Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@22:59:12 GMT

جلد دوم «چهره‌های موسیقی معاصر ایران» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۲۴۱۱۴

جلد دوم «چهره‌های موسیقی معاصر ایران» منتشر شد

به گزارش الف کتاب به نقل از مهر،  جلد دوم کتاب «چهره‌های موسیقی معاصر ایران» نوشته هوشنگ اتحاد به تازگی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. اولین جلد این کتاب پاییز سال گذشته منتشر و معرفی شد.

پیش از شروع متن کتاب این جمله از امین الله حسین درج شده است: موسیقی سنتی ایران، بزرگ ترین و پرمایه ترین موسیقی دنیا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسیقی محلی ایران، سرچشمه ای برای تقلید تمام دنیا.

در جلد اول کتاب پیش رو، این چهره‌ها از موسیقی ایران مورد معرفی قرار گرفتند:

آقا علی اکبر فراهانی معروف به جناب میرزا، آقا غلامحسین معروف به دماغ کج، آلفرد ژان باپتیست لومر، علی اکبر شیرازی معروف به شیدا، میرزا عبدالله، علی خان نایب السلطنه معروف به حنجره دریده، اسدالله اصفهانی معروف به نایب اسدالله، محمدصادق سرورالملک، حبیب سماع حضور، سید احمدخان ساوه‌ای سارنگی، میرزا حسینقلی معروف به جناب میرزا، محمدنصیر حسینی ملقب به فرصت الدوله معروف به فرصت شیرازی و میرزاآقا سید رحیم اصفهانی، غلامرضا مین باشیان معروف به سالارمعزز، مهدی قلی خان هدایت ملقب به مخبرالسلطنه معروف به خانِ خانان، علی خان دولو قاجار ملقب به صفاعلی معروف به ظهیرالدوله، ابوالحسن اقبال آذر معروف به اقبال السلطان، حسین اسماعیل زاده، حسین هنگ آفرین معروف به حسین خان «رِ»، غلامحسین درویش معروف به درویش خان، مهدی صلحی معروف به منتظم الحکما، حاج آقا محمد ایرانی مجرد معروف به حاج آقا محمد، حسین خضوعی معروف به میرزا حسین ساعت ساز، ابراهیم آژنگ معروف به ابراهیم ویولنی، سید محمد صادق شهاب اصفهانی معروف به شهاب چشم دریده، باقرخان رامشگر، اُوانس آبکاریان معروف به یحیی دوم، مهدی نوایی، اسماعیل قهرمانی، تقی دانشور معروف به اعلم السلطان، حسن وحید دستگردی ملقب به سلطان الشعرا، جهانگیر حسام معروف به حسام السلطنه.

در جلد دوم این چهره‌ها معرفی می شوند:

ابوالقاسم عارف قزوینی، حسینعلی عراقی تفرشی معروف به نکیسا، نصرالله مین باشیان معروف به نصرالسلطان، حسین طاهرزاده، میرزا حبیب اصفهانی معروف به حبیب شاطرحاجی، سلیمان امیرقاسمی معروف به سلیم خان، محمدتقی بهار معروف به ملک الشعرا، علی اکبر شاهی، حبیب الله شهردار معروف به مشیر همایون، سورن آراکلیان، علینقی وزیری معروف به کلنل وزیری، رکن الدین مختاری معروف به سرپاس مختاری، موسی معروفی، عبدالله دوامی، یوسف فروتن، عبدالحسین برازنده، حسین گل گلاب، حسین استوار، محمدعلی امیرجاهد، عبدالحسین صدر اصفهانی معروف به صدرالمحدثین، علی محمد صفایی، حسین سنجری، علی اکبر شهنازی، سعید هرمزی، یحیی زرپنجه شهرتِ‌هارون جزاسند، رضا محجوبی معروف به رضا دیوانه، ابراهیم منصوری، حسین پژمان بختیاری، مرتضی محجوبی، رجبعلی امیری فلاح و حبیب سماعی.

در پایان کتاب، کتاب نامه و نمایه درج شده و همچنین ابتدای مطالب، فهرست تصاویر آن درج شده که به معرفی اشخاص حاضر در تصاویر کتاب اختصاص دارد.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

اگر خالقی را نتوانیم از جهت نبوغ برتر از وزیری بدانیم، باید او را، در سیر آزادگی و ترقی خواهی، کمال استادش بشناسیم. (بهروزی، ۱۳۵۳، ص. ۱۰).

کیوان ساکت از تاثیرپذیری وزیری بر صبا سخن گفته و این باور است که تاثیری که وزیری بر موسیقی ایران گذاشت، به نحوی بود که می توان موسیقی ایران را به دو دوره قبل و بعد از او تقسیم کرد. نه تنها خالقی بلکه بسیاری از استادان هم عصر وزیری و شاگردانش از موسیقی وزیری تاثیر پذیرفتند و این تعریف را می توان به وضوح در آثار آن‌ها دید. صبا نیز از جمله این افراد بود، ولی به خاطر نبوغی که در ذاتِ این هنرمند فرهیخته وجود داشت و همچنین آشنایی اش با ادبیات ایران و نیز خوشنویسی و سازسازی، او توانست از آنچه از وزیری و استادان دیگر آموخته بود، سبکی را در نوزاندگی و آهنگسازی خود به وجود بیاورد که همچنان بدیع، و شنیدنی است. بعد از وزیری و ظهور برخی از استادان موسیقی ایران که شاگرد وزیری بودند، شاهد سه طرز تفکر یا سه مکتب فکری در موسیقی ایران هستیم: مکتب وزیری، مکتب شهنازی و مکتب صبا.

این کتاب با ۸۳۸ صفحه مصور، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۸۶ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این کتاب ضمن مرور و بررسی کارکرد ترجیع‌بند در شعر کلاسیک و نیز دوران مشروطیت، به بررسی کارکردهای متفاوت بند ترجیعی در شعر معاصر و شعر نو فارسی پرداخته شده و با ذکر نمونه‌هایی از نیمایوشیج، اخوان ثالث، سهراب سپهری، احمد شاملو، گارسیا لورکا، آلن‌پو و … اهمیت آن از نظر شکل، ساختار و محتوا نشان داده شده است.

این کتاب را می توانید از طریق سایت‌های فروش کتاب تهیه کنید.

۲۲۰۵۷



برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900205

دیگر خبرها

  • وزیری‌تبار، قره‌نی‌نواز سال کودتا: قمرالملوک پیر دیر است و برایم ارشدیت دارد/ از مردها بنان و بنان و بنان
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • پریناز ایزیار و حلقه طلای خاصی که دستش کرد | چهره سرشناس سینمای ایران ازدواج کرده است؟