Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام‌رسان بومی گپ در بازدید از خبرگزاری فارس در مصاحبه‌ای به مهم‌ترین سوالات درباره فعالیت این پیام‌رسان و بیشترین دغدغه‌های کاربران پاسخ داد.

*وجود پیام رسان گپ روی اپ‌استور اپل علیرغم حذف سروش و بله و آی‌گپ

انجیدنی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از اپلکیشن‌های پیام‌رسان‌های ایرانی به دلیل موضوع تحریم آمریکا از اپ ‌استور اپل حذف شده‌اند و پیام‌رسان گپ هنوز در این اپ‌ استور وجود دارد؛ رابطه‌ و مشکلات احتمالی این پیام‌رسان‌ها با اپ استور اپل چگونه خواهد بود، اظهار داشت: شرکت اپل بسیار هدفمند در موضوع فیلتر تلگرام عمل کرده است، زیرا موضوع پیام‌رسان‌ها دقیقاً جز موارد استثنا از تحریم آمریکا هستند و قوانین آمریکا تصریح می‌کند هر شرکت یا کشوری پیام‌رسان برای فعالیت در ایران راه‌اندازی کند، مورد حمایت دولت آمریکا خواهد بود، اما علی‌رغم این قانون شاهد حذف پیام‌رسان‌های سروش و بله از اپ استور اپل هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل پیام‌رسان گپ افزود: مشخص است که با برنامه‌ریزی قصد دارند دسترسی کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌هایی غیر از تلگرام را محدود کنند، همچنان که اخیراً به پیام‌رسان‌های دیگر نیز تکلیف کرده‌اند که کد ایران را از محل انتخاب شماره موبایل در ابتدای ثبت‌نام در اپلیکیشن حذف کنند، درحالی‌که برای سایر کشورها این کد وجود دارد و تنها برای ایران حذف شده است.

وی ادامه داد: هدف از این کار سرویس ندادن به کاربر ایرانی است تا مجبور و ترغیب به استفاده از تلگرام شود.

انجیدنی خاطرنشان کرد: پیام‌رسان گپ فعلاً از اپ استور اپل حذف نشده، زیرا این محصول را به نام شرکت‌مان در انگلیس منتشر کرده‌ایم اما بارها اخطار گرفته‌ایم که باید کشور ایران را از لیست حذف کنیم. در مقابل این درخواست اعلام کرده‌ایم که این خواسته خلاف قوانین کشور خودتان است اما شرکت اپل مصمم به حذف است.

*تاکنون هیچ سرویسی در کشور با هدف رشد سرویس بومی فیلتر نشده است 

انجیدنی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه بسیاری از کاربران تلگرام تصور می کنند که تصمیم فیلتر کردن تلگرام با هدف تقویت پیام‌رسان‌های داخلی اتخاذ شده است، گفت: به‌طور یقین اعلام می‌کنم که تاکنون هیچ پروژه‌ای در کشور فیلتر نشده با این هدف که سرویس بومی رشد کند و پیام‌رسان‌های ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. هر یک از پیام‌رسان‌های ایرانی حدود 4 سال عمر دارند و با منطق یک سری نیازهای ساده به وجود آمده‌اند.

مدیرعامل پیام‌رسان بومی گپ گفت: به نظر می‌رسد دلیل فیلتر کردن تلگرام خروج حجم عظیمی از داده‌ها از کشور، وجود تعداد بسیار پرونده‌های قضایی که به دلیل عدم همکاری تلگرام در کشف مجرم بی‌سرانجام مانده اند مانند جرم بچه‌دزدی و در نهایت موضوع پول مجازی تلگرام است که اخیراً برای مسئولان مهم و خطرناک جلوه کرده است.

*چگونه گرام پول ایران را مثل ونزوئلا بی‌ارزش می‌کند

وی در توضیح دلایل تهدید بودن پول مجازی تلگرام (گرام) گفت: اینکه یک واحد پولی جدید بین مردم کشور باب شود که مردم بتوانند با آن خریدهای روزانه خرد انجام دهند و اتفاقا ارزش پولی آن از پول رسمی کشور بالاتر باشد باعث می‌شود که مردم به سمت این پول تمایل پیدا کنند و پول رایج کشور که هر روز توسط مردم استفاده می‌‌شود به تدریج کنار گذاشته شود و به ارز خارجی در بستر تلگرام که به‌ راحت‌ترین شکل در دسترس است تبدیل شود. مشابه همین اتفاق در ونزوئلا باعث افت شدید ارزش پول این کشور در مقابل دلار شد و مردم این کشور در مبادلات روزانه خود دلار را جایگزین پول ملی کردند. اکنون ونزوئلا علی‌رغم حذف 6 تا 9 صفر از پول ملی خود اما همچنان یکی از بی‌ارزش‌ترین پول‌های ملی را دارد.

وی گفت: در مقابل این تهدید عظیم حتی می‌توان گفت مسئولان برای اینکه جلوی خطر را بگیرند تاحدی دیر اقدام کردند. ازاین‌رو به خودی‌خود مسدود کردن تلگرام دارای اهمیت ویژه است و حتی اینکه آیا پیام‌رسانی ایرانی جایگزین آن وجود باشد یا خیر، اهمیت چندانی ندارد.

انجیدنی ادامه داد: اگر به مردم بگویند که اگر ایران، ونزوئلا شود چه بر سر زندگی‌شان خواهد آمد و با ادامه این کار با دست خودشان به کشورشان آسیب می‌زنند،‌ تغییر عقیده می‌دهند. مانند اکنون که برخی مردم فکر می‌کنند اگر دلار بخرند سود می‌کنند، اما در واقع این دلار باعث گران‌تر شدن همه چیز، افزایش تورم، سخت‌تر شدن زندگی و بی‌ارزش‌تر شدن پول ملی برای همه مردم می‌شود.

*کانال های تلگرام منابع محتوای فارسی در اینترنت را از بین بردند

انجیدنی در پاسخ به این سؤال که افرادی موافق رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی ازجمله فیس‌بوک و توئیتر هستند،‌ آیا رفع فیلتر این دو شبکه به صلاح فضای مجازی کشور است یا خیر، گفت: یکی از مشکلاتی که در نتیجه انحصار پیام‌رسان تلگرام ایجاد شد، محدود شدن زبان فارسی در اینترنت بود، محتوای کانال‌های تلگرامی به قدری افزایش یافت که جایگزین حجم زیادی از محتوای فارسی در گوگل شد به‌طوری‌که برخی مؤسسات تحقیقاتی بین‌المللی نسبت به محدود شدن شدید زبان فارسی در وب هشدار دادند.

مدیرعامل گپ گفت: در پی انحصار تلگرام در ایران و رواج بیش از حد آن بین کاربران ایرانی فراموش کردیم که قرار است علاوه بر ارتباطات خودمان بقیه دنیا نیز ما را بشناسند.

وی گفت: اینکه شاهد کم شدن و از بین رفتن محتوای فارسی در اینترنت هستیم و حتی وبلاگ‌نویس‌های کشور که برخی از قشر نخبه هستند وبلاگ‌های خود را تعطیل کرده‌اند و در تلگرام کانال زده‌اند جای سوال زیادی باقی می‌گذارد که نشان می‌دهد جای کار برای فرهنگ‌سازی ارتباطات در کشور بسیار است.

وی افزود: توئیتر ماهیت جهانی دارد و از این بابت که محتوای این شبکه در اینترنت ایندکس می شود ارزشمند است و حتی رسانه‌های داخلی باید در این شبکه حضور داشته باشند و به افزایش حجم محتوای فارسی در وب کمک کنند.

وی اضافه کرد: شبکه اجتماعی فیس‌بوک از نظر اجرایی کاربرد چندانی ندارد اما از نظر اینکه یک شبکه بین‌المللی و تحت مرورگر است تولید محتوا در آن اهمیت دارد، البته محتوای موجود در آن به قدری نشر پیدا نمی‌کند که ارزش اطلاعاتی چندانی به همراه داشته باشد.

*اگر هیچ حمایت یا تخریبی نمی‌کردند پیام‌رسان‌های ایرانی امروز 20 تا 30 میلیون کاربر داشتند

انجیدنی در پاسخ به این سؤال که علیرغم نگرانی برخی افراد درباره حفظ حریم شخصی کاربران در سرویس های بومی اما بسیاری از نمونه‌های داخلی که با اطلاعات مردم در ارتباط بودند رشد کردند، مانع بر بر سر رشد پیام‌رسان‌های ایرانی چه بوده است، گفت: معتقدم عدم رشد پیام‌رسان‌های ایرانی به دلیل ضعف در آموزش،‌ رسانه و ابزارها بوده و نمی‌توان حمایت نکردن را دلیل عدم رشد پیام‌رسان‌ها دانست، زیرا اسنپ هم حمایت نشده اما موفق بوده است.

وی ادامه داد: تمامی پیام‌رسان‌های ایرانی عمر حداکثر 4 ساله دارند و از یک پروژه کوچک آغاز شده‌اند که در مدت فعالیت با شبکه قدر و بزرگی مانند تلگرام مواجه بوده‌اند. در این مدت برخی نه‌تنها کمکی به پیام‌رسان‌ها نکردند، بلکه تا می‌توانستند با آن مقابله کردند. همچنان که یکی از نمایندگان مجلس با افتخار و قدرت اعلام می‌کند، حتی یک‌بار هم پیام‌رسان ایرانی را تجربه نکرده است چون بد است. اما وقتی تجربه نکرده از کجا می داند که خوب نیست. علیرغم این شرایط سخت پیام‌رسان‌های ایرانی امروز حدود 9 میلیون کاربر دارند. درحالی‌که یک صنعت دانش بنیان می‌تواند برای کشور ارزآفرینی داشته باشد، زیرساخت ایجاد کند، مورد هجمه قرار می‌گیرد و این همه تهمت و هجمه به یک صنعت دانش‌بنیان عجیب است. حتی برخی از سر دلسوزی پیام‌رسان ایرانی و خارجی را به پراید و بنز تشبیه می‌کردند، درحالی‌که این تشبیه هم درست نیست.

انجیدنی گفت: معتقدم در این مدت اگر هیچ کاری از جمله حمایت و تخریب انجام نمی‌دادند پیام‌رسان‌های ایرانی امروز 20 تا 30 میلیون کاربر داشتند. بنابراین بزرگ‌ترین حمایت تخریب نکردن است. 

وی گفت: ارزش حفظ اطلاعات کاربران را آنهایی که اطلاعات با اهمیت دارند درک می‌کنند، در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدی دانش‌بنیان کشور اطلاعات خود را روی پیام‌رسان ایرانی آورده‌اند. مدیر یکی از آنها می‌گفت روزی که فهمیدم چه اطلاعات ارزشمندی از تولیدات و دانش فنی خود را روی بستر دیگران تبادل می‌کنیم، همه کارهای سازمانی و شرکتی را از تلگرام به پیام‌رسانی ایرانی منتقل کردم و به کارمندان خود نیز ابلاغ کردم برای ارتباطات سازمانی نباید از تلگرام استفاده کنند. 

*تمامی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، وایبر و توئیتر قوانین پلیس را رعایت می‌کنند

انجیدنی در پاسخ به این سؤال که تلگرام ادعا می‌کند به هیچ مقامی اطلاعات نمی‌دهد و حتی با پلیس بین‌الملل همکاری ندارد، آیا این گفته تلگرام صحت دارد، گفت: در این باره باید دو موضوع را به‌طور شفاف مطرح کنیم. اینکه آیا واقعاً تلگرام به هیچ مقام قضایی اطلاعات نمی‌دهد و آیا اصلاً این کار صحیح است یا خیر.

مدیر گپ ادامه داد: در اروپا تمامی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، وایبر و توئیتر قوانین پلیس را رعایت می‌کنند. تمامی آنها در پلیس اینترپل نماینده دارند و دفتر و منابع مالی و درآمدی آنها مشخص است. اما دفتر تلگرام کجاست و هزینه 200 میلیون دلاری سالانه مورد ادعا از کجا تأمین می‌شود؟ 

وی گفت: پس از این ادعای تلگرام در این باره،‌ تلگرام با شیب آرامی در اروپا در حال رشد بود اما در اروپا به موقع و در زمان صحیح گزارش‌هایی برای افزایش سواد رسانه‌ای مردم و آگاهی رسانی به کاربران تهیه شد و این موضوع را با مردم در میان گذاشتند که آیا ادعای تلگرام که می گوید به هیچ جا اطلاعات نمی دهد حقیقت دارد یا خیر و اگر حقیقت دارد آیا به نفع مردم است یا نیست.

مدیرعامل پیام‌رسان بومی گپ اظهار داشت: دوویچه‌وله پس از بررسی اعلام کرد اگر این ادعا صحیح باشد به نفع کاربران نیست زیرا امنیت کاربران در گرو قانون است و آزادی مطلق جرم سازمان‌یافته را رشد می‌دهد و زمینه بروز هر تخلفی را پدید می‌آورد. پس از اعلام این موضوعات رشد تلگرام در اروپا بسیار کند شد. همچنان‌که در اجلاس داووس نیز دو یا سه رئیس‌جمهور اعلام کردند تلگرام حیاط خلوتی برای تروریست‌ها شده است.

وی گفت: متأسفانه بزرگ‌ترین مشکل عدم آگاهی مردم است که هنوز خطر تلگرام را درک نکرده‌اند، آمار بسیار وحشتناکی از کلاهبرداری‌های واقع‌شده در تلگرام وجود دارد که هیچ راه پیگیری ندارند و اینها جدا از جرایمی ازجمله کالای قاچاق و فروش مواد مخدر است. 

*خارج از ایران از پیام رسان‌های متفاوتی برای ارتباط با خانواده، دوستان، همکاران و کسب و کار استفاده می‌شود

وی با اشاره به اینکه صنعت ارتباطات با خود فرهنگ دارد اما در ایران اغلب فقط ابزارها وارد می‌شوند و فرهنگ آن وارد نمی‌شود، گفت: بسیاری از مشکلات امروز به دلیل اشتباهات ناشی از سواد رسانه‌ای مردم است.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم مردم خودشان یاد بگیرند. باید برنامه بلند مدت مثلاً یک ساله برای آموزش فرهنگ ارتباطات به مردم داشته باشیم. برای مثال در خارج از کشور مردم پیام رسانی که برای ارتباط با خانواده، دوستان، همکاران و کسب و کار استفاده می‌کنند متفاوت است و همه ارتباطات را در یک پیام‌رسان تجمیع نمی‌کنند اما در ایران این فرهنگ استفاده وجود ندارد.

*فضای سنگین رقابت بین پیام رسان‌های ایرانی

وی در پاسخ به این سوال با نزدیک شدن به مسدود شدن قطعی تلگرام و رقابت بین پیام‌رسان‌های ایرانی، فعلا کدام پیام رسان جدی تر و قوی تر است، گفت: یک پیام‌رسان به واسطه حامی رسانه‌ای بزرگ خود با بسیاری از سازمان‌ها مکاتبه کرده که حتما باید این پیام‌رسان را نصب کنند. یک پیام‌رسان دیگر به دلیل حمایت بانکی، نصب این پیام‌رسان‌ را در شعب آن بانک اجباری کرده است،‌ فارغ از اینکه کاربر به آن احتیاج داشته باشد یا نداشته باشد، اما در مجموع تعداد کاربر فعال و تراکنش مالی اکثر پیام‌رسان‌های ایرانی در سطح هم است و شاید یک یا 2 پیام‌رسان یک پله بالاتر باشند که البته این پله تفاوت زیادی ندارد.

وی گفت: حکایت پیام‌رسان‌های ایرانی، حکایت جوجه‌های آخر پاییز است که از هزار تا 10 تا زنده می‌مانند، ‌بنابراین فعلاً زمینه کار زیاد است،‌ اما پیش‌بینی این است که پیام‌رسان‌های به صورت کارکرد موضوعی از جمله بانک،‌ دانشگاه ‌آزاد یا دانشگاه پیام نور تقسیم شوند و حدود 3 تا 4 پیام‌رسان روی سرویس‌های کلی کشور کار کنند و حداقل یک یا دو پیام رسان روی بازار کشورهای اطراف هم می‌توانند کار کنند.

*تمرکز بر کسب و کار و ایجاد اشتغال در پیام‌رسان گپ 

مهدی انجیدنی درباره محورهای فعالیت این پیام‌رسان توضیح داد: تمرکز فعالیت پیام‌رسان گپ بر کسب و کار است و در این پیام‌رسان برای کسانی که نگاه استارتاپی داشته باشند راه‌اندازی کسب و کار تسهیل شده است.

وی گفت: در گپ راه‌اندازی استارتاپ هیچ هزینه‌ای ندارد و هزینه راه‌اندازی کسب و کار کاهش می‌یابد. برای مثال هم اکنون استارتاپ‌های در گپ فعال هستند که از طریق ارائه خدماتی از جمله فروش بلیت هواپیما حتی بیشتر از کسب و کارهای بزرگ درآمد دارند و در مقابل هزینه بسیار پایین‌تری دارند. آنها از دریافت سود کم فروش بسیار بیشتری کسب می‌کنند و خدمات ارزان‌تری را نیز به کاربران ارائه می‌کنند.

به گفته وی، در این پیام رسان یک معلم یا وکیل می تواند در زمان آزاد خود، ویدئویی آموزشی تهیه کند و به متقاضیان بفروشد.

وی گفت: یکی از موضوعات اصلی که در بحث اشتغالزایی مطرح است ارتباط جرایم و از کار افتادگی اقتصاد است. زمانی که یک عضو از اکوسیستم جامعه غیرفعال می‌شود به این معنی است که یک عضو از خانواده به مشکل بر می‌خورد، پس آن خانواده دارای مشکل می‌شود و ممکن است به جرم متمایل شود و آن جرم گریبان کل جامعه را می‌گیرد. که با حل مشکل اشتغال به سالم کردن اقتصاد و جامعه کمک می کنیم. برای مثال کالای قاچاق به یک بخش از اقتصاد کشور ضربه زده است که حل این موضوع باعث سالم‌سازی چرخه اقتصاد می‌شود. در مثال دیگری، کالای قاچاق و تقلبی باعث اتلاف هزینه اقتصادی خانواده و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود که در صورت حذف آن اقتصاد پویاتر خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر این پیام‌رسان گپ دارای حوزه بازی و سرگرمی است و تنها پیام رسانی است که گیم‌سنتر دارد.

*پیشنیه فعالیت پیام رسان گپ

به گفته انجیدنی شرکت ارائه‌دهنده پیام‌رسان گپ یک شرکت خصوصی در شهر مشهد با سابقه حدود 19 سال فعالیت در صنعت نرم‌افزار ازجمله بازی، خدمات پیامک سازمانی، ثبت دامنه، سرویس پرداخت بین‌المللی و سرویس ویدئویی است که از بین حدود 16 پروژه فعال فعلی این شرکت، پروژه گپ فعلاً آخرین پروژه آنها است.

وی می‌گوید: پروژه گپ از حدود 4 سال پیش آغاز شده و در حال حاضر گپ چند ده پرسنل فعال دارد.

گفت‌وگو از: فاطمه سامعی

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوروز؛ عمق استراتژیک ایران

لشکر نور و ظلمت در برابر هم صف‌آرایی کردند. جمشید بر تختش نشسته بود و اهریمن در پی شکستن جلالش علیه او برپاخاست. سرزمین ایران را خشکسالی فرا گرفته و برکت از زمین‌ها رفته بود. جنگ درگرفت، جنگی میان آسمان و زمین. سال‌های دراز ظلمت و سیاهی مطلق جهان را فرا گرفته بود، اما سرانجام نور بر ظلمت پیروز شد؛ نوروز شد. جشنی که هزاران سال است پایدار مانده و شوقش ملت‌های دیگر با فرهنگ‌های دیگر را هم فراگرفته است. نوروز از نخستین آیین‌های ایرانی است که با اکثریت آرا در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ سیدمحمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس سابق سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری که نقش موثری در ثبت جهانی این آیین داشته است، درباره پایداری این جشن می‌گوید: جشنی که زورش زیاد است و پوستش کلفت. معاندین و دشمنانش را از پیش راهش برمی‌دارد و راهش را در زمان ادامه می‌دهد.

نوروز یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایرانی است که آن را نمادی از ایران فرهنگی می‌دانند، پیوند نوروز با ایران جهانی از دیدگاه شما چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید، نوروز در میراث جهانی ناملموس یونسکو ثبت شده است و ۱۲ کشور دیگر در دنیا به این میراث پیوسته‌اند. این اتفاق خوش‌یمن به تنهایی شهادت می‌دهد که نوروز در بیش از ۱۲ کشور دنیا سال‌های دراز است که برپا می‌شود. از آن مهم‌تر شما شاهد این هستید که این جشن در بسیاری از کشور‌هایی که حتی عضو پرونده ثبت جهانی آن هم نیستند، برگزار می‌شود. ما ممکن است که مرز‌های سیاسی ایران را به یاد آوریم و علامت‌هایی را به صورت مشخص در ذهن داشته باشیم، اما ایران به معنای واقعی یک قلمرو فرهنگی است. این مرز‌های ایران فرهنگی کجاست؟ هر جا که نوروز را جشن بگیرند. هر کجا که اسامی شاهنامه جریان داشته باشد. حتی شاهد این هستیم در برخی از کشور‌هایی که عضو پرونده جهانی نوروز در یونسکو هستند ما دچار یکسری اختلافات سیاسی هستیم، اما نوروز این مرز‌ها را نادیده می‌گیرد به دل‌های مردم نفوذ می‌کند و این عمق استراتژیک سرزمینی است که در آن چنین جشنی خلق شده است.

عید نوروز پیش از دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون چندان مورد توجه دولتمردان آمریکایی نبود. در آن دوران روابط میان تهران و واشنگتن پس از تسخیر سفارت آمریکا در ایران و سپس جنگ ۸ ساله با عراق روندی به‌شدت خصمانه به خود گرفته بود، اما پس از آن شاهد این بودیم که سفره هفت‌سین به کاخ سفید راه یافت. به‌نظر من از زمانی که جامعه ایرانی در آمریکا و کانادا زیاد شدند، به نوعی سیاست‌مداران با این آیین آشنا شدند و این آیین را پذیرفتند. هر چند از دیرباز در بسیاری از کشور‌ها نوروز برپا می‌شد، اما گرفتن نوروز در کاخ سفید پدیده تازه‌ای است. البته کانادا هم نوروز را به عنوان یک عید جهانی به رسمیت شناخته است. در واقع نوروز جوهری دارد که نه تنها به صورت فیزیکی، بلکه به عنوان یک هویت و میراث معنوی به سرزمین‌های دیگر هم می‌رود.

چرا نوروز این اندازه میان ملت‌ها با استقبال مواجه می‌شود؟

نوروز در واقع مثل یک آینه است؛ شخصیت فرهنگی انسان‌ها را منعکس می‌کند. چیستی ما را به منصه ظهور در می‌آورد. نوروز از دل یک تمدن دیرین بیرون آمده و به جای اینکه مسائل روزمره را مطرح کند ما را به دنیای زیبایی‌ها و طبیعت می‌برد. پس از به قدرت رسیدن طالبان، آیین‌های ایرانی همچون نوروز یا یلدا با ضدیت مواجه شده. همان‌طور که پیش از این در کشور‌های تاجیکستان و ارمنستان و کشور‌های شکل‌گرفته پس از فروپاشی جماهیر شوروی شاهد هستیم، در ترکیه هم زمانی برگزاری این آیین ممنوع بود و حتی با برگزار‌کنندگان آن با خشونت برخورد می‌شد.

به‌نظر شما اکنون طالبان می‌تواند این آیین را در افغانستان ریشه‌کن کند؟

من فکر می‌کنم که نوروز پوستش کلفت است، ما هزاران سال شاهد داریم که گروه‌ها و افراد بسیاری می‌خواستند بساط نوروز را جمع کنند، اما نوروز بساط آن‌ها را جمع کرد. نوروز زورش زیاد است و همه آن‌ها را از میدان به‌در کرد.

دیگر خبرها

  • پیام رسان‌های فیلترشده به زودی در دسترس مردم ؟!
  • پیام رسان های فیلترشده به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرند
  • ساعت فعالیت بازارهای روز اصفهان در ایام نوروز اعلام شد
  • آبراهه‌های ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید برای بازدید گردشگران بازگشایی می‌شود
  • بازدید امیر ایرانی از روند خدمت رسانی به مردم سیل زده دشتیاری
  • نوروز؛ عمق استراتژیک ایران
  • (ویدئو) خبر مهم درباره رفع فیلتر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی
  • رزمایش ایران، روسیه و چین پیام مهمی برای غرب دارد
  • رسانه آمریکایی: رزمایش ایران، روسیه و چین پیام مهمی برای غرب دارد
  • مدیرعامل شرکت وبشهر: سال ۱۴۰۲ رکوردهای تاریخی در تولید و کشف بازارهای جدید ثبت کردیم