Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر به عراق با شیخ همام حمودی نایب رییس اول پارلمان عراق دیدار و گفت و گو کرد.

ایران آنلاین /به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در این دیدار ضمن تبریک پیروزی های اخیر ملت و دولت عراق بر تروریسم، گفت: عراق در هفته های آتی شاهد بزرگترین حرکت مردمی یعنی انتخابات سراسری پارلمان است که مصداق مردمسالاری در عراق به شمار می رود و نقش مهمی در سرنوشت مردم این کشور خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی افزود: هویت فرهنگی جانمایه جمهوری اسلامی ایران است و اگرچه روابط و همکاری های مختلف میان دو کشور اهمیت بسیاری برای ما دارد اما روابط فرهنگی شالوده سایر روابط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت های بسیاری انجام داده و در تمامی حوزه ها رشد وتکامل داشته است.

وی به انتشار نزدیک به ۸۰ هزار عنوان کتاب و تولید بیش از ١٠٠ فیلم بلند در یک سال گذشته در ایران اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی هنرهای گوناگون در ایران فعال است که به عنوان نمونه در خانه سینما بیش از ۳۰ موسسه تخصصی گردهم آمده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربیات ایران می تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه مندی تجارب خود را به ملت عزیز عراق منتقل می کند.

صالحی افزود: شرایط مختلف، زمانی عراق را تحت فشار قرار داد، اما عراق امروز از این شرایط سخت عبور کرده و به سوی موفقیت پیش می رود .

وی در رابطه با سفرهای زیارتی هم گفت: همکاری های خوبی میان دو طرف صورت گرفته و در حال حاضر سالانه نزدیک به چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: فرصت های مناسبی برای تبادلات رسانه ای  میان ایران و عراق وجود دارد که با تبادل نظر می توان آن را افزایش داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

در این دیدار  شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق گفت: عراق خواهان توسعه همکاری های هنری با جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: همکاری های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم.

وی گفت: ما می دانیم ایران موفقیت های زیادی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و کشاورزی داشته است و یکی از ویژگی های مهم جمهوری اسلامی ایران نیز فرهنگ آن است و این که ایران کشوری اسلامی و دینی است.‌

نایب رئیس پارلمان عراق گفت: ما مایلیم همکاری های مشترک فرهنگی و تبادلات مختلف در مقوله های فرهنگی بویژه هنری داشته باشیم.

وی با اشاره به توانمندی بالای سینمای ایران و نیز برخورداری از زیرساخت های لازم خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقه مندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی سخن گفت.

حمودی افزود: تجربه مقابله با داعش یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می توان در قالب مستند یا فیلم روی آن کار کرد تا در اختیار دیگر کشورها و نسل های آینده قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اگر چه رژیم حزب بعث عراق تلاش کرد که دیوار بلند بین مردم و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایجاد کند، اما پس از سقوط آن ها به سرعت این موانع برچیده شد و ما امروز شاهد افزایش روابط بین دو کشور هستیم.

 صالحی بر افزایش فعالیت های فرهنگی مشترک دو کشور تاکید کرد
  
سیدعباس صالحی در دیدار با نوری مالکی معاون رییس جمهوری عراق با بیان این مطلب به تبیین وضعیت فرهنگی کشورمان پرداخت.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون برنامه های مختلفی را در قالب جشنواره های بین المللی، نمایشگاه های بین المللی اعم از کتاب و دیگر برنامه های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر، هنرهای تجسمی و موسیقی، حوزه سینمایی و تئاتر و ... برگزار کرده است.

نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق نیز در این دیدار گفت: امروز جهان شاهد اتحاد و همدلی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به یک کشور آزاد تبدیل شد و فرهنگ یکی از پایه های فعالیت های انقلاب اسلامی ایران است.

مالکی در ادامه گفت: امروز شاهد هستیم که رتبه علمی ایران در بین هشت کشور برتر جهان قرار دارد و این نشان از بلوغ فکری و فرهنگی این کشور است.

معاون رئیس جمهوری عراق افزود: در زمان رژیم بعثی عراق متفکران و فعالان فرهنگی تحت خفقان بودند و دیکتاتوری حاکم بر عراق مانع از پیشرفت فرهنگی طی دهه های اخیر شد.

در پایان این دیدار دو طرف انجام دیدارهای متقابل و تداوم همکاری های فرهنگی بین دو کشور را خواستار شدند.


صالحی با رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار و گفت و گو کرد.
 سیدعباس صالحی در این دیدار گفت: بر اساس سند یادداشت تفاهم فرهنگی و هنری بین دو کشور همکاری هایی در بخش های مختلف فرهنگی اعم از سینمایی و هنری و ... شکل گرفته و روز به روز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: برای انجام همکاری های گوناگون آمادگی داریم و تجارب خود را در اختیار مردم عراق می گذاریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه کودک و نوجوان، بر ضرورت انجام همکاری در این زمینه تاکید کرد.

صالحی گفت: ایران و عراق جدید که پس از مشکلات فراوان به ثبات رسیده، می توانند از توسعه روابط با یکدیگر سود ببرند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در این دیدار گفت: ایران دوست و همپیمان دوران سخت عراق است و اجازه نمی دهیم در دوران پساداعش طرف سومی باعث فاصله دو کشور شود.

عمار حکیم افزود: در زمینه های سیاسی و امنیتی همکاری های خوبی با ایران شکل گرفته و امیدواریم این همکاری ها در حوزه فرهنگی نیز گسترش یابد.

وی افزود: گام های خوبی برای توسعه عراق برداشته شده و جمهوری اسلامی با تعاملی که دارد باعث عمیق تر شدن روابط دو ‌کشور شده است.

حکیم گفت: عراق جدید عراقی همراه و دوست با ایران است‌ و مردم عراق نیز این مساله را می دانند و از این موضوع خرسند هستند.

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۲۸۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است

در ادامه سفر هیئت بلندپایه فرهنگی کشورمان به ارمنستان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون وزیر خارجه ارمنستان دیدار و درباره گسترش دیپلماسی فرهنگی میان دو کشور به گفت وگو پرداختند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار علاوه بر مباحث فرهنگی مشترک بین دو کشور، مسائل مهم بین‌المللی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور در این دیدار، با ارائه تحلیلی از وضعیت فعلی منطقه غرب آسیا و به‌ویژه اتفاقات اخیر غزه، بر ضرورت تلاش برای برقراری صلح پایدار در منطقه با کمک کشورهای همسایه تأکید کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب، ارمنستان را همسایه‌ای نجیب و مورد احترام خواند و رویکرد شفاف ایران را در دفاع از تمامیت ارضی کشورها و تلاش‌ها برای برقراری صلح منطقه‌ای را تبیین کرد.

ایمانی‌پور به اشتراکات فرهنگی و تمدنی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: این سفر فرصتی را فراهم آورده است تا دیدگاه عمیق‌تری نسبت به کشور ارمنستان به دست آوریم. 

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: همکاری‌های فرهنگی و افزایش سطح روابط بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان باید دنبال شود. 

ایمانی‌پور همچنین به نقش رسانه‌ها در ترویج دانش و آگاهی میان مردم دو کشور اشاره کرد و خواستار همکاری متقابل دو کشور در این زمینه شد.

همچنین در این نشست، معاون وزیر خارجه ارمنستان ضمن استقبال از هیئت بلندپایه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که امضای سند مبادلات فرهنگی به تقویت روابط دوجانبه ایران و ارمنستان منتهی شود.

وی تصریح کرد که ارمنستان همواره به ایران به مثابه یک کشور دوست و همسایه مطلوب نگاه کرده است. 

طی این دیدار که با حضور سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان و اسدی موحد، رایزن فرهنگی کشورمان نیز برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • اسماعیلی با سفیر ایران در باکو دیدار کرد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • اسماعیلی با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • دیدار وزیر فرهنگ در سفارت ایران در آذربایجان
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو