Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@22:58:03 GMT

اراک| بیل‌گردانی نیم‌ور محلات؛ سنتی با قدمت هزاران ساله+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۲۲۶۳۶

اراک| بیل‌گردانی نیم‌ور محلات؛ سنتی با قدمت هزاران ساله+فیلم

‍‍‍‍‍‍

بیل‌گردانی نیم‌ور محلات، سنتی با قدمت هزاران ساله است که هرساله در این منطقه برگزار می‌شود. ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵ استانها مرکزی نظرات

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های یک شهر، روستا و یا منطقه ویژگی‌های فرهنگی و آداب و رسوم رایج در آن است که در هر نقطه نمایشی خاص را به راه می‌اندازند و رنگ تازه‌ای به آن می‌پاشند، بیشتر این آداب و رسوم‌ها ریشه در تاریخ دارند و از وقایعی کهن با ما سخن می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور ایران با مهر و عطوفت ویژه خود اقوام مختلفی را از فرهنگ‌های متنوع در آغوش گرفته است و یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه‌ تنوع قومی به شمار می رود.

در هر گوشه‌ای از این سرزمین مردمانی را می‌بینیم که به شیوه خاصِ خود به زندگی ادامه می دهند، جشن‌های خاصی را برگزار می کنند و غم هایشان را هم به شیوه‌ای خاص به نمایش می‌گذارند.

محلات سرزمین و قطب گل و گیاه و قدمت سنت‌ها

محلات شهرستانی در جنوب شرقی استان مرکزی بوده که از شمال و شرق به شهرستان دلیجان و از جنوب و جنوب غرب به شهرستان خمین و استان اصفهان و از غرب به شهرستان اراک محدود می شود که قدمتی دیرینه داشته و به همین سبب آداب و رسوم و آیین‌های کهن در آن به وفور دیده می‌شود.

محلات در روزگار هخامنشیان بخش کوچکی از ماد به شمار می‌رفته است، این منطقه در دوره اشکانیان هم جزئی از ایالت والی‌نشین ماد بزرگ محسوب می‌شده و در زمان سلوکیان این ناحیه به‌ویژه قسمت شمالی آن یعنی دهستان خورهه مورد توجه حکام یونانی بوده است.

همین منطقه در قرن چهارم هجری و بعد از تغییرات و تقسیمات منطقه‌ای به نام رستاق انار خوانده می شده است، بعدها هم محدوده دو شهرستان خمین و محلات امروزی را تیمره گفته‌اند که تیمره علیا خمین امروزی و تیمره سفلی محلات کنونی بوده است، در محدوده کنونی شهرستان محلات نواحی خورهه و نیم‌ور آثار به جا مانده نشان از قدمت تاریخی این منطقه دارد.

چنانچه در مورد وجه تسمیه محلات هم اختلاف نظر وجود دارد و برخی معتقدند محلات را به لحاظ داشتن چندین محله نامتجانس بدین نام نامیده‌اند.

ساکنان کنونی محلات با زبان فارسی و لهجه محلی تکلم می‌کنند و سوغات آن گل، حلوا، گیوه و تریکو است و اقتصاد آن را کشاورزی و باغ‌داری و سنگ‌های زینتی تشکیل می‌دهند.

شهر نیم ور یکی از شهرهای محلات بوده که در فاصله 10 کیلومتری محلات واقع شده است، در کتاب تاریخ قم از نیم‌ور به‌عنوان منطقه‌ای با بیش از یک‌هزار سال قدمت نام برده شده است، ابن فقیه همدانی این شهر را که از مراکز مهم مذهبی فلات ایران در روزگار باستان به‌شمار می‌رفته است را هم‌تراز با ایوان کسری، قصر شیرین و معبد کنگاور دانسته است.

آیین بیل‌گردانی و مراسم اهو اهو خورهه محلات تحت عنوان میراث معنوی شهرستان محلات در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که در این گزارش به تشریح مراسم بیل‌گردانی با ریشه دوهزار ساله به جای مانده از زمان زرتشتیان در شهر نیم‌ور می‌پردازیم.

آیین بیل‌گردانی نیم‌ور

بیل‌گردانی جشنی مربوط به آداب آب وآبیاری بوده که منشا آن جنگ دیرینه‌ای است که بر سر آب بین انسان و طبیعت وجود داشته و به‌سبب اهمیت آبیاری در ایران انجام می‌شده است.

 این مراسم هنوز در نیم‌ور پابرجا است و نمادی از جنگ و ستیز انسان با موانع طبیعی است، عملیات جوی‌روبی که از دهم تا پانزدهم اسفندماه از محل به طرف آبادی آغاز می‌شود میان 25 روز تا یک ماه به طول می‌انجامد.

هنگامی که آب به نخستین پخش‌گاه آب که در محل به آن(وارگو) می‌گویند می‌رسد، مردم جشنی بزرگ که یادگار سنت‌های پهلوانی کهن ایران است بر پا می‌کنند.

این مراسم به نام بیل‌گردانی معروف بوده و میدان اصلی آبادی محل برگزاری مراسم است، برای انجام مراسم و مسابقه بیل‌گردانی هفت بیل شخم‌زنی که استفاده از هفت بیل در این جشن نمادی از هفت آسمان، هفت روز هفته، هفت دُنگ آب(سهم آب) است را در دو دسته چهارتایی و سه‌تایی با طناب محکم به هم می‌بندند(هربیل بین سه تا چهار و نیم کیلو وزن دارد).

در هر گروه، دسته یکی ازبیل‌ها از سایر بیل‌ها بالاتر بسته می‌شود تا پهلوانان جوی‌روب بتوانند به‌عنوان دسته برای برداشتن بیل‌ها از زمین و دور سرگرداندن آنها همانند میل‌های زورخانه اقدام کنند، پهلوانان بیل چهارتایی را با دست راست و بیل سه‌تایی را با دست چپ از زمین بلند می‌کند و به طرز شگفت‌آوری درحال بالاآوردن‌، چرخش آنان را به دور سر آغاز می‌کند.

گزارش از سمیرا عیدی گل‌تپه‌ای

انتهای پیام/ش

R41371/P1361/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۲۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش و توزیع ۱۱۰ تن آسفالت درمنطقه۲ اراک

سرپرست منطقه۲ شهرداری اراک ازپخش و توزیع ۱۱۰ تن آسفالت در سطح منطقه دو اراک در یک هفته اخیر خبر داد.

ناصر عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از مرکزی اظهارکرد: عملیات مکانیزه و پخش دستی روکش آسفالت معابر اصلی و فرعی منطقه برای بهبود و ارتقا سطح کیفی وضعیت معابر در دستور کار قرار دارد.

وی بااشاره به اینکه با مناسب شدن وضعیت آب و هوا توزیع آسفالت در سطح منطقه در حال انجام است افزود: عملیات مکانیزه و پخش دستی روکش آسفالت معابر اصلی و فرعی منطقه برای بهبود و ارتقا سطح کیفی وضعیت معابر در دستور کار قرار دارد.

سرپرست منطقه۲ شهرداری اراک تصریح کرد: در همین راستا روکش کامل آسفالت کوچه لطیفی در خیابان جنت با توزیع ۵۰ تن و لکه گیری کوچه های شمس و نیک روش صورت گرفت.

عسگری اضافه کرد: همچنین بهسازی و لکه گیری روکش آسفالت ورودی شهرک گردو از سمت کمربندی جنوبی با هدف بهبود وضعیت معابر، ایمن سازی و جلب رضایتمندی شهروندان انجام شد.

وی در خصوص سایر فعالیت های اخیر صورت گرفته در سطح منطقه دو اراک گفت: تسطیح، شن ریزی و اجرای ۶۰ تن آسفالت در پیاده رو جنب رستوران شمس العماره همچنین بن بست آفتاب در کوچه نهضت یک واقع در خیابان دکتر شریعتی، عملیاتی شد.

سرپرست منطقه۲ شهرداری اراک ادامه داد: در راستای تعریض خروجی شهرک گردو به سمت کمربندی جنوبی، ۸۰ متر طول جدول گذاری مجدد، برش آسفالت، پاکسازی و جمع آوری نخاله های آن برای اجرای آسفالت انجام شد.

عسگری اظهارکرد: به درخواست شهروندان، برای تسهیل تردد خودروها تعریض کانال عرضی ورودی کوچه مهری واقع در خیابان شهید شیرودی آن انجام شد.

وی افزود: همچنین تعمیر جداول و تعویض دال های بتنی شکسته میدان دارایی تکمیل شده است.

کد خبر 749447

دیگر خبرها

  • محلات بی دفاع مستعد وقوع بزه سرقت و سایر جرائم
  • امسال بودجه شهرداری اراک ۶ هزار میلیارد تومان است
  • غرق شدن جوان محلاتی در استخر آب
  • چالشی به نام بازار گردانی
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • پخش و توزیع ۱۱۰ تن آسفالت درمنطقه۲ اراک
  • واکنش رجاییان به شایعه حضور لیموچی در استقلال و پرسپولیس: او قرارداد ۲ ساله دارد/استقلالِ خلیح فارس پولدار شده است!
  • واکنش رجاییان به شایعه حضور لیموچی در استقلال و پرسپولیس: او قرارداد ۲ ساله دارد/اولین چک فخرالدینی پاس شده است
  • واکنش رجاییان به شایعه حضور لیموچی در استقلال و پرسپولیس: او قرارداداد ۲ ساله دارد/اولین چک فخرالدینی پاس شده است
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود