Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرمابه‌های قدیمی شهر رشت در حال فرسایش و تخریب هستند و اثری از رسیدگی و پیگیری جدی مسئولان مربوطه در حفظ و مرمت آنها نیست. ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، در محله‌های قدیمی شهر رشت آثاری از حمام‌های کهن دیده می‌شود که در حال فرو ریختن است و شلوغی و رفت و آمد مردم را دیگر در آن نمی‌بینیم در حالی که این حمام‌های کهن در دیگر شهرهای ایران هنوز محل رفت و آمد گردشگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرمابه‌ها امروز نیز از نظر معماری دارای ارزش و اعتبار هستند و هویت معماری بومی هر منطقه را به نمایش می‌گذارند؛ شهر رشت به‌دلیل قدمت تاریخی دارای حمام‌های متعددی است که متاسفانه در اثر سوءمدیریت در نگه‌داشت آنها دچار تخریب شده است.

گرمابه‌ها نقش قابل توجهی در انتقال آداب و رسوم و آیین‌ها و مناسک، ادبیات شفاهی و سایر ابعاد فرهنگی جامعه ایفا می‌کردند؛ دیدار مردم در این محل تازه می‌شد و انتقال اخبار صورت می‌گرفت.

حمام‌ها از بناهای قدیمی هستند که نموداری از فرهنگ و رفتار مردمان محسوب شده و روایتگر رویکردهای درمانی، اجتماعی، برگزاری آیینهایی چون خواستگاری در طول زمان هستند که از تیررس نگاه سازمان میراث فرهنگی دور مانده و به ورطه تخریب رسیده‌اند.

گرمابه‌ها در مقوله بهداشت و سلامت مردم آن روزگار نقش مهمی ایفا می‌کردند و مکانی برای درمان برخی بیماری‌ها در طب سنتی ایران بود. 

حمام‌ها در شهرهای مختلف کشور از نقاط سیاحتی سیاحان محسوب می‌شوند اما در گیلان ارزشی برای این یادگاران نیاکان قائل نشده در زیر آواری از بی‌تفاوتی، تخریب شده یا نفس‌های آخر را می‌کشند.

شهرسازی و ترمیم آثار پیشینیان دو مقوله موازی است که در گذر زمان مغلوب نگاه‌های شخصی و منفعت‌های فردی شده و در این میان بناهای تاریخی شهر رشت به‌ویژه گرمابه‌های سنتی، قربانیان تفکرات سطحی توسعه شهری شده است.

بی‌محابا کلنگ‌ها بر زمین کوفته شد غافل از اینکه آجرها و سنگها و کاشی‌های این گرمابه‌های کهن که تاریخ خاموش این سرزمین هستند تاب و توان ندارند و شکسته شدند و تلی از خاک و گل ماند و سردری از کاشی‌‌های نیم شکسته و نیمه فروریخته که این آسیبی جبران نشدنی بر فرهنگ کهن این سرزمین است.

برای شنیدن تاریخچه‌ای از حمام‌های قدیمی شهر رشت با استاد گیلان‌شناسی معاصر به گفت وگو پرداختیم.

گیلان‌شناس معاصر اظهار داشت: رشت در قدیم به شکل باغ شهری بود که با افزایش جمعیت توسعه یافت و بسیار مهاجرپذیر بود؛ مالکان بزرگ از لاهیجان و فومن املاک خود را به رعایا سپرده و به رشت آمدند و بناهایی ساختند.

محمدتقی پوراحمد جکتاجی با بیان اینکه هر محله‌ای کم کم مترقی‌تر شد افزود: حمام‌ها توسط تجار بزرگ به‌صورت حمام‌های عمومی و خصوصی و خانوادگی در محلات مختلف رشت ساخته شد.

وی با اشاره به سه حمام اصلی شهر رشت به نام‌های حمام حاج فروش(حمام حاجی)، حمام پیرسرا و حمام حاج آقا بزرگ گفت: ساخت این حمام‌ها مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

گیلان‌شناس معاصر تصریح کرد: شهر رشت مخاصمات و حوادث بزرگی را شاهد بوده و از این رو تاریخچه معماری غنی شهر رشت باید بیش از پیش پاس داشته شود تا تنها عکسی از این بناهای تاریخی باقی نماند.

حمام پیرسرا در مرحله آغاز مرمت قرار گرفته است و حمام حاج آقا بزرگ هنوز ساعات خاصی در قسمت مردانه فعالیت دارد و روند تخریب بیشتر را طی می‌کند اما حال و روز حمام حاجی از حمام‌های منطقه ساغریسازان که جزء محلات اعیان نشین شهر رشت در گذشته بود اصلاً خوب نیست و کاشی‌کاری‌های زیبایش رنگ باخته است.

مرمت و نگه‌داشت این آثار و ابنیه که نشان تاریخ کهن گیلان زمین دارد، وظیفه‌ای است که در سال‌های گذشته در اولویت قرار نگرفته و این در حالی است که شعار اهمیت ویژه به گردشگری در گیلان از تریبون‌ها زیاد شنیده می‌شود.

صدای کودکان و آب و هیاهوی دوباره این محلات و رونق مجدد این حمام‌ها تصویری است که می‌تواند دوباره به شکل موزه تجلی یابد و این سکوت سرد شکسته شود.

گزارش و عکس از سارا ناصری

انتهای پیام/ ت

R7877/P1336/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) حمام رایگان در خیابان برای مقابله با گرما

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سکوت مسلمین در قبال جنایات صهیونیست‌ها زبانه‌های آتش را به جهان اسلام خواهد کشید
  • «آوار خانه‌ها» در غزه کارایی رادارهای پیشرفته اشغالگران را مختل کرده است
  • (ویدئو) حمام رایگان در خیابان برای مقابله با گرما
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • ساماندهی هرچه سریع ساحل گیسوم
  • رونمایی از ماکت عمارت تاریخی پست گیلان در شهرداری رشت
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها
  • تصاویری از آوار شدن سقف یک مسجد در عربستان با باران!
  • استقلال و پرسپولیس تفاوتی ندارند؛ جام گرفتن دیگر لیاقت نمی‌خواهد!