Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@06:41:21 GMT

اراک| سرزمین آفتاب؛ مهد فرهنگ و مفاخر ایران زمین+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۲۲۲۹۸

اراک| سرزمین آفتاب؛ مهد فرهنگ و مفاخر ایران زمین+فیلم

‍‍‍‍‍‍

استان مرکزی را به عنوان سرزمین آفتاب، مهد مفاخر ایران زمین می‌شناسند. ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰ استانها مرکزی نظرات

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی استانی در مرکز ایران بوده که بزرگترین شهر و ‏‏مرکز آن کلانشهر اراک است و به‌عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود و از شمال به استان‌های ‏‏البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از شمال شرقی به استان تهران از جنوب به استان‌های ‏‏لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان دارای مساحتی معادل 29٬530 کیلومتر مربع است که 1.82 درصد از مساحت ایران را به ‏‏خود اختصاص داده ‌است و براساس آخرین تقسیمات کشوری، دارای 12 شهرستان، 23 بخش، 32 ‏‏شهر، 66 دهستان، هزار و 394 آبادی دارای سکنه و 46 آبادی خالی از سکنه‌ است.‏

استان مرکزی به‌سبب وجود کوه‌های مرتفع، مجاورت با حاشیه مرکزی ایران، هم‌جواری با بخشی از ‏‏منطقه حوض سلطان، کویر میقان و حوزه آبریز دریاچه نمک و همچنین قرار گرفتن در محل تلاقی دو ‏‏رشته کوه البرز و زاگرس، دارای آب و هوایی متنوع است.‏

استان مرکزی به‌سبب قرارگیری در مرکز کشور و مجاورت با حکومت‌های بزرگ قبل از اسلام از ‏‏اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و به‌همین سبب شهرهای این منطقه از لحاظ تاریخی اهمیت پیدا ‏‏کرده‌اند که از جمله این شهرها می‌توان به اراک، کمیجان، نراق، آوه، آستانه، نیم‌ور، ساروق، وفس، ‏‏چهرقان و کرهرود اشاره کرد.‏

استان مرکزی از جمله استان‌های نخبه‌پرور بوده که تعداد مفاخر کشور در آن بیش از 4500 نفر است ‏‏و یک چهارم یعنی معادل 1100 نفر مربوط به استان مرکزی بوده و این امر نشانگر اهمیت خطه این ‏‏استان در فرهیخته‌پروری است از این رو به این استان لقب بهشت مفاخر، سرزمین آفتاب و پایتخت ‏‏مفاخر و مشاهیر را داده‌اند.‏

اراک، قطب صنعت و تولید کشور

اراک از شمال به شهرستان‌های فراهان و آشتیان، شرق به شهرستان‌های محلات و دلیجان، غرب و جنوب غرب به شهرستان‌های خنداب و شازند و از جنوب به شهرستان خمین محدود می‌شود، شهرستان اراک به مرکزیت شهر اراک دارای 3 بخش، 6 شهر و  11 دهستان است.

وجود کارخانه‌ها و صنایع مختلف در محدوده شهر از عوامل جذب فعالیت‌های صنعتی و خدماتی در این منطقه شده است، از مهم‌ترین کارخانه‌های صنعتی اراک می‌توان به ماشین‌سازی، آلومینیوم سازی، آذرآب، واگن پارس، کمباین‌سازی اشاره کرد.

از دیگر جاذبه‌های شهرستان اراک می‌توان به جاذبه‌های روستایی و روستاهای هدف گردشگری اشاره کرد که شهرستان اراک به لحاظ تنوع روستایی در سطح ایران مقام برجسته‌ای را دارد که از جمله روستاهای هدف گردشگری این شهرستان می‌توان به دو روستای هزاوه و انجدان اشاره کرد.

از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی اراک هم می‌توان به مجموعه تاریخی بازار اراک، مدرسه سپهداری"امام خمینی(ره)"، مقبره آقا نورالدین عراقی، کلیسای مسروپ مقدس، کارونسرای شاه‌عباسی، مسجد آخوند، قلعه حاج وکیل، حمام علیا، امامزاده 72 تن ساروق، امامزاده محمد عابد(ع)، امامزاده ابراهیم(ع)، امامزاده حواخاتون(ع)، بقعه پیر مراد‌آباد، امامزاده عبدالله(ع)، بقعه شاه قریب، بقعه شاه و امامزاده چهل دختران هم از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی اراک به شمار می‌روند.

از میراث معنوی شهرستان اراک هم که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند می‌توان تعزیه سیار اراک، علم‌گردانی هزاوه، چغچغه‌زنی انجدان، گیوه‌دوزی سنجان، حلوای تبق ابراهیم‌آباد اراک، شیوه پخت سنتی فتیر و کسمه اراک را نام برد.

از دیگر جاذبه‌های این شهرستان می‌توان به موزه‌ها اشاره کرد که شامل موزه چهارفصل حمام چهار فصل، موزه حسن پور، موزه ، موزه سنگ وگوهر، موزه حیات وحش، موزه میراث کشاورزی ومردم شناسی و موزه آموزش وپرورش می‌شوند.

آشتیان سرزمین کهنی به قدمت تاریخ

آشتیان در مرکز استان مرکزی و شمال شهرستان اراک قرار دارد و در گذشته جزء ماد سفلی یا ماد بزرگ بوده است، آثار مادی در این شهرستان فراوان به چشم می‌خورد، اسامی اماکن آن ریشه اوستایی- پهلوی دارند، این اسامی، تعداد زیادی قلاع گبری و وجود آتشکده‌ها در این منطقه مانند(آتشکده فردجان و فراهان) ارتباط واژه آشتیان را با دین زرتشت قوی می سازد.

ازجمله سوغات شهرستان می‌توان آشتیان، صابون محلی، گردو، بادام و فتیر محلی به نام(فرصه) را نام برد، کارگاه‌های صابون‌سازی یکی از جاذبه‌های مهم اقتصاد سنتی این شهرستان محسوب می‌شود.

از جاذبه‌های طبیعی آن، پارک جنگلی آشتیان، روستای آهو(روستای هدف گردشگری) و منطقه شکار ممنوع کلاهه را می‌توان نام برد، خانه میرزاحسن آشتیانی، خانه دکترعبدالعظیم قریب، پل حاج محمدباقر، آسیاب جفتی، خانه معتمدالایاله، حسینیه صاحب‌الامر، تکیه سر پل، مسجد جامع گرکان، امامزاده عبدالله(ع) و امامزاده فاطمه صغری(ع) از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی این شهرستان بوده و کارگاه صابون‌سازی این شهرستان هم از جاذبه‌های اقتصادی سنتی این شهرستان است.

از صنایع دستی شهرستان آشتیان هم می‌توان به دستبافت‌های سنتی(قالی‌بافی، گلیم‌بافی)، رودوزی‌های سنتی و آثار چوبی(معرق کاری) اشاره کرد.

دلیجان مهد کار و تلاش

شهرستان دلیجان با مرکزیت شهر دلیجان در منتهی الیه جنوب شرق استان مرکزی واقع شده است، اهالی شهرستان دلیجان به زبان فارسی و گویشی راجی صحبت می‌کنند، سوغات این شهرستان جوزقند است.

کشاورزی و دامپروری فعالیت عمده اقتصادی آن بوده و صنایع دستی زنان روستایی گیوه و قالی و دست بافت‌های سبک است.

نراق راوی قدمت تاریخی سرزمین آفتاب

نراق در 15 کیلومتری شرق دلیجان و 20 کیلومتری مشهد اردهال قرار دارد. این شهر از قدمت تاریخی بسیار طولانی برخوردار است، بعضی مورخان تاریخ نراق را قبل از اسلام می دانند به طوری که معتقدند نراق در محل فعلی نبوده بلکه از هفت دهکده پراکنده تشکیل می‌شده که این دهکده‌ها در اطراف نراق و در قسمت شمال و جنوب شرقی آن بوده است.

از جاذبه‌های طبیعی نراق هم می‌توان به منطقه جاسب، حوزه سد 15 خرداد، منطقه غار نخجیر، بهار اردهال، روستای واران(روستای هدف گردشگری)، غار شاه‌بلبل، غار کهک، آبشار گیسو، دریاچه سد نیزار، پناهگاه حیات وحش جاسب، کوه ولیجیا و رشته کوه ال"OL" اشاره کرد.

کاروانسرا و پل دودهک، سد خاوه، قبرستان قدیمی واران، خانه فاضلین نراقی، کاروانسرای شاه عباس کهک، امامزاده شاه یحیی(ع) و امامزاده ابوالفضل(ع) هم از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی این شهرستان هستند، آیین نخل‌گردانی نراق تحت عنوان میراث معنوی شهرستان دلیجان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

از صنایع دستی دلیجان می‌توان به دستبافت‌های سنتی(قالی‌بافی، گلیم‌بافی)، رودوزی‌های سنتی، آثار چوبی( معرق‌کاری، معرق ساقه گندم(محرق)، نقاشی روی چوب و حجاری اشاره کرد.

فراهان سرزمین بزرگان و نخبگان

فراهان نامی آشنا، سرزمینی حاصلخیز با مفاخری تاریخ‌ساز در ایران است، هر ایرانی نام فراهان را می‌شنود به یاد نام‌آوران ادبیات و سیاست‌مداران اسلام‌شناس و ضد استعماری چون قائم مقام فراهانی و میرزا تقی خان امیرکبیر می‌افتد.

از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراهان هم می‌توان به شهر زیرزمینی زلف‌آباد، تکیه فرمهین، امامزاده حسن بن‌الافطس(ع)، امامزاده احمدبن علی(ع)، بقایای آتشکده فردقان، حمام خنجین، امامزاده شاهزاده حسین(ع) و امامزادگان شاهزاده عبدالله و رقیه خاتون(ع) اشاره کرد.

صنایع دستی این منطقه را جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی به ویژه قالی‌بافی و کرباس‌بافی تشکیل می‌دهد.

خمین نگین انگشتری ایران اسلامی

شهرستان خمین در جنوبی‌ترین نقطه استان مرکزی قرار گرفته است، زبان و لهجه رایج در منطقه فارسی بوده، در قسمت‌های جنوبی لری است و در تعدادی از روستاها به زبان ترکی تکلم می‌کنند، یکی از سوغات مشهور خمین عسل است، زعفران، گردو و بادام، انگور و کشمش، شیره انگور، لوبیا و دیگر محصولات کشاورزی و دامی هم از دیگر سوغات خمین به شمار می‌روند.

از جاذبه‌های گردشگری خمین می‌توان به رودخانه خمین، کوه بوجه، روستای شهابیه(روستای هدف گردشگری)، روستای ورچه(روستای هدف گردشگری)، منطقه حفاظت شده الوند و سراب رضا‌آباد اشاره کرد.

بیت تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، تیمچه بازار، مسجد جامع خمین، خانه باغ امیر مفخم بختیاری، خانه باغ حاج جلال لشکر، پل قدیمی جلماجرد، گورستان ارامنه قورچی‌باشی، سنگ‌نگاره‎‌های تیمره، سنگ‌نگاره‌های روستای آشناخور، سنگ‌نگاره‌های جوباده، قلعه قنات، کبوترخانه رازان، کلیسا و درمانگاه تاریخی لیلیان، دستکن‌های زیرزمینی روستای تهیق، امامزاده بی بی زینب خاتون(س)، امام‌زاده اسماعیل(ع)، امام زاده سلیمان و ابوالفتح(ع)، امامزاده محمدمالک(ع)، امامزاده ابوطالب(ع) و امامزاده حسن(ع) از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی خمین هستند.

صنایع دستی خمین شامل دست‌بافت‌های سنتی(قالی‌بافی و گلیم گل برجسته)‌، منبت‌، قلم‌زنی روی مس، طراحی، تذهیب، سفالگری، میناکاری تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، جاجیم، چلنگری، پیکره تراشی، معرق چوب می‌شود.

خنداب سرزمین بکر طبیعت

محدوده‌ای که امروزه به نام خنداب معروف است از اتصال مجموعه‌ای از سکونت‌گاه‌ها به نام‌های حصار و خنداب و قلعه تشکیل شده است، وجود گروه‌های لر، ترک، فارس در محدوده خنداب مبین مسیر حرکت اقوام و سکونت‌گزینی آنان در این محدوده است که بی ارتباط با تحریکات نظامی آنان نیست.

رودخانه قره‌چای‌(شراء)، تالاب آق‌گل، کوه شاه(تاج)، چشمه علی‌گذر، منطقه شکار ممنوع پلنگاب از جمله جاذبه‌های طبیعی خنداب هستند، باغ‌های خنداب هم از دیگر جاذبه‌های این شهر هستند که مملو از انواع درختان میوه به‌ویژه هلو، هلو انجیری، سیب‌، انگور، گردو و بادام درختی دره شراء‌، حد فاصل پل دوآب و روستاهای آباد در مسیر رودخانه دره رود شراء است که از ابتدای بهار تا پایان فصل پاییز مناظر این دره دیدنی و ستودنی است.

از جمله جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی این شهرستان می‌توان به باغ دهنو، روستای گوره‌زار، روستای آدشته، کبوترخانه ده‌نو، امامزاده شاهور(ع)، امامزاده آمنه خاتون(ع) و امامزاده محمدمسعود(ع) اشاره کرد.

صنایع دستی چوبی‌( معرق، منبت، محرق)، بافت‌های داری و زیراندازها( گلیم گل برجسته، فرش) از صنایع دستی خنداب به‌شمار می‌روند.

محلات قطب گل و گیاه کشور

محلات در جنوب شرقی استان مرکزی قرار دارد، ساکنین کنونی محلات با زبان فارسی و لهجه محلی تکلم می‌کنند، سوغات این شهرستان گل، حلوا، گیوه و تریکو است و اقتصاد آن را کشاورزی، باغ‌داری و سنگ‌های زینتی تشکیل می‌دهند.

از مناطق نمونه گردشگری شهرستان محلات منطقه آبگرم، سرچشمه محلات ومحوطه تاریخی خورهه را می‌توان نام برد که این مناطق به سبب ویژگی‌های طبیعی، تاریخی و موقعیت محل و دارا بودن چشم‌اندازهای طبیعی، چشمه‌های پر آب و آب معدنی گرم و فضای تاریخی و باستانی به‌عنوان مناطق نمونه گردشگری انتخاب شده‌اند .

چشمه آب معدنی، آبگرم محلات، سرچشمه محلات، روستای خورهه، بند آبی نیم‌ور و آبگرم نینه(روستای نینه) از جاذبه‌های طبیعی و مناطق نمونه گردشگری این شهرستان به‌شمار می‌روند.

 از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی محلات هم می‌توان به بند و پل نیم‌ور، یخچال نیم‌ور، ستون‌های سنگی خورهه، میل میلونه، قلعه جمشیدی، آتشکده آتشکوه نیم‌ور، آسیاب آبی، حسینیه آقاخان محلاتی، امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده محمد و اسماعیل(ع) و امامزادگان فضل و یحیی(ع) اشاره کرد.

آیین بیل‌گردانی و مراسم اهو اهو خورهه محلات تحت عنوان میراث معنوی شهرستان محلات در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

از جشن‌ها، مراسم‌ها و آیین‌های این شهر هم می‌توان به آیین بیل‌گردانی نیمور مربوط به آداب آب و آبیاری و مراسم اهو اهو خورهه محلات که یک مراسم سنتی است و شب نیمه ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در روستای خورهه محلات اجرا می شود اشاره کرد.

دستبافت‌های سنتی( قالی‌بافی و گلیم‌بافی)، رودوزی‌های سنتی، پاپوش سنتی، آثار چوبی( معرق‌کاری و پیکرتراشی )، سفا ل‌گری، گیوه‌دوزی و گیوه‌بافی، حکاکی روی سنگ، خراطی سنگ و معرق سنگ از صنایع دستی محلات هستند.

ساوه سرزمین یاقوت‌های سرخ

ساوه در شمال استان مرکزی واقع است و وسیع‌ترین شهرستان این استان به شمار می‌رود، سوغات ساوه را میوه‌هایی چون انار، طالبی، خربزه، خیار چنبر و مشتقات آنها و امروزه پسته، زیتون و زعفران و صنایع دستی از قبیل کوزه‌های سفالی و فرش دست‌بافت تشکیل می‌دهد.

غذای محلی این شهرستان شامل ترخنه‌ها و دکو می‌شود و از شیرینی‌های محلی آن می‌توان به نان قندی، روح‌افزا، نان پنجره‌ای و باسلوق اشاره کرد.

گویش مردم ساوه، فارسی با لهجه خاص ساوه‌ای و ترکی در آوه است، ایل شاهسون تنها ایلی است که ترک زبانند و در منطقه ساوه زندگی می کنند.

از جاذبه‌های طبیعی ساوه می‌توان به حاشیه رودخانه روستاهای سنگستان و خلیفه کندی، غار آقداش، حاشیه سد الغدیر، باغات انار، روستای کهک و بالقلو، قله اینچه قاره، روستای کمالو، منطقه شکار ممنوع خرقان، دریاچه بند شاه‌عباسی، روستای مراغه، آبشار هندیس، دره بادام چالوق، روستا و دره قرمزین و منطقه یولاق اشاره کرد.

دست‌بافتهای سنتی(قالی‌بافی و گلیم‌بافی)، رودوزی‌های سنتی، آثار چوبی(منبت و کنده‌کاری روی چوب، معرق‌کاری، خراطی)، سفالگری، کتابت و نگارگری‌، آثار فلزی(قلم‌زنی و چلنگری) هم از صنایع دستی ساوه به شمار می‌روند، چگورنوازی هم نوعی موسیقی سنتی رایج در این شهرستان است.

شازند دیار چشمه‌های جوشان

شهرستان شازند در جنوب غربی استان مرکزی واقع شده است، از سوغات این شهرستان می‌توان به انگور، کشمش، سنجد و گردو و دیگر محصولات باغی اشاره کرد، اهالی آن به زبان فارسی با لهجه نزدیک به لری و ترکی صحبت می‌کنند.

شهرستان شازند به لحاظ موقعیت طبیعی و آب و هوای خنک و مطبوع، چشمه‌های پرآب و فراوان، کوه‌های مرتفع و دامنه‌های سرسبز، غارها ، تپه‌ها و بناهای تاریخی به‌عنوان مهم‌ترین قطب طبیعت‌گردی استان شناخته شده است و از جاذبه‌های گردشگری شازند می‌توان به روستا و چشمه دو‌خواهران، چشمه بلاغ حک، سراب پنجه علی، پیست اسکی پاکل، سراب عباس‌آباد، چشمه عمارت، سراب اسکان، غار کیخسرو، آبشار سماق‌لی، آبشار گز صاف سربند، قله راسوند، پناهگاه حیات وحش راسوند، منطقه شکار ممنوع چال خاتون، کوه لجور، کوه شهباز، قله آلاداغ، سد هندودر، سد کمال صالح، روستای لنجرود، روستای سرسختی و آبشار مزرعه اشاره کرد.

صنایع دستی شهرستان شازند هم شامل دست‌بافت‌های سنتی( قالی‌باقی و گلیم‌بافی)، رودوزی‌های سنتی، آثار چوبی و منبت، کنده‌کاری روی چوب، معرق‌کاری، سفالگری، پیکره‌تراشی، خراطی و گیوه‌بافی می‌شود.

تفرش دیار علم و هنر

این شهرستان با مرکزیت شهر تفرش از شمال به شهرستان ساوه ازجنوب و جنوب شرق به شهرستان آشتیان و فراهان از شرق به استان قم و از غرب و جنوب غرب به شهرستان کمیجان محدود شده است، مردم این شهرستان اکثراً به لهجه فارسی صحبت می‌کنند و در بعضی نقاط نیز تکلم به زبان ترکی رایج است.

سوغات این شهر، انگور، لبنیات، کشمش، گردو، بادام، شیره انگور، ترخنه‌دوغ، باسلق، ترخینه، فتیر و گوش‌فیل بوده و به لحاظ شرایط اقلیمی، باغداری رکن اصلی فعالیت‌های ساکنان آن است و صنایع دستی آن را ظروف مسی(چکشی) و گلیم تشکیل می‌دهد.

از میراث معنوی شهرستان تفرش که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است هم می‌توان به آیین تعزیه آن، آیین نخل‌گردانی، علم‌بران تفرش، علم‌گردانی در روستای عزالدین تفرش، آیین باران‌خواهی روستای کبوران و مراسم نخل‌بندان محله ترخوران تفرش اشاره کرد، موزه فرهنگ و هنر استاد نصیر هم از جمله جاذبه‌های این شهرستان به شمار می‌رود.

صنایع دستی تفرش را هم دست‌بافت‌های سنتی(قالی‌بافی و گلیم‌بافی)، رودوزی‌های سنتی(درویش‌دوزی یا تفرشی‌دوزی)، آثار چوبی(منبت و کنده‌کاری روی چوب و معرق‌کاری)، آثار فلزی(مسگری، سفیدگری، قلم زنی، چاقوسازی)، آینه‌کاری و چلنگری تشکیل می‌دهند.

زرندیه سرزمین کشاورزی و تلاش مردم سرزمین آفتاب

شهرستان زرندیه به‌عنوان شمالی‌ترین شهرستان استان مرکزی از مساحتی بالغ بر 4163 کیلومترمربع برخوردار است، زبان مردم زرندیه فارسی با لهجه محلی است و روستاییان اغلب به گویش الویری و تاتی سخن می‌گویند.

از جاذبه‌های طبیعی و مناطق نمونه گردشگری زرندیه می‌توان به روستای چناقچی علیا، آبشار چناقچی علیا، کوه قلیچ، رود رازقان، منطقه نمونه بین‌المللی رودشور و منطقه نمونه گردشگری پرندینه اشاره کرد.

صنایع دستی شهرستان زرندیه هم شامل دست‌بافت‌های سنتی(قالی‌بافی وگلیم‌بافی)، رودوزی‌های سنتی، آثار چوبی(منبت و کنده‌کاری روی چوب، معرق‌کاری و خراطی)، سفالگری، کتابت و نگارگری، آثار فلزی(قلم‌زنی) و گلیم ساده می‌شود.

انتهای پیام/ش

R41371/P1361/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۰ هزار نفر از جاذبه‌های شهرستان صحنه بازدید کردند

ایسنا/کرمانشاه حدود ۱۲۰ هزار نفر از گردشگران از جاذبه‌های متنوع شهرستان صحنه بازدید کردند.

در شهرستان صحنه جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و تفریحی وجود دارد که گردشگران در بازه زمانی 24 اسفند تا پایان تعطیلات عید سعید فطر( 24 فروردین) از آنها بازدید کرده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحنه با اشاره به رشد آمار بازدید گردشگران از شهرستان صحنه، اظهارکرد: در این مدت حدود ۱۲۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان صحنه بازدید کرده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که جمعا ۷۸ هزار نفر بود، رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

سعید بروشان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیشترین آمار بازدید گردشگران مربوط به سراب دربند است، عنوان کرد: تنها طی روز ۲۴ فروردین حدود هشت هزار نفر از این سراب بازدید کردند و در ایام نوروز هم هر روزه پذیرای چندین هزار گردشگر بود. 

وی به وجود گوردخمه‌ای باستانی در داخل این سراب اشاره کرد و گفت: گردشگران در این مدت علاوه بر بازدید از زیبایی های منطقه تفرجگاهی سراب دربند و گوردخمه دو طبقه مادی هخامنشی آن، از نمایشگاه صنایع دستی که در داخل محوطه برپا شده بود نیز بازدید کردند و ضمن آشنایی با هنرهای دست ساز مردم این منطقه، سوغاتی هایی را نیز از آن برای شهر و دیار خود خریداری کردند. 

بروشان با بیان اینکه طی این مدت گردشگران  استقبال بسیار خوبی نیز از اقامتگاه های بوم گردی صحنه داشتند، افزود: در مدت یک ماه گذشته جمعا هشت هزار مسافر در صحنه اسکان پیدا کردند که بخش زیادی از آنها در اقامتگاه های بوم گردی بوده است. 

وی تاکید کرد: در این شهرستان هشت اقامتگاه بوم گردی داریم که در این ایام بویژه نوروز و تعطیلات عید سعید فطر آمار اسکان خوبی داشته اند و اقامتگاه بوم گردی روستای پریان کندوله که فصل دوم سریال «نون. خ» در آن ساخته شد، طی این مدت کاملا رزو شده بود. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه در پایان گفت: دربند دستجرده، آبشار و سراب گروس، مجموعه تفریحی چهارباغ یا امام حسن مجتبی(ص)، پارک های تفریحی معلم و توحید، روستای هدف گردشگری کندوله، محوطه باستانی شیخی آباد و سراب سیریجان دیگر مقاصد مورد توجه گردشگران در شهرستان صحنه در یک ماه اخیر بوده است. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • جاذبه‌های گردشگری و چهره‌های شاخص تنگستان به کشور معرفی شوند
  • علی مطهری: عملیات سپاه غرورآفرین و عزت بخش بود
  • مطهری: می‌توانیم سرزمین‌های اشغالی را شخم بزنیم
  • علی مطهری: اگر اسرائیل دوباره حمله کند، ایران باید ضربه نهایی را بزند!
  • حضور بیش از یک میلیون گردشگر نوروزی در همدان/ ثبت ۱۲۴ هزار و ۵۲۸ نفر شب اقامت در استان
  • ۱۲۰ هزار نفر از جاذبه‌های شهرستان صحنه بازدید کردند
  • نگاهی به جاذبه‌های طبیعی در نقاط مختلف بوئین میاندشت
  • برگزاری آیین سنتی جوی روبی در روستای کذاب
  • برگزاری آیین سنتی جوی روبی در روستای کذاب 
  • طرح «زندگی با آیه ها» در سرزمین آفتاب تداوم دارد