Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: براي تحقق شعار سال و حمايت از توليدات داخلي، نيازمند حذف برخي قوانين و مقررات دست و پاگير و بهبود فضاي کسب و کار بويژه در حوزه صنعت هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مهدي کرباسيان» روز چهارشنبه در پاسخ به ايرنا درخصوص چگونگي تحقق شعار سال در بخش معدن، افزود: در حوزه معدن، کالاهاي ايراني وجود دارد، اما بايد توليد داخلي را توسعه داده و با ارتقاي کيفيت به توسعه صادرات بپردازيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامي شعار سال 97 را «حمايت از کالاي ايراني» اعلام کرد و به دنبال آن دولت نيز در بخشنامه اي، همه دستگاه هاي دولتي را از خريد کالاهاي خارجي که مشابه خارجي دارند، منع کرد.
کرباسيان تصريح کرد: در حوزه کسب و کار از جايگاه خوبي برخوردار نيستيم، زيرا هنوز با مشکلات جدي در مقررات و قوانين مواجه ايم.
وي بيان داشت: اگر به دنبال توسعه مصرف کالاهاي داخلي و تحقق شعار سال و همچنين ارتقاي جايگاه بخش خصوصي در اقتصاد هستيم، بايد اقدام هاي ويژه اي به انجام برسانيم.
رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معدن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) خاطرنشان کرد: برخي قوانين و مقررات حوزه معدن اضافه است و بايد کاهش يافته يا حتي حذف شوند.
وي از تشکيل کميته اي بين دولت و مجلس در حوزه معدن و صنايع معدني خبر داد که فراکسيوني با حضور 115 نماينده مجلس است و گفت: يکي از وظايف اين فراکسيون، پيگيري تحقق نقشه راه صنعت و معدن کشور است، حتي اگر به حذف قانون نياز داشته باشد.
به گزارش ايرنا، پيشتر رئيس خانه معدن ايران در گفت و گو با ايرنا با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي نبايد قوانين و مقررات بازدارنده در کشور وضع کرد، يادآوري کرد: در حالي که شاهديم کشورها با تعريف تعرفه هاي جديد به روان سازي اقتصادشان مي پردازند، با اين وجود و به رغم نياز کشور به باز کردن دروازه ها به روي توليد، اما شاهد سخت تر شدن فضاي کسب و کار و ايجاد نگراني هايي براي سرمايه گذاران هستيم که فاقد توجيه است.
«محمدرضا بهرامن» گفت: برخي تصميم سازي ها در سال گذشته از جمله بعضي مفاد ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه، تصميم خوبي نبوده و به عاملي بازدارنده براي بخش توليد تبديل شده است.
اين ماده از قانون برنامه ششم توسعه به تشکيل شوراي معادن در استان ها اختصاص دارد که اين شورا بر استخراج معادن نظارت مي کند.
وي ادامه داد: مواردي همچون حذف بخش خصوصي و تشکل ها در تصميم سازي هاي بخش معدن، اشتباهات ديگري بود که رخ داد، با اين حال خانه معدن مذاکره هايي را با دولت و مجلس به منظور توسعه بخش معدن و بازگشت به مسير صحيح اوليه دنبال مي کند.
** تحريم هاي اقتصادي
رئيس هيات عامل ايميدرو در ادامه در پاسخ به پرسشي درخصوص بازگشت احتمالي تحريم ها و تاثير آن بر بخش معدن، خاطرنشان کرد: مواد اوليه بخش معدن و صنايع معدني و همچنين گاز مورد استفاده در فرآوري آنها، در داخل کشور به وفور وجود دارد.
وي ادامه داد: علاوه بر آن، مواد معدني جانشيني ندارند و بر همين اساس کشورها همچون نفت به آنها نياز دارند.
کرباسيان تصريح کرد: با اين اوصاف، با سياست هاي خوبي که دولت در پيش گرفته و ارتباطات خوبي که وزارت امور خارجه با اتحاديه اروپا دارد، به نظر مي رسد حتي در صورت بازگشت احتمالي تحريم ها شاهد بروز کمترين خسارت ها باشيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: حتي در صورت بازگشت تحريم ها، برنامه هاي خوبي از سوي اين سازمان براي حفظ صادرات بخش معدن و صنايع معدني وجود دارد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت پيش از اين اعلام کرده بود: ارزش صادرات حوزه معدن و صنايع معدني کشور در سال گذشته به 9 ميليارد دلار رسيد.
به گزارش ايرنا، برپايه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمار معادن کشور افزون بر 10 هزار واحد است که حدود 6 هزار معدن فعال و بقيه در دست تجهيز يا راکد است.
ميزان استخراج ساليانه معادن کشور حدود 400 ميليون تن است که بيش از 60 درصد آنها مصالح ساختماني است .
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام ** 3065**2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۳۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است

معاون امورمجلس رییس جمهور گفت: برخی به دنبال ایجاد دلهره در دل ایرانیان خارج از کشور هستند در حالی که هم اکنون بهترین فرصت برای برگشت ایرانیان و زندگی و سرمایه گذاری  آنان در ایران فراهم است.

 سیدمحمد حسینی روز دوشنبه پس از حضور در مراسم روز ملی خلیج فارس در پاسخ به پرسش ایرنا در این باره افزود: قوانین متفرقه و پراکنده ای برای ایرنیان خارج از کشور وجود دارد که دولت در حال متمرکز کردن این قوانین است.

وی تاکید کرد: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز فعال تر از گذشته در حال کار در این حوزه است و رییس جمهور در این زمینه اهتمام ویژه دارد.

حسینی توضیح داد: مسائل و ابهاماتی درباره این افراد وجود دارد که از جمله آنها می توان به تابعیت کودکان ایرانیانی که در خارج از کشور به دنیا می آیند اشاره کرد که این مباحث در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مطرح شده است که به صحن دولت می آید و سپس به صورت لایحه تقدیم مجلس می شود.

وی یادآور شد: برای هنرمندان و فعالان فرهنگی خارج از کشور نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال است و زمینه برای بازگشت و کار آنان وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • معاون وزیر راه: ۴۷۵ نقطه پرتصادف در راههای کشور داریم
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان