Web Analytics Made Easy - Statcounter

خسرو امیرصادقی؛ تهیه‌‌کننده و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره تجربه حضورش در سریال «پایتخت 5» اظهار کرد: از نگاه من سریال پایتخت جز کارهای خوب سیما در یک دهه گذشته است که هم در جذب مخاطب موفق بود و هم اینکه در بحث کیفیت توانسته به استانداردهای خوبی دست پیدا کند، البته پرواضح است مقیاس ما برای این ادعا کارهایی در اندازه این مجموعه است، وگرنه مشخصه این قبیل تولیدات به لحاظ امکان یا پروداکشن با سریال‌هایی چون «مختارنامه» برابری نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نقدهایی که پیرامون این سریال مطرح می‌شود، عموماً مثبت است، اما برخی نقد‌ها مرا نه به عنوان بازیگر پایتخت، بلکه به عنوان یک برنامه‌ساز قدیمی تلویزیون آزار می‌دهد چراکه برخی انتقادات شکلی کارشناسانه ندارد و مشخصاً غرض‌ورزی فاکتور اصلی این انتقادات است. برای نمونه به چند نقد که از دیدگاه من غیر حرفه‌ای است، اشاره می‌کنم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: برخی‌ها نقد کرده‌اند که چرا در پایتخت نگاه به داعشیان تا این حد ساده‌انگارانه است و به نوعی آنها آدم‌های ضعیف و احمقی تصویر شده‌اند؟ این پرسش دو پاسخ دارد. ابتدا اینکه زبان طنز به فیلمساز اجازه می‌دهد پیرامون موضوعات مد نظرش نگاه غلوآمیز داشته باشد، برای همین نباید انتظار داشته باشیم در تمام کارهای کمدی، فاکتورهای منطقی رعایت شود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که در تمام کشورهای دنیا تصویرسازی از دشمن به گونه‌ای است که غرور ملی در آن رعایت شود. برای همین آیا ما باید در فیلم نشان می‌دادیم که در مقابل این تروریست‌ها عاجز هستیم؟ پر واضح است که جواب این پرسش منفی است، چون مردم باید با دیدن فیلم یا سریال مورد نظر روحیه گیرند نه اینکه دچار وهم و ترس مضاعف شوند.

امیرصادقی ادامه داد: نقد دیگری که پیرامون این سریال مطرح است به حامی مالی سریال مربوط می‌شود، چون اسم سپاه، برای برخی حساسیت‌زا است، در صورتیکه در حوزه فرهنگ نباید نگاه سیاسی داشت، بلکه آنچه اهمیت دارد، کیفیت و بازخوردهایی است که این همکاری‌ها در پی خواهد داشت. در همین رابطه باید بگویم که ما در نقدهایمان عموماً به روی این نکته تأکید داریم که نهاد یا سازمان‌ها در امر تولید مشارکت کنند، اما چه پیش آمده وقتی ما با یک سازمانی و نهاد مشکل داریم، این اجازه را برایش قائل نیستم که در امر تولید مشارکت داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره جریان‌سازی که سریال «پایتخت» در جامعه ایجاد کرده، اظهار کرد: به نظرم مهم نیست یک سریال چند سالی است که پخش می‌شود، بلکه آنچه اهمیت دارد استقبالی است که از آن مجموعه به عمل می‌آید، چون از دیدگاه من کاری که بتواند بیشتر آحاد جامعه را درگیر خود کند ظرفیت برای ادامه کار دارد. درباره تأثیرگذاری پایتخت نیز باید بگویم که ما نمود این کار را جدای از تکه‌کلام‌هایی که در سطح جامعه رواج دارد ببینیم، چون در بحث اقتصادی و یا مسائل فرهنگی هم این کار به نظرم تأثیرگذاری لازم را داشته است.

تهیه‌کننده فیلم «شتابزده» اضافه کرد: برخی از نقدها نیز پیرامون این کار به مسائل فنی این سریال مربوط می‌شود. برای مثال جلوه‌های ویژه این کار با آثار عظیم هالیوودی مقایسه می‌شود؟ این قیاس به نظرم کمال بی‌انصافی است، چون مگر می‌شود یک کار پرخرج آمریکایی را که میلیون‌های دلار صرف ساخت آن شده را با یک سریال تلویزیونی مقایسه کرد. با این توضیح باید بگویم اگر قرار است قیاسی صورت گیرد باید با توجه به ظرفیت‌های آن کار باشد. این نکته را بیان کردم تا بگویم پایتخت در بحث جلوه‌های ویژه در تلویزیون ایران، یک کار پیشتاز است.

وی درباره گروه بازیگری این سریال نیز چنین توضیح داد: بیش از 4 دهه است که در سینما و تلویزیون مشغول کار هستم، اما به جرئت می‌گویم کمتر کاری را دیده‌ام که بازیگرانش تا به این حد نسبت به یکدیگر صمیمی باشند، حتی بازیگران نقش سارا و نیکا به ریما رامین فر و محسن تنابنده پشت دوربین مامان و بابا می‌گفتند. این صمیمیت نشان می‌دهد که گروه کار را دوست دارند و حاضرند برای آن سختی‌ها را تحمل کنند. برای مثال به صحنه‌هایی اشاره می‌کنم که قرار بود در خودرو جنگی گرفته شود. آن بخش‌ها به شدت سخت و دشوار بود، چون جمعیت زیاد و گرمای فوق‌العاده باعث شده بود که گرفتن هر یک از از سکانس‌ها، امری دشوار باشد.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: دوست دارم در این گفت‌و‌گو از مردم مازندارن تشکر کنم، البته من در قبال فصل‌های قبل اطلاعی ندارم، چون در پشت صحنه آن نبودم، اما درباره فصل پنجم باید بگویم که برخورد مردم با کار بسیار خوب بود.

بازیگر فیلم «مسافران مهتاب» در پایان تأکید کرد: این کار در وهله اول یک کار سرگرم‌کننده است. برای همین باید از آن در ابتدا انتظار جذابیت داشت، اما در قدم بعدی باور من این است که مجموعه توانسته با زبان طنز بسیاری از ارزش‌های بومی و اعتقادی ما را تبلیغ کند. برای مثال به یک نمونه اشاره می‌کنم. پدر شخصیت اصلی سریال (بابا پنجعلی) پیرمردی است که به دلیل کهولت سن شرایط مناسبی ندارد، اما فرزندش در هر شرایطی از وی نگهداری می‌کند. این مسئله به نظرم تبلیغ بسیار خوبی برای نیکی کردن به پدر و مادر است.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۴۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!

زی‌سان: با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید حالا می‌توان عملکرد سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در تعطیلات نوروز و ماه رمضان را ارزیابی کرد. برنامه‌های که مقامات صداوسیما به شدت از آن‌ها راضی هستند و درباره موفقیت‌شان روایت‌های اغراق آمیز زیادی دارند.

به گزارش زی‌سان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما اخیرا درباره موفقیت این سازمان در تعطیلات نوروز گفته است: «گزارش قابل‌توجه و امیدبخشی از استقبال مخاطبان از برنامه‌های رسانه ملی داشتیم که در هفته اول نوروز امسال در قیاس با برنامه‌های سال قبل همین بازه زمانی حدود ۸ درصد افزایش مخاطب را ثبت کرد. علاوه بر این، استقبال از برنامه‌های صداوسیما در فضای مجازی هم قابل‌توجه است. برنامه یکی از شبکه‌های اصلی ما در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها حدود ۸۰ میلیون بازدید داشت که نشان می‌دهد باید به استقبال مخاطبان در بستر‌های مختلف توجه کرد.»

جبلی همچنین در رابطه با بازدید برنامه‌های پخش شده در نوروز و ماه رمضان در فضای مجازی می‌گوید: «رصد معاونت فضای مجازی ما درخصوص برنامه‌های ماه مبارک رمضان و نوروز نشان داد که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید فقط در مورد برنامه‌ها یا تقطیع برنامه‌های تولید شده در صداوسیما در همین یک ماه اخیر وجود داشته است.»

با وجود ذوق زدگی رئیس سازمان صداوسیما، اما کارشناسان رسانه معتقدند این آمار و گزارش‌ها اغراق‌آمیز است. کامبیز نوروزی در این باره می‌گوید: «اگر یک شبکه تلویزیونی برای مخاطبان جاذبه داشته باشد، مخاطبانش از خود تلویزیون برنامه‌ها را تماشا می‌کنند نه اینکه آن را در شبکه مجازی دنبال کنند؛ لذا این که یک میلیارد و نیم دفعه بخشی از برنامه‌های تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی دیده شده؛ از نظر من نه تنها نشان دهنده موفقیت تلویزیون نیست بلکه نشان دهنده عدم موفقیت تلویزیون ایران است.»

منتقدان می‌گویند وایرال شدن یک برنامه و پخش کلیپ‌های آن به معنای تائید مخاطبان و استقبال آنها نیست، در بسیاری از موارد ایرال شدن یک برنامه در راستای نقد آن است.  برخی دیگر از منتقدان نیز به هزینه‌های سنگین تلویزیون در برنامه‌های نوروزی اشاره می‌کنند.  

اما گزارش‌های صداوسیما درباره جزییات بازدید از برنامه‌های این رسانه حاکی از آن است که سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است.

طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطب‌ترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربیننده‌ترین برنامه‌های رمضانی محسوب می‌شوند.

احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم اعلام کرد در میان سریال‌ها، «نون خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.  

اما در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب می‌شوند.

با وجود این آمار مثبت، اما به عقیده بسیاری برنامه‌های صداوسیما به ویژه سریال‌های تلویزیون چندان موفق نبوده‌اند و در اغلب موارد افت کیفیت داشته‌اند.

سریال «هفت سر اژدها» که از دید ناظران شکست مطلق خورد و انتقادات شدیدی را برانگیخت درباره دیگر سریال‌ها هم انتقادات زیای مطرح است. 

سریال «زیرخاکی» دومین سریال پربیننده تلویزیون در نوروز بود

چرا «نون خ» و «زیرخاکی» شکست خوردند؟

پیش از آغاز سال جدید تلویزیون برای احیای خود تصمیم به ساخت فصول جدید دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» گرفت. همچنین برای ساخت فصل جدید سریال پایتخت نیز اقدام کرد، اما به نتیجه مطلوب نرسید. تلویزیون همچنین دست همکاری به سمت ایرج طهماسب برای ساخت سری جدید برنامه «مهمانی» دراز کرد و ایرج طهماسب هم پذیرفت. به این ترتیب «زیرخاکی» به عنوان سریال رمضان و نوروز روی آنتن رفت و «نون خ» هم بعد از پایان تعطیلات نوروز پخش خود را آغاز کرد. هر دوسریال برخلاف انتظار نتواستند به آثار موفقی تبدیل شوند.

با وجود اینکه «زیرخاکی» و «نون خ» سریال‌های پربیننده نوروز امسال بودند، اما از طرف دیگر  باید پذیرفت این فصل از این دو سریال محبوب چنگی به دل نمی‌زد و نتوانستند موفقیت‌های پیشین را تکرار کنند. 

روزنامه هفت صبح درباره سریال «نون خ» نوشت: «مسیر «نون خ» از فصل چهارم کج شد که داستانی آشفته و بی فرجام داشت و شرح شکستش را بار‌ها نوشته‌ایم. از عاملی بیرونی یعنی شرایط اجتماعی سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از دلایل ناکامی «نون خ ۴» یاد می‌شود. قبول؛ چرا سری پنجم هم ضعیف است؟ به بار ننشستن ایده سفر و موردی، چون ازدواج سلمان و شیرین به همراه حذف و کمرنگ کردن برخی کاراکترها، نداشتن قصه پرکشش، عدم برخورداری از موقعیت‌های کمدی و کلامی ناب و … برخی دلایل شکست سریال هستند.»

در مقام مقایسه بسیاری «نون خ» را با سریال «پایتخت» مقایسه می‌کنند، حداقل در روند و رویه این مقایسه درست به نظر می‌رسد، اما «نون خ» هر چه گذشت ضعیف‌تر شد ولی «پایتخت» روند روبه رشد داشت.  

سینمای دیلی در این باره نوشته است: «مشکل اصلی «نون خ» در فصل پنجم همان مشکلی است که در فصل پنجم هر سریالی با شخصیت‌های واحد پیش می‌آید. یک موقعیت داستانی یا خلقیات یک شخصیت تا اندازه مشخصی ظرفیت کش آمدن دارد. سریالی که با الگوبرداری از «پایتخت» ساخته شد، اما مهم‌ترین ویژگی «پایتخت» یعنی شخصیت‌های جذاب پرتعداد را ندارد. اگر «پایتخت» در هر فصل چند شخصیت جدید را به عنوان برگ برنده رو می‌کرد، سازندگان «نون خ» تصور می‌کنند شخصیت‌ها و داستان موفق فصل‌های پیشین‌شان قرار است تا ابد جواب بدهد.»

سینما دیلی در ادامه نوشت: «داستان «نون خ» به تکرار افتاده و برگ برنده ندارد. به همین دلیل است شخصیتی مثل سلمان (با بازیِ کاظم نوربخش) از فصل دوم محبوبیت بیشتری نسبت به سایر شخصیت‌ها پیدا می‌کند. دلیلش هم ساده است. بیننده تا حالا چنین شخصیتی را ندیده و با روحیات او هیچ‌گونه آشنایی ندارد. اما همین شخصیت هم بعد از سه فصل دیگر حرف تازه‌ای ندارد و در فصل پنجم نمک خود را از دست داده است. «نون خ» هر فصل به برگ برنده‌ای، چون سلمان نیاز دارد.»

همچنین روزنامه هفت صبح درباره سریال «زیرخاکی»، ساخته جلیل سامان نوشت: «ایراد اصلی «زیرخاکی» به قصه برمی‌گردد که هر چه جلوتر آمد، کم‌ملات‌تر شد. تا جایی که داستان «زیرخاکی ۴» کش دار و فاقد جذابیت کافی بود. واقعا خیلی وقت‌ها نه قصه جلو می‌رفت و نه کشمکش‌های کمدی خنده ایجاد می‌کرد و این سوال مطرح شد که فریبرز و پریچهر تا کی به تنهایی می‌توانند بخندانند؟!».

به نظر می‌رسد حتی «زیرخاکی» از «نون خ» هم ضعیف‌تر عملکرد و شاید بهتر باشد تلویزیون در فصل‌های بعدی این سریال تجدید نظر کند. 

اما «مهمانی» ساخته ایرج طهماسب به عقیده بسیاری نسبتا موفق ظاهر شد و حتی از سری‌های پیشین این برنامه در شبکه خانگی نیز بهتر عمل کرد. افزایش شدید بازدید این برنامه در شبکه‌های اجتماعی هم ناشی از همین مطلب است. میدان دادن به شخصیت «آقوی همساده» در این سری از برنامه مهمانی جواب داده و توجه بسیاری را جلب کرده است. برخی از کاربران از حذف مهمان برنامه که عمدتا از سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس بود رضایت دارند. اما یکی از مواردی که موجب انتقاد از «مهمانی» شده این است که بیش از گذشته پخش آن برای کودکان مناسب نیست. دیالوگ‌های آن بیشتر مناسب بزرگسالان است، به این ترتیب نمی‌توان گفت مهمانی برنامه‌ای برای کودکان است.

برنامه «مردان آهنین» هم از برنامه‌های موفق تلویزیون در حوزه سرگرمی بود و توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. 

tags # نون خ ، سریال پایتخت ، تلویزیون سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • عکس| این دو بازیگر «پایتخت» چه زمانی به ایران باز می‌گردند؟
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!
  • دوقلوهای پایتخت به ایران باز می‌گردند؟
  • دوقلوهای پایتخت به ایران باز می‌گردند؟ |‌ عکس
  • داوران بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • ارسال ۱۰۰۰ اثر به نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • شروع به کار یک جشنواره سینمایی بدون دبیر!
  • بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد