Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هنر نگارگری یا مینیاتور از جمله رشته‌های هنر اسلامی محسوب می‌شود که قدمت طولانی در ایران و خراسان دارد.

این هنر زیبا در حالی مورد توجه برخی از هنرمندان است که آنها ظرافت، دقت و زیبایی را از جمله ویژگی‌های مهم این رشته عنوان می‌کنند.

خدیجه احتشامی یکی از هنرمندان نگارگری در مشهد است که علاوه بر تدریس در دانشگاه، رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی خراسان رضوی در مجمع مشورتی زنان این استان نیز است، وی در گفت‌وگویی که با خبرنگار فارس در مشهد انجام داد، با اشاره به اینکه با توجه به قیمت بالای تولیدات نگارگری، این آثار در خراسان و ایران بازار خرید خوبی ندارد، گفت: اما در کشورهای اروپایی، این نوع از هنرها بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

فارس: وضعیت آموزش نگارگری در مدارس و دانشگاه‌های مشهد چگونه است؟

متأسفانه در سال‌های اخیر یک مقدار نسبت به هنر نگارگری، بی‌مهری شده، آموزش و پرورش به این هنر در مدارس بهایی نمی‌دهد و تعداد رشته‌های هنر اسلامی نسبت به گذشته کمتر شده است.

این در حالی است که هنر نگارگری از جمله رشته‌هایی است که می‌تواند علاوه بر کشف استعداد هنری دانش‌آموزان، برای آنها کارآفرینی ایجاد کرده و برای دانش‌آموزان درآمدزایی کند.

فارس: آیا از نظر اقتصادی، بازار کار برای هنر نگارگری در خراسان رضوی خوب است؟

 با توجه به قیمت بالای تولیدات نگارگری، این آثار در خراسان و ایران بازار خرید خوبی ندارد، اما در کشورهای اروپایی، این نوع از هنرها بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

فارس: در این صورت، به‌ نظر شما، شرایط صادرات این هنر از خراسان رضوی به کشورهای دیگر چگونه است؟

به‌ نظرم هنرهای ایرانی اسلامی همچون نگارگری اگر با ایده و خلاقیت هنرمندان تلفیق شود، می‌تواند شرایط صادرات به کشورهای دیگر را داشته باشد، همچنین این هنر به دلیل اینکه فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار غنی دارد، اگر در جامعه بیشتر معرفی شود، مردم گرایش بیشتری به خرید آثار این هنر پیدا کنند و شناخت از این رشته به نسل‌های آینده نیز منتقل شود، بی‌تردید، می‌توان هنرهای ایرانی اسلامی را بیشتر از همیشه در جامعه رواج داد.

فارس: آیا سبک نگارگری از ابتدا تاکنون با تغییراتی همراه بوده است؟

از زمانی که استاد فرشچیان به جای واژه «مینیاتور» واژه «نگارگری» را به‌ کار برد و خود نیز سبکی در این رشته رایج کرد که در مجامع بین‌المللی نیز رایج شده، سبک‌های مختلفی در دوره معاصر ایجاد شده، همچنین می‌توان گفت، سبک‌های نگارگری در هر دوره‌ای با توجه به حتی نوع پوشش، مذهب و حکومتی که در ایران بودند، باهم متفاوت است.

این در حالی است که مینیاتورهای قدیمی نیز سطح‌بندی شده‌اند، در دوره معاصر، یکسری کارهای کلاسیک تلفیق مینیاتور با نقاشی و رئال بوده که سبک متفاوتی نسبت به کارهای سنتی محسوب می‌شود، صرفاً یک کار نمادین داشته  و رنگ‌ها در نگارگری سنتی، تند و خالص بوده، جالب است، بدانید، در نگارگری قدیم براساس یکسری نگرش‌ها، سایه روشن وجود نداشته است.

فارس: درباره جایگزین شدن نام نگارگری به جای مینیاتور هم بفرمایید؟

نگارگری واژه درست مینیاتور است، چراکه مینیاتور واژه فرانسوی به معنای خیلی کوچک بوده، در حالی که ما مینیاتورهایی داریم که به عنوان مثال، نیم متری اجرا شده یا 45 سانتی بوده، بنابراین الزاماً خیلی ریز و کوچک نیست، اما با توجه به اینکه واژه مینیاتور به معنی ریزه‌کاری است، خیلی نمی‌تواند معنای دقیقی برای این هنر داشته باشد.

فارس: به‌ نظر شما، مشکلاتی که دانش‌آموزان برای آموزش دارند، چیست؟

در حال حاضر در مشهد تعداد انگشت‌شماری هنرستان داریم که هنرهای اسلامی چه تذهیب، چه نگارگری و چه گل و مرغ را آموزش می‌دهند، علاوه بر این کیفیت هم خیلی پایین است، هم به لحاظ اینکه افرادی که جذب می‌شوند، اصولاً معدل پایین هستند، هم آزمون ورودی از دانش‌آموزان برای ورود به رشته هنرهای اسلامی گرفته نمی‌شود، بنابراین خیلی کیفیت آموزشی بالایی نداریم.

نگارگری برخلاف تصور مردم، اصولی سخت و پیچیده دارد، افراد اگر می‌خواهند در این هنر تحصیل کنند و آموزش را بگذرانند، باید کشش کاری و روحی این رشته را داشته باشند، در مشهد کارشناسی ارشد این هنر کم است و مقاطع تحصیلی پایین‌تر از این مقطع نیز در مشهد وجود ندارد.

= = = = = = = = = = = = = =

گفت‌وگو از نفیسه سلیمانیان

= = = = = = = = = = = = = =

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۸۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در استان فارس اعلام شد

‌به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان فارس پیرامون برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در استان فارس توضیح داد: این آزمون در استان فارس، در ۳۶ شهرستان استان، با رعایت کامل مقررات حفاظتی برگزار می‌شود.

به‌گفته وی، از میان تعداد کل شرکت‌کنندگان نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در کشور که تعدادشان ۱۱۵۲۵۱۸ نفر است؛ ۷۴۰۳۳ داوطلب مربوط به استان فارس است که ۴۸۳۹۴ نفر ایشان را بانوان و ۲۵۶۳۹ آن‌ها را آقایان تشکیل می‌دهند.

باقری افزود: از میان تعداد کل داوطلبان استان فارس، به ترتیب بر اساس بیش‌ترین تعداد شرکت‌کنندگان در گروه‌های آزمایشی، ۳۶۲۷۹ نفر در رشته تجربی، ۲۲۶۲۶ نفر در رشته علوم انسانی، ۷۳۸۹ نفر در رشته علوم ریاضی و فنی، ۴۶۵۴ نفر در رشته زبان‌های خارجی و ۳۰۸۵ نفر در رشته هنر شرکت دارند.

معاون آموزشی دانشگاه شیراز خبر داد: از شرکت‌کنندگان ۲۸۴۴۰ نفر مربوط به شهرستان شیراز هستند که ۹۹۹۴ آن‌ها را آقایان و ۱۸۴۴۶ ایشان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص زمان برگزاری آزمون‌ها نیز گفت: همزمان با سراسر کشور، آزمون سراسری گروه‌های علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی (صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌)، گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی (بعدازظهر پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌) و گروه تجربی (صبح جمعه ۷ اردیبهشت‌) در استان فارس برگزار خواهد شد و با توجه به پذیرش دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون سراسری، داوطلبان متقاضی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان می‌بایست به یک دفترچه اضافی نسبت به سایر داوطلبان پاسخ دهند.

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان فارس گفت: آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۳ در ۳۶ شهرستان استان، در حوزه‌های متعدد وابسته به دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، دانشکده‌های فنی حرفه‌ای و آموزش و پرورش فارس برگزار خواهد شد.

وی در خصوص شیوه و زمان پرینت کارت شرکت در آزمون نیز گفت: کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ از روز دوشنبه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قابل چاپ است و داوطلبان گرامی در صورت مشاهده ایراد در اطلاعات کارت می‌توانند در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۵ و ۶ اردیبهشت به باجه رفع نقص کارت آزمون سراسری شهرستان خود که در اطلاعیه‌های سازمان سنجش منتشر شده است؛ مراجعه کنند.

باقری خبر داد: باجه رفع نقص کارت داوطلبان شهرستان شیراز، در محل: خیابان ساحلی غربی، مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه شیراز واقع شده است.

نماینده سازمان سنجش در فارس یادآور شد: برای شرکت در جلسه آزمون، همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است.

کد خبر 6086891

دیگر خبرها

  • آغاز آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس، همزمان با سراسر کشور
  • برگزاری رویداد فرهنگی سازمان همکاری اسلامی و دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی
  • امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در استان فارس اعلام شد
  • جزئیات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در استان فارس
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج فارس ایجاد می شود
  • ایجاد رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج‌ فارس
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • دهمین آیین تک چراغ در مراسم میثاق با هنرمندان در مشهد برگزار شد