Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:37:25 GMT

برجام؛ پایدار و پابرجا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۲۶۰۳۵

برجام؛ پایدار و پابرجا

تهران – ایرنا- تاکید بر ضرورت پایبندی به توافق هسته ای از سوی وزیران خارجه اتحادیه اروپا و عدم تصویب تحریم هایی تازه علیه کشورمان در آخرین نشست این اتحادیه، بار دیگر پایداری توافق هسته ای را به اثبات رساند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه، خبرها و تحلیل های خود را روی مسایلی چون آخرین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا و تاکید بر پایبندی به برجام، جلسه دیروز سوال از وزیر بهداشت و آموزش پزشکی در مجلس و اما و اگرهای فیلترینگ پیام رسان تلگرام متمرکز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش به بررسی مهمترین محور خبری- تحلیلی روزنامه های امروز پرداخته است.

**مهر تایید اروپا پای برجام
در آخرین نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا، نه تنها تحریمی علیه کشورمان تصویب نشد، بلکه پایبندی به توافق هسته ای مورد تایید اروپایی ها قرار گرفت. روزنامه های امروز به این مساله پرداختند.
در گزارش روزنامه «جمهوری اسلامی» آمده است: سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در نشست وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، نتوانستند درباره جلب حمایت از اعمال تحریم ایران به بهانه‌های دیگری به غیر از برنامه هسته‌ای توفیقی کسب کنند؛ موضوعی که رسانه‌های غربی نیز بر آن اذعان کرده‌اند.
در ادامه می خوانیم: تلاش سه کشور اروپایی برای جلب حمایت از تحریم ایران در حوزه‌های دیگری به غیر از توافق هسته‌ای در حالی در نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا شکست خورد که رسانه‌های غربی به اتفاق تصدیق کردند بیشتر کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای قویا دفاع کردند.
آلمان، انگلیس و فرانسه پیشتر نیز به بهانه ترغیب آمریکا به حفظ برجام برای تحریم 15شخص و نهاد ایرانی پیشنهاد داده بودند که با مخالفت بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا مواجه شد.
در گزارش روزنامه «ابتکار» هم آمده است: سه هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل آمریکا برای ماندن یا خروج این کشور از برجام، نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ صحنه کشمکش اروپایی‌ها بر سر توافق هسته‌ای و نحوه مواجهه با ایران بود. به گزارش منابع خبری، در این نشست وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در صدد بودند تا با اعمال تحریم‌های جدید غیر هسته‌ای علیه ایران، به ادعای خودشان، همراهی با واشنگتن را برای حفظ برجام در دستور کار قرار دهند.
در همین رابطه، در حالی که این سه کشور پیشنهاد داده بودند که 15 شخص و نهاد ایرانی مورد تحریم‌های جدید قرار بگیرند، ایتالیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی ضمن مخالفت با این اقدام، تصریح کردند که این عمل ممکن است بیش از گذشته توافق هسته‌ای را مورد تهدید قرار داده و ایران را که طبق گزارش‌های آژانس به تعهدات خود پایبند بوده است برای ادامه مسیر دلسرد کند. این شکست برای سه کشور اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که روز قبل از اجلاس، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود، حفظ برجام برای اروپا حیاتی است و وزیران خارجه اروپا تعهد خود را برای اجرای برجام مورد تاکید قرار داده‌اند. وی همچنین گفته بود که هیچ تصمیمی برای تحریم‌های جدید علیه ایران نداریم و سعی می‌کنیم با آمریکایی‌ها برای اجرای کامل برجام رایزنی کنیم.
به نوشته روزنامه «تجارت»، مســئول سیاســت خارجی اتحادیه اروپا توافق هســته ای با ایــران را یک عنصر اســتراتژیک بــرای امنیت اروپا و منطقه نامید و گفت: از تلاش های سه کشور اروپایی برای پرداختن به برخی نگرانی های رئیس جمهوری آمریکا در چهارچوب برجام حمایت می کنیم.
فدریکا موگرینی در کنفرانس خبری پایان نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در جلسه دوشنبه بحث خوبی درباره برجام داشتند و تعهد قوی خود را به ادامه اجرای کامل توافق توسط همه طرفها مورد تاکید قرار دادند.
وی گفت: ازکار سه کشور اروپایی - فرانسه،آلمان و انگلیس - با آمریکا برای پرداختن به برخی از نگرانیهای ابراز شده رئیس جمهوری ترامپ در چهارچوب توافق حمایت می کنیم. وی افزود: درعین حال تلاش می کنیم تا به جامعه بین المللی و مقامهای ایرانی اطمینان بدهیم که اتحادیه اروپا نه تنها به اجرای کامل برجام متعهد است بلکه به اجرای کامل آن در آینده ادامه خواهد داد زیرا آن راعنصری اســتراتژیک برای امنیت اروپا و منطقه می دانیم.
در گزارش روزنامه «جوان» با عنوان «شکاف برجامی3+3 داخل اروپا» می خوانیم: حمایت کشورهای اروپایی برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران در حال افزایش است، اما وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه در نشست روز دو‌‌‌‌شنبه بر سر اعمال فشارهای بیشتر به ایران به توافق نرسیدند. گفته می‌شود فرانسه، انگلیس و آلمان با توجیه تلاش برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به ماندن در برجام، پیشنهاد داده‌اند که تحریم‌‌‌‌‌هایی علیه ایران اعمال شود اما ایتالیا و اتریش با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.
به گزارش «جوان» درحالی که کمتر از یک ماه به مهلت تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور امریکا برای اصلاح نواقص ادعایی برجام باقی مانده، اروپا با وجود وحدت نظر در خصوص لزوم حفظ برجام، هنوز به موضع واحدی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید به ایران و تضمین باقی ماندن امریکا در برجام نرسیده‌است.

**روز جنجالی مجلس
دیروز صحن علنی مجلس روز پر سرو صدایی را پشت سر گذاشت؛ مساله ای که مورد بررسی روزنامه ها قرار گرفت.
روزنامه «جهان صنعت» نوشت: دیروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس حاضر شد تا پاسخگوی سوال‌های دو تن از نمایندگان باشد اما انتقادات تند آنها فضای مجلس را متفاوت کرد و وزیر را به واکنش واداشت‌.
‌هاشمی از قوه قضاییه خواست تهمت‌های نماینده ارومیه علیه او را بررسی کند و به محجوب نماینده مردم تهران نیز گفت، دیگر به شما رای نمی‌دهم.
اما سوال نادر قاضی‌پور از وزیر بهداشت در خصوص علت واردات صافی دیالیز با وجود تولید داخل در جلسه علنی مجلس مطرح شد‌. قاضی‌پور نماینده ارومیه در جریان سوال از وزیر بهداشت گفت‌: شما نماینده انحصاری یک شرکت آمریکایی تولید لنزعینک هستید که صاحبان آن صهیونیست‌ها هستند‌. وزیری که خودروی پورشه سوار می‌شود و سرمایه چند صد میلیاردی دارد، نباید هم به فکر تولید داخلی باشد‌.
در گزارش روزنامه «شرق» می خوانیم: موضوع جلسه سؤال از وزیر بهداشت بود اما ماجرا به یک دعوای واقعی در صحن علنی مجلس ختم شد. نادر قاضی‌پور در میانه یک دعوای پزشکی با محور حمایت از تولید ملی به پورشه‌سواری وزیر بهداشت می‌تازد و اینکه «وزیری که پورشه سوار می‌شود، نباید هم به فکر تولید داخلی باشد».
در ادامه آمده است: حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، هم تهدید می‌کند که از او شکایت خواهد کرد و اینکه به خاطر این حرف‌ها حاضر نیستم به اسم تولید داخلی دو برابر پول به جنسی بدهم که کیفیتش پایین‌تر است.
وزیر بهداشت روی دست قاضی‌پور آب پاکی را ریخته اینکه نمی‌توانید با شعار حمایت از تولید ملی هرچیزی را به خورد مردم بدهید: «برخی افراد با سوءاستفاده از شعار تولید ملی، کالای کم‌کیفیت را با دو برابر قیمت به فروش می‌رسانند».
روزنامه «شرق» هم نوشت: صحن علنی مجلس، دیروز روز شلوغی را پشت‌سر گذاشت، صدای حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی وزیر بهداشت و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در فضای سالن اصلی مجلس بالا و پایین می‌رفت، یکی تند حرف می‌زد، آن یکی پاسخ را با عصبانیت می‌داد و دیگری گلایه‌مند بود. بحث بر سر واردات صافی‌های دیالیز و علت مطالبه 9‌درصد حق بیمه برای واریز به وزارت بهداشت و چند موضوع دیگر بود که به پورشه سواری وزیر و همکاری با شرکتی آمریکایی که صاحبان اصلی‌اش صهیونیست‌ها هستند و شکایت در قوه قضائیه و رأی ندادن و توضیح درباره میزان دریافتی ماهانه وزیر کشیده شد. درنهایت اما پس از طرح سوال قاضی‌پور و پاسخ‌های وزیر، نمایندگان با 70 رأی موافق، 115 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 206 نماینده حاضر، اظهارات وزیر بهداشت را قانع‌کننده دانستند.

**فیلترینگ تلگرام
مدت مدیدی است حرف و حدیث هایی در مورد فیلترینگ تلگرام به گوش می رسد؛ مساله ای که اسباب اختلاف نظر میان چهره ها و شخصیت های سیاسی را موجب شده است.
در یادداشتی در روزنامه آرمان می خوانیم: فیلترینگ پدیده‌ای نامیمون در عصر اطلاعات است اما زمانی که با نگاه امنیتی به این موضوع بنگیریم آن را لازمه حفظ امنیت در هر جامعه‌ای تلقی ‌خواهیم ‌کرد. این ‌‌روزها بحث فیلتر تلگرام در ایران داغ و داغ‌تر می‌شود. البته فیلترینگ این پیام‌رسان تنها در ایران مطرح نیست، روسیه نیز قصد دارد تلگرام را فیلتر کند. علت ‌تصمیم‌گیری مشترک ایران و روسیه در فیلترینگ تلگرام، عدم‌ رعایت قواعد مروبط به شبکه‌های مجازی به‌خصوص مسائل امنیتی توسط تلگرام است. این تصمیم چند روز پیش دردادگاهی در روسیه اتخاذ شد و شورای عالی مجازی نیز احتمالا در این مورد تصمیم خواهد گرفت. اولین روزهای سال97 بود که رئیس کمیسیون امنیت مجلس از فیلترینگ تلگرام خبرداد. البته به نوعی این‌ خبر تایید شد اما بعدها مشخص گردید که رئیس جمهور با قدرت پای عدم فیلتر تلگرام ایستاده است. علت نیز کاملا مشخص شده در عصر ارتباطات فیلترینگ چندان موثر نیست.
براساس آنچه مسئولان اعلام کرده‌اند فعلا تلگرام فیلتر نمی‌شود اما تجهیز پیام‌رسان‌های داخلی در دستور کار قرار گرفته، هر چند یکی از نمایندگان مجلس در خداحافظی با تلگرام در اردیبهشت ماه خبر داد.
روزنامه «اعتماد» هم در گزارش خود نوشت: اجلاس حقوق شهروندی در آذرماه بود که رییس‌جمهور در حضور وزرای کابینه گفت «وزیر ما اینجاست و به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.» حالا که از گوشه و کنار صدای «تلگرام باید فیلتر شود» به گوش می‌رسد، نوبت عمل به وعده رییس‌جمهور رسیده است.
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات که در روزهای رای اعتماد پر حاشیه‌ترین وزیر کابینه بود، این روزها تلاش می‌کند تا هم امکانات رقابتی برای پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد کند و هم مقابل فیلترینگ تلگرام بایستد. مساله‌ای که حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان می‌کند «من اطلاع دارم که روحانی سفت و سخت مقابل فیلترینگ تلگرام ایستاده و حتی برای این مساله گوش بعضی‌ها را هم پیچانده است!» جهرمی حتی از ارایه گزارش این وزارتخانه درخصوص رفع فیلتر توییتر به مرکز ملی اطلاعات خبر داد. پیام‌رسان سروش به عنوان یک محصول داخلی جایگزین تلگرام معرفی شد.
چندی بعد برخی متخصصان ارتباطات نشان دادند که اطلاعات کاربران در این پیام‌رسان قابل دسترسی است و همین بود که وزیر جوان گفت که اگر به جای مدیران سروش بودم مسابقه‌ای برای یافتن ایرادات پیام‌رسان ترتیب می‌دادم. در همین گیر و‌دار هم فتوای مهم رهبری صادر شد مبنی بر اینکه تعرض به اطلاعات شخصی افراد حرام شرعی است. گام بعدی را وزیر درصدد است تا در حوزه قانونگذاری بردارد؛ قانونی برای اطمینان در حوزه امنیت کاربران.

پژوهشم**9275** 1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بررسي مطبوعات 29 فروردين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۶۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است، تصریح کرد: «جعبه جنگ» نباید دوباره باز شود.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

دیگر خبرها

  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست