Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@13:15:56 GMT

شعبان دریای رحمت واسعه

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۲۵۸۵۵

به گزارش ایکنا از همدان، رجب ماه خدا بود، ماه استغفار. تعبیراتی که در روایات است ماه رجب را اصب می گویند چون رحمت و مغفرت الهی بر امت ریزش می کند، آیا از این باران رحمت به دلِ ما هم رسید یا آن را احساس می کنیم؟
به ماه شعبان وارد شدیم و این یکی از موقعیت هاست. حزن نسبت به گذشته، باید نقش سازندگی نسبت به آینده داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


و اینک ماه شعبان فرا رسیده است. ماه، ماه استغفار است. ماه پیغمبر اکرم(ص) است. در روایات داریم که حضرت فرمودند «أَلَا إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَی شَهْرِی»، ماه شعبان ماه من است؛ خداوند کسی را که در این ماه به من کمک کند، رحمت کند! در این ماه هم بسیار راجع به استغفار سفارش شده است اگر کسی واقعا دلش تکان خورده باشد و واقعاً از نظر دل و قلبش محزون باشد، اندوهگین باشد، نسبت به گذشته از دست رفته اش، در صدد جبران است.
و هر کس که منزلت این دعوت بزرگ را بشناسد، به ناچار اهتمام به خرج می دهد، تا مگر مشمول آن شده، در آن داخل شود و در خصوص روزه در این ماه وارد شد امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود «از آن زمان که شنیدم منادی رسول خدا صلی الله علیه و آله ندا می داد، روزه ماه شعبان از من فوت نشد پس اگر خدا بخواهد پس از این نیز روزه شعبان از من فوت نخواهد شد، تا زمانی که زنده ام.»


مردم ارزش نعمت مناجات با خدا را نمی دانند
البته بیشتر مردم ارزش نعمت مناجات با خداوند متعال را نمی دانند! و به درستی که منشأ این مناجات ها، علوم و معارف ارزشمندی است که کسی بر مقام و حدود و دایره آن آگاهی نخواهد یافت، جز اهل آن و آنان اولیای خداوند هستند، کسانی که از راه «کشف» و «شهود» به آن دست یافته اند.
رسیدن به حقیقت این مکاشفه ها به درستی که از بزرگ ترین نعمت های اخروی است که هیچ یک از نعمت های دنیوی را نمی توان با آن مقایسه کرد و اشارت صادق آل محمد صلی الله علیه و آله به همین است، آنجا که می فرماید «به درستی که اگر همه مردم، آنچه را که در فضیلت معرفت خداوندی وجود دارد، می دانستند، چشم های خود را به آنچه دشمنان، از تمتعات زندگی دنیوی از آنها بهره می برند، باز نمی کردند، و دنیای آنها، در نزد اینان از آنچه در زیر پاهای خود لگد می کنند(شن و گل) پست تر می شد و به معرفت خداوندی متنعم شده و لذت می بردند، مانند کسی که در باغ های بهشت همواره با اولیای خداوندی همنشین باشد.»


بهره ای اندک از مناجات شعبانیه
رهروان فضیلت، تمرین خوب خواستن و خوب زیستن را در ماه های دعا و عبادت، یعنی ماه رجب و شعبان به انجام می رسانند و روش خوب خواستن را می آزمایند. آنان بلندهمتی را که شایسته مؤمنان است و آن را از معصومین((ع)) آموخته اند، از نظر دور نمی دارند؛ در طلب خوبی های دنیا و آخرت در این ما ه ها بر می آیند و در طلب داشتن فرزندان صالح، دوستان با ایمان، معلمان شایسته، رزق حلال و....
«وَ اِذا سَئَلَک عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریبٌ اُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ»؛ «و هرگاه که بندگان من از تو درباره من می پرسند، پس بدانند که من به آنان نزدیک هستم، و دعای آن که مرا می خواند، مستجاب می کنم.»(بقره/186)
در این صحرای سوزانِ غفلت ها و لغزش ها، در میانِ این همه نگرانی ها و دغدغه ها، و در این سوزِ عطش ناک برخاسته از حرمان آب حیات، نیایش و نجوا با موجودی لطیف و دل آرام و دلربا، چه آرام بخش و روح افزا خواهد بود.
به صفای دل رندان صبوحی زدگان چه گره ها که به مفتاح دعا بگشایند
متون دعاهای اسلامی، از زیباترین متون ادبی و هنری، و نمونه بهترین به کارگیری فصاحت و بلاغت در بیان است و این نشان می دهد که اسلام، به زیبایی و به ارزش هنر، اهمیت می دهد. هم چنین این متون، دارای یک نوع موسیقی و آهنگ نیز می باشد که تأثیر این آهنگ و تأثیر زیبایی های کلام، در روح انسان چنان است که به روح، برای در پناه عشق آمدن و در مقابل خداوند، حضور یافتن و تأثیر پذیرفتن بیشتر در برابر دعا کمک می کند
ادعیه اسلامی ما از محتوایی والا و مضمونی عمیق نیز بهره می برند؛ چنان که امام خمینی(ره) در این زمینه می گوید: «ادعیه ائمه هُدی دعاهای آن ها، همان مسائلی را که کتاب خدا دارد، دعاهای آن ها هم دارد با یک زبان دیگر. قرآن یک زبان دارد، یک نحو صحبت می کند و همه مطالب را دارد، منتها بسیاریش در رمز است که ما نمی توانیم بفهمیم و ادعیه ائمه((ع)) که وضع دیگری دارد...
«مناجاتِ شعبانیه»، از ادعیه ای است که دارای جایگاه و منزلتی بسیار والا و ممتاز است، به طوری که برای درک بعضی از مضامین آن راهی نیست، مگر آنکه آدمی، خود به آن عوالِم راه پیدا کند و آن حقایق را از جان و شهود حس نماید.
برگرفته از؛
توصیه های آیت الله آقا مجتبی تهرانی در ماه شعبان
رهنمودهای میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در مراقبت از ماه شعبان
رهنمودهای میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در مراقبت از ماه شعبان
بیانات آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق
بقره (2) : 186.
علی شریعتی، نیایش، صص 33 و 34.
صحیفه امام، ج 21، ص 457.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اداره ایمنی دریایی چین امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پکن رزمایش‌های نظامی هشت روزه را در بخش شمالی دریای زرد برگزار خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که این رزمایش‌ها قرار است در دریای بوهای، که خلیج داخلی در شمال دریای زرد است، از ساعت ۱۶:۰۰ (۸:۰۰ به وقت گرینویچ) در ۵ ماه می تا ساعت ۱۶:۰۰ روز ۱۲ ماه می انجام شود.

این بیانیه به جزئیات بیشتر این رزمایش اشاره‌ای نکرده است.

ارتش چین در حالی این رزمایش را آغاز می‌کند که «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که پکن از فیلیپین می‌خواهد که اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند و عزم و اراده چین برای حفظ حاکمیت خود را به چالش نکشد.

پیش از این فیلیپین گارد ساحلی چین را به آزار و اذیت و آسیب رساندن به یکی از قایق های این کشور در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی متهم کرده بود. کشتی‌های فیلیپین بدون اجازه چین وارد شدند و گارد ساحلی چین اقدامات لازم را برای فرار آنها انجام داد.

«دریاسالار جان لانگ آکیولینو» فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه این دو-پاسفیک روز یکشنبه چین را متهم به اتخاذ راهبرد «قورباغه آب‌پز» کرد، چون فعالانه تنش‌ها در این منطقه را به‌صورت تدریجی افزایش می‌دهد.

جان لانگ در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز گفت که در طول سه سالی که به عنوان فرمانده نیروهای آمریکا در ایندوپاسفیک بوده، چین سرعت توسعه نظامی خود را افزایش داده و توانایی‌های رو به رشد خود را با رفتارهای بی ثبات کننده تر مطابقت داده است.

وی دراین‌باره گفت: «چین روزبه‌روز تهاجمی‌تر، جسورتر و خطرناک‌تر می‌شود.»

آکیلینو همچنین افزود که چین رفتار تهاجمی خود را از طریق راهبرد «قورباغه آب‌پز» تشدید می‌کند، که از طریق آن به تدریج دما را بالا می‌برد به طوری که خطر نهایی تا زمانی که خیلی دیر نشده بود، نادیده گرفته می‌شد.

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد که «باید رفتار بد چین که خارج از هنجارهای حقوقی بین المللی است توصیف شود. و این موضوع را باید همه کشورهای منطقه بیان کنند» وی افزود که پکن در کل منطقه درگیر راهبرد «شاید برابر است» است.

کد خبر 6097361

دیگر خبرها

  • هفتمین نشست مقامات عالی‌رتبه خزر برگزار شد
  • صدور هشدار نارنجی در دریای خزر
  • هشدار دریایی به فعالان دریای خزر
  • شعبان جولا: دانشجو باید به تقابل تمدنی وارد شود و به بیانیه دادن اکتفا نکند/ حق وتو آمریکا باید سلب شود
  • دسترسی به بافت تاریخی و حرم‌های مطهر با پروژه تقاطع غیرهمسطح قائم-رحمت-احمدی
  • افزایش ارتفاع تأسیسات شهری در پروژه قائم-رحمت-احمدی
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • پیشرفت ۶۷ درصدی احداث بزرگترین پل در شیراز
  • یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد
  • مهار آتش‌سوری انبار لاستیک در بلوار رحمت شرقی شیراز