ممکن است استفاده های متفاوتی شود که ممکن است انگیزه های شرافتمندانه یا اقتصادی داشته باشد یا ممکن است این اطلاعات در جنبه های متفاوتی به درد افراد بخورد و افرادی که ممکن است درصدد به دست آوردن اطلاعات خصوصی دیگران هستند باید انگیزه یابی شوند وزمانی که ما از منظر خصوصی موضوعی را مطرح می کنیم شخصی که نمی خواهد اطلاعاتش را افشا کند اگر بتوانیم حد حریم خصوصی را ایجاد کنیم می توانیم به حقوق دیگران احترام بگذاریم.
وی در پاسخ به اینکه حریم خصوصی افراد را چه کسانی تعین می کنند بیان کرد: در ابتدا باید بحث افراد را از دولتها جدا کنیم در حوزه اشخاص اطلاعات ممکن است توسط خود فرد افشا نشود و در منزل باشد و یا اطلاعات به صورت امانی به طور مثال در اختیار پزشک، پرستار و یا وکیل باشد که افراد به لحاظ دفاع از حق خود اطلاعات بیماری خود را در اختیار پزشک قرار داده اند پس دیگران باید نسبت به این اطلاعات حریم را رعایت کنند و این پزشک باید از دو جهت حریم خصوصی را رعایت کند یکی از جهت حق حریم خصوصی من را رعایت کند و دیگری اینکه به عنوان یک رفتار اجتماعی اطلاعات خود را در اختیار یک پزشک قرار داده ام که وی نباید این امانت را نقض کند که درغیر این صورت تجاوز به موضوع امانت کرده است که باید این موارد همگی رعایت شود.
حکمت نیا گفت: اطلاعات افراد زمانی که در اختیار دیگران قرار می گیرد شخص ثالث معنی پیدا می کند یعنی افراد نباید اطلاعات را به دست آورده و با به دست آوردن اطلاعات بخواهند سواستفاده کنند که در این شرایط این افراد باید احترام اطلاعات افراد را نگه دارند و آن کسی که اطلاعات شخصی دیگران در نزد اون به امانت است باید اقتضا امانت را رعایت کند.   عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اطلاعات افراد باید در مسیرهای غیر قابل دسترس سایرین قرار گیرد گفت: اطلاعات افراد نباید به راحتی در اختیار سایرین قرار گیرد و بعلاوه اطلاعات افراد نباید در مسیر تعارض باشد و نباید اطلاعات افراد به صورت غیر مجاز در اختیار سایرین قرار گیرد.
حکمت نیا در توضیح قانون در اختیار قرار دادن اطلاعات شخصی افراد در اختیار سایرین گفت: در شرایط حفظ اطلاعات حتی اگر خود فرد درخواست افشای اطلاعات کند تکلیف این مجموعه از بین نخواهد رفت و این کار صورت نمی گیرد و در صورت درز اطلاعات و افشای آن باید بررسی شود که این مشکل از طرف کسانی بوده است که از وظایف خود تعدی کرده اند و به اطلاعات افراد نفوذ کرده اند و یا از طریق سایرین این اطلاعات افشا شده که باید این موضوع به طور جد بررسی شود.  

خبر در حال به روز رسانی است...

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۱۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی

به رغم برخی سیاه نمایی‌ها در رسانه‌های معاند و فضای مجازی در خصوص تصویر ایران در افکار مردم جهان ویدیویی به تازگی منتشر شده که نادرست بودن این ادعاها را ثابت می‌کند.

به گزارش ایسنا، در ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید شامل نظرات جالب یک شهروند خارجی درباره ایران و ایرانیان است:

منبع: چند ثانیه

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • دشمن برای جوانان فضای مجازی آلوده را تدارک دیده است
  • دفاع موشکی ایران در مقابل اسرائیل زمینه نابودی هر چه زودتر رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کند
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • جنجال خانواده متوفی برای استفاده از اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی
  • محدودیت سختگیرانه در ترخیص کالاهای ملوانی خسارت به بار می آورد
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد