Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- پایگاه خبری «شیپ اند بانکر» کانادا با اشاره به نشانه هایی که بیانگر احتمال تمدید توافقات نفتی ایران و روسیه و توافق کاهش تولید اوپک است، این نگرانی را مطرح کرد که تمدید توافق های یاد شده در کوتاه مدت چه اثری بر قیمت های نفت می گذارد؟

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پایگاه خبری یاد شده نوشت، روسیه چند هفته مانده به نشست رسمی وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان غیراوپکی آن در راس آنها روسیه اعلام کرد: این کشور و ایران ممکن است یک توافق در مورد عرضه نفت که اعتبار آن تا پایان سال جاری منقضی می شود را تمدید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پایگاه خبری کانادایی اضافه کرد، این ژست ائتلاف در حالی نمودار شد که وزیر نفت کویت نیز دوشنبه گذشته به رسانه ها گفت: اوپک و متحدانش از جمله روسیه در نشست ماه ژوئن (خرداد-تیر) حفظ محدودیت تولید را بررسی می کنند.
اوپک در نشست رسمی دهم آذرماه 1395 (30 نوامبر 2016) این سازمان در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی به منظور کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها و کمک به افزایش قیمت نفت با کاهش تولید موافقت کرد.
روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به این توافق پیوستند که بر اساس آن کشورهای امضاکننده موظفند 1.8 میلیون بشکه در روز از تولید جمعی خود بکاهند. این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است.
توافق یاد شده تا پایان سال 2018 معتبر است.
سخنان اخیر «بخیت الرشیدی» به خوشبینی معامله گران نسبت به افزایش قیمت نفت و همچنین تثبیت قیمت این کالا در روز گذشته (سه شنبه) انجامید، این در حالی است که قیمت نفت های خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا اوایل وقت دیروز به ترتیب کاهش چشمگیر 1.17 و 1.13 درصد را ثبت کرده بودند.
«ژان ایوئه» اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی «میزو» ژاپن در این مورد که تا چه اندازه این اظهارات موجب جسارت معامله گران در روزهای آینده می شود و چه اثری بر قیمت های نفت می گذارد به پایگاه خبری یاد شده گفت: انتظار می رود اوپک و متحدانش عرضه نفت خود را حتی پس از آنکه موجودی نفت خام در بازارها کاهش یافت نیز کنترل کنند و آن را در سطحی نگه دارند که پاسخگوی تقاضا باشد.
وی افزود: کاهش موجودی انبارهای نفت خام آمریکا نیز باید به افزایش قیمت نفت کمک کند.
ایوئه در این زمینه به تحقیق اخیر بلومبرگ اشاره کرد که نشان داده است، موجودی نفت خام آمریکا که ماه گذشته به کمتر از میانگین پنج ساله کاهش یافته بود، ممکن است هفته گذشته باز هم کاهش پیدا کرده باشد.
مجری تلویزیون بلومبرگ هفته گذشته این سوال را مطرح کرد که چرا اوپک هنوز خواهان تمدید توافق کاهش تولید نفت است در حالی که به هدفش که ایجاد تعادل در بازار نفت بود رسیده است؟
«دانیل دیکر» موسس شرکت «انرژی ورد» در پاسخ به این سوال گفت: این سیاست به معنی روند صعودی قیمت نفت و تقویت چشمگیر اقتصاد بسیاری از کشورهای امضاکننده توافق کاهش تولید نفت است.
به گزارش ایرنا، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه دیروز گفت: روسیه و ایران ممکن است یک توافق دو جانبه در مورد عرضه نفت را تا پنج سال دیگر تمدید کنند.
وی اظهار کرد: این توافق برای امسال تمدید شده است، اما در مجموع ما فکر می کنیم که باید برای پنج سال دیگر تمدید شود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1063** 6075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نفت انرژي برنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۸۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوکاشنکو: دلیلی برای امضای توافق صلح بین روسیه و زلنسکی نیست

لوکاشنکو پیشنهاد کرد چون دوره ریاست جمهوری زلنسکی رو به اتمام است، پس دلیلی ندارد که روسیه با رئیس جمهوری اوکراین توافق صلح امضا کند.

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان دیدار اخیر خود با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفته بود که «یک پایان صلح آمیز برای درگیری اوکراین دقیقا چیزی است که ما خواستارش هستیم» اما تاکید کرد که روسیه توافقی را که منافع مسکو را زیر پا می‌گذارد، نمی‌پذیرد.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، لوکاشنکو در یک نشست خبری به این نکته اشاره کرد که مدت زمان ریاست جمهوری زلنسکی در ماه مه پایان می‌یابد و این بدان معناست که هرگونه توافق با او بی اثر است چون می‌تواند با دولت جدید از هم پاشیده شود و از بین برود.

رئیس جمهور بلاروس ادامه داد:‌ هوشمندان نیست که توافق صلحی با زلنسکی امضا شود. حامیان غربی اوکراین احتمالا رئیس جمهور جدید این کشور را مجبور می‌کنند تا هرگونه توافق به دست آمده بین مسکو و زلنسکی را کنار بگذارد.

به گفته لوکاشنکو، این دقیقا اتفاقی بود که برای توافق‌های لغو شده بلاروس رخ داد. پیوتر پروشنکو، رئیس جمهوری پیشین بلاروس و آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان اعتراف کردند که توافق‌های میانجی با مسکو در سال ۲۰۱۴ به کی‌یف اجازه داد تا نیروهایش را پس از کودتای میدان در اوکراین بار دیگر مجهز کند.

البته هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی پس از پایان دوره پنج سال ریاست جمهوری زلنسکی رخ می دهد چون او بارها با اشاره به وضعیت حکومت نظامی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین را رد کرده است.

همچنین حامیان غربی اوکراین به زلنسکی تاکید کرده‌اند تا در چارچوب زمانی مشخص شده انتخابات را برگزار کند اما او گفته که تنها زمانی این کار را انجام می‌دهد که کشورهای غربی به تامین مالی کی‌یف بپردازند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • کنان ییلدیز در آستانه تمدید قرارداد با یوونتوس
  • قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند
  • قزاقستان تخطی عرضه نفت خود را در ماه مارس جبران می‌کند
  • اخاذی علنی اوکراین از آمریکا با توسل به قیمت نفت!
  • ایران پیشتاز افزایش تولید در اوپک
  • لوکاشنکو: دلیلی برای امضای توافق صلح بین روسیه و زلنسکی نیست
  • جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس رسید
  • رفتار هیجانی بازار ارز در شرایط کنونی طبیعی است/ تجربه جنگ اوکراین و کاهش ارزش مقطعی روبل و بازگشت به شرایط قبل را نباید فراموش کرد+فیلم