Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@17:35:17 GMT

نکات مهم و مراحل تهيه شير خشک براي نوزاد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۲۲۲۸۶

نکات مهم و مراحل تهيه شير خشک براي نوزاد

خبرگزاري آريا -
شيشه شيرخوري بايد داراي پوششي باشد تا از آلودگي پستانک جلوگيري نمايد
درست کردن شير خشک نوزاد؛ مراحل و نکات مهم
هنگام درست کردن شير خشک نوزاد نکات بهداشتي مهمي هست که حتما بايد رعايت شود.
رژيم غذايي نوزاد و شيرخوار بايد از نظر کالري و مواد ضروري مانند آب، پروتئين، املاح و ويتامين ها کافي باشد تا رشد جسمي کودک تامين گردد و قدرت هاي ژنتيکي کودک خود نمايي کند و مدفوع کودک نيز به طور طبيعي و بدون اشکال انجام گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنين حالتي با تغذيه طبيعي شير مادر به دست مي آيد. اگر مادر به عللي نتواند يا نخواهد کودک را از پستان خود تغذيه نمايد (به علت اشتغال در خارج از خانه، محدود شدن فعاليت اجتماعي او، فرورفتگي يا دردناک بودن نوک پستان و …) يا شير او کم و نوزاد دچار کم غذايي باشد، کودک را مي توان با شير غير مادر و با استفاده از شيشه تغذيه کرد.
- بطري يا شيشه شير خوري:
براي تهيه شير خشک هر نوع بطري که بتوان کاملاً شست و در مقابل حرارت مقاومت داشته باشد، مناسب است. شيشه هاي عمودي که در قسمت فوقاني آن پستانک باشد، از نظر جوشاندن ساده تر و راحت تر از شکل کشتي مانند است که در دو طرف آن پستانک دارد. سطح داخلي بطري شير خوري بايد صاف و دهانه آن گشاد باشد تا به سادگي بتوان داخل آن را شست.
بطري شيرخوري بايد داراي پوششي براي سر پستانک باشد تا از آلودگي پستانک جلوگيري نمايد. لازم است چند بطري شير خوري زيادتر از تعداد دفعات تغذيه کودک براي دادن آب و آب ميوه تهيه نماييد. براي کودکاني که با شير غير مادر يعني شير خشک يا شير پاستوريزه تغذيه مي شوند، به حداقل 6 تا 8 بطري 250 ميلي ليتري احتياج داريد.
پستانک بطري شير خوري و اهميت آن:
اگر پستانک مناسب و خوب باشد، نوزاد يا شيرخوار شما به راحتي مک خواهد زد و بدون خستگي سير خواهد شد. براي درست کردن شير خشک نوزاد در انتخاب پستانک بايد دقت نماييد تا پستانک متناسب با وضع شيرخوار خود انتخاب نماييد.
پستانک به شکل طبيعي:
اين نوع پستانک تقريبا شبيه نوک پستان مادر مي باشد و موجب مي شود که سقف دهان و لب ها به طور طبيعي رشد نمايد. سوراخ پستانک بايد به طرف بالا و در سطح طرفي پستانک باشد، به طوري که در هنگام مکيدن شير به طرف سقف دهان شيرخوار پاشيده شود.
پستانک به شکل معمولي:
اين نوع پستانک ها، حالت و عمل شبيه هنگامي که شيرخوار به پستان مادر مک مي زند، به وجود نمي آورد. بهتر است سوراخ اين نوع پستانک ها به شکل بريدگي باشد تا اين که چند سوراخ داشته باشد تا در هر ثانيه 2 تا 3 قطره از آن بچکد.
پستانک براي شيرخواران مبتلا به قولنج و دردهاي شکمي:
اين نوع پستانک شبيه نوک پستان مادر در دهان کودک قرار مي گيرد و لبه آن پهن است و هوا کمتر هنگام شير خوردن وارد مري کودک مي گردد.
سوراخ پستانک بايد به اندازه اي باشد که اگر بطري را وارونه نگه داريد، در هر ثانيه از سوراخ هاي آن 2 تا 3 قطره شير بچکد و ضرورت نداشته باشد که بطري را بين شير خوردن نوزاد از دهان او بيرون بياوريد و تکان دهيد يا پايين پستانک را بين انگشتان خود بفشاريد تا شير خارج شود. اگر سوراخ پستانک کوچک باشد، شيرخوار در هنگام شيرخوردن خسته مي شود و در ضمن همراه شير، اين هوا را مي بلعد و دچار دردهاي شکمي و هم چنين استفراغ مي گردد. مدت شير خوردن شيرخوار نبايد بيش از 10 تا 15 دقيقه طول بکشد. سوراخ پستانک در هر نوبت شير دادن بايد امتحان شود، زيرا ممکن است به وسيله ذرات شير مسدود گردد يا در نتيجه باد کردن پستانک، سوراخ آن بسته شود.
گرمي شير خشک بايد به اندازه گرمي شير مادر باشد
بارها اتفاق افتاده است که شيرخواري را به علت گريه زياد نزد پزشک آورده اند، در حالي که پستانک شيرخوري او سوراخ نداشته يا سوراخ آن بسيار کوچک بوده و گريه کودک مربوط به گرسنگي بوده است.
از طرف ديگر بزرگ بودن سوراخ پستانک نيز سبب مي شود که شير به مقدار زياد به دهان کودک ريخته شود و کودک مجبور شود به سرعت شير را ببلعد و در نتيجه همراه شير مقداري هوا مي بلعد. بنابراين پستانک را نبايد با قيچي سوراخ کرد بلکه بايد با سوزن و به مقدار مناسب سوراخ آن را تنظيم نمود.
بزرگ کردن سوراخ پستانک:
اگر سوراخ هاي پستانک کوچک است، سوزني را با شعله آتش داغ کنيد و داخل سوراخ پستانک نماييد تا سوراخ آن بزرگ تر شود.
آماده کردن بطري و پستانک:
بعد از شير خوردن کودک، بطري و پستانک را بلافاصله با آب سرد و شيشه شور کاملا بشوييد، زيرا اگر شير به جدار بطري خشک شود، تميز کردن آن مشکل خواهد بود. پستانک را پس از برس زدن وارونه کنيد، سپس داخل آن کمي نمک معمولي بريزيد و مالش دهيد تا نمک ها حل شود و از سوراخ پستانک بيرون رود. پس از آن پستانک را کاملا بشوييد و استريل نماييد.
استريل کردن بطري و پستانک:
براي درست کردن شير خشک نوزاد، بطري و پستانک بايد حتما استريل شود. استريل کردن ممکن است با روش هيپوکلريت يا جوشاندن انجام گيرد. اگر روش هيپوکلريت به کار رود، بايد بطري، پستانک، پوشش پستانک و لوازم ديگر مانند قاشق و کارد را در آبي که داراي يک درصد هيپوکلريت است (30 گرم ميلتون در يک ليتر آب حل شده باشد) يا آب صابون گرم خيس نماييد و مدتي در آن قرار دهيد و سپس کاملا بشوييد.
اگر روش جوشاندن به کار رود، بايد بطري ها را به مدت 10 دقيقه در قابلمه اي جوشاند و بعد در حالي که در بطري باز و دهانه آن خارج از آب است، آن ها را در آب باقي گذاشت، ولي پستانک ها را بايد 3 دقيقه جوشاند و سپس آن ها را خارج نمود.
بعضي از پستانک ها طوري تهيه شده است که مي توان با بطري و ضمائم آن را داخل ماشين ظرف شويي که آب گرم با درجه حرارت بالا دارد قرار داد و استريل کرد، ولي چون بيشتر پستانک ها در اين وضعيت خراب مي شود، بايد آن ها را جداگانه شست و استريل کرد که بطري ها را وارونه در ماشين ظرفشويي قرار دهيد.
در چند ماه اول تولد، شير، آب و وسايل شير خوردن کودک بايد استريل باشد. سني که مي توان اين قانون را شکست، متفاوت است و نظريات مختلفي در اين مورد وجود دارد. به نظر مي رسد از شش ماهگي به بعد مي توان آب را بدون جوشاندن به کودک داد. يکي از علل مهم استفراغ و اسهال کودکان غير شير مادر خوار در سال اول تولد، استريل نکردن وسايل تهيه شير است.
بايد متذکر شد هر غذايي که به کودک داده مي شود بايد استريل و عاري از ميکروب باشد و تا موقع ارائه آن به کودک بايد در يخچال نگهداري شود.
بعد از شير خوردن کودک، بطري و پستانک را بلافاصله با آب سرد و شيشه شور بشوييد
روش درست کردن شير خشک نوزاد :
مادر ابتدا و قبل از اين که به بطري و پستانک دست بزند، بايد دست هاي خود را کاملا بشويد و با حوله تميز خشک کند (اگر دست ها را بشوئيد، ولي با کاغذ يا حوله کثيف خشک کنيد، بي فايده است). در قوطي شير را کاملا با آب گرم و مايع ظرفشويي بشوئيد و سپس با آب سرد ساده تميز نماييد.
آب لازم براي تهيه شير بايد به مدت 5 دقيقه جوشانده شود و موقعي که درجه حرارت آن به 40 تا 50 درجه سانتيگراد رسيد، پودر شير را به آن اضافه نماييد (درون جعبه شير خشک پيمانه اي وجود دارد که شير را بايد با همان پيمانه اندازه گيري کنيد و داخل بطري شير خوري بريزيد). پس از آماده شدن شير، در حالي که پستانک به وسيله کلاهک آن پوشيده شده است، در يخچال نگهداري نماييد.
شير مورد احتياج 24 ساعت کودک را مي توانيد در يک نوبت تهيه کنيد و در بطري هاي جداگانه، در يخچال نگه داري نماييد و در موقع مصرف هر بطري شير را در آب گرم بگذاريد يا زير شير آب گرم نگه داريد تا درجه حرارت مطلوب به دست آيد، سپس به کودک بدهيد.
اگر شير گاو يا پاستوريزه داده مي شود، بايد قبل از دادن به کودک، شير و مقدار آبي که بايد به آن اضافه گردد جوشانده شود. مدت جوشاندن شير پاستوريزه نبايد طولاني باشد و مدت دو دقيقه کافي است، زيرا شير غليظ مي گردد. شير گاو يا پاستوريزه را بعد از جوشاندن به داخل بطري که قبلا آماده شده است و پس از اضافه کردن کمي شکر به کودک بدهيد.
دماي شير خشک:
گرمي شير را قبل از دادن به کودک بايد با ريختن چند قطره به پشت دست خود امتحان کنيد. شير (شير خشک يا شير پاستوريزه) بايد به اندازه گرمي شير مادر باشد.
منبع: niniban.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی

ایسنا/کردستان رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان خواستار پیگیری مطالبات جامعه کارگری استان از دولت شد.

سید شاکر ابراهیمی، امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در حاشیه آیین گرامیداشت هفته کارگر که در مجتمع فجر سنندج با حضور رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، مسئولان استانی و جمعی از جامعه کارگری استان برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی سال گذشته ۱۱ نفر کارگر به دلیل عدم امنیت در کردستان فوت شده اند که از این تعداد ۹ نفر مربوط به کارگران ساختمانی بوده است.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان، ضمن تشکر از خدمات مدیرکل و کارکنان اداره کل کار کردستان، خواستار افزایش نظارت و بازرسی ها از کارگاه ها و واحدهای تولیدی شد.

وی از معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کرد که نسبت به تامین معیشت کارگران توجه بیشتری داشته و نسبت به افزایش حقوق کارگران اهتمام جدی داشته باشند و خواستار افزایش دستمزد بر اساس ماده ۴۱ قانون کار شد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان با انتقاد از اینکه کارگران کردستان در حال حاضر توانایی مراجعه به مراجع خصوصی درمان را ندارند، تصریح کرد: از دانشگاه علوم‌پزشکی استان درخواست می شود که کادر پزشکی در حوزه درمان مستقیم تامین اجتماعی متناسب با جامعه کارگری ایجاد شود، تا کارگران بتوانند از خدمات این حوزه بهره مند شوند.

وی به کمبودهای موجود در حوزه ورزش جامعه کارگری استان اشاره کرد و حمایت از ورزش کارگری را ضروری دانست و ادامه داد: تامین تجهیزات ورزشی از نیازهای اصلی کارگران استان است و مسئولان باید در این زمینه اقداماتی انجام دهند. 

ابراهیمی، بیشترین تعداد کارگران استان را در حوزه ساختمان با ۵۰ هزار نفر عضو اعلام و عنوان کرد که از این تعداد ۲۲ هزار نفر دارای بیمه بوده و ۲۳ هزار نفر هم فاقد بیمه هستند که در سامانه وزارتخانه ثبت نام کرده و در انتظار بهره کندی از خدمات بیمه ساختمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بیمه کارگران استان کردستان به دلیل مراجعه به اقلیم کردستان عراق قطع می شود که در این راستا درخواست داریم این نقیضه رفع شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا چیست؟
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • شکار دیدنی مار کبرا با بطری
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • نحوه ساخت کاردستی با بطری پلاستیکی و مواد دور ریختنی (فیلم)
  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است